הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; גילת זינקה ב-11%, קנבוטק נסקה בקרוב ל-45%

מדד ת"א 35 התקדם ב-0.3%, מתחת לרף ה-2,000 נקודות • מגמה חיובית באירופה, עליות קלות בוול סטריט • בנק ישראל הותיר את גובה הריבית ללא שינוי

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

נעילה ירוקה בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35, שבשעות הבוקר עקף את רף ה-2,000 נקודות, ננעל בעלייה מתונה יותר של 0.3% ברמה של 1,994 נקודות. מדד ת"א 90 שעד הדקות שקדמו לנעילה קפץ ב-1% סיים את היום בעלייה קטנה של 0.1% בלבד.

מדד הבנקים עלה ב-0.3%, מדד הביומד ב-0.4% ומדד הנפט וגז ב-3.1%. מחזור המסחר היה גדול במיוחד ועמד על מעל ל-3 מיליארד שקל.

עליות חדות נרשמו לחברת הקנאביס הרפואי קנבוטק, ליצרנית הדבש המתורבת ביו דבש , וכן לגלאסבוקס, אאורה, רציו, צמח המרמן, אל על , אינרום, אפולו פאוור ודלק קידוחים. בפסגת מדד ת"א 35 עומדת מיטרוניקס  שעלתה ב-3.8%.

גילת  זינקה ביותר מ-10% לאחר שדיווחה שאחת ממפעילות הסלולר הגדולות בעולם תפרוש את הטכנולוגיה של החברה לתמסורת סלולר דור 4 דרך לווין. המניה קופצת גם בוול סטריט.

ירידות בולטות נצפו אצל בוליגו שירדה ב-7%, ליניאג תרפיוטיק, טורבוג'ן, בונוס ביוגרופ ובית ההשקעות אי.בי.אי .

16:40

העליות בבורסה נמשכות, כאשר ת"א 35 עדיין עולה בכ-0.4% אך העלייה של ת"א 90 התמתנה ועומדת על 1.1%. מדד הבנקים עולה ב-0.6%, מדד הנפט וגז טס 3%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-2.38 מיליארד שקל.

טראקנט  בולטת לאחר שדיווחה שחתמה על הסכם סופי עם חברת אלדן מטעני אלפיים מקבוצת אי.טי.ג'י.איי גרופ. החברות יפעלו להטמעת הפלטפורמה של טראקנט בהקדם האפשרי ועד כ- 120 ימים מחתימת ההסכם. 

קנבוטק  טסה מעל ל-45%, וזאת לאחר שגם אתמול זינקה ב-20% כתגובה לדיווח שלה על התקדמות בהליכי פיתוח תרופה בוטנית לסרטן. החברה קיבלה רישיון שימוש בלעדי כלל עולמי בפטריה ייחודית לפיתוח ומסחור מוצרים לטיפול בסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס. הפטרייה הנחקרת נמצאה כיעילה בהרג של תאי סרטן לבלב והקטנת היקף הגידול הסרטני בחיות. קנבוטק מעריכה כי תציג אבטיפוס של התרופה כבר במחצית הראשונה של 2023.

14:55

מדד ת"א 35 מתקדם כעת בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה ב-1.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

קנבוטק  מזנקת בכ-54%. עוד בולטות בעליות דלק קידוחים , רובוגרופ , גלילאו טק, אאורה  (משלימה עלייה של כ-50% בחודש האחרון) ורציו.

על רקע התגברות איומי הסייבר בשנה האחרונה, משרד הביטחון יוצא בשיתוף פעולה
עם חברת הסייבר האב סקיוריט י. החברה תספק פתרון להגנה קוואנטית למידע רגיש בסביבת ענן.

13:33

מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.7% לשיא חדש ב-2,001 נק', ומדד ת"א 90 עולה ב-1.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות דיפלומט אחזקות , נאייקס, אפולו, אקוואריוס , מיטרוניקס , בזק ודנאל.

