הבורסה ננעלה בירידות חדות במחזור חריג: הבנקים נפלו ב-5%, דלק צללה ב-30%, אל על התרסקה ב-5.7%

לפי הערכות בשוק נרשמו פדיונות של 2-1.5 מיליארד שקל בשוק הקרנות • דלק השלימה קריסה של 60% בחודש האחרון; התשואות על האג"ח של הקבוצה מגלמות הסדר חוב • אל על השלימה התרסקות של 32% בחודש • חברה לישראל צנחה ב-16%, הולמס פלייס איבדה 11%, נורסטאר נפלה בשיעור דומה, וטבע צנחה ב-7.4%

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:07

יום של ירידות חדות בבורסה הסתיים בטון צורם. אם היה נדמה כי התמתן הלחץ באמצע יום המסחר, אז לקראת הנעילה התחדש הלחץ על המדדים בתל אביב ונרשמו ירידות במחזור חריג ביחס לימי ראשון, ובכלל למסחר המאפיין את השוק המקומי. מדד הבנקים נפל ב-5%, ת"א 34 ירד בשיעור דומה ומדד ת"א נפט-גז צלל ב-14.3%.

מניות הביטוח בלטו גם הן בירידות. מנורה  נפלה ביותר מ-6%, הפניקס  צנחה בכ-11%, כלל עסקי ביטוח  צנחה ב-10%.

דיסקונט השקעות  נפלה ב-14.5%, חברה לישראל  צנחה ב-16%, הולמס פלייס  איבדה 11%, נורסטאר  נפלה בשיעור דומה, טבע  צנחה ב-7.4%, פוקס  איבדה כ-7% מערכה, שגריר  ירדה בשיעור דומה. 

כל מניות מדד ת"א 125, מלבד אופקו הלת' , פרשמרקט , מיטרוניקס , נטו מלינדה  ויוחננוף , נצבעו בצבע האדום.

מחזור המסחר בשעה זו הסתכם ב-3.4 מיליארד שקל.

15:20

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל תחת לחץ שהתמתן בשעה החולפת, כאשר מדד ת"א 35 מאבד 'רק' 3.3%, ת"א 90 יורד ב-2.3% ומדד הבנקים מאבד 4%.

דלק צונחת ב-30% והאג"ח של הקבוצה נסחרות בתשואה לפדיון שמגלמת הסדר חוב.  יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  נופלות ב-13.5% ואלו של רציו  מתרסקות ב-18%.

מניית בנק לאומי  מאבדת 4%, פועלים יורדת ב-4.7%, דיסקונט  צוללת ב-6.3%. כיל  צונחת ב-8%, שיכון ובינוי  נחתכת ב-8%, אנרג'יקס  ב-5.1%. 

מניית אופקו הלת'  מזנקת בכ-46% כנגד המגמה. הנה ההסבר לזינוק החד.

14:00

נמשך הלחץ על מדד המניות בבורסה בתל אביב כאשר המחזור מסחר מגיע כבר מעל ל-2.29 מיליארד שקל, ולפי הערכות בשוק הקרנות נרשמים פידיונות של יותר מ-1.5 מיליארד שקל. 

מדד ת"א 35 מאבד 4.4%, ת"א 90 יורד ב-4.66%, מדד הבנקים נופל ב-5.15%, מדד הביטוח צולל ב-5.85%. 

דלק בולטת בנפילה של 28% במניה ואגרות החוב של הקבוצה מגלמות הסדר חוב מהחשש להחזר החובות כאשר התשואות על האג"ח של הקבוצה נמצאות עמוק ב'זבל'.

13:30

לחץ המכירות בבורסה בתל אביב מתמתן במעט, כאשר בשוק הקרנות נרשמו פידיונות ענק שבין 1.5 ל-2 מיליארד שקל. בולטת במסחר מניית דלק שמתרסקת בכ-30% בצל התרסקות מחיר הנפט, והאג"ח של הקבוצה מגלמות הסדר חוב.

