נעילה שלילית: ת"א 90 ירד 0.6%, האג"ח הממשלתיות ספגו

האג"ח הארוכות ירדו בעד 0.5% • מדד ת"א טק עילית איבד 1.6% ומדד ת"א בנקים ירד 0.2% • פריגו עלתה ב-1.5, מניית בזק טיפסה ב-1.3%, דלק עלתה 1.1% ומנגד, טאואר צנחה ב-4.4%, נייס איבד 1.7% ומניית טבע איבדה 1.5% • מחר הודעת הריבית האחרונה של הנגידה פלוג

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שאטרסטוק
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, וזאת בהמשך לירידות שנרשמו בשני ימי המסחר האחרונים בוול סטריט. מדד ת"א-35  איבד 0.26%, מדד ת"א 90 ירד 0.6%, ת"א-SME60  ירד 1.1%, מדד ת"א טק עילית איבד 1.6% ומדד ת"א בנקים ירד 0.2%.

מניית פריגו  עלתה ב-1.5, מניית בזק  טיפסה ב-1.3%, דלק קבוצה  עלתה 1.1% ומנגד, טאואר  צנחה ב-4.4%, נייס  איבד 1.7% ומניית טבע  איבדה 1.5%

בשוק החוב המקומי אגרות החוב הממשלתיות רשמו ירידות שערים, וזאת בהמשך ללחץ המכירות שנרשם באג"ח של ממשלת ארה"ב. אגרות החוב הארוכות ירדו בעד 0.5%.

מחזור המסחר במניות הסתכם ב-372 מיליון שקל בלבד. שוק האג"ח ריכז מחזור מסחר של 14 מיליארד שקל.

בתוך כך, בנק ישראל צפוי להודיע מחר על גובה הריבית לחודש הקרוב. זוהי הודעת הריבית האחרונה של הנגידה הפורשת. קרנית פלוג תעמוד בפעם האחרונה בראש הוועדה המוניטרית, ואחרי 3.5 שנים יבשות מתרבים הסימנים להעלאת ריבית. האנליסטים בשוק המקומי מדברים על סיכויים קלושים להעלאת הריבית בהודעה מחר.

15:00

גם בשעה זו מתנהל המסחר בת"א בירידות: ת"א-35  ו-ת"א-125  יורדים. מדדי הטכנולוגיה, ת"א-טכנולוגיה  ות"א טק-עילית , יורדים במעל ל-1%. מניית ביוליין  צונחת אחרי שבשבוע שעבר נהנתה מזינוקים דו-ספרתיים לאחר שדיווחה על הגדלת החזקותיה בתרופה שהיא מפתחת. גם מניית פרוטליקס , מניית נובה  ומניית קמטק  יורדות. קמטק עדכנה הבוקר על מועד פרסום דוחות הרבעון השלישי שלה ל-2018 ואשררה את תחזית ההכנסות הרבעונית שלה.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת היום מגמה שלילית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נמשכות ירידות השערים המשמעותיות יחסית, שהגיעו היום לכ-0.5% בחלק מהסדרות, אחרי ירידות שהגיעו עד לכ-1% בחלק מהסדרות ביום חמישי.

ברקע למסחר, בזירת המאקרו המקומית המשקיעים ממתינים להחלטת בנק ישראל בנוגע לשיעור הריבית במשק, הצפויה מחר (ב'). הודעה זו תהיה האחרונה של הבנק תחת הנגידה קרנית פלוג, שתיפרד מהתפקיד בחודש הבא.

אסיפת בעלי מניות חברת חג'ג' נדל"ן   החליטה ביום חמישי האחרון לדחות את הדיון בעניין אישור תנאי העסקת בעל השליטה בה, עידו חג'ג' , המכהן כמנכ"ל החברה, וזאת על רקע התנגדותה של חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי לתנאי ההעסקה.

