הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מדד הנדל"ן בבורסת ת"א מזנק במעל ל-3% אחרי הודעת בנק ישראל

בנק ישראל הודיע כי הוא מבטל את מגבלת הפריים במשכנתאות • מדד ת"א 35 טיפס ב-0.4% • דלק רכב זינקה ב-8.2% במחזור הגבוה בשוק • דלק קידוחים עלתה ב-6.8%

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות. ת"א-35 עלה ב-0.4%, ת"א-125 טיפס ב-0.9% ות"א-90 זינק ב-2%. ת"א-נדל"ן קפץ ב-3.5%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל.

מניות הנדל"ן זינקו בחדות בעקבות הודעת בנק ישראל. כך, אפריקה מגורים  ואאורה  קפצו ב-15%, אזורים  עלתה ב-13.2%, דמרי  ב-12.9%, פרשקובסקי  ב-9%, רבוע נדלן  ב-8%, אשטרום קבוצה  ב-7.4% וישראל קנדה  ב-6.9%.

מניות נוספות שבלטו במסחר הן דלק רכב  שזינקה ב-8% במחזור הגבוה ביותר במסחר, פורסייט  שעלתה ב-7%, דלק קידוחים  שקפצה ב-6.8%  ואל על  שעלתה ב-6.2%. 

16:40

מדד הנדל"ן מזנק במעל ל-3% אחרי הודעת בנק ישראל. המניות שבולטות בעליות במדד הן, בין השאר, אפריקה מגורים  שקופצת ב-10.3%, אזורים  שמזנקת ב-10.2%, פרשקובסקי  שעולה ב-8.1% ואשטרום קבוצה  ואפי נכסים  שמטפסות ב-7.8%. 

16:25

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בעליות. ת"א-35 מוסיף 0.2%, ת"א-125 עולה ב-0.6% ואילו ת"א-90 קופץ ב-1.6%. מדד הבנקים מאבד 0.2%.

בנק ישראל הודיע היום כי משנה את שוק המשכנתאות. הפיקוח על הבנקים העביר למערכת הבנקאית טיוטת חוזר, "על פיה הוחלט לבטל את הגבלת שיעור רכיב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתה, ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה".  שינוי זה  עשוי להוביל לעליית הביקושים למשכנתאות ומשכך לעליית מחירי הדירות. מדד הנדל"ן מזנק בבורסה ב-2.5%.

שפיר הנדסה  עולה ב-3%, אנרג'יאן  ב-2.1% ושיכון ובינוי  ב-2%. מזרחי טפחות  מאבדת 1.4%. אל על  ודלק קידוחים  קופצות ב-6.3% ודלק רכב  מוסיפה 8.1%. 

15:00"

המסחר בבורסה מתנהל בעליות במחזור מסחר של יותר ממיליארד שקל בשעה זו בשוק המניות. מדד ת"א 90 עולה ב-1.2%, מדד ת"א 35 מטפס ב-0.3%. דלק רכב בולטת בזינוק של 7.6% במחזור הגבוה בשוק. דלק קידוחים מזנקת ב-6.5% וכך גם מנייתה של חברת התעופה אל על.

12:20

המסחר בבורסה מתנהל בעליות. מדד ת"א 35 מוסיף 0.1% לערכו, מדד ת"א 90 עולה ב-0.9% ומדד הבנקים משיל 0.1%.

דלק רכב מזנקת ב-7.5%. אתמול החברה דיווחה לבורסה כי השתתפה עד כה בשלושה סבבי גיוס באינוויז בהיקף השקעה מצטבר של 12 מיליון דולר. דלק מחזיקה כ-4.6% מאינוויז בדילול מלא, וההחזקה רשומה בספריה בשווי 55 מיליון שקל. החברה לא עדכנה עדיין בנוגע לרווח הון שצפוי להיווצר מההנפקה הצפויה.

11:15

סומוטו מזנקת ב-8%, אל על עולה ב-6%, אוגווינד קופצת בכ-5%, אפי נכסים קופצת בכ-5%, יוניטרוניקס מטפסת ב-4.3%.

הדולר מאבד 0.1% מול השקל ונסחר ברמה של 3.25 שקלים.

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בעליות זה היום השני ברציפות, כשבשעה זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מסמנים על פתיחה חיובית לשבוע המסחר. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ת"א 90 עולה בשיעור דומה ומדד הבנקים ללא שינוי מהותי. 

אל על מטפסת בעוד 2% בהמשך לעליות אתמול, תדיראן הולדינגס עולה ב-2.8% וממשיכה את המומנטום החיובי לאחר ההודעה מאתמול על כניסה לתחום האנרגיה הסולארית.

5 דברים שכדאי לדעת לפני הפתיחה בת"א

1. לקראת הפתיחה: האם המומנטום החיובי יימשך?

יום המסחר השני לשבוע זה ייפתח בסימן הסנטימנט החיובי מעבר לים בפתיחת השבוע, ובהמשך לעליות שנרשמו אתמול באחוזת בית. בשעת בוקר מוקדמת זו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מטפסים בעד 0.5%, באסיה המסחר מתנהל במגמה מעורבת. 

אתמול בבורסה בתל אביב מדד ת"א 35 עלה ב-0.95%, ת"א 90 טיפס ב-1.2% ומדד הבנקים עלה ב-2.1%. ברקע: אישור ה-FDA לחיסון של פייזר מספק אופטימיות למשקיעים.

