וול סטריט ננעלה בירידות קלות; הדאו ג'ונס איבד 0.46%

דיווח לאחר המסחר: הבנקים הגדולים בארה"ב יבצעו "מבחני לחץ" ■ יום המסחר התנהל בתנודתיות ■ קרן המטבע תספק קווי אשראי למדינות במשבר; ה'פד' חלוק בדעתו לגבי תוכנית רכישות ■ הצמיחה ברבעון השלישי מאכזבת - 2% בלבד

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בירידות שערים קלות שחתמו יום מסחר תנודתי במיוחד. המדדים המרכזיים נטו בעיקר לירידות לאחר פרסום פרוטוקולי הריבית של ה'פד', וזאת לאחר שנסחרו בעליות לאור הודעת קרן המטבע הבינלאומית כי תספק קווי אשראי לכלכלות במשבר. נציין כי בפתיחת יום המסחר נסחרו המדדים בעיקר בירידות, לאור פרסום אומדן הצמיחה השני בארה"ב לרבעון השלישי של השנה, אשר הפתיע לרעה. זאת, כאשר שיעור הצמיחה לרבעון השלישי של השנה תוקן מטה ל-2% לעומת 2.5% באומדן הקודם. בסיום המסחר, ננעל ה-S&P500 בירידות של 0.41%, בעוד הנאסד"ק השיל 0.07% מערכו והדאו ג'ונס איבד 0.46%.

במוקד המסחר בארה"ב, עמדה הודעת קרן המטבע הבינלאומית כי בכוונתה לספק קו אשראי חדש למדינות אירופה, כאשר הקרן נוקטת בצעדים לספק סיוע. למעשה, הודיעה הקרן כי אישרה מספר רפורמות לאחרונה שנועדו לספק נזילות וסיוע חירום.

כאמור, המשקיעים הגיבו במהלך היום בשלילה גם לנתון המאקרו החשוב בדבר הצמיחה בארה"ב, אשר הפתיע לרעה (פירוט בהמשך). גם פרוטוקולי הריבית של ה'פד', שפורסמו לאחר מכן - איכזבו.

משבר תקציבי בפתח?

ועוד סיבה לדאגה: הקונגרס של ארה"ב הודה אמש שלא עלה בידו לגבש הסכם על קיצוץ 1.2 טריליון דולר מהגרעון התקציבי. אולם, למרות הודעת הקונגרס הבהירו סוכנויות הדירוג S&P ומודי'ס הלילה, כי איום הורדת דירוג נוספת לארה"ב אינו עומד כעת על הפרק, לפחות בתקופה הקרובה. מנגד, הודיעה פיץ' כי כישלון עבודת הוועדה יוביל ככל הנראה להורדת דירוג ארה"ב פרק זמן של שנתיים.

"למרבה הצער, הכישלון בהשגת הסכם על תוכנית צנועה יחסית מעלה ספקות סביב היכולת להתמודד עם בעיות גדולות עוד יותר בהמשך הדרך", מעריכים אנליסטים בדויטשה בנק.

כעדות נוספת לרף החרדה העולה, נפלו היום תשואות האג"ח של ארה"ב ל-5 שנים לשפל כל הזמנים במהלך הנפקה שנהנתה מביקושי יתר בשיעור גבוה מהממוצע - 0.937%. גם התשואות על האג"ח ל-10 שנים ירדו ל-1.96%.

ירידות גם באירופה

בגזרת אירופה, ננעלו המדדים המרכזיים בירידות שערים לאור פרסום נתוני התמ"ג בארה"ב, כאשר גם החשש והפחד מפני משבר החוב רחוקים מלהתפוגג. בהנפקת האג"ח של ספרד היום התשואות המריאו לשיאים חדשים מייד אחר ההנפקה. הנפקה הייתה בבחינת מבחן ראשון לאג"ח הספרדיות לאחר הבחירות במדינה. התשואות על האג"ח ל-3 חודשים הניבו תשואה מקסימלית של 5.22% מדובר בתשואה הכפולה מזו שנרשמה בעקבות הנפקת אג"ח דומות לפני כחודש, בעת נרשמה תשואה מקסימלית של 2.35%.

אומדן התמ"ג שינה כיוון בשווקים

בזירת המאקרו, התפרסם כאמור האומדן השני לצמיחת התמ"ג הרבעון השלישי של שנת 2011, שהצביע על צמיחה של 2% בלבד ברבעון. זאת, משמעותית מתחת לצפי לצמיחה של 2.4% ומתחת לאומדן הראשון, שהצביע על צמיחה של 2.5% ברבעון.

מדובר בנתון מאכזב ומדאיג במיוחד, שמשיב לקדמת הבמה את חשש המשקיעים כי כלכלת ארה"ב לא מתאוששת בקצב הראוי ממשבר 2008 וצפוייה "להיגרר" למיתון בגין צמיחה איטית והאבטלה הגבוהה.

(תגובות האנליסטים לנתוני הצמיחה)

עוד בזירת המאקרו, ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC) פרסמה היום את הפרוטוקולים מפגישת ה'פד' שהתקיימה בנובמבר, בה התקבלה החלטת הריבית (שנשארה שוב ברמה אפסית). המסקנות העיקריות מהפרוטוקולים: הפדרל ריזרב לא מתכוון לקבוע יעד אינפלציה שנתי, אולם יספק הבהרות נוספות לגבי המדיניות המוניטארית שלו; כמו כן, למרות הציפיות, תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) של הבנק המרכזי, אינה על הפרק.

הסקטור הפיננסי ו-HP במוקד

נטפליקס רשמה ירידה חדה לאחר שהחברה הודיעה כי היא מוכרת נכסים - מניות ואג"ח בהיקף של 400 מיליון דולר.

הסקטור הפיננסי בלט היום לאחר שנרשמו ירידות שערים חדות אמש על רקע כישלונה של ועדת העל להציג תוכנית לקיצוץ הגירעון התקציבי. בעיות החוב האמריקני מכבידות על מניות הבנקים - נציין את Morgan Stanley ובנק אוף אמריקה . דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" חושף כי הרגולטורים העבירו מסר לבנק אוף אמריקה כי עליו לבצע פעולות לחיזוק הבנק אחרת יאלץ להתמודד עם אכיפה ציבורית.

מיקרוסופט ענקית התוכנה בלטה לאחר שרכשה את חברת VideoSurf, שהוקמה על ידי ארבעה ישראלים ושמפתחת טכנולוגיה לחיפוש ולגילוי קטעי וידיאו באינטרנט, בעשרות מיליוני דולרים. עד כה גייסה החברה 28 מיליון דולר. המוצר הבסיסי של החברה, שמאפשר לבצע חיפוש לפריטים המופיעים בסדרות ובסרטים, משתמש, בין היתר, בחברת AnyClip הישראלית כספק וידיאו של קטעים וסצנות ספציפיות מתוך סרטים הוליוודים.

ענקית הטכנולוגיה HP ריכזה עניין רב לאחר שפרסמה אמש בתום המסחר את תוצאותיה הכספיים, הכנסות החברה הסתכמו ב-32.12 מיליארד דולר לעומת 33.28 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-12 סנט למניה לעומת רווח של 1.10 דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסך הכל הסתכמו רווחי החברה ב-239 מיליון דולר לעומת רווח של 2.54 מליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]