תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מרקטפלייס החדשנות של מרכז פרס הציע עושר רעיוני לצד נטוורקינג משמעותי

האירוע, שנערך לא מכבר, כלל שבוע מרוכז של שיחות בין בכירים בעולם ההייטק שהתנדבו לשמש מנטורים ליזמי סטארט-אפ ממקומות ותחומים מגוונים • "החיבור שיצרנו מעניק ליזמים הזדמנות אדירה לקבל ייעוץ, הכוונה וכלים פרקטיים ממובילי האקוסיסטם בישראל, ולברר את היכולת האמיתית של הסטארט-אפ שלהם • בעיני זה ערך שאין שני לו", אומר חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות

צוות מרכז פרס לשלום ולחדשנות ביחד עם המנטורים שלקחו חלק במרקטפלייס החדשנות / צילום: אלעד מלכה
צוות מרכז פרס לשלום ולחדשנות ביחד עם המנטורים שלקחו חלק במרקטפלייס החדשנות / צילום: אלעד מלכה

הכתבה בשיתוף מרכז פרס לשלום וחדשנות

ישראל נחשבת למעצמת סטארט-אפ והייטק, ושנת 2021 הייתה חסרת תקדים מבחינת גיוסי מימון על ידי סטארט-אפים ישראלים. אולם למרות ההצלחה הרבה שזוכים לה יזמים רבים, לא כל הסטארט-אפים שורדים. לפי נתוני הלמ"ס: בשנים 2020-2011 נפתחו בישראל 7,256 חברות הזנק. 3,472 מתוכן (48%) נסגרו או השהו את פעילותן עד שנת 2020. בדוח החצי שנתי של חברת המחקר IVC לשנת 2022 מצוין כי נמשכת הירידה במספר ההשקעות ראשוניות בסטארט-אפים ישראלים, שהחלה כבר בנובמבר 2021. כמו כן, מספר הסטארט-אפים החדשים בישראל נמצא בירידה מזה מספר שנים ומספר סבבי הגיוס המוקדמים צומח בקצב איטי משמעותית ביחס למספר הסבבים המאוחרים, כך לפי דוח רשות החדשנות על מצב ההייטק ל-2022. מדובר כידוע בתחום הפכפך שדורש תמיכה וגיבוי כלכלי.

כדי לסייע ליזמים הישראלים להגשים את חלומם ולעודד פיתוח של טכנולוגיות ופתרונות שיהפכו את העולם למקום טוב יותר, התקיים לא מכבר "מרקטפלייס החדשנות של מרכז פרס" (ImpACT365 - Innovation Market Place). הפלטפורמה הייחודית, שהוקמה כחלק מהחזון של נשיאה התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס ז"ל שחלם בגדול, מאפשרת שידוך וחיבור של יזמיות ויזמים צעירים למובילי האקוסיסטם הישראלי.

במסגרת "מרקטפלייס החדשנות" של מרכז פרס שפעל במהלך שבוע מרוכז בחודש יוני, נערכו שיחות זום בין 54 מנטורים הכוללים בין היתר מייסדים, מנכ"לים ושותפים בקרנות הון סיכון לבין יזמיות ויזמים. השיח עסק בסלילת החזון לסטארט-אפ, גיוס השקעות, בחירת שותף, ניהול הצוות וסוגיות שונות שיש להתמודד עמן לאורך כל הדרך היזמית.

מרקטפלייס החדשנות היא יוזמה חשובה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות . היום ליזמים מאוד קשה להצליח, הם צריכים לספר סיפור מדויק, מהודק ואמיתי, שלאנשים יהיה קל להאמין בו", אומר חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות ובנו של שמעון פרס ז"ל. "החיבור שמרכז פרס יצר לאותם יזמים ויזמיות עם המנטורים - מעניק להם הזדמנות אדירה לקבל ייעוץ, הכוונה וכלים פרקטיים ממובילי האקוסיטם בישראל, מאפשר להם להיות מדויקים יותר ולברר את היכולת האמיתית של הסטארט-אפ שלהם - ובעיני זה ערך שאין שני לו".

מימין לשמאל: עימאד תלחמי, ד''ר מיכל צור וחמי פרס / צילום: אלעד מלכה
 מימין לשמאל: עימאד תלחמי, ד''ר מיכל צור וחמי פרס / צילום: אלעד מלכה

ליטל קיפרמן וקנין, מנהלת מערך החדשנות במרכז פרס, מחזקת הדברים ומוסיפה: "מתוך הערכים של חדשנות ותיקון עולם שמרכז פרס חרט על דגלו והחתירה להמשך כינונה של מדינת ישראל כסטארט-אפ ניישן, החלטנו להקים את הפלטפורמה הזאת. גייסנו למרקטפלייס את המנטורים המובילים באקוסיסטם הישראלי כדי שיוכלו להעביר הלאה ליזמיות ויזמים הנמצאים בתחילת הדרך, את כל הידע והניסיון הרב שצברו. ההתגייסות של המנטורים הייתה מרשימה וכולם נרתמו למטרה בהתנדבות".