2. ברקזיט - בריטניה עשויה לצאת מהאיחוד האירופי ללא הסכם

"השיחות על הסכם הסחר נמצאות על פי תהום", כך נכתב ב"פייננשייל טיימס", בעוד שבריטניה הודיעה לסופרמרקטים בממלכה להיערך למצב של יציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם. שלושה שבועות לדד-ליין הסופי וטרם הושגו הסכמות לגבי הסכמי הסחר בין בריטניה לאיחוד האירופי.

השיחות בין צוותי המשא ומתן ובין ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, לבין נשיאת ה-European Commission, אורסולה וון דר ליין נמשכות, אבל פריצת דרך לא מסתמנת, בייחוד לאחר שהנציגים הבריטים טענו שהצעת האיחוד האחרונה אינה מקובלת עליהם. כלכלני פועלים כותבי כי "עמדתה של בריטניה היא שכל הסכם חייב לכבד את הריבונות הבריטית, כאשר אחד המכשולים המרכזיים לטענתם היא דרישת האיחוד שבריטניה תקבל כל שינוי עתידי בכללים ובתקנות של האיחוד האירופי בנוגע לסחר.

"ביצוע הברקזיט ללא הסכמות עלול לפגוע בפעילות הכלכלית ובתעסוקה בעיקר בבריטניה, אולם גם באיחוד האירופי. ללא הסכם, החל מהראשון בינואר בריטניה תצטרך לסחור עם שכונותיה בהתאם לתנאי ארגון הסחר העולמי, מה שיביא לעלויות גבוהות לחברות ועומסים גדולים בגבולות. נשיא הבנק המרכזי של בריטניה לא פסל בשבוע האחרון את האפשרות שהוא יצטרך להפחית את הריבית לתחום השלילי במקרה שתהיה האטה נוספת בפעילות של הכלכלה הבריטית", כתבו כלכלני פועלים.

3. בשוק המט"ח - הדולר ימשיך לרכז עניין מול השקל

מגמת ההתחזקות בשקל נמשכה ובשבוע החולף, השקל התחזק ב-0.6% נוספים מול סל המטבעות. בחודש נובמבר בנק ישראל רכש 1.9 מיליארד דולר, ורכישות המט"ח נמשכו ככל הנראה גם בדצמבר. בפועלים סבורים כי המקור להתחזקות השקל הוא בעיקר העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שגדל בשל השפעות הקורונה, והרווחים שצברו המשקיעים על השקעותיהם בחו"ל. ככל שהייסוף נמשך נוצר מומנטום שלילי לדולר שהאיץ מכירות מט"ח של חברות יצואניות לדוגמה. "חלק מהגורמים לייסוף החד, כמו היעדר נסיעות של ישראלים לחו"ל, אינו בר-קיימא, וזה אילץ את בנק ישראל לרכוש מט"ח בהיקף של כ-17 מיליארד דולר מתחילת השנה", כתבו בפועלים.

4. התמריצים בארה"ב יאושרו? 

הקונגרס נתן לעצמו ארכה של שבוע להשגת הסכמות לחבילת סיוע נוספת לכלכלה האמריקאית אך אין לעת עתה סימן שהסכמה כזאת תעבור לפני סוף השנה, אז מיליוני אמריקאים יאבדו את הסיוע. לדברי אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "אי העברת תכנית הסיוע הפיסקלית עד כה עשויה להיות גורם קריטי בשיקולי הפד השבוע, בהחלטה שיפרסם ביום רביעי. מצד אחד הוא עשוי לקחת אחריות וללכת על חבילה מוניטרית מוגדלת אך מצד שני ולהערכתינו הסבירה יותר, הפד יעדיף לחכות, כדי לא להוריד מהדחיפות של הסנטורים להסכים על חבילה פיסקלית".

5. הודעת הריבית של הפד - למה יש לצפות?

ביום רביעי הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) צפוי לפרסם את הודעת הריבית אם כי הצפי הוא ללא שינוי. בפני חברי הפד עומדות שלוש אפשרויות סבירות, בין אם אלה יתקבלו השבוע או יידחו ל-2021, מציין כהנוביץ'. "הראשונה, הגדלת קצב רכישות האג"ח החודשי, שעומד כעת על 80 מיליארד דולר, השניה, הארכת מח"מ החוב, והשלישית אימוץ שפה נחרצת ומחויבת יותר לאי העלאות. יש שטוענים שהפד יעדיף, בשונה אגב מה-ECB בשבוע שעבר, שלא להעמיק את תכנית הרכישות כדי לא להלחיץ, ויעדיף להתמקד באמירות שיקשו על התשואות לעלות, עד להוספת תנאי נוסף לפני העלאות ריבית. נזכיר כי בין האמירות הנחרצות שכבר קיבלנו לאחרונה בלטו אלה של היו"ר, פאוול, שהוא "אפילו לא חושב לחשוב על העלאת ריבית", של סגנו, קלרידה, שאמר שהשתלטות על עקום התשואות (YCC) היא עדיין חלק מערכת הכלים של הפד, ושל סגן יו"ר הפיקוח בפד, רנדל, שהפד עשוי ליישם רכישות אג"ח לאינסוף".