מניותיהן של החברות העוסקות בתחום התיירות סופגות ירידות חדות. ישרוטל  צוללת ב-19%, פתאל החזקות  צונחת ב-9.5% ומשלימה נפילה של 35% בחודש האחרון.

מניות הביטוח ממשיכות בצניחה חופשית. כלל עסקי ביטוח  צונחת ב-10%, הפניקס  צונחת ב-7.2%, ומניית מגדל ביטוח  מאבדת 8.3%.

מספר המקרים שאושרו של נדבקים בנגיף הקורונה מגיע היום ל-107,185 איש, מהם 60,558 איש נרפאו מהמחלה ו-3,643 מתו כתוצאה מהשלכות הנגיף.

מחזור המסחר בשעה זו בשוק המניות מסתכם בכ-2.05 מיליארד שקל - מחזור חריג לעומת ימי ראשון בבורסה המקומית.

13:00

התמתנו הנפילות בבורסה בתל אביב כאשר ברקע נרשמו לפי הערכות פידיונות של יותר מ-1.5 מיליארד שקל בתעשיית קרנות הנאמנות. 

מדד ת"א 35 שנפל מוקדם יותר ב-6.7%, מאבד כעת 'רק' 4.7%; ת"א 90 נופל ב-5.2% לאחר צניחה חופשית של 9% מוקדם יותר; מדד הבנקים מאבד 6.3%. 

דלק  מרכזת עניין מהחשש לסחרור כאשר האג"ח של הקבוצה מגלמות הסדר חוב, בעוד המניה מתרסקת בכ-27%.

הלחץ בשווקים לא פוסח על מדינות המפרץ, שם הצניחה החדה במחיר הנפט בסוף השבוע האחרון גוררת נפילה בבורסות. סעודיה נופלת בכ-8%, ארמקו נופלת מתחת למחיר ההנפקה, ואבו דאבי מתרסקת בכ-10%.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב: "אנו מרגישים בנוח יחסית לומר שפשוט אין לנו מושג לאן הדברים הולכים. נכון, כל מי שעוסק בתחום התחזיות הכלכליות יודע שלא לדעת זה מצב העולם הבסיסי אבל כפי שרשמנו בשבוע שעבר, הפעם מדובר על מצב שונה וייחודי. הפער בין התרחיש שבו סאגת הקורונה חולפת תוך חודשיים (תרחיש שמצדיק עליות חדות בשווקים כבר היום) ובין התרחיש שבו שיעור דו ספרתי גבוה של אוכלוסיית העולם נדבקת בנגיף (תרחיש שבו השפל עוד רחוק) הוא פער שתלוי במידה רבה בסוגיית העמידות של הנגיף לטמפרטורות גבוהות יותר, סוגיה שלמומחים אין עדיין הכרעה לגביה.

"במצב כזה כל אמירה כמו "זה רק שפעת" או "המשבר כבר פה" מתבססת למעשה על שום דבר מלבד ניחוש בדיוק כמו כל ניסיון להעריך אם ירידה של 15% זה מספיק או לא. עד שהמומחים בתחום הוירולוגיה יצליחו להגיע לקונצנזוס כלשהו לגבי עמידותו של הנגיף ופוטנציאל ההתפשטות שלו אנו ממשיכים להניח שהדבר הנכון ביותר לעשות הוא לא לעשות כלום", כתב גרינפלד.

12:00

פאניקה בבורסה בתל אביב. המדדים המובילים באחוזת בית צונחים בחדות בצל החשש מההשלכות הכלכליות של התפשטות הקורונה. מניית דלק בולטת בנפילה חדה כאשר הקבוצה על סף סחרור בצל התרסקות מחיר הנפט בסוף השבוע האחרון, והתשואה על האג"ח מגלמת חשש כבד מהחזר החוב למשקיעים.