קיפרמן וקנין מספרת כי מעל ל-350 יזמים ויזמיות צעירים הגישו בקשה לפגוש את חברי הנבחרת ולהתייעץ איתם בשיחה ישירה ובגובה העיניים, בנושאים ממוקדים ובדילמות העולות במסע היזמות האישי שלהם. מתוך כל אלו נבחרו 85 יזמים ויזמיות שיש להם נגישות מוגבלת לאקוסיסטם, ושמגיעים מרחבי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית ומרקע תרבותי ומגדרי מגוון - נשים, גברים, חרדים, חילוניים, יהודים וערבים; לצדם נטלו חלק בפעילות מי שהמיזמים שלהם פועלים ליצירת אימפקט משמעותי וחיובי על העולם. תחומי המיזמים מגוונים והם ועוסקים בין היתר ברפואה, חינוך, משאבי אנוש, חברה, איכות הסביבה, אגרו טק ועוד.

"הגעתי למקום שלי בזכות אנשים מדהימים ורציתי להעניק בחזרה"

במהלך ארבעת הימים של שבוע החדשנות נערכו בכל שעה עגולה שיחות ייעוץ פרטיות בזום בין מנטור/ית ליזם או יזמית, כשכל שיחה נמשכה 40 דקות. כל יזם קיבל הזדמנות לשתף את המנטור בפרטים על המיזם שלו, באתגרים עמם הוא מתמודד ולקבל ממנו מענה והכוונה.

אחת מהמנטוריות שלקחו חלק במיזם היא אורית גורן, COO חברת התוכנה הישראלית JFrog הנסחרת בנאסד"ק: "שמחתי לקחת חלק ביוזמה המרגשת והייחודית הזאת. אני נמצאת במקום שהגעתי אליו בזכות אנשים מדהימים שנתנו ועדיין נותנים לי עצות טובות, ורציתי להעניק בחזרה", היא אומרת.

במסגרת הפעילות גורן ניהלה שיחה עם שניים: מיה שוהם, מנכ"לית המיזם Jumpin שעוסק בקידום שיווין הזדמנויות תעסוקתי של אוכלוסייה בפריפריה החברתית, ורן פוייר מנכ"ל Enhanced Hire שפיתחה מוצר המסייע לחברות לגייס עובדים לפי פוטנציאל מעבר לקורות החיים.

"היזמים שיתפו אותי ברעיון של המיזם ואני שאלתי שאלות רלוונטיות כמו למשל מהו המודל העסקי שלהם, מי הם השותפים העסקיים, מה התחרות בשוק, מה הייחוד של המוצר וכיצד אני יכולה לסייע. כל זאת מתוך הניסיון שלי בהתמודדות עם שאלות קשות מצד משקיעים פוטנציאליים. התרגשתי מאוד לקחת חלק בפעילות, לכוון בתהליך, להתרשם מהרעיונות החדשניים וקבעתי עם היזמים שנמשיך להיות בקשר".

בין היזמים שהתקבלו למרקטפלייס נמצאים גם ד״ר עלי חמאד, רופא ובוגר הטכניון וד״ר עלאא גמאל, דוקטור להנדסה אזרחית ובוגר הטכניון שהקימו יחד את חברת medifoot. החברה פיתחה מכשיר ניתור ביתי חכם, המיועד לזיהוי מוקדם של פצעי רגל סוכרתית בחולה סוכרת וכך מונע סיבוכים בריאותיים: "החלטנו לפנות למרקטפלייס כי התרשמנו מהמנטורים שמשתתפים בפלטפורמה ולא רצינו לפספס את ההזדמנות לקבלת ייעוץ על המיזם שלנו. ידע זה משהו שתמיד עוזר ויכול לקדם. המנטור שלנו היה המשקיע יונתן קולבר, שכיום הוא משקיע מוביל בתעשיית ההון סיכון הישראלית ויו"ר אניפילד. המפגש איתו תרם לנו מאוד. הצגנו בפניו פיץ' שנועד לגיוס השקעות, והוא נתן לנו כמה עצות זהב - הוא עזר לנו לחדד את הצגת המוצר ואיך להדגיש את הבידול שלנו, וכן חיזק אותנו וסייע לנו להכיר את עצמנו טוב יותר. יונתן גם מאוד התעניין ברעיון שלנו והציע לנו להיפגש בהמשך ולחבר אותנו למשקיעים פוטנציאליים".