חברת הטכנולוגיה הישראלית DSPG חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת סמסונג, ובמסגרתו כבר משולבת הטכנולוגיה של DSPG בטאבלט החדש שהשיקה סמסונג לאחרונה, Galaxy Tab S4.

במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים מציינים היום בסקירה השבועית כי "שוק איגרות החוב בישראל מתמחר כעת העלאת ריבית אחת בחודשים הקרובים, עוד אחת במחצית השנייה של 2019, לרמה של 0.5%, וריבית של כ- 1.25% בסוף שנת 2020. תוואי זה נראה בעינינו סביר, אך זאת בהנחה שהריבית בארה"ב לא תעלה על רמה של כ- 3%. חציון תחזיות חברי הפד לריבית בסוף 2020 עומד על כ- 3.5%, בתרחיש זה עליות הריבית עשויות להיות מעט מהירות יותר".

לדברי כלכלני הפועלים, "האם העלאת ריבית תגרום לייסוף בשער החליפין? אנו מעריכים כי אם וכאשר הריבית תעלה, התגובה של ייסוף תהיה לטווח הקצר בלבד. הון זר לא יזרום אל המשק בכדי לקבל ריבית של 0.25%, מה עוד ששחקנים שנוהגים לעיתים לקבל החלטות כאלו יביטו על הנתונים הבסיסיים ויראו שהעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים הצטמצם באופן ניכר. ברבעון השני של השנה נרשם עודף קטן של 0.8 מיליארד דולר בלבד, ונראה שהשנה העודף יהיה סביב אחוז תוצר אחד בלבד. פער הריביות מול רוב מדינות העולם רק המשיך להתרחב, ולהערכתנו הוא תומך בעלייה של החשיפה למט"ח של המשקיעים המקומיים, הן המוסדיים והן הפרטיים.

13:30

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל בשעה זו בירידות, בהמשך לפתיחה השלילית הבוקר. מדדי ת"א-35 , ת"א-125  מצביעים על מגמה שלילית במסחר במניות.

מדד ת"א-טכנולוגיה  יורד במעל ל-1% בהובלת מניות נובה , טאואר  וננו דיימנשן .

המניות המובילות בעליות בת"א-35 הן פריגו , בזק  ומזרחי טפחות .

בירידות מובילות לצד טאואר, גם לייבפרסון , נייס  וטבע 

מדד ת"א טק-עילית  יורד בהובלת מנוית ביוליין  ופרוטליקס 

חברת הנדל"ן המניב אספן גרופ ממשיכה להרחיב את פעילותה בהולנד. החברה הודיעה הבוקר כי תרכוש (באמצעות חברה בת בבעלות מלאה) בניין משרדים במרכז העיר אמסטלווין, כ-5 ק"מ דרומית לאמסטרדם. היקף העסקה עומד על כ-27.3 מיליון אירו (כ-114 מיליון שקל).

10:45

בורסת תל אביב ממשיכה להציג שערים אדומים בשעה זו בכל מדדי המניות והאג"ח. מדדי ת"א-35  ות"א-125  יורדים כ-0.7%.

ירידה של כ-1.3% נרשמת במדד ת"א טק-עילית  כשבין המניות הנכללות בו בולטות בירידות מניות ביוליין , פרוטליקס , אורביט , נובה  וטאואר 

חברת אלקטרה נדל"ן  מדווחת כי השלימה עסקה עם צד שלישי למכירת הזכויות בבניין משרדים בעיר קליבלנד שבארה"ב וכי נתקבלה מלוא התמורה. על פי הודעת החברה, "תזרים המזומנים החופשי שנבע לחברה מעסקה זו היה גבוה בכ-6 מיליון שקל מהתזרים שדווח. כתוצאה מהאמור, תרשום החברה רווח לאחר מס של כ-4.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2018".