מדד הנפט והגז מתרסק ב-14.5%, בהובלת מניית דלק   שצוללת ב-32% ובכך משלימה קריסה של 60% בחודש האחרון. 

מדד ת"א-35 נופל ב-5.1%, מדד ת"א-125 צונח בכ-5.5%, ת"א-90 צולל 6.5%, מדד הבנקים נופל בכ-7%, ומדד הביטוח מתרסק בעוד 7.7%. לפי הערכות בשוק הפדיונות בקרנות הנאמנות מעל מיליארד שקל.

מניות הנדל"ן צוללות, גזית גלוב  נופלת ב-7%, אלוני חץ  ב-9%, מליסרון  ב-8.5%.

מניית אל על  נופלת בעוד 10%, ומשלימה צניחה חופשית של יותר מ-30% בחודש האחרון, וזאת לאחר שהחברה דיווחה לבורסה כי היא צופה שתפסיד 70-90 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 רקע משבר הקורונה. אובדן ההכנסות לרבעון זה מוערך ב-160 מיליון דולר. 

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ביותר מ-1.2 מיליארד שקל.

10:06

פתיחה צורמת בבורסה בתל אביב לאחר עיכוב כפול בפתיחה ('פתיחה אנגלית'). הבנקים נופלים 6%, ת"א 35 צולל ב-4.2%, ת"א 90 ביותר מ-7%. מניית דיסקונט  צוללת ב-8%, פועלים  ב-6.3% ולאומי  בכ-6%.

מדד הבנקים צונח בכ-7%, מדד ת"א נפט גז מתרסק בעוד 11% ומדד הביטוח מאבד עוד 8%.

מניית דלק  מתרסקת ב-15% בצל נפילת מחיר הנפט בסוף השבוע האחרון, אגרות החוב של הקבוצה צונחות והתשואה לפדיון מזנקת עמוק ב'זבל' (22%)

כל מניות מדד ת"א 35 צבועות באדום בוהק, שיכון ובינוי  נופלת ב-9%, אלוני חץ  ב-7%, מליסרון  צונחת ב-6%, דלק קידוחים  ב-11%, שפיר הנדסה  נופלת ב-7%, טבע מאבדת יותר מ-5%.

כל מניות מדד ת"א 125 אדומות, מלבד אופקו הלת'  שמזנקת ב-45% לאחר שזינקה בוול סטריט.

10:00

עיכוב בפתיחת המסחר בבורסה בתל אביב ('פתיחה אנגלית') בשל תנודה חדה במדד ת"א 35 מטה, וזאת בהמשך ללחץ על השווקים בצל התפשטות הקורונה.

החל מהיום, 8 במרץ, המסחר בימי א', בשווקי המניות, האג"ח והמק"מ בשוק בתל אביב יסתיים במועד אקראי בין השעה 15:49 לבין השעה 15:50. בהתאמה, המסחר בנגזרים, בימי א', יסתיים אף הוא 35 דקות מוקדם יותר, דהיינו בשעה 16:00.

"פעולות הבנקים המרכזיים שנויות במחלוקת"

גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים בסקירת המאקרו השבועית שפרסמו היום, כי "נראה שהסיכויים להעלאת מסים באמצע השנה על ידי ממשלה, אם תוקם, הולכים ופוחתים, זאת לנוכח החשש ההולך וגדל לגבי השפעות הווירוס על ישראל, תוך הגעה להכרזה רשמית על "מצב חירום לאומי".

