נחלשו הירידות בסגירה: ת"א 35 איבד 1.1%, בזק זינקה בעוד 6%

מדד ת"א 90 השיל 0.3%, מדד הבנקים איבד 1.5% • ירידות בבורסות אירופה ובוול סטריט • פסגות: "מתישהו בועת 'הכול כלול' תתפוצץ, וזה יכאב" • עזריאלי איבדה 4.2%, טבע ירדה ב-1.4%, מזרחי טפחות צנחה ב-3.3%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר השני לשבוע התנהל היום (ב') במגמה שלילית, שהמשיכה את הכיוון מתחילת השבוע. מדד ת"א 35 איבד 1.1%, מדד ת"א 90 השיל 0.3%, מדד הבנקים איבד 1.5%. המדדים המובילים בארה"ב מאבדים גובה בשעה זו, וגם באירופה כיוון המסחר היה דומה אחרי ירידות שערים שנרשמו גם בבורסות אסיה.

ברקע לכיוון השלילי בשוקי ההון בעולם, שוב נרשמת עלייה בחששות המשקיעים מההשלכות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה על עתיד הצמיחה הכלכלית הגלובלית, וזאת בין היתר בהשפעת דיווחים על עלייה במספר הנדבקים במקומות שונים בעולם.

בבית ההשקעות אי.בי.אי ציינו, כי "השווקים מתחילים לתת ביטוי לחשש מ'גל שני'", וכי פרמיית הסיכון הגלומה בשווקים "אינה מספקת ביטחון מספק מפני זעזועים שליליים כדוגמת 'גל שני'".

בצד השלילי של מדד ת"א 35, המניות החבוטות של קבוצת דלק  ופתאל החזקות  נחלשו בכ-3% ו-2.5% בהתאמה. וירידות דומות רשמו גם מניות עזריאלי  והחברה לישראל . ברקע למסחר בדלק, הקבוצה פרסמה "הצעה מחייבת מעודכנת" לתיקון שטרי הנאמנות שלה.

בצד החיובי בלטה מניית בזק , שטיפסה בכ-6% על רקע פרסום להערות ציבור המלצות צוות בין-משרדי "לבחינת מדיניות פרישת תשתיות תקשורת".

מדד הנפט והגז בלט בצד השלילי, בירידה של כ-3%, בהובלת הירידות ביחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום  ושל רציו .

עוד במסחר, מניית מור  השקעות צנחה בכ-2.9% ולעומתה נטו אחזקות  טיפסה על רקע הודעת החברה לגבי חלוקת דיבידנד.

16:20

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב יורדים בכ-1.7% על רקע הסנטימנט השלילי בשוקי העולם, וזאת בצל החשש מהתפתחות גל שני של נגיף הקורונה בעולם. 

בזק  קופצת ב-4.4% במחזור המסחר הגבוה בשוק, ובכך המניה משלימה מהלך עליות של כ-70% מאז השפל שנרשם באמצע חודש מרץ האחרון.

מנייתה של עזריאלי  בולטת בירידה של 4.4%, טבע  ופועלים  מאבדות 2% כ"א, מזרחי טפחות יורדת ב-3%. 

מחזור המסחר בשעה זו בשוק המניות מסתכם ב-1.1 מיליארד שקל.

14:15

נמשכות הירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית בבורסות בעולם. מדד ת"א 35 יורד כעת בכ-1.6% לאחר שקודם לכן צנח בקרוב ל-3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-770 מיליון שקל. 

ירידות חדות נרשמות במניות טבע , איי.סי.אל, עזריאלי  ומזרחי טפחות. 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירתו השבועית כי "מבחינת שוקי המניות המובילים , לא חל בימים האחרונים שינוי של ממש בתחזיות הרווח לשנה הקרובה והן ממשיכות לשקף צניחה של כ-22% השנה וחזרה ב-2021 לרמת הרווחיות שאפיינה את 2019. הערכות אלו מציבות את פרמיית הסיכון הנגזרת, גם לאחר הירידות החדות של השבוע החולף, במרכז הטווח שאפיין את השנים האחרונות. מכיוון שרמה זו מלווה ברמות מכפילים גבוהות מאוד במונחים היסטוריים, הרי שהדבר מציב את השווקים כפגיעים יותר להידרדרות המצב כלומר התמחור הנוכחי משקף מרווח ביטחון נמוך מפני זעזעים שליליים".

11:05

התמתנות נרשמות בירידות החדות בבורסה. מניית בזק  ממשיכה במומנטום החיובי, עוברת לעלייה ומשלימה קפיצה של 9% בשלושה ימי מסחר. 

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי "מצב המשק יציב ותנאי הרקע תומכים בהשקעה בבורסה המקומית. מדד ת"א טכנולוגיה, שפחות מושפע מהשלכות הסגר ימשיך ויוביל את המשק המקומי. להערכתנו הריבית הנמוכה ומצב המשק בישראל ימשיכו לתמוך בחשיפה מנייתית".

"על רקע המגמות המרכזיות שיצרה הקורונה - המעבר לעבודה ולמידה מרחוק, השימוש הגובר במחשוב ענן, בשיחות וידאו, בסייבר, בציוד רפואי מתקדם, שירותי IT ועוד, נראה כי בתקופה הקרובה ייהנו סקטורים אלה מהמשך צמיחה מרשימה. להערכתנו, מגמות אלה ימשיכו להוביל את השווקים בתקופה הקרובה, במיוחד כל עוד איום הקורונה לא הוסר ומתרבים החששות מגל שני. להערכתנו הסבירות לצעדי סגר אגרסיביים נמוכה. להערכתנו יש יתרון להתמקד באפיק המנייתי באותם סקטורים שבצמיחה".

