שוק ההון | סיקור שוטף

קאמבק בבורסה: מדד ת"א 90 זינק ב-2.4%, בזק קפצה ב-4% על רקע אישור הממשלה את מתווה הסיבים

ישראל הולכת לסגר של 3 שבועות • עליות באירופה ובוול סטריט • הראל פיננסים: "עיקר החדשות הרעות כבר מתומחרות בשוק" • בזק קפצה ב-4.1% על רקע אישור הממשלה את מתווה הסיבים האופטיים

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:29

יום המסחר השני בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים אחרי הירידות בתחילת השבוע. מדד ת"א 35 עלה ב-1.6%, ת"א 90 קפץ ב-2.4% ומדד הבנקים עלה ב-1.6%. 

בזק קפצה ב-4.1% על רקע אישור הממשלה את מתווה הסיבים האופטיים.

פתאל זינקה ב-6.3%, אנלייט בכ-6%, אוגווינד קפצה ב-7.6%, דלתא זינקה ב-9.1%. ברקע: ביג ועזריאלי הודיעו על הנחות לשוכרים בצל הסגר השני במשק.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.28 מיליארד שקל.

לקראת הסגר שייכנס לתוקפו ביום שישי הקרוב בשעה 14:00, כלכלני מיטב דש כותבים בסקירתם השבועית, כי "השפעת הסגר על הכלכלה צפויה להיות הפעם קטנה יותר מאשר בסגר הקודם בגלל הסיבות הבאות: העולם לא נמצא בסגר, כך שהפעילות הכלכלית שקשורה לחו"ל לא צפויה להיפגע; מאחר שקיים ניסיון של הסגר הקודם, אי הוודאות העתידית נמוכה יותר, מה שצפוי לגרום לריסון קטן יותר בפעילות, בפרט של הצריכה. נזכיר, שהפגיעה העיקרית של הסגר הקודם בתמ"ג התרכזה בצריכה הפרטית; כנראה שהקפדה על כללי הסגר תהיה רופפת יותר; בחצי השנה האחרונה עסקים רבים התקדמו ביכולתם לפעול בערוצים דיגיטליים; הממשלה ערוכה יותר טוב לסייע לנפגעים; חלקו המשמעותי של הסגר חופף את תקופת החגים".

15:00

נמשכת המגמה החיובית בבורסה, במקביל לעליות בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. מחזור המסחר מסתכם בכ-800 מיליון שקל. נראה כי המשקיעים לא מתרגשים מהסגר שיתחיל ביום שישי הקרוב ויימשך 3 שבועות לפחות, ומסתכלים מעבר לו. 

עליות בולטות רושמות מניות פתאל החזקות , אבוג'ן , דלתא, אבגול וקבוצת דלק 

12:55

נמשכות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.2% ומדד ת"א 90 עולה ב-1.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-524 מיליון שקל. 

חברת הנדל"ן המניב ביג  תוקפת את התנהלות הממשלה ומודיעה כי היא תומכת בשוכריה ומבטיחה גם הפעם, בדומה לסגר הקודם, פטור מדמי שכירות ודמי ניהול עבור אובדן ימי עבודה שיגרמו כתוצאה מהנחיית הסגר. כך עולה ממכתב שנשלח לשוכרי ביג והגיע לידי "גלובס".

11:00

מגמה חיובית בבורסה במקביל לעליות בעולם. מחזור המסחר מסתכם בכ-235 מיליון שקל. 

מניית סייברוואן  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה עדכנה הבוקר כי  כי רשמה פטנט חמישי המאפשר זיהוי מספר מכשירי סלולר במרחב הנהג ברכב בכדי למנוע מהנהג להשתמש ביישומים שונים בסלולר במהלך נהיגה. תוקף הפטנט ל-20 שנה. 

עוד בולטות בעליות חדות מניות אוגווינד , אלקטריאון, ברנמילר  ואבוג'ן. 