חברת טופ גאם  , הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי , הודיעה כי חתמה על הסכם שכירות של שטח בהיקף של כ-11,000 מ"ר (5,300 מ"ר בנוי) בפארק התעשיות "ספירים". החברה מייעדת את השטח להקמת מפעל חדש, בנוסף למפעל הקיים של החברה בשדרות, בהשקעה של כ-90 מיליון שקל. המפעל החדש צפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של שנת 2023 ולהגדיל פי 3 את כושר הייצור של החברה, ובכך לתת מענה לתחזיות הביקושים הצפויות מלקוחותיה הבין-לאומיים של החברה בשנים הקרובות.

12:25

מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 עולה ב-1.3%. עליות בולטות רושמות מניות פוקס , אפולו, באטמ, נאייקס, קנבוטק, מילניום פוד יהש , ברנמילר  וביו דבש. 

בשוק המט"ח נחלש הדולר בכ-0.4% ונסחר סביב 3.098 שקלים והאירו שומר על יציבות סביב 3.52 שקלים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "עם תחילת השנה האזרחית, חברות פועלות לחידוש מלאי עסקאות הגידור, מהלך המזרים עודפי היצע וגורר לחולשת הדולר - ייסוף השקל. הדולר מתחזק אל מול המטבעות המרכזיים, כאשר המגמה החיובית בשוקי ההון בעולם, בפתיחת המסחר בשנת הכספים החדשה, תורמת לעודפי ההיצע ולהתחזקות השקל. להערכתנו, במבט לטווח בינוני, עליית ריבית הדולר עשויה לתמוך בצמצום הביקושים בשוקי המניות ואף לעודד מימוש אחזקות. מהלך אשר עשוי לזמן רמות שערים נוחות לגידור החשיפה המטבעית עם פיחות השקל אל עבר רמת 3.18 שקלים ויותר. אולם, בטווח הקצר להערכתנו, עודפי ההיצע ימשיכו לתמוך בהתחזקות השקל. במבט לטווח ארוך, השקל יחליף קידומת והדולר ייסחר תמורת פחות מ-3 שקלים".

"בנק ישראל אינו צפוי לפעול באופן משמעותי וכך יאפשר את הגלישה במדרון החלקלק, אל עבר רמות שפל חדשות. עודפי הנזילות הגדולים והגישה השמרנית מצד הבנקים המרכזיים בעולם, עשויים להמשיך ולתמול בשנת 2022 בתשואות חיוביות בשוקי המניות, מהלך אשר תומך בהיצע מט"ח ובייסוף השקל. אולם, האינפלציה הגבוהה ויישום השינוי במדיניות הבנקים המרכזיים צפויים לתמוך בגלי מימושים ואף משמעותיים ובכך לזמן עודפי ביקוש לדולר, ופיחות נקודתי בשקל", מסביר פריימן.

10:45

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.6% ומגיע לרף 2,000 נקודות,  ומדד ת"א 90 עולה ב-1.2%.

חברת סקודיקס , העוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירות של מערכות דיגיטליות להשבחת דפוס, וכן במכירה של חומרים מתכלים וחלקי חילוף למערכות אלו, מדווחת כי חתמה על שני הסכמים אסטרטגיים לאספקת מערכות אולטרה 6000 לשני לקוחות מובילים בשוק האריזות, האחד בגרמניה והשני בארה"ב. שוק האריזות מהווה את מנוע הצמיחה והיעד העיקרי של החברה לשנים הקרובות.

10:00

עליות קלות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה.

עליות בולטות רושמות מניות ביו דבש , אפולו פאוור  ואינרום.

חברת נובולוג  מדווחת היום כי חתמה על הסכם לרכישת 55% ממניות חברת עין טל (א.י.א מדיקל) בכ-32 מיליון שקל. עין טל מפעילה מרכז רפואי כירורגי המתמקד ברפואת עיניים, בו פועל מערך של רופאי עיניים מומחים שמעניקים שירותי רפואה רבים, לרבות ניתוחים בכל תחומי רפואת העין. בנוסף מחזיקה עין טל במחצית מהונה המונפק של עין טל הדסה - שהינה רשת להסרת משקפיים המונה שישה סניפים.

