לא נחה תל אביב: הבורסה מסכמת שנת שיא בשוק המניות ובמספר ההנפקות הראשוניות

הבורסה לני"ע בתל אביב מסכמת את 2021 עם זינוק בשיעורים דו-ספרתיים במדדים המובילים, במקביל לעליות חדות במרבית אפיקי החוב, וזאת לצד גל חסר תקדים של הנפקות הון ראשוניות • המדד שזינק ב-65%, הגיוסים הגדולים והסקטור שהוביל את ההתאוששות: סיכום שנה בבורסה

הבורסה בת''א. שיא בהנפקות ושיפור דו-ספרתי במדדים המובילים / צילום: Shutterstock
הבורסה בת''א. שיא בהנפקות ושיפור דו-ספרתי במדדים המובילים / צילום: Shutterstock

הבורסה לני"ע בתל אביב מסכמת את שנת 2021 המסתיימת בימים הקרובים כשנת שיא, שבא לידי ביטוי בזינוק בשיעורים דו-ספרתיים במדדים המובילים, במקביל לעליות חדות גם במרבית אפיקי החוב, וזאת לצד גל חסר תקדים של הנפקות הון ראשוניות (IPO) ומחזורי מסחר גבוהים.

ניצנים למגמות אלה ניכרו כבר בסיכומה של שנת 2020, שנה שנפתחה בכיוון חיובי שהתהפך תוך זמן קצר לקריסה במדדים ובפעילות עקב התפשטות נגיף הקורונה, והסתיימה בהתאוששות נאה.

כפי שמסבירים בבורסה, מאחורי הכיוון החיובי בפעילות ניצבו כמה גורמים תומכים ברמה המקומית, בהם השתלטות על נגיף הקורונה בארץ, עם הובלה בהיקפי החיסון ובהרחבתו גם לאוכלוסייה הצעירה, המשך תמיכה ממשלתית והרכבת ממשלה חדשה, המשך תמיכה של בנק ישראל, וכן דירוג אשראי גבוה לישראל.

כל זאת כשברקע גם הסביבה הכלכלית הגלובלית מספקת תמיכה לביצועי הבורסות בעולם, עם סביבת הריבית הנמוכה, תמיכה וסיוע תקציביים של ממשלות, בהן בולטת תוכנית הסיוע האמריקאית, תמיכת הבנקים המרכזיים בפעילות עם המשך רכישות אג"ח והתקדמות בפעילות החיסונים לקורונה.

אלה כמה מהנתונים הבולטים שמציגה הבורסה שבתל אביב בסיכום שנת 2021:

קפיצה של כ-65% במדד הבנייה

שנת 2021 הייתה שנה מוצלחת למדי למשקיעים בבורסה בתל אביב, שנהנו מתשואות בשיעורים דו-ספרתיים במרבית מדדי המניות המובילים, מה שכאמור, שלח אותם לרמות שיא חדשות, והוביל גם את שווי שוק המניות המקומי לשיא, אחרי שחצה במהלך השנה לראשונה רף של 1 טריליון שקל.

בסיכום שנתי מציג מדד הדגל של הבורסה - ת"א-35 , עלייה של כ-26% בערכו, כך שהוא נסחר כיום סביב רמה של 1,900 נקודות, ולצhדו מדד ת"א-90  מציג עלייה חדה קצת יותר, המתקרבת ל-30% - ביצועים טובים ממדד המניות העולמי, שעלה בפחות מ-20% בסיכום שנתי.

מעל כולם ניצב מדד הבנייה, הכולל קרוב ל-30 חברות שהעיסוק של מרביתן מתרכז בבנייה למגורים ובייזום פרויקטים למגורים, עם קפיצה של כ-65%.

זאת, כשברקע ענף המגורים בישראל נהנה מתקופת שיא, הבאה לידי ביטוי במחירי שיא ובביקושי שיא, ומניות המדד נהנות אף הן מזינוקים חדים בערכן, כך שגם מרביתן נסחרות סביב רמות שיא. גם תחום הנדל"ן המסחרי נהנה מפריחה אחרי שנפגע בשנה שעברה מהגבלות הקורונה, כך שבסיכום שנתי מדד הנדל"ן מציג טיפוס של קרוב ל-50%.

