הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א בהובלת הבנקים; המדדים סיימו את השבוע בעליות

ת"א 35 עלה ב-1.4%, ת"א 125 ב-1.5 ות"א 90 ניתר ב-2%. מדד הבנקים קפץ בקרוב ל-3% • עליות חדות נרשמו במניות בזן, ראדא וחברות הנדל"ן • הדולר והאירו נחלשים מול השקל • שופרסל החליטה להדיח את המנכ"ל עופר בלוך

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בבורסה הסתיים בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-1.4%, ת"א 125 ב-1.7 ות"א 90 ניתר ב-2.3%. מדד הבנקים התקדם ב-2.9% ומדדי הנדל"ן והפיננסים התחזקו ביותר מ-2% כל אחד. מחזור המסחר הסתכם בכ-3.19 מיליארד שקל בשל פקיעת נגזרים.

גילת  טיפסה לאחר שנבחרה לספק הזמנת המשך עבור הרחבת רשת התקשורת הלוויינית (SATCOM) של כוחות ההגנה במדינה אסייתית. עליות בולטות במיוחד רשמו נור, אימאג'סט, בזן , נורסטאר, ג'י סיטי, אקרו וראדא. בית וגג (גילוי מלא: אלונה בר און, מו"ל גלובס, היא ממייסדי החברה ודירקטורית) זינקה ביותר מ-17%.

בסיכום שבוע המדדים הצליחו לסיים בעליות על אף מספר ימים פחות חיוביים. ת"א 35 הוסיף 1.2%, ת"א 125 עלה ב-1.6% ות"א 90 קפץ ב-2.9%. בקרב המדדים הענפיים בלטו במיוחד מדד תשתיות האנרגיה  ומדד הקלינטק  עם עלייה שבועית של 5.4% ו-6.5% בהתאמה, בעוד שמדדי הנפט וגז  והקנאביס  השילו 3.3% כל אחד.

15:45

העליות בבורסה נמשכות. ת"א 35 מוסיף 1.2%, ת"א 125 מתקדם ב-1.4% ות"א 90 בקרוב ל-2%. מדד הבנקים מזנק ביותר מ-3%, כשהפועלים  בראש עם קפיצה של כ-4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.58 מיליארד שקל.

שופרסל עולה בכ-2% אחרי ההחלטה להדיח את המנכ"ל עופר בלוך, איי.סי.אל  קופצת ב-3.8% וביג ב-3%. בתחתית מדד הדגל אורמת שמאבדת 2.5%.

בפסגת ת"א 90 בולטות בעליות אלקטריאון, בזן, סאמיט , נפטא, ראדא  (שצללה אתמול ב-15% אחרי שפרסמה אזהרת הרווח), רבוע נדלן וג'י סיטי  (לשעבר גזