שוק ההון | סיקור שוטף

סגירה שלילית בבורסה: ת"א 35 איבד 1.1%, ת"א בנקים צנח ב-2.5%

נורסטאר איבדה 5.9%, אוגווינד צנחה ב-5.3% • עונת הדוחות מגיעה היום לסיומה - קבוצת דלק דיווחה על הפסד של 326 מיליון שקל ברבעון השני • הדולר היציג נקבע על 3.362 שקלים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה ננעל בירידות שהתגברו לקראת הנעילה של המסחר, במקביל לפתיחה הססנית בוול סטריט. מדד ת"א 35 איבד 1.1%, מדד הבנקים איבד 2.5%.

נורסטאר צנחה בכ-6%, אוגווינד בלטה בירידה של 5.3%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל.

17:14

מתחזקות הירידות בת"א לקראת נעילת המסחר. מדד ת"א 35 מאבד 1.3%, הבנקים יורדים ב-2.6%.

16:00

המסחר בתל אביב מתנהל בירידות. מדד ת"א 35 ות"א 90 מאבדים 0.7% כ"א, מדד הבנקים צונח ב-1.8%.

מנייתה של מור השקעות  צונחת בכ-7%, לאומי יורדת ב-2.2%. הכלכלן הראשי של קולמקס, ד"ר רון איייכל, הוריד המלצה למניית לאומי.

קאנומד  דיווחה על הכנסות ראשונות משמעותיות מפעילות הקנאביס הרפואי בהיקף של כ-5 מיליון שקל. החברה צופה כי לאור ההסכמים שנחתמו וההתקדמות בהסכמים נוספים עד לסוף השנה, היקף ההכנסות ב-2020 יגיע ל-23 מיליון שקל.

14:25

ירידות קלות בבורסה כעת. מניית איביאי  מזנקת לאחר שבית ההשקעות פרסם היום דוחות טובים לרבעון השני. 

עוד בולטות בעליות חדות מניות אזורים , קמהדע ואלטשולר שחם. 

בשוק האג"ח המגמה מעורבת. 

12:40

מגמה מעורבת עם נטייה לירידות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-450 מיליון שקל.

בשוק המטבעות, הדולר נסחר ביציבות סביב רמה של 3.367 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.2% סביב 4.01 שקלים לאירו. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "לאחר שביום שישי האחרון הדולר נגע בשפל מאז יוני 2011 מול השקל, בשבוע הקרוב היצעי מט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, לתשלומי משכורות צפויים להמשיך ולייצר היצעים גדולים. כל זאת בשעה שהביקושים למט"ח רשמו ירידה בהשוואה לאשתקד, בין היתר בשל מיעוט במספר הטיסות והזמנת החופשות בחו"ל".

עוד מוסיף פריימן: "בנק ישראל יצטרך לקבל החלטות מכריעות באשר לשער החליפין, האם הוא מחליט להיות אגרסיבי בזמן מיתון ולצאת בתכנית משמעותית לרכישת מט"ח במטרה למנוע פגיעה חמורה, במנוע הצמיחה הראשי שטמון בייצוא ולמנוע פיטורים של אלפי עובדים, בשעה ששיעור האבטלה גבוה. ללא תכנית של משרד האוצר ובנק ישראל לרכישת מט"ח, שער הדולר עלול להיות המסמר האחרון והכואב מאוד בדרך למיתון עמוק וקשה הרבה יותר".

"שער דולר של 3.36 שקלים משמעותו שיצואנים ובראשם התעשיינים מפסידים כל חודש כסף רב, גם אם ביצעו הגנות וגידרו עצמם מקטסטרופה הרי מדובר ברכבת הרים הדוהרת לרמות שפל, אירוע שנמשך כבר מעל ל-6 חודשים והוא צפוי להמשך עוד חודשים ארוכים. לכן מי שרוצה לדאוג לתעסוקה בישראל, עליו לראות את מה שקורה בתעשייה הישראלית ובמיוחד בתעשיית העיליית, ההייטק שהם הקטר של המשק, מוטב שיתעורר ומהר, בטרם המצב יחמיר", אומר פריימן.