לדברי השניים, "על רקע הריביות הנמוכות ממילא בעולם נראה כי עיקר המעמסה במשבר הנוכחי תיפול על כתפי הממשלות שיצטרכו לפעול להרחבות פיסקליות ניכרות על מנת לתמוך בכלכלות. פעולות הבנקים המרכזיים שנויות במחלוקת לנוכח ספקות לגבי מידת האפקטיביות הישירה במקרה הנוכחי של ווירוס ולא של משבר פיננסי . סביר להניח שהקלה מוניטרית לא תעודד את הוצאות הצרכנים בטווח הקרוב, אם הצרכנים חוששים לעזוב את בתיהם ולצאת לקניות. הפחתות בריבית גם אינן יכולות לגרום למפעלים לייצר יותר אם הם אינם מסוגלים להשיג תשומות חיוניות ממדינות נפגעות וירוסים. עם זאת, הפחתת הריבית עשויה לסייע בשיפור הסנטימנט בשווקים ולמניעת צמצום נוסף של התנאים הפיננסיים. על ידי הפחתת מסים והלוואות זולות לחברות, ממשלות ובנקים מרכזיים יכולים לעזור להגביל פיטורים", כתבו בפמן ורזניק.

06:00

שבוע המסחר בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך ללחץ המכירות בשווקים בצל החשש מהתפשטות הקורונה. ביום שישי האחרון בוול סטריט המדדים צנחו במהלך המסחר בעד 4% ולקראת הסיום מיתנו את הירידות. הנאסד"ק איבד 1.9%, הדאו ג'ונס ירד בכ-1% ומדד S&P 500 איבד 1.7%. באירופה הקאק נפל ב-4.4%, הדאקס ב-3.4% ומדד יורוסטוקס 50 נפל ב-3.9%.

מספר הנדבקים בנגיף הקורונה חצה בסוף השבוע האחרון את ה-100,000 איש, במקביל הבנקים המרכזיים בעולם פעלו באופן מתואם להורדת הריבית, כפי שהפתיע בשבוע שעבר הפד. מאז 1998, הפד הוריד ריביות רק שש פעמים בין הישיבות הסדירות שלו, ואחרי כל פעם כזו, באה הורדת ריבית נוספת בישיבת ההנהלה הרגילה שלו. "בשבילנו , מה שחשוב באמת הוא לא הנגיף, אלא הסכנה לכלכלה", אמר היו"ר ג'רום פאואל ביום שלישי. "ראינו סיכון לתחזית הכלכלית, ובחרנו לפעול".

במוקד המסחר היום ניירות הערך של קבוצת דלק, שהמשיכו לצלול ביום חמישי האחרון על רקע ירידת מחיר הנפט (שנמשכה גם בסוף השבוע), מה שמפעיל לחץ על המנייה. מניות קבוצת האנרגיה של יצחק תשובה השלימו נפילה של כ-50% מתחילת השנה, ואגרות החוב שלה נפלו לתשואות זבל דו ספרתיות על רקע מה שנראה כחששות המשקיעים מפני יכולת החזר החוב שלה. 

אל על, שהיא אחת מהנפגעות הגדולות של משבר הקורונה, עקב צניחה חדה בפעילותה, צפויה לקיים היום דיון חירום בממשלה בנושא סיוע לחברה שנמצאת במצב עסקי וכלכלי קשה לנוכח הירידה הדרמטית בפעילותה מחד והחובות הכבדים שהיא נושאת על גבה מאידך. 

בקרב המניות הדואליות, טבע חוזרת עם פער ארביטרז' שלילי של 5%, לייבפרסון עם פער שלילי של 7.5%, נייס עם פער שלילי של 1.6%, טאואר עם פער שלילי של 3.6%.

ביום המסחר האחרון בבורסה בתל אביב המסחר ננעל באדום בוהק. מדד ת"א 35 איבד 1.76%, ת"א 90 נפל ב-2.46% ומדד הבנקים איבד 2.86%.

דלק הובילה את הירידות במדד המוביל, וצללה בכ-10%, והתשואה לפדיון על האג"ח של הקבוצה נסקה לכ-12%.

בסיכום שבוע המסחר, מדד ת"א 35 נפל ב-6.7%, מדד ת"א נפט-גז התרסק בעוד 11.6%,  מדד הביטוח נפל בשיעור דומה.