08:30

חברת אינרום  מעדכנת כי השלימה את העסקה לרכישת פעילות ה- SP מקיבוץ מצר תמורת סך של כ-150 מיליון שקל.

שותפות שור-טק השקעות  מדווחת כי השלימה מכירת מחצית מאחזקותיה בחברת הפורטפוליו שלה, Vesttoo, לצד שלישי בלתי קשור תמורת כ-7 מיליון דולר, מחיר המכירה גבוה ביותר מפי 6 מהמחיר בו נרכשו המניות באפריל 2021. בשור-טק מציינים כי החברה קיבלה הצעה למכור את מלוא אחזקותיה ב-Vesttoo לפי מפתח מחיר זהה, אולם החליטה למכור רק מחצית מאחזקותיה מתוך אמונה בהמשך הצלחתה של Vesttoo.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות. זאת לאחר שאתמול רשם  מדד ת"א 35 עלייה של 0.5%, ות"א 90 טיפס בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל. 

2. הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

לקראת הודעת בנק ישראל היום (16:00) כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, כי "בנק ישראל לא צפוי להודיע על שינוי משמעותי בתחזיותיו ובמדיניותו. תחזית הצמיחה לשנת 2021 צפויה לרדת בעקבות פרסום נתוני צמיחה לרבעון השלישי. למרות ששני מדדי המחירים האחרונים היו נמוכים מהתחזיות, בנק ישראל צפוי להערכתנו להעלות תחזית האינפלציה לשנת 2022 בעקבות עלייה באינפלציה בעולם והסקרים שמשקפים שהחברות המקומיות מעלות מחירים".

"בתחזית האחרונה, בנק ישראל ציפה שהריבית בסוף שנת 2022 עשויה לעלות (נתן תחזית לריבית בסוף השנה של 0.1% - 0.25%). מאז חל שינוי במדיניות הפד ועלתה הריבית במספר מדינות אחרות. להערכתנו, בנק ישראל יתיר את התחזית ללא שינוי וישמור על המסר של עליית ריבית אפשרית".

3. מגמה מעורבת באסיה 

שבוע המסחר העולמי נפתח במגמה מעורבת בבורסות אסיה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

4. עליות בחוזים על הנפט

בזירת המסחר בסחורות רושמים החוזים על הנפט עליות של כ-0.7%. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט נסחר ברמה של 78.3 דולר לחבית.

בזירת הקריפטו נסחר הביטקוין ביציבות סביב 47,000 דולר.

5. כלכלני הפועלים: צפויה אינפלציה של 2% השנה

ולסיום, כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי "מדדי המחירים לצרכן בחודשים הראשונים של השנה הם בדרך כלל נמוכים מאוד, או שליליים במקרה של חודש ינואר, אך השנה זה צפוי להיות שונה: מספר יצרניות מזון הודיעו על כוונה להעלות מחירים, המס על משקאות ממותקים נכנס לתוקפו, מחירי החשמל צפויים לעלות בפברואר ב- 4.9%, ואנו צופים עליות מחירים נוספות במחירי שירותים שונים, בהם רכיב שכר העבודה הוא גבוה. יש גם גורמים שממתנים את האינפלציה כמו הייסוף, הפחתה צפויה במחירי התקשורת של בזק, והפחתה במס רכישה לדירות יחידות. אנו מותירים את תחזית האינפלציה על 2% לשנה הקרובה".

לגבי הודעת בנק ישראל מציינים בבנק כי "ריבית בנק ישראל תיוותר היום ללא שינוי, אך ההודעה הנלווית תהיה להערכתנו ניצית ביחס לקודמותיה. נתוני שוק העבודה הפכו להיות הדוקים, שיעור המועסקים בפועל (ללא נעדרים זמנית מעבודה) קרוב לרמה של טרם הקורונה. אנו מעריכים שההערכות המעודכנות של הבנק המרכזי יכללו הפחתה של תחזית הצמיחה לשנת 2022 וכן העלאת ריבית אחת לפחות".