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי "העובדה ששוק המניות בישראל תפקד רע, אלו דווקא חדשות טובות. זה אומר שעיקר החדשות הרעות כבר מתומחרות בשוק. בנוסף, בנק ישראל כבר לא יושב על הגדר, אז ביחס לעולם באופן מפתיע השוק הישראלי דווקא נראה אטרקטיבי". 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, כשהמדדים המובילים עולים ב-1.1%-1.3%. זאת, במקביל לעליות בבורסות בעולם ובחוזים על מדדי וול סטריט. 

עליות בולטות נרשמות במניות דלתא , בזק, מיטרוניקס  ודמרי. 

בשוק המטבעות מתחזק הבוקר הדולר בכ-0.4% לרמה של 3.45 שקלים והאירו מתחזק אף הוא בכ-0.4% ונסחר סביב 4.086 שקלים. קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס הבוקר להיחלשות השקל בימים האחרונים: "ניכר שהסנטימנט בשווקים ובישראל פועל נגד השקל. ביום שישי השקל ביצע סיבוב פרסה ונחלש בחדות מול הדולר, עד לשער 3.46 שקל לדולר, ומול הסל לשער 79.73 נקודות. מול האירו, לדוגמה, השקל נחלש לשער 4.10 שקל לאירו - רמות שראינו לאחרונה רק במהלך חודש מרץ, במקביל לסגר הראשון ולירידות בשוקי במניות".

לוי מציין כמה גורמים לסנטימנט השלילי במסחר בשקל: "הצפי לסגר מחמיר נוסף מעלה חששות מפני התממשות תרחישים פסימיים, שיתבטאו בהאטה נוספת בצמיחה, עליה באבטלה ובגירעון התקציבי. בנוסף, הירידות בשוקי המניות בשבועיים האחרונים עלולות לגרור ריצה לדולר, שתעלה את עלויות המימון לדולר ותחליש את השקל. מצד שני, חשוב להסתכל לטווחים ארוכים יותר ולזכור כי השקל חוזר בסך הכל לרמה שבה נסחר לפני כחודשיים, ושלמרות הסנטימנט השלילי, הפרסומים על הסכמי שלום והיצוא שעשוי לגדול בזכותם , כמו גם המשך פעילות היצוא בסקטור ההייטק, שממשיך לפעול למרות הסגרים, ובשילוב עם ירידה ביבוא עקב ההאטה, עשויים לשמר את העודף בחשבון השוטף ולתמוך בשקל בטווח הארוך".

"אי הוודאות לגבי המשך המגמה בשוקי המניות, וההשלכות הכלכליות של הסגר הצפוי גבוהה, והמשקיעים נערכים לכך. חלק מצעדי הה י ערכות באים לידי ביטוי בהצטיידות בדולרים . כמו כן, להערכתנו בנק ישראל ימשיך להתערב בשוק בהתאם למדיניות שלו בשנה האחרונה. במבט קדימה, להערכתנו, הסנטימנט פועל נגד השקל ועשוי להחליש אותו בטווח הקצר, אך העודף בחשבון השוטף יתמוך בו בטווח הארוך".

07:15

1. ישראל הולכת, שוב, לסגר.  הממשלה אישרה אתמול (א') הטלת סגר מרוכך ברחבי הארץ החל מיום שישי הקרוב ולמשך 3 שבועות, בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה במדינה.  

2. שבוע המסחר בבורסות אסיה נפתח במגמה חיובית, כשהמדדים המובילים מטפסים בשיעורים של 0.6%-0.7%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות של 1%-1.2%. זירת המאקרו העולמית תהיה דלילה היום. בגוש האירו יתפרסם נתון התפוקה התעשייתית באוגוסט, שצפוי להצביע על שיפור של 4%. 

3. הדולר נסחר היום ביציבות מול האירו, סביב רמה של 1.185 דולרים לאירו. בארץ, נזכיר, זינק הדולר מול השקל ביום שישי לרמה של 3.462 שקלים לדולר. האירו קפץ לרמה של 4.10 שקלים. 

