הבורסה בת"א | סיקור שוטף

סגירה שלילית בת"א במחזור דל: מדד הביומד נפל 3.5%

אינטרקיור זינקה ב-10% במחזור השלישי בשוק, טבע איבדה 1.2%, רציו עלתה 2.4%, חברה לישראל איבדה 1.2%, פריגו ירדה 2.9% ומניית טאואר איבדה 2% • שפיר הנדסה דיווחה כי חברה בת שלה התקשרה בהסכם לביצוע עבודות ב"נמל הדרום אשדוד" בהיקף של 730 מיליון שקל

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר בבורסה בתל-אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:25

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, וזאת במחזור מסחר דליל ביותר במניות, שהסתכם ב-374 מיליון שקל בלבד.

מדד ת"א-35  איבד 0.55%, מדד ת"א- 90  ירד 0.75% ומדד הבנקים איבד 0.6%.

מדד ת"א ביומד  נפל ב-3.5% בהובלת ביוליין  שהתרסקה ב-30%. 

מניית לאומי  איבדה 0.5% במחזור הגבוה בשוק, אינטרקיור  זינקה ב-10% במחזור השלישי בשוק, טבע  איבדה 1.2%, רציו יהש  עלתה 2.4%, חברה לישראל  איבדה 1.2%, פריגו  ירדה 2.9% ומניית טאואר  איבדה 2%.

15:00

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בשעה זו בטריטוריה האדומה, כאשר מדד ת"א 35 מאבד 0.5%, מדד ת"א 90 יורד בשיעור זהה וכך גם מדד הבנקים.

עם זאת, הירידות נרשמות במחזור מסחר זעום בשוק המניות של 287 מיליון שקל בלבד בשעה זו. 

נזכיר כי בשבוע החולף בשוק החוב גויסו כ-1.8 מיליארד שקל באג"ח הקונצרניות, בהובלת בנק מזרחי טפחות  שגייס קרוב ל-800 מיליון שקל וזאת נוסף לכמה גיוסים בולטים שביצעו חברות הליסינג הבורסאיות.

בלאומי שוקי הון התייחסו לנעשה בשוק הקונצרני וציינו כי המסחר בו התנהל בשבוע החולף "ביציבות יחסית תוך תנודתיות נמוכה במדדים המובילים. מדדי התל-בונד בדירוג נמוך ממשיכים את מגמת ביצועי החסר מול מדדי התל-בונד בדירוג גבוה. ככלל, בדומה לאפיק הממשלתי, גם באפיק הקונצרני בולטים ביצועי היתר של המדדים צמודי המדד על פני המדדים השקליים הלא צמודים".

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון הוסיף כי "הביקוש לאג"ח קונצרני צמוד מדד הביא לכך שבניגוד לתמהיל הגיוס הממשלתי, האפיק צמוד המדד מהווה כ-50% מסך הגיוס הקונצרני מתחילת השנה, עלייה משמעותית ביחס לחלקו של האפיק (כ-40% מסך הגיוסים) בשנת 2017".

לגבי המלצות לפעילות בלאומי שוקי הון סבורים כי זה עדיין לא הזמן להגדיל חשיפה לאפיק הקונצרני, וממליצים על השקעה במח"מ קצר של עד 3 שנים, בדומה לאפיק הממשלתי. עוד ממליצים שם להגדיל את החשיפה לאג"ח בנקים "הרגישים פחות להעלאות ריבית", ומציינים כי "ככלל מומלץ לתת להשקעה באג"ח בנקים משקל עודף".

כן ציין רזניק בסקירה, כי "מומלצת השקעה ישירה בסדרות חלף השקעה באינדקסים. לא מומלצת חשיפה לענפים הרגישים להעלאת ריבית כגון ענף הנדל"ן המניב וענף הליסינג".

בתוך כך, בורסה מציינים כי בשבוע החולף הושק מדד מניות חדש - ת"א פמילי, בו נכללות חברות העונות לקריטריונים של "חברות משפחתיות", וכולל 27 חברות, בשווי שוק כולל של כ-82 מיליארד שקל.

חברת אייסקיור מדיקל  מזנקת ב-10% על רקע עדכון שפרסם איגוד מנתחי השד האמריקאי בנוגע לטיפול בסרטן השד. לראשונה האגודה מכירה ביעילות טכנולוגיית ההקפאה לטיפול בגידולים ממאירים בשלב מוקדם בשד ומדווחת על קבלת מידע ראשוני לגבי יעילות הקריואבלציה. בניגוד לעבר, אז דובר על שימוש בטכנולוגיית הקריואבלציה במסגרת ניסויים קליניים בלבד.

13:30

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות שערים. כך, מדדי ת"א-35  ות"א-125  יורדים.

מדד ת"א-בנקים  יורד מעל ל-1% בהובלת מניות לאומי  והפועלים . מדד ת"א-טכנולוגיה  יורד גם הוא מעל ל-1% בהובלת מניית לייבפרסון .

מדד ת"א-ביומד  צונח בכ-3.5% בהובלת מניות ביוליין  ונבידאה 

המניות שבולטות בעליות בת"א-35 הן נייס , מליסרון  ושטראוס . בירידות בולטות לצד לייבפרסון גם אופקו , פריגו  וטאואר .

מניות נוספות שבולטות בעליות הן אייסקיור מדיקל  ואינטרקיור 

חברת הייעוץ לגופים מוסדיים אנטרופי ממליצה לאשר תגמול של 6.8 מיליון שקל למנכ"ל פרטנר , איציק בנבנישתי.

11:30

כל מדדי המניות בתל אביב ממשיכים להצביע על מגמה שלילית כעת, למעט מדד ת"א-צמיחה  שעולה מעט. מדדי ת"א-35  ות"א-125  יורדים כ-0.4%.

ירידה בולטת במיוחד נרשמת במדד ת"א-ביומד , שצונח ביותר מ-3%. בין מניות הביומד, בולטת בירידות ביוליין , שממשיכה לצנוח בעקבות תוצאות הניסוי שעליהן דיווחה ביום שישי. מניית טבע  יורדת ביותר מ-1%. מנגד, מניית אינטרקיור  מזנקת ביותר מ-6%. 

חברת הטיפול בשבץ בריינסגייט, שבה מחזיקה אלרון  30%, פרסמה היום את התוצאות המלאות מהניסוי המוביל שלה במכשיר שנועד להפחית נזקי שבץ. בניסוי לא נמצאה תועלת לשימוש במכשיר בהשוואה בין כלל קבוצת הטיפול מול כלל קבוצת הביקורת. לעומת זאת, בקבוצה שהורכבה רק מחולי שבץ קורטיקלי נמצא אפקט, שפספס בפער זעום את הדרישות שהוצבו לניסוי.

חברת הנדל"ן האמריקאית ברוקלנד אפריל לימיטד , שהאג"ח שלה נסחרות בתל אביב, דיווחה כי ביום חמישי האחרון אישר הדירקטוריון שלה התקשרות בהסכם, שבמסגרתו תמכור חברת LLC1 Brookland New את החזקותיה בחברת הנכס Clarkson BU LLC, המחזיקה בפרויקט 75-77 Clarkson, ובחברת הנכסMetropolitan Ave. Investors LLC, המחזיקה בפרויקט 850 Metropolitan, לשותפים בחברות הנכס, בתמורה נטו של 2.7 מיליון דולר, שתפרע מיידית את יתרת חוב של המוכרת כלפי חברות הנכס. לפי הודעת ברוקלנד, כתוצאה מהשלמת העסקה "צפויה החברה להכיר ברווח (ללא תזרים) של 2.7 מיליון דולר ולא תהיה חשופה לסיכונים הנובעים מהקמת הפרויקטים".

09:45

המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, כך מדדי ת"א-35  ות"א-125  רושמים ירידות.

מדד הביומד בולט בירידות. מדד ת"א-35 עלה בשבוע שעבר ב-2%, ומתחילת השנה עלה ב-7.3%. מדד ת"א-125 עלה בשבוע שעבר ב-1.9%, ומתחילת השנה עלה ב-7.2%. 

חברת מזור רובוטיקה  מדווחת על מהלך המו"מ שקדם לעסקה שנחתמה בחודש שעבר, ובה נמכרה למדטרוניק תמורת 1.6 מיליארד דולר.