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בירידות חדות, במקביל למגמה שלילית מובהקת בבורסות מסביב לעולם ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. כל מניות מדד ת"א 35 נסחרות בצד האדום.

ירידות בולטות נרשמות בקבוצת דלק, לאומי , פועלים, פתאל החזקות , אנרג'יאן ואלוני חץ. 

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מפרסמת הבוקר סקירה למניית בזן , במסגרתה היא ממליצה "תשואת שוק", ומציבה מחיר יעד של 97 אג' למניה, המשקף אפסייד של כ-20%. פריד מציינת כי "הירידה במניה לאחרונה נובעת בעיקר מהאופק המאתגר לתעשיית הזיקוק האירופית ברבעונים הבאים, והסביבה העסקית שמושפעת מתחזיות המאקרו הרלבנטיות שמתעדכנות למטה. מלאים גבוהים של תזקיקי הביניים וההתאוששות האיטית והבררנית של התעופה האזרחית, לצד החשש מפני גל שני ממתנים את התחזיות שלנו."

פריד מוסיפה כי "בזן הגיעה להתמודדות עם המשבר - ערוכה היטב." אם כן, מדוע בשוקי הון חתכו את מחיר היעד? היא מסבירה כי "פער חסר תקדים בין מחיר נפט ברנט בבורסת ICE למחירו הריאלי באספקה פיסית - ממשיך להוות איום על המרווחים בטווח הקצר". בשורה התחתונה מסכמת פריד "עם הירידה העקבית ברמת המינוף - ההיערכות של בז"ן לתקופה מאתגרת זו טובה וניתן לקנות אותה לטווח הבינוני".

09:00

המגמה השלילית בבורסה של תל אביב צפויה להימשך הבוקר. זאת, בעת שבורסות אסיה נסחרות בירידות של עד 3% ובמסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות חדות של 2.6%-3.3%. 

בשוק המטבעות הדולר מתחזק בכ-0.7% ונסחר סביב 3.49 שקלים ואילו האירו נסחר ביציבות סביב 3.92 שקלים. 

06:50

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח תוך המשך מגמת הירידות של הימים האחרונים. זאת, על רקע מגמה שלילית בבורסות אסיה ובמסחר בחוזים עתידיים על מדדי המניות בבורסות ארה"ב. 

ברקע לשינויי הכיוון בשוק ההון האמריקאי מהימים האחרונים, את המשקיעים ממשיכה ללוות חוסר הוודאות בנוגע להשלכות משבר הקורונה על עתיד הפעילות הכלכלית הגלובלית.

אתמול בזירה המקומית, מדד ת"א 35 איבד 0.5%, ומדד ת"א 90 השיל 0.3%. 

סאגת כלל ביטוח  נמשכת. לאחר שהבודק החיצוני שנשכר על ידי ועדת הביקורת של כלל חברה לביטוח מצא כי "נפל פגם בהתנהלותו" הגם ש"הפעיל שיקול דעת עצמאי", ובצל תרעומת שהובעה בסביבת דירקטוריון כלל ביטוח בנוגע לפועלו, הודיע אתמול יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, כי יעזוב את הקבוצה עד סוף השנה הנוכחית.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות,, התייחס בסקירתו השבועית לדברי ראשי הפד כי הם לא שוקלים אפילו לשקול את האפשרות של העלאת הריבית, וכתב: "נדמה שגם אם אכן האינפלציה תרים את ראשה, בפד יהיו סבלניים מאוד וישמחו לשמור על אינפלציה גבוהה (נאמר בין שלושה לארבעה אחוזים) למשך תקופה מסוימת כדי לעזור לממשל לשחוק את החוב".

בהתייחסו לאפשרות של יצירת בועה על ידי הפד, אמר גרינפלד: " הפד הוזיל את המושג "גדולים מדי בכדי ליפול" והחליט לא לאפשר לאף חלק בשווקים הפיננסיים ליפול שכן בהסתכלות של עלות/תועלת לטווח הקצר אין פה בכלל שאלה. בפד יעדיפו למנוע עליית תשואות באג"ח הממשלתיות ו/או פתיחת מרווחים בשוק הקונצרני ו/או האטה בשוק האשראי הבנקאי ו/או בעיית נזילות אצל קרנות גידור ממונפות מאשר להתמודד עם הבעיות שהמדיניות שלהם יוצרת".

עם זאת, הוא כותב, "ברור שכתוצאה מכך הפד מייצר תמריץ שלילי לכל רוחב הכלכלה. הממשלה תשמור על גירעון מנופח כי הפד מממן לה אותו. הפירמות חוזרות לגייס הון כי הפד עוזר להן למחזר את אותם החובות שהם לא יכולות להחזיר. הבנקים שמחים לתת הלוואות גם ללקוחות שכנראה לא יוכלו להחזיר אותן שכן הפד רוכש מהם את ההלוואות מיד לאחר מכן. קרנות הגידור מגדילות את המינוף שלהן ולוקחות יותר סיכון כי הפד יזרים להן כל כמות נזילות שהן צריכות. מתישהו בועת 'הכול כלול' הזו תתפוצץ, וזה יכאב מאוד, אבל כל עוד פאוול וחבריו מעריכים שזה לא יקרה במהלך הקדנציה שלהם בפד, הבעיות ייוותרו מתחת לשטיח, והראש של כולם ייוותר טמון בחול".