הראל השקעות  דיווחה היום כי הרווח הכולל לאחר מס ברבעון השני של שנת 2020 , הסתכם בכ- 560 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-382 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

10:55

מגמה מעורבת בבורסה כעת. קבוצת דלק רושמת עלייה חדה לאחר שפרסמה היום את תוצאותיה לרבעון השני. 

גם הולמס פלייס  בולטת בעלייה חדה לאחר שפרסמה דוחות לרבעון השני. 

מנגד, ירידות בולטות נרשמות במניות דוראל, אנלייט אנרגיה  ובאטמ. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות במדדי המניות. עליות בולטות רושמות מניות ביג, קרסו, ישראל קנדה וקבוצת אשטרום .

מנגד, ירידות חדות נרשמות במניות יוחננוף ודוראל. 

קבוצת דלק  דיווחה הבוקר על הפסד נקי של 326 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת רווח של כ-190 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה הציגה דלק הכנסות של כ- 1.94 מיליארד שקל ברבעון, בדומה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר חלה עליה חדה בהכנסות הקבוצה מפעילויות הליבה (מכירות הגז והנפט בישראל ובים הצפוני) ואלה קוזזו עם הירידה שהייתה ברבעון בהכנסות מפעילות הדלקים בישראל. 

אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון מסקרת את פז  ב"המלצת יתר", במחיר יעד של 380 שקל למניה לאחר ההתעניינות של סוקאר ברכישת בית הזיקוק של פז באשדוד: "פז פתחה בחודש האחרון את תהליך ההתמחרות על פעילות הזיקוק והלוגיסטיקה, המוצעת למכירה באמצעות גולדמן סאקס. לפי העיתונות, סוקאר, חברת הנפט הלאומית של אזרבייג׳ן עשויה להתמודד על רכישת פז״א יחד עם שותפים ישראלים. קבלת הרישיון לבית זיקוק תלוי באישור אסטרטגי של המדינה, שמחזיקה מניית זהב. בעבר, הייתה סוקאר מעורבת בישראל, באמצעות חברת בת בקידוח נפט מול חוף הרצליה שהתגלה כיבש, של חברת ״שמן״, שבראש הדירקטריון שלה עמד גבי אשכנזי.

ברשימת המתמודדים הנוספים על פז״א הוזכרו בתקשורת: שפיר הנדסה; קבוצה אחרת המנסה לגבש את המנכ"ל לשעבר מלאכי אלפר וקבוצה נוספת שמורכבת ממנכ"ל עבר מודי בן ש"ך ורוני צארום (אספן). "הנהלת פז אמרה כי תהליך ההתמחרות יוגבל בזמן, אך לא פרטה מעבר לכך. לפי פרסומים הנהלת פז אינה מעוניינת למכור את פעילות הזיקוק מתחת לשווי בספרים שלפני המחיקה של כ-0.55 מיליארד שקל בשל הקורונה, כלומר כ-2.6 מיליארד שקל.  נציין, שהמכירה בשפל המחזור הכלכלי בזיקוק אכן אינה מבטיחה מחיר אופטימאלי. אלא שהאלטרנטיבה ההפוכה היא השקעה משמעותית בבית הזיקוק, שאינו גדול בקנה מידה אזורי ועיקר ערכו היום, בתקופת שפל של מרווחי הזיקוק נגזר מפעילות הלוגיסטיקה שכוללת שתי תחנות כוח בקוגנרציה ופוטנציאל נדלנ״י. נראה כי סוקאר, שהיא ספקית מרכזית של נפט לאזור מזרח הים התיכון, עשויה להיות מועמדת מתאימה מבחינה עסקית, אם היא תאושר ע״י הרגולטורים ותגיע עם השקעת הון משמעותית לפז״א", כותבת פריד.

09:10

אלביט מערכות  דיווחה היום כי החברה הבת שלה בארה"ב זכתה בחוזה אספקה לצבא ארה"ב של עמדות הפעלה ידניות לתותחן, עמדות הפעלה ידניות למפקד וכן כרטיסים אלקטרוניים עבור רכבים קרביים משוריינים (רק"מ) מסוג בראדלי. החוזה, שהנו בעל סכום גג של כ-79 מיליון דולר, יבוצע על פני תקופה של חמש שנים. הזמנת רכש ראשונה בהיקף של כ-26 מיליון דולר במסגרת ה-ID/IQ ולאחריה הזמנה שנייה בסך כ-12 מיליון דולר התקבלו ויבוצעו במהלך תקופה של שלוש שנים.