שני מדדים בולטים נוספים בסיכומה של 2021 הם הבנקים  והנפט והגז , עם זינוקים של קרוב ל-60% כל אחד.

בעניין הבנקים מסבירים בבורסה, כי "לעליית המדד תרמה העלייה ברווחיות הבנקים, וכן הארכה פעמיים עד סוף שנת 2021 של הוראות השעה המקלות שניתנו לבנקים על-ידי בנק ישראל, אשתקד עם התפרצות הקורונה". בעליות במדד הנפט והגז תמכה עלייה במחיריהם, אחרי קריסתם בשנה שעברה שהובילה לירידות דרמטיות במדד.

מול הזינוקים במרבית המדדים בולטות עליות מתונות בטווח של כ-4%-7% במדדי הטכנולוגיה  - שהיה הסקטור שהוביל את היציאה ממשבר הקורונה.

בהתאם, מדדי הטכנולוגיה בתל אביב, בדומה למגמה בעולם, הובילו את המגמה החיובית במסחר בשנה שעברה, וכפי שמציינים בבורסה אחרי שהגיעו לשיא בסיומה של 2020, המשיכו להתחזק גם בסיכום 2021.

תשואות נאות בשוק האג"ח

בסיכום שנתי, גם שוק האג"ח לא נעדר מהחגיגה, וכפי שמסבירים בבורסה, "בדומה למסחר בשוק המניות ולמגמה הכלל עולמית".

באפיק הממשלתי, אג"ח צמודות מדד מציגות תשואה שנתית נאה של כ-8%, ותשואות בטווח דומה (כ-7.5%-9.5%) מציגים גם אפיקי האג"ח הקונצרניות צמודי המדד בסיכומה של 2021.

לעומת זאת, האג"ח הממשלתיות השקליות מסכמות את השנה הנוכחית עם תשואה מתונה של כ-0.5%, בעוד האפיק השקלי הקונצרני מציג עליות בטווח של כ-3%-6.5%, ואילו האג"ח הקונצרניות צמודות מט"ח מסכמות את 2021 עם תשואה חיובית של כ-5.5%.

שיא של עשור במספר החברות הנסחרות

השנה החולפת התאפיינה בגל יוצא דופן של הנפקות הון ראשוניות (IPO) בבורסה המקומית, כך שבסיכום שנתי התווספו קרוב ל-100 חברות חדשות למספר החברות הנסחרות - שיא שלא נרשם בבורסה מאז שנת 1993.

בעקבות גל החברות החדשות שהצטרפו לבורסה, הגיע מספרן לכ-540 - דומה למספר החברות שנסחרו בבורסה בשנת 2012, מאז חוותה, כמגמה, ירידה ניכרת במספר החברות הנסחרות בה.

ענף הטכנולוגיה, המזוהה עם ההצלחה לצאת ממשבר הקורונה בבורסות העולם ואשר הוביל את ההתאוששות בשווקים מהמשבר בשנה שעברה, בלט גם בגל ההנפקות בתל אביב. בראש המנפיקות החדשות ניצבות חברות הענף, בעיקר צעירות, על שלל תחומי פעילותן.

כפי שמציינים בבורסה, "שנת 2021 הייתה שנת מפנה בהתייחסות של חברות ההייטק לגיוס הון בשוק המקומי בבורסה בתל אביב תוך קבלתן בשוק המוסדי. בשנה זו, כ-65% מהמנפיקות החדשות הן חברות הייטק, כלומר הצטרפו לבורסה 52 חברות מתחומי הטכנולוגיה, הקלינטק והביומד ו-8 שותפויות מו"פ".

שוויין המצרפי של כלל החברות החדשות שהצטרפו לבורסה בסיכום שנתי מגיע לכ-48 מיליארד שקל. מולן, נמחקו מהבורסה במהלך השנה 13 חברות ששוויין הכולל הגיע לכ-41 מיליארד שקל - עיקרו (כ-36 מיליארד שקל) שווי חברת הטעמים IFF, פחות משלוש שנים לאחר שהצטרפה לזירת המסחר המקומית בעקבות רכישת חברת הטעמים פרוטרום.