גם היזמית והמהנדסת שני ביבי, מייסדת CODA, הפיקה רבות מהמרקטפלייס: "שמעתי על האירוע והגעתי אליו בעקבות תוכנית יזמות אחרת של מרכז פרס שנקראת starting up together, שהיא משותפת למרכז פרס ולקרן רוטשילד.

"החברה שלנו מתמחה בהנגשת תוכן ומידע בשפות שונות כולל שפת הסימנים ומעניקה נגישות לשונית לכל אדם באשר הוא. אנחנו בשלב גיוס משקיעים, ומכיוון שהמרקט פלייס מאפשר להיפגש עם אנשים שמגיעים מהתחום, החלטתי לפנות וליצור נטוורקינג. המנטורית שלי, כלנית ולפר, מייסדת ושותפה מנהלת של קרן אלה, הייתה מקסימה. היא נתנה לי טיפים כמו למשל לאילו משקיעים כדאי לפנות וכיוונה אותי לפרויקטים שיכולים להתאים לחברה. אני מרגישה שהיא מיקדה אותי מאוד היכן לשים דגש. יצרתי קשרים והכרתי מנטורים נוספים שללא המרקטפלייס לא הייתי מצליחה לפגוש".

מפגשים פוריים ושינוי צורת חשיבה

שבוע מרקטפלייס החדשנות נחתם באירוע חגיגי שנערך במרכז פרס לשלום ולחדשנות ב-23 ביוני. היזמים והמנטורים שלקחו חלק בשיחות האונליין, הוזמנו למקום ונפגשו פנים מול פנים. האירוע כלל מפגשי שיח בשולחנות עגולים בהובלת בכירים באקוסיסטם המקומי: חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות, שותף מייסד פיטנגו; יפעת אורון, מנהלת בלקסטון ישראל; ד"ר מיכל צור, מייסדת ונשיאת קלטורה; דפנה ניסנבוים, מייסדת שותפה ומנכ"לית טיפה; ידידיה טובים, מייסד שותף באלף פארמס; עומר כילף מייסד ומנכ"ל אינוביז, עימאד תלחמי, מייסד ויו"ר באבקום סנטר וטאקווין לאבס; אורית שילה מקרן וינטג, יעל אלרוי, שותפה בויולה VC וזוהר לבקוביץ, מנכ"ל L1ght, יובל פסוב, מנהל Google for Startups, עודד טל, שותף מייסד בקרן קלארידג'.

זוהר לבקוביץ ויובל פסוב / צילום: אלעד מלכה
 זוהר לבקוביץ ויובל פסוב / צילום: אלעד מלכה

בכל שולחן ארבעה מנטורים ושמונה יזמים המשיכו את השיח בנושא הדרך היזמית. כך ניתנה ליזמים הזדמנות להרחיב את סט הכלים שקיבלו משיחות האונליין ולהעמיק את הנטוורקינג. בנוסף, במסגרת האירוע מובילי השולחנות העגולים עלו לבמה ושיתפו מהמסע האישי שלהם - מי פתח להם את הדלת? מי נתן להם הזדמנות? מה העצה הכי טובה שהם קיבלו וירצו להעביר הלאה?

"מעבר להירתמות יוצאת הדופן של המנטורים, מה שהכי הדהים אותי היה עושר הרעיונות של היזמים והיזמיות שלקחו חלק בתוכנית", אומרת לירון סלע משכית, מנהלת תוכניות חדשנות במרכז פרס. "אלה היו רעיונות יצירתיים, מרגשים, שרוצים להפוך את החברה שלנו והעולם הזה למקום טוב יותר. עושר כזה יכול לבוא רק מתוך גיוון ותעוזה. המרקטפלייס מאפשר למיזמים הללו לקבל פידבק ודיוק בשיחה אישית שהתאפשרה בזכות הפלטפורמה שלנו, והאימפקט לכך הוא מיידי לכל המשתתפים".

קיפרמן וקנין מסכמת: "קיבלנו משוב חם מהיזמים על הפלטפורמה - הם העידו כי ב-40 דקות המנטורים הצליחו לשנות את צורת המחשבה שלהם ולפתוח להם את הראש. היו מנטורים רבים שהציעו לסייע ליזמים גם בהמשך וחיברו אותם לאנשים נוספים שיעזרו להם בדרך להצלחת המיזם. שמעון פרס ז"ל אמר פעם שפסימיים ואופטימיים מתים באותו האופן - הם רק חיים חיים אחרים לגמרי, ולכן צריך לחיות חיים אופטימיים ולחלום בגדול. המרקטפלייס מגשים את החזון של פרס ועוזר ליזמים רבים בהגשמת החלום".

צרו איתנו קשר *5988