מניית ביוליין  צנחה ביום ו' ב-21% בנאסד"ק לאחר שביוליין פרסמה תוצאות מניסוי משולב שבוצע במוצר המוביל שלה BL8040 יחד עם התרופה קייטרודה של חברת מרק האמריקאית לטיפול בסרטן הלבלב.

חברת שפיר הנדסה  מדווחת כי חברה בת שלה התקשרה בהסכם לביצוע עבודות באתר "נמל הדרום אשדוד" בהיקף של כ-730 מיליון שקל. תקופת הביצוע מוערכת בכ-36 חודשים.

חברת אפקון החזקות  מדווחת כי חברה בת התקשרה בהסכם לביצוע עבודות בנייה וחשמל בנמל המוקם באשדוד בהיקף של כ-265 מיליון שקל לתקופה של כ-30 חודשים.

ב-14 באוקטובר הושק מדד מניות חדש, מדד ת"א-פמילי. במדד נכללות "חברות משפחתיות" העונות על הקריטריונים שפותחו במרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף הבורסה לניירות ערך, והם: לפחות שלושה חברי דירקטוריון או נושאי משרה בחברה הם בני משפחה; שיעור האחזקה של בעלי עניין בחברה הוא 40% לפחות. במדד נכללות כיום 27 חברות משפחתיות, בעלות שווי שוק כולל של כ-82 מיליארד שקל.

חברת חיפושי נפט וגז אנרג'יאן, הנסחרת בבורסה הראשית בלונדון ומחזיקה, בין השאר, במאגרי "כריש" ו"תנין" שלחופי ישראל, הגישה מסמך לרישום כפול בבורסת תל אביב. המניה תתחיל להיסחר בתל אביב בסוף אוקטובר, לפי שווי שוק של כ-4.2 מיליארד שקל.

06:30

המסחר בבורסה בת"א ייפתח היום (א'), יומו הראשון של שבוע המסחר, על רקע הסגירה החיובית ביום ה' ועל רקע הנעילה המעורבת בבורסות וול סטריט ביום ו'.  בתום יום מסחר הפכפך ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, עם ירידות במדדי נאסד"ק  ו-S&P 500  ועליות במדד הדאו ג'ונס .

ביום ה' ננעל המסחר בת"א כשמדד ת"א-35  עלה 0.7%, מדד ת"א 90 נסגר ללא שינוי מהותי, ומדד הבנקים זינק ב-1.2%.  מניית דיסקונט  זינקה ב-2.4% במחזור הגבוה בשוק, ומניית טבע  עלתה ב-3.3% לאחר נפילה שחוותה ביום המסחר הקודם.

חברת ביוליין  פרסמה ביום ו' תוצאות מניסוי משולב שבוצע במוצר המוביל שלה BL8040 יחד עם התרופה קייטרודה של חברת מרק האמריקאית, לטיפול בסרטן הלבלב. לדברי החברה, התוצאות של הניסוי "מעודדות", בעיקר בחולים שזה להם הטיפול השני לאחר שטיפול קודם לא הועיל. מניית החברה ירדה בארה"ב ב-21%, ויחד עם ירידות שהחלו ביום ה' עוד טרם פורסמה ההודעה, מצטברת הירידה לכ-41%. החברה נסחרת לפי שווי של 102 מיליון דולר.

קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל  ביצעה הפצת מניות פרטית, שבה מכרה נתח ממניותיה בחברת המלונאות פתאל החזקות , הנמצאת בשליטתו של דוד פתאל. ככל הידוע, ההפצה נעשתה לפי שווי מניה של כ-400 שקל ובהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל.

בית ההשקעות מיטב דש לא אומר נואש לגבי תקוותו להגדיל את מספר החברים בדירקטוריון פז  ולהביא למינוי יו"ר חברה שיהווה לתפיסתו משקל נגד ראוי למנכ"ל הדומיננטי בחברה, יונה פוגל. מיטב דש שלח מכתב אזהרה ישיר, אישי "חריג ולא שגרתי" לכל חברי דירקטוריון פז, שבמסגרתו "פורס מיטב דש את טענותיו סביב התנהלות דירקטוריון תקינה ומפציר בחברי הדירקטוריון להתייחס לטיעונים הענייניים", כדברי בית ההשקעות.