עוד מדגישים בבורסה בנתונים שהציגו, כי "שיעור הגידול של חברות מניות חדשות בשנתיים האחרונות היה 28% - השני בגודלו בעולם".

שיאים גם בזירת גיוסי ההון והחוב

בסיכום שנתי, היקף גיוסי ההון שנעשו בשוק המניות המקומי חצה רף של 25 מיליארד שקל - דומה לסכום השיא שגויס בשנת 2007, וגדול בכ-50% מסכום של כ-17 מיליארד שקל שגויס בשנה שעברה.

בבורסה זוקפים את העלייה החדה בגיוסי ההון השנה "להמשך התגברות גל ההנפקות הראשוניות שהחל אשתקד", ולפי הנתונים, קרוב ל-11 מיליארד שקל מסכום גיוס ההון השנתי מקורם ביותר מ-90 הנפקות הון ראשוניות (IPO), יותר מכפול מגיוסי הון של פחות מ-5 מיליארד שקל שנעשו ב-2020.

עם המגייסות הגדולות החדשות בבורסה בסיכום שנתי נמנות חברת איכות הסביבה ורידיס  (כ-880 מיליון שקל), חברת הטכנולוגיה נאייקס  (כ-670 מיליון שקל), רשת מותגי הספורט ריטיילורס  (כ-570 מיליון שקל) - במהלכים שכללו גם הצעות מכר מצד הבעלים, וכן חברת הספאק הראשונה בתל אביב, איי-ספאק  (400 מיליון שקל).

מגייסות ההון הבולטות שכבר נסחרו השנה בבורסה, בסיכום שנתי, הן חברת האנרגיה הירוקה אנלייט  שגייסה כ-940 מיליון שקל והמתחרה נופר אנרג'י  שהסתפקה ב-555 מיליון שקל. חברת הנדל"ן המניב אמות  ורשת שופרסל  גייסו קצת יותר מ-700 מיליון שקל כל אחת, ושותפות הנפט והגז נאוויטס  גייסה כ-640 מיליון שקל.

גם בזירת החוב נרשמו שיאים. לפי נתוני הבורסה, היקף הגיוסים של אג"ח קונצרניות הגיע בסיכום שנתי להיקף של כ-71 מיליארד שקל, "שיא כל הזמנים, זאת לאחר שירד לכ-52 מיליארד שקל בשנה הקודמת ולעומת כ-69 מיליארד שקל בשנת 2019 ערב פרוץ הקורונה".

לפי נתוני הבורסה, העלייה בהיקף גיוסי החוב הקונצרניים השנה נרשמה בחברות הסקטור הריאלי שגייסו כ-48 מיליארד שקל - סכום הגבוה ביותר מ-20% לעומת הסכום שגייסו ב-2020 (כ-40 מיליארד שקל), והן בחברות הסקטור הפיננסי, שכמעט והכפילו את היקפי גיוסי החוב שלהם לכ-23 מיליארד שקל (לעומת כ-12 מיליארד שקל ב-2020).

שיא נרשם גם בתוך מהלכי הגיוס, עם סכום אג"ח של כ-4.9 מיליארד שקל שהנפיק באחרונה (צמוד מדד ושקלי) בנק הפועלים  - "בהנפקה הגדולה ביותר של אג"ח בבורסה על-ידי חברה מהסקטור הפיננסי".

זאת בעוד דיסקונט  גייס סכום של כ-5.5 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח, נע"מ (ניירות ערך מסחריים) ואג"ח מסוג COCO ומזרחי טפחות  גייס כ-3.6 מיליארד שקל באג"ח וב-COCO.

בבורסה מסבירים, כי פעילות הבנקים השנה "הושפעה בעיקר מעלייה בביקוש לאשראי מצד משקי בית (בעיקר על-ידי רוכשי דירות) ומצד הסקטור העסקי שחזר לפעילות מלאה".

את העליות בגיוסי החוב של הסקטור הריאלי הובילו חברות הנדל"ן, שהיו אחראיות על יותר מ-40% מהסכום שגויס (כ-30 מיליארד שקל), עיקרו על-ידי חברות נדל"ן מניב שנפגעו בשנה שעברה ממשבר הקורונה והשנה חזרו לפעילות.