בשוק האג"ח נרשמו אתמול ירידות של כ-0.4% בממשלתיות השקליות הארוכות ובמדדי התל בונד המרכזיים. כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי בנק ישראל רכש בחודש אוגוסט 6 מיליארד שקל אג"ח ממשלתיות ומתחילת השנה 29.9 מיליארד שקל. "מכסת רכישות האג"ח של 50 מיליארד שקל עליה הכריז בנק ישראל צפויה להיגמר עד סוף השנה, ואנו מעריכים כי הרכישות יורחבו. מכל מקום הלחצים לעליית תשואות צפויים לגבור בחודשים הקרובים".

"חודש אוגוסט אופיין במידה רבה של אופטימיות כלכלית, ועליות שערים חדות במדדי המניות בארה"ב. גורמים אלו הביאו למכירה של מט"ח על-ידי משקיעים מוסדיים, ובנק ישראל נאלץ לרכוש באוגוסט סכום גבוה של 2.6 מיליארד דולר על מנת למנוע ייסוף חד בשער השקל. מתחילת השנה בנק ישראל רכש מט"ח בהיקף של כ-14 מיליארד דולר. בשבוע החולף השקל שינה כיוון ופוחת בשער של כ-2% מול הסל ו-1.7% מול סל המטבעות. שינוי המגמה יכול להיות מוסבר בירידות השערים בשוקי המניות, שמצמצמות את הצורך של המשקיעים המוסדיים למכור מט"ח כחלק ממדיניות הגידורים, ואולי גם בשל החשש מההשלכות הכלכליות של הסגר הצפוי", מציינים בהפועלים. 

4. דירקטוריון בזק  יתכנס היום לאישור מתווה הסיבים. בעקבות אישור הממשלה אתמול את המתווה, מזדרזת בזק ומכנסת את הדירקטוריון לאישור ההשקעה בפרויקט. הדירקטוריון כבר אישר את היערכות החברה לפרויקט והוא מכיר היטב את התוכניות לפריסה, ואולם כעת מדובר בהחלטה פורמלית שתוציא את הפרויקט לפועל.
במסגרת הפרויקט בזק תפרוס סיבים בכ-80% מבתי האב בישראל בתוך 5 שנים. החברה מסרבת למסור נתונים על ההשקעה ואולם בדוחותיה הכספיים החברה דיווחה כי השקיעה 400 מיליון שקל כדי להגיע ל-100 אלף מבנים. מכך ניתן להעריך שהחברה תגיע להשקעה של 4 מיליארד שקל בטרם הפריסה בתוך הבניינים. 

5. אתמול ננעל המסחר בבורסה המקומית במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 רושם עלייה של 0.6% ומנגד ת"א 90 ננעל בירידה של 0.44%. מחזור המסחר הסתכם בכ-853 מיליון שקל. 

לקראת הנפקת המניות של חברת התעופה אל על  , המתוכננת ליום רביעי הקרוב (16.9), נחשפים פרטי המהלך. היקף הגיוס בהנפקה צפוי להגיע ל-505 מיליון שקל (150 מיליון דולר), במחיר מינימום של כ-67 אגורות למניה - הנחה של אחוזים בודדים על שווייה הנוכחי, הנע סביב כ-70 אגורות, ומשקף לחברה שווי של כ-360 מיליון שקל (לאחר ירידה של כ-25% שמציגה המניה מתחילת השנה). הממשלה אישרה אתמול את מתווה הסיוע של משרד האוצר לאל על.

עוד עולה מפרטי ה הנפקה , כי במסגרת המכרז, בכוונת המדינה להציע לרכוש מניות בהשקעה של כ-264 מיליון שקל (75 מיליון דולר), לפי מחיר המינימום. כמו כן הודיעה המדינה לקראת ההנפקה על כוונתה להעמיד ערבות בשיעור של 75% לגיוס חוב בהיקף של 250 מילון דולר, לאחר השלמת גיוס ההון ובכפוף לאישור ועדת הכספים.