בורסת ת"א ננעלה במגמה מעורבת; פרוטליקס עלתה 2.2%

באירופה: S&P הורידה דירוג 16 בנקים בספרד, המיתון נמשך ■ שיעור האבטלה בארץ מזנק ■ שותפויות הגז עשויות לזכות במכרזי רישיונות בקפריסין

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, על רקע נעילת המסחר בעליות אמש ומגמה חיובית בבורסות אסיה ומגמה מעורבת באירופה. ברקע, הוסיפו המשקיעים להגיב לחדשות מכיוון משבר החוב באירופה, ונתוני המאקרו בארה"ב המוסיפים להצביע על המשך ההאטה בצמיחה. נכון לסגירה בת"א, החוזים העתידיים בוול סטריט אותתו על פתיחה מעורבת עם נטייה לירידות בארה"ב.

אירופה תחילה, שם שטף חדשות שהזכירו למשקיעים כי משבר החוב עדיין כאן: סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי של ממשלת ספרד ב-2 רמות ל-"+BBB", בעוד רמת האבטלה במדינה עלתה ל-24.4%. זאת, בנוסף לנתונים שפורסמו בבריטניה, אשר העידו כי כלכלתה נכנסה ל"מיתון כפול".

עוד בספרד, הכריזה היום S&P כי היא מורידה את דירוג האשראי של 16 בנקים בספרד. בנוסף לכך התפרסם היום כי הצמיחה בכלכלה הספרדית ברבעון הראשון של 2012 ירדה ב-0.3% לעומת הרבעון הרביעי של 2011.

באשר לשוק המקומי, נציין כי אתמול פרסמה הרשות לני"ע הבהרות באשר לתנאים הנלווים לחברות בבורסה, עם אימוץ התקן החשבונאי IFRS-9. בין היתר, ידרשו החברות לפרסם במסגרת חלוקת דיבידנד את תזרים הרווח אשר היה צפוי להן, לולא אימוץ התקן.

בזירת המאקרו המקומית, הלמ"ס דיווחה היום כי שיעור האבטלה במשק הישראלי גדל משמעותית בחודש מארס ועמד על 6.9% מכוח העבודה האזרחי, וזאת לעומת שיעור של 6.5% בחודש פברואר. מדובר על כ-246 אלף בלתי מועסקים. החדשות הטובות הן כי לצד העלייה באבטלה, נרשם גידול גם בכוח העבודה האזרחי (גידול של אנשים שרוצים להצטרף למעגל העבודה), דבר שהשפיע על הגידול באבטלה.

סקטור הגז והבנקים במוקד

סקטור הגז-נפט במוקד, לאחר של"גלובס" נודע כי גברו סיכויי היזמים הישראלים לזכות ברישיונות חיפושים במימי קפריסין, לאחר ששורת חברות בינלאומיות גדולות החליטו שלא להתמודד במכרז לחלוקתם. נציין את הכשרה אנרגיה , ישראמקו , אלון גז ומודיעין .

הבנקים צפויים להגיש היום לבנק ישראל את תכנון ההון (ICAAP), תוכנית עבודה תלת-שנתית, המפרטת כיצד הבנק מתכוון לעמוד ביעד הון הליבה החדש שנקבע ל-2015. על פי הערכות, הבנקים יציגו לאישור המפקח על הבנקים יעד גבוה בשיעור של 0.5%-0.8% מהיעד שקבע בנק ישראל. נציין את הפועלים , לאומי , דיסקונט ומזרחי טפחות . (לסיפור המלא)

אינסוליין זינקה היום לאחר שהודיעה כי קרן ההשקעות פונטיפקס תשקיע בחברה כ-5.6 מיליון שקל, כנגד הקצאת מניות וכתבי אופציה של החברה. לאחר ההשקעה תחזיק קרן פונטיפקס 12% ממניות אינסוליין, ותזכה למנות דירקטור בחברה. המניות שתקבל הקרן בתמורה להשקעתה יהיו חסומות לתקופה של שנתיים.

פרוטליקס המשיכה להיסחר במחזורים ערים ובעליות בשבועות האחרונים, לקראת ה-1 במאי, אז אמורה רשות המזון והתרופות האמריקנית, ה-FDA, להכריע אם תאושר לשיווק התרופה שלה Uplyso, לטיפול במחלת הגושה. במקביל לציפייה המתוחה, נהנתה השבוע פרוטליקס מבעיות אצל המתחרה שלה, Shire, שקיבלה מן ה-FDA מכתב המעכב את פתיחת מפעל הייצור השני שלה לתרופה שלה לגושה בארה"ב. (לסיפור המלא)

אמפל ריכזה עניין לאור הורדת דירוג האג"ח של החברה (סדרות א', ב' ו-ג') על ידי מידרוג, מרמה קודמת של "Caa3" לרמה "C" (הרמה הנמוכה ביותר). "הדירוג הנוכחי משקף, בדומה לדירוג הקודם, כשל פירעון, אולם ההורדה משקפת את עליית ההפסדים למשקיעי החברה", לשון הודעת מידרוג.

משה גאון, המשמש כיו"ר חברת גאון אחזקות , צפוי להתפטר מתפקידו. מחליפו הצפוי הוא ארז מלצר, המשמש כיום כמנכ"ל גדות מיכליות שבשליטת אמפל של יוסי מימן. בעבר כיהן מלצר כמנכ"ל החברות אפריקה ישראל ונטפים. מלצר ימשיך לכהן כמנכ"ל גדות.

אורביט טכנולוג'יס עמדה במוקד לאחר שקיבלה הזמנת המשך מאינטגרטור אירופאי למערכות תקשורת ימיות מדגם OrSat בהיקף של כ-1.7 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לפורטל הפיננסי]