תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מסחר בבורסה - איך יוצאים לדרך?

סביבת הריבית הנמוכה עד לאחרונה ומחירי הדיור שאינם עוצרים ושוחקים את התשואה, הביאו רבים להשקיע בבורסה • המסחר בשוק ההון יכול לחשוף אתכם למגוון סקטורים וכלכלות - כמה דברים בסיסיים שכדאי לדעת לפני שקופצים למים

מסחר בבורסה. חשיפה למגוון סקטורים ונכסים בארץ ובחו''ל / צילום: מתוך אתר 123rf.com, באדיבות מיטב טרייד
מסחר בבורסה. חשיפה למגוון סקטורים ונכסים בארץ ובחו''ל / צילום: מתוך אתר 123rf.com, באדיבות מיטב טרייד

הכתבה מטעם מיטב טרייד

המסחר בבורסה תפס תאוצה בשנים האחרונות בישראל ובעולם בכלל. העלייה במודעות הציבור להשקעות, הניתוחים כלכליים המופיעים בפריים-טיים בערוצים המרכזיים והשיח המתעורר ברשתות החברתיות, כל אלה תומכים בגידול העקבי במחזורי המסחר בשוקי ההון בעולם. בישראל במיוחד, מחירי הדיור הגבוהים, סביבת הריבית הנמוכה עד לאחרונה, שמייצרת תשואה נמוכה יחסית בחיסכון חסר סיכון ותקופת הקורונה - כל אלה שלחו רבים להשקעה בשווקים. זאת על מנת להגדיל את הונם. מסחר בבורסה, מטבע הדברים, הוא הדרך העיקרית להשקיע ולהיחשף למגוון רחב של סקטורים וכלכלות בקלות וביעילות. אז איך מתחילים ומה כדאי לדעת לפני שקופצים למים?

מסחר בבורסה והקסם של הריבית דה-ריבית

אחת השאיפות הטבעיות של האדם היא להגדיל את הונו ולדאוג לדורות הבאים אחריו. הגדלת ההון מתאפשרת על ידי הכנסה ממשלח יד, כלומר, שכר מעבודה או מהשקעות המשיאות תשואה חיובית על ההון. יש מי שרואים את הדרך השנייה ליעילה יותר שכן היא איננה מחייבת את הזמן המושקע בעבודה, או במלים אחרות ההשקעה עובדת בזמן שהמשקיע עובד במקומות אחרים.

התשואה על ההון מתבססת על עקרון הריבית דה ריבית, שהשפעתו מכרעת ולעתים אף בלתי נתפסת בצורה אינטואיטיבית. לפי עקרון זה הגידול בהון הופך ללא-ליניארי לאורך שנים. ככל שהתשואה נפרסת על פני שנים ארוכות יותר - כך היא פועלת על ההון הראשוני בתוספת הריבית השנתית וכן הלאה. למשל, תשואה שנתית של 5% על הון ראשוני של 10,000 שקל תניב לאחר 10 שנים חיסכון של 16,470 שקל. כלומר, רווח של 6,470 שקלים המגלם בפועל תשואה שנתית ממוצעת של 6.47% ולא של 5%.

המסחר בבורסה מאפשר למשקיעים חשיפה רחבה ומגוונת לנכסים רבים בעלי פוטנציאל תשואה. המסחר, בעיקר מספק למשקיע אפשרות להשקיע לטווח ארוך תוך כדי נזילות תמידית של ההשקעה. לכן החשיפה לאפקט הריבית דה ריבית עשוי להיות משמעותי עבור רבים.

מסחר בבורסה באמצעות מוצרים מובנים ותיקי השקעות

מסחר בבורסה מתבצע באמצעות שלוש דרכים עיקריות: מכשירי חיסכון והשקעה, ניהול תיקים חיצוני ומסחר עצמאי. ראשית, ישנם מכשירי חיסכון רבים, בין אם פנסיוניים ובין אם שאינם פנסיוניים, המספקים למשקיעים חשיפה לנכסים הנסחרים בשוק ההון. בין המכשירים המוכרים ניתן למנות את קופת הגמל להשקעה, פוליסת החיסכון וגם קופת גמל או קרנות הפנסיה. בעקבות כך, סביר כי כל אדם בישראל מושקע בשוק ההון גם אם אינו מבצע מסחר בבורסה בעצמו. פתחתם קופת גמל להשקעה? השקעתם בעקיפין בבורסה.

ניהול תיקים חיצוני ומסחר עצמאי טומנם בחובם אפשרויות לסחור בבורסה באמצעות פתיחה של תיק השקעות. אם נניח את סוגיית הניהול לרגע בצד, פתיחת תיק השקעות יכולה להיעשות דרך גוף המוכר כחבר בורסה, כגון בנק או בית השקעות, אשר דרכו מתבצע המסחר. ניהול ההשקעות ניתן לביצוע על ידי מנהל מקצועי חיצוני שעבור שירותיו ישלם המשקיע דמי ניהול בדומה לעלות המשולמת במכשירי ההשקעה המובנים. בנוסף ניהול התיק יכול להתבצע על ידי המשקיע עצמו במה שמכונה מסחר עצמאי בבורסה. ניהול עצמי ניתן לביצוע באמצעות חשבון הבנק או באמצעות בתי השקעות. עיקר ההבדלים הם בעלויות ובמערכות המסחר בגופים השונים.

אז איך מתחילים לסחור?

להבדיל מהמוצרים המובנים בהם למשקיע אין כמעט נגיעה במסחר עצמו, למעט בחירת מסלול ההשקעה המשקף רמות סיכון וסיכוי מסוימות, בתיק השקעות, מנוהל או עצמאי, המשקיע נדרש לקבלת החלטות מקיפה יותר. במידה ובחרתם בשירות ניהול תיקים, אזי העבודה תתבצע מול המנהל שתפקידו לשאול את השאלות הנכונות ולפעול בהתאם להחלטתכם בסוגיות ההשקעה שונות.

במקרה של מסחר עצמאי, המשקיע מבצע בעצמו את פעולת המסחר ובתמיכתו של חדר מסחר מקצועי בחלק מן הגופים. על מנת להתחיל לסחור נדרשת הכרה של המושגים הבסיסיים במסחר ואסטרטגיות בסיסיות, אליהם ניתן להתוודע ממגוון רחב של מקורות מידע הזמינים ברשת. ככלל, הנגישות הגבוהה למידע, מעיתונות דרך הרשת ועד לשיחות עם משקיעים אחרים, עשויה לסייע במסחר בבורסה לאורך זמן.

בשורה התחתונה, מסחר בבורסה הוא דרך יעילה להיחשף לנכסים רבים ובשאיפה להשיא תשואה חיובית על ההון. בעקבות כך, המסחר בשוק ההון, בין אם במכשירים מובנים שאינם דורשים התערבות של המשקיע, או בין אם בתיק השקעות עצמאי או מנוהל, הופך פופולרי יותר ויותר.

*מיטב טרייד בע"מ הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך ופיקדונות כספיים. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או השקעת כספים בפיקדונות כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום הבטחה לתשואה או לרווח.

צרו איתנו קשר *5988