חגיגה בענף הקנאביס: "ניתן היה לצפות לעליות חדות יותר"

לאחר שאתמול עבר בכנסת חוק הסדרת יצוא הקנאביס, כעת ממתינות החברות במגזר לאישור הממשלה • אם תתקבל החלטת ממשלה סופית בשבועות הקרובים, יוכל היצוא להתחיל בפועל בעוד 6-8 חודשים • מקורבים לממשלה מעריכים כי ההחלטה תעבור, אלא אם תיבלם את ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבאפריל האחרון כבר דחה החלטה בתחום • שירי עדן, מנכ"לית נישות אסטרטגיה ומחקר: "במידה והיה אישור לייצוא קנאביס רפואי מהממשלה ניתן היה לצפות למהלך עליות חד יותר במיוחד לאחר גל הירידות האחרון"

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

מניותיהן של החברות בענף הקנאביס בבורסה בתל אביב נסחרות היום (ד') בעליות, וזאת בהמשך לאישור החוק לייצוא קנאביס רפואי מישראל אתמול בכנסת. כעת נותר לחכות לאישור הצבעת הממשלה, שממש בשעה זו דנים בכנסת על פיזורה. על פי ההערכות, בעקבות החקיקה עשויה להתקבל החלטת ממשלה המאשרת סופית את היצוא בתוך כמה שבועות. אם אכן תתקבל, יוכל היצוא להתחיל בפועל בעוד 6-8 חודשים.

כל אחת מן החברות המעוניינות ביצוא, תצטרך לקבל שני אישורים, אחד לגבי עמידתה בתקנים לגידול ועיבוד קנאביס על פי רפורמת הקנאביס החדשה והשני הוא אישור ספציפי ליצוא. בינתיים עומדות בתקן החברות אינטרקיור, פנאקסיה שנערכת למיזוג לתוך הרודיום הבורסאית ו-BOL, שקיבלה השקעה מהחברה הבורסאית מעמיר שיווק.

בתוך כך, מניות הקנאביס בבורסה בתל אביב נסחרות בעליות, ואלו המניות בסקטור:  תפן , אינטרקיור , קנאשור-ש , נקסט ג'ן-ש , טוגדר , מדיוי , עמיר שיווק , קנביט-ש , פרוטאולוגיקס-ש , פנטזי נטוורק , וואיטסטון , מרחביה אחזקות , הרודיום השק ,וויטסמוק , מדיקל-ש , יו ניבו .

מצד אחד, אם לא היתה נכונות בממשלה להעביר את החוק, אזי הוא לא היה מגיע לשלב ההצבעה. מצד שני, ניתן לשער כי הממשלה יכולה להעביר את החוק טרם תפוזר, או שמא ממשלת מעבר תוכל לעשות את מה שלא נעשה עד כה ולאשר את החוק לייצוא קנאביס. אם השר לביטחון פנים גלעד ארדן היה זה שמנע את האישור המיוחל עד כה, כעת המשחק משתנה וההצבעה עשויה לעבור בקלות. 

החוק הנוכחי מסדיר את תקצוב הפיקוח על הקנאביס על ידי המשרד לביטחון פנים. בעקבות העברת החוק צפוי המשרד שבראשות השר גלעד ארדן להסיר את התנגדותו למהלך. המשרדים האחרים הקשורים לנושא - הבריאות, החקלאות, המשפטים, האוצר והמשרד לשוויון חברתי - כבר הביעו תמיכתם בחוק. בשבועות הקרובים צפויה הגשה של הצעת החלטה בסוגיית הייצוא לממשלה כשרק החלטה חיובית תאפשר את הייצוא בפועל.

גורמים המקורבים לממשלה מעריכים כי ההחלטה תעבור, אלא אם תיבלם את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. כאשר סוגיית היצוא עלתה להחלטת ממשלה רשמית, באפריל האחרון, דחה נתניהו את המהלך. הצעת החוק של קיש מסדירה גם כניסה של כסף זר לסקטור הקנאביס בישראל. עד כה נבלמו רוב ההשקעות הזרות בחברות קנאביס מקומיות, משום שהמשטרה טענה כי אין לה אפשרות להעריך את יושרם של הגורמים הזרים המעוניינים לבצע את ההשקעה. זו אחת הסיבות שבגללן הבורסה הפכה למקור כה משמעותי של הון פוטנציאלי לחברות הללו. כעת במסגרת החוק, המשטרה תידרש לתת את המלצתה תוך 4 חודשים, ובמקרה שמדובר במשקיע זר תוך חצי שנה.

הערכות ההכנסות הפוטנציאליות מייצוא קנאביס מישראל משתנות מאוד, ונעות בין 250 מיליון שקל לפי הערכתו של פרופ' אבי שמחון שמונה על ידי נתניהו לבחון את ההחלטה, לבין 4 מיליארד שקל - הערכתו של שר החקלאות אורי אריאל, אשר ניתנה לפני כשנה. ההזדמנות מצטמצמת ככל שעובר הזמן, כשלשוק מגיעות מדינות מתחרות שכבר אישרו את הייצוא.

בתוך כך, רשות ניירות ערך פרסמה הבהרות למשקיעים בתחום ובשורה התחתונה המליצה "להקדיש את תשומת הלב הראויה לבדיקת ההשקעה בתחום". 

לדברי שירי עדן, מנכ"ל נישות אסטרטגיה ומחקר, ויועצת לקרן הנאמנות סלע קנאביס: "במידה והיה אישור לייצוא קנאביס רפואי מהממשלה ניתן היה לצפות לעליות חדות יותר במיוחד לאחר גל הירידות האחרון. המניות עולות בכ-10% בממוצע על רקע החדשות אך המחירים הנוכחיים, גם לאחר העליות של היום, עדיין מגלמים רמה של אי ודאות באשר לאישור הייצוא של קנאביס רפואי מישראל".

"אם יהיה אישור לייצוא המהלך לא רק שפותח את השוק אלא גם מאפשר לחברות באופן עקיף לממש את התוכניות שלהן להנפיק את מניותיהן מעבר לים ובייחוד בצפון אמריקה", אמרה עדן. "יעדי הייצוא דווקא אינם בצפון אמריקה אלא באירופה (לוכסנבורג, גרמניה, פולין, צ'כיה ועוד). בהגדרה, ארה"ב לא יכולה לייבא מאחר והחוק המדרפלי לא מאפשר, וגם קנדה לא מייבאת קנאביס, וזאת למרות שיש שם מחסור אך אני לא רואה שם שינוי במדיניות הזו".