חברת פוליגון  נדל"ן עדכנה בנוגע לשריפה שפרצה ביום שישי בערב מעל למבנה בנכס החברה בחדרה, באזור המשמש שטח התארגנות של השוכר המקים את מתחם בתי הקולנוע "מיקס". לדברי החברה, היא "קיבלה את אישור הרשויות לפתיחת מרבית המתחם, כאשר המבנה שבו אירעה השריפה וכן אזורים סמוכים לו יישארו בשלב זה סגורים לצורך אומדן וטיפול בנזקי השריפה. בשלב זה אין ביכולת החברה להעריך את היקף הנזקים והשפעתם על פעילות המתחם ועל מועד פתיחת מתחם בתי הקולנוע לקהל הרחב". בעלי השליטה בפוליגון הם גיל הוד ויעקב מימון, יו"ר החברה.

חברת פז נפט  משיבה הבוקר לפנייתה של חברת נוקד קפיטל מיום חמישי. נוקד, המחזיקה בכ-2% מהון המניות של פז, דרשה מפז להתייחס לטענותיו של יצחק עזר, היו"ר שהתפטר בשבוע שעבר, בדבר "דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה וכן ביחס לאסטרטגיה העתידית של החברה".

בתשובתה לנוקד כותבת פז, בין השאר: "בניגוד לנטען במכתבכם, מניית החברה השיגה בשלוש השנים האחרונות תשואה מתואמת דיבידנד העולה על תשואת מדד ת"א 35 ומדד ת"א 125 .לא זו אף זו, בעשור האחרון החברה יצרה ערך רב לבעלי מניותיה ובשנים האחרונות גם שיפרה משמעותית את רווחיותה (מאז הנפקתה עלתה מניית החברה בכ-133% מתואם דיבידנד). החברה נוהגת בשנים האחרונות לחלק דיבידנד באופן עקבי לבעלי מניותיה ואימצה בשנת 2017 מדיניות דיבידנד בדבר חלוקת דיבידנד בשיעור של 70% מרווחיה הנקיים השנתיים הראויים לחלוקה, כך שיש להסתכל על נתוני המניה המתואמים לחלוקת דיבידנד". פז מוסיפה בתשובתה לנוקד כי: "לצד זאת, החברה רואה חשיבות בנקיטת מדיניות פיננסית אחראית הבאה לידי ביטוי במבנה החוב של החברה. בהקשר זה, כל הפיקדונות לטווח ארוך של החברה בבנקים, מיועדים לפירעונות קרובים של איגרות החוב של החברה (סדרה ג') שייפרעו במאי 2019. מובן כי נקודת המבט של מי שנושא באחריות לחברה וליציבותה עשויה להיות שונה מתיאבון הסיכון של מי שאינו נושא באחריות כלשהי".

חברת הבנייה גבאי מניבים  מדווחת כי בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר את זכייתה בהתמחרות לרכישת נכסי חברת יעקב אלעזר. גבאי תשלם 41 מיליון שקל בתמורה לפרויקטי ונכסי החברה, הכוללים כ-250 יחידות דיור בפרויקטי מגורים ברחובות, בתל אביב וברמת גן וכן פארק נופש על שפת הכינרת. חברת יעקב אלעזר היתה מצויה בהקפאת הליכים מאז חודש יולי.

09:45

המסחר הבורסה בת"א נפתח במגמה שלילית. כך, מדדי ת"א-35  ות"א-125  רושמים ירידות, זאת לאחר הנעילה האדומה בבורסות ארה"ב ביום ו'. מדד ת"א-טכנולוגיה  ומדד ת"א-טק עילית בולטים בירידות.

מניית לייבפרסון  מובילה את הטבלה בירידות. עוד בולטות לשלילה נובה , טאואר , אודיוקודס  וקמטק .

בולטות בעליות אנרג'יקס , פריגו  ומבני תעשיה .