08:10

אאורה  דיווחה הבוקר על רווח של כ-15 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת הפסד של כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

רשת המשביר 365  דיווחה אתמול כי הרווח התפעולי ברבעון השני עלה ב-58% לכ- 20.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ- 13.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה עברה ברבעון השני של השנה לרווח נקי של כ- 6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ- 4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2019 למרות משבר הקורונה וזאת לאור השיפור בשיעור הרווחיות הגולמית ומהלכים שנקטה החברה להורדה בהוצאות התפעוליות.

07:25

1. יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח ככל הנראה במגמה חיובית, על רקע עליות שערים בבורסות אסיה ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב. אתמול ננעל המסחר בבורסה במגמה מעורבת כאשר המחזור בשוק המניות הסתכם ב-680 מיליון שקל. מדד ת"א 35 השיל כ-0.2% מערכו, ת"א 90 הוסיף 0.14% לערכו ומדד הבנקים עלה ב-1.1%.

2. עונת הדוחות לרבעון השני מגיעה היום לסיומה, כשקבוצת דלק  ופתאל החזקות  יפרסמו דוחות לצד הרבה חברות אחרות. 

רשת יוחננוף  דיווחה אתמול כי הרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות (בנטרול IFRS 16 ) הסתכם בכ- 42.3 מיליון שקל , עלייה של כ- 8.1% לעומת רווח תפעולי של כ- 39.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי עמד על כ- 5.9% לעומת כ- 5.3% ברבעון המקביל.

3. בזירת המאקרו העולמית, בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש (PMI ) של התעשייה עמד באוגוסט ברמה של 51 נק' לעומת צפי כלכלנים ל-51.2 נק'. ה-PMI לסקטור השירותים הגיע ל-55.2 נק' לעומת צפי ל-54 נק'. 

4. בזירת המסחר בסחורות, הזהב ממשיך לעלות ולאחר קפיצה של כ-2% ביום שישי עולה החוזה לדצמבר בכ-0.2% למחיר של 1,978 דולר לאונקיה. הנפט מסוג ברנט נסחר בעלייה של 0.6% לרמה של 46.1 דולר לחבית.

5. הדולר נסחר בעולם ביציבות מול האירו כעת, סביב רמה של 1.19 דולרים לאירו. בארץ, נזכיר, צנח הדולר בשבוע שעבר לרמה של כ-3.36 שקלים. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "בסך הכל, למעט מהירות המהלך, ההתחזקות השקל לא הייתה חריגה. קודם כל, השקל לא בלט כלל בשבוע האחרון בהשוואה למטבעות האחרים. כמו כן, השינוי בשערו ביחס לדולר תואם לחלוטין את השינוי של הדולר ביחס לסל המטבעות ( DXY ) בשנה האחרונה. לפי קשר זה, השקל אפילו לא התחזק מספיק. בשורה התחתונה, שערו של השקל תלוי בעיקר במצבו של הדולר בעולם. כפי שכתבנו בסקירה הקודמת, אנו מעריכים שהחלשות הדולר לא תמשך לאורך זמן. לכן, גם פוטנציאל להתחזקות השקל עשוי להיות מוגבל". 

6.  רגע לפני חילופי המנכ"ל בבנק השלישי בגודלו במשק, פרסם אתמול (א') בנק מזרחי טפחות הצעת רכש חליפין מלאה לכל מניות בנק אגוד. ההצעה מתפרסמת אגב הסכם שנחתם לראשונה בין הצדדים עוד במהלך 2017, ושלשם קיומו נדרשה הגשת ערר לביה"ד לתחרות שהתקבל והפך את האיסור של רשות התחרות למיזוג. בימים הקרובים ייכנס משה לארי לתפקיד מנכ"ל מזרחי טפחות , כשבתפקידו הקודם הוא הוביל את פרויקט מיזוג אגוד לתוך הבנק שינהל.