מדודו זבידה ועד הראל ויזל: הטיפים של המנכ"לים הבכירים במשק להצמחת חברות

מוויתור על האגו ועד "פרודקט-מרקט-פיט": מנהלים בכירים שכבר העלו את החברות שלהם על מסלול צמיחה משתפים מהניסיון שלהם • פרויקט מיוחד

איך מצמיחים חברה? טיפ מהמומחים / צילום: איל יצהר, רן קדמי, שלומי יוסף, אבי מועלם, רפי דלויה, תומר לוי, עמרי אראל, סטודיו DHM
איך מצמיחים חברה? טיפ מהמומחים / צילום: איל יצהר, רן קדמי, שלומי יוסף, אבי מועלם, רפי דלויה, תומר לוי, עמרי אראל, סטודיו DHM

בשנת 2021 הפך המושג "צמיחה" לאלוהים החדש של החברות. הוא הפך לפרמטר המרכזי בהערכת השווי שלהן, והחברות רדפו אחר המעמד הנכסף, שבו קצב הצמיחה בהכנסותיהן יהיה מהיר יותר מקצב הצמיחה הכללי במשק.

איך עושים את זה? הדרך מתחילה בוויתור על האגו, עוברת בחלומות גדולים, המצאת דבר חדש וגמישות בעבודה, ומסתיימת ב"פרודקט-מרקט-פיט". כך לפחות אומרים עשרה מנכ"לים בכירים, שכבר הוכיחו שהם יודעים לנווט את החברות שהם עומדים בראשן לצמיחה. הם משתפים כאן בטיפים שלהם איך לעלות על המסלול הנכון. 

גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ׳ק פוינט

"אל תתמכרו להשקעות"
"המפתח להצלחה של חברה, ויזמים, הוא בשילוב של כמה עקרונות חשובים: יזמים צריכים להיצמד לעקרונות שלהם, לרוץ כמה שיותר מהר ליצירת ערך אמיתי דרך מוצר שהלקוחות ירצו להשתמש בו, ולזכור תמיד להקשיב ללקוח. אנחנו לא תמיד יודעים הכול. בנוסף, אסור ליזמים להתמכר להשקעות האינסופיות שמציפות אותנו היום, כי זה דבר שמתהפך בן לילה ויכול להגביל את החזון".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

רקפת רוסק עמינח, שותפה מנהלת ב-Team8

"המפתח הוא גמישות בהתאמת המוצר"
"בעיניי, שם המשחק הוא פרודקט-מרקט-פיט. לא מדובר רק בתהליך הוולידציה בשלב הקמת החברה, אלא בתהליך מתמשך שאף פעם לא נגמר. אנחנו חיים בתקופה שבה הכול דינמי ומשתנה במהירות - השווקים, התנהגות הצרכנים, התחרות ורצונות הלקוח - ולכן התאמת המוצר באופן רציף צריכה להיות חלק מתהליך הצמיחה של החברה. מנכ"ל שיודע להגיע לשטח, לשבת במחלקת שירות לקוחות ולדבר ישירות עם הצרכנים שלו יביא את החברה לצמיחה ושגשוג. הקשבה ללקוח והיכולת להיות גמישים בהתאמת המוצר הם המפתח לצמיחה של החברה".

רועי מן וערן זינמן, מייסדים ומנכ"לים משותפים, מאנדיי

"כישלון הוא הכרחי בדרך להצלחה"
"אחת התובנות החשובות, שעזרו לנו לאורך הדרך, היא הידיעה שאין באמת דבר כזה  "מה שנכון לעשות". צריך כל הזמן לנסות, להיכשל ולהשתפר. כשמייצרים בקרב כל האנשים בחברה תרבות של 'כישלון זה שלב הכרחי בדרך להצלחה', זה בונה חוסן. תרבות כזו מאפשרת גם להתגבר על הרגעים הכי קשים ביחד, וגם להעז ולנסות דברים שנראים בתחילה בלתי אפשריים".

רמי לוי, מנכ"ל ובעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה ורשת הסלולר רמי לוי תקשורת

"השאירו את האגו בבית"
"הדבר הראשון שיוביל את החברה שלכם לצמיחה הוא קודם כול שתשאירו את האגו בבית. תגיעו לגמרי בלי אגו. הדבר השני החשוב הוא תמיד להיטיב עם מי שאתם משרתים אותו. ברגע שאתם מיטיבים עם עם הלקוח, אתם יוצרים לעצמכם ביקוש, ומשם השמים הם הגבול. צריך לזכור שאתם לא במרכז, אלא הלקוח, וזה לא משנה באיזה תחום אתם פועלים. חברות כמו ווייז וגוגל יוצרות ביקושים, כי הן מיטיבות עם מי שהן משרתות אותו. זה הסוד".

אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה

"במקום לשדרג את הקיים, המציאו דבר חדש"
"כדי להביא חברה לצמיחה, צריך קודם כול להכיר היטב את התחום שפועלים בו, להבין את הנתונים ואת הסביבה התחרותית. במקום לחשוב איך לשדרג את הקיים, צריך לנסות להמציא את הדברים מחדש, לזהות צורך ולפתח עבורו פתרון חדשני. חשוב לבנות תוכנית עבודה שהמספרים בה 'מחזיקים מים', ובסוף, כשמחליטים לצאת לדרך, לא לשכוח לוודא שיש סביבכם האנשים הנכונים, וכמובן להתמיד ולדבוק במטרה, כי בסופו של דבר זה תלוי רק בכם".

הראל ויזל, בעלים ומנכ״ל קבוצת FOX

"גבשו אסטרטגיה סדורה"
"כדי לצמוח בעקביות, חייבים חזון, אסטרטגיה סדורה ולא להפסיק לחלום ובגדול. כל יום להגיע לעבוד קשה, לחשוב מחוץ לקופסה ולחתור במרץ להגשמת היעדים והמטרות. נדבך מרכזי בהצלחה הוא בחירת הנבחרת שעושה איתך את הדרך, מאירה את המסלול למצוינות ומהווה חלק בלתי נפרד ממובילות של חברה בגדילה וצמיחה. לשמחתי, אני זוכה לעבוד יום-יום עם המנהלים והעובדים הטובים והמקצועיים ביותר במשק, שנותנים כל יום מחדש את הלב והנשמה כדי להצליח".

רון רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו הודיס

"פתחו אורך רוח הסתכלו לטווח ארוך"
"לחברה בתהליך צמיחה מומלץ לגבש צוות של אנשים מוכשרים, הישגיים, עם מוטיבציה חזקה להצלחה, המשלימים את תחומי המומחיות זה של זה. חשוב לפתח אורך רוח ואת היכולת להסתכלות רחבה וארוכת טווח. כדאי להתוות עבור החברה הצעירה מסלול שמצד אחד יהיה ממוקד מטרה אך מהצד השני יאפשר הכנסת שינויים וגמישות מקסימלית. ומעל הכול חשוב להיות קשוב ללקוחות ולוודא שהצעת הערך מעודכנת באופן תמידי בהתאם לצורכיהם המשתנים".

דודו זבידה, מנכ"ל מבנה נדל"ן

"אל תיסחפו אחרי ההתרגשות מעסקה מוצלחת"
"חייבים לחלום ולהיות חדשניים אבל גם להיות עם הרגליים על הקרקע כדי לא לקחת סיכונים לא סבירים. אחד המרכיבים הבסיסים להצלחה הוא זהות אינטרסים מלאה בין המשקיעים להנהלת החברה. עם זאת, חשוב לאתגר זה את זה, בסובלנות ותוך הכלת ביקורת. סיעור מוחות עם עובדים ומנהלים הוא הכרחי להצלחה. חשוב להשאיר את האגו בצד, לשמור על זהות החברה, ולא להיסחף אחר ההתרגשות הראשונית של עסקה מוצלחת, אלא לייעל אותה לטובת ההמשך".

רים יונס, מייסדת שותפה ובעלים של חברת אלפא אומגה

"התייעצו עם כל העולם"
"אחד הדברים החשובים לצמיחה הוא מינימום התערבות והתייעצות. כדאי להתייעץ עם כל העולם, כולל הצוותים שלכם, להוביל אותם לקבל החלטות, גם אם לפעמים ההחלטה היא לא לרוחנו וקשה לנו איתה. רצוי גם לא לקחת את עצמך ברצינות תמיד. לפעמים גם מנהלים טועים, והטעות שלנו יותר חמורה. ואתם חייבים לתת דוגמה - אי-אפשר לבקש מאנשים לעשות דברים שאני לא עושה - ולהישאר שמחים תמיד. עימאד בעלי תמיד אומר לי 'אל תתני למישהו לקחת את האהבה והשמחה מהלב שלך', כי העניין הוא להיות שמחים בחיים שלנו".

נתן חץ, יזם נדל"ן, מייסד ומנכ"ל קבוצת אלוני חץ

"הציבו יעדים איכותיים ולא כמותיים"
"קודם כול, תאהב את מה שאתה עושה. אם אתה מפסיק ליהנות, אתה כנראה לא במקום הנכון. דבר שני חשוב הוא לעסוק במה שאתה מבין בו, ולהבין את התחום עד הסוף. חשוב להמשיך ללמוד, להתמקצע ולהתמקד בתחום שבחרת, ולא להתפזר לכיוונים אחרים. אל תציב לעצמך ולארגון מטרות כמותיות אלא יעדים איכותיים. מה שחשוב זה לא לסטות מהדרך. ומעבר לכל אלה, כדאי גם שיהיה לך הרבה מזל להיות בתחום הנכון בזמן הנכון, מלווה בצוות המתאים כדי לפגוש את המזל הטוב שלך להצלחה".