06:30

המסחר בבורסה בתל-אביב ייפתח היום (א'), יומו הראשון של שבוע המסחר בארץ, על רקע הסגירה השלילית ביום ה', ולאור הנעילה האדומה בבורסות וול סטריט בסוף השבוע.

בורסות ניו-יורק ירדו על רקע הזינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים שטיפסו ב-0.03% לשיא של שבע שנים, 3.23%, והשלימו עלייה שבועית של 0.17%, הגדולה ביותר מאז פברואר. האג"ח ל-30 שנה טיפסו ב-0.04% ל-3.4% כמעט, וב-0.2% השבוע, העלייה השבועית הגדולה ביותר שלהן מאז שבוע בחירתו של טראמפ לנשיאות.

מדדי ת"א-35  ות"א-125  ירדו בעת נעילת המסחר ביום ה' בלמעלה מ-1%.

חברת התוכנה טופ רמדור מערכות ומחשבים  דיווחה ביום חמישי כי התקשרה בהסכם לרכישת מלוא הזכויות בחברת אר.אי.אל.אס. טכנולוגיות מתקדמות, העוסקת בשיווק ופיתוח תוכנה בסביבת 1 Business SAP. לפי הדיווח של טופ מערכות, "המוצרים מיועדים לארגונים וחברות, ומשלימים את קו המוצרים של קבוצת החברה. במועד ההתקשרות בהסכם, שילמה טופ מערכות 2.48 מיליון שקל, ונוסף על כך, היא צפויה לשלם למוכר עוד 600 אלף שקל, בתוספת או הפחתה בסך השווה לגובה ההון העצמי המוחשי על פי דוחותיה הכספיים של אר.אי.אל.אס, וכן 315 אלף שקל לחברה הקשורה למוכר, כפיצוי בגין הסבת הסכם השכירות שבו קשורה אר.אי.אל.אס".
בעלי השליטה בטופ מערכות הם גלעד הר-עוז ושמוליק מילנר, המכהנים כמנכ"לים משותפים בחברה.

חברת נבידאה ביופארמסוטיקלס , העוסקת בפיתוח ובמסחור כלי אבחון מדויקים ותרופות, הודיעה הבוקר על מינויו של ג'ד א. לטקין למנכ"ל. מניות נבידאה נסחרות בבורסות תל אביב ונאסד"ק. לטקין, 44, שימש קודם לכן מנכ"ל זמני בחברה. לפי הודעת החברה, שכרו השנתי של המנכ"ל יכלול שכר בסיס של 475 אלף דולר והוא יהיה זכאי לבונוס שנתי של עד 75% משכרו על בסיס עמידה ביעדים שנתיים של החברה.

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, ציין בסקירת המאקרו השבועית שלו כי ״תשואות האג"ח הממשלתיות הארוכות בארה"ב מצויות בשיא של מספר שנים על רקע המשך הטון הניצי יחסית של בכירי הפד, ובהם היו"ר פאואל, וכן על רקע המשך פרסום נתוני מקרו חיוביים, ובהם העלייה בפעילות מגזר השירותים והמשך העלייה באמון הצרכנים. התשואה מושפעת ממגוון רחב של גורמים, מעבר לצפי לריבית הפד, וגורמים אלה, כמו הצפי לגירעון ההולך וגדל בתקציב של ארה"ב, תומכים בעליית התשואות״.

לדבריו, ״הלחצים האינפלציוניים בארה"ב עדיין מתונים יחסית, דבר שבא לידי ביטוי גם בעליית השכר לשעה על פי התחזיות. השוק בארה"ב מתחיל להתיישר עם הפד והעלה לאחרונה את ההסתברות להעלאת ריבית רביעית השנה וכן הציפיות מתקרבות לתוואי העלייה החזוי על ידי הפד בשנת 2019 - קרי 3 העלאות ריבית״.

הדולר ירד ב-0.19% מול השקל, ושערו היציג נקבע על 3.6330 שקלים. שערו היציג של האירו נקבע על 4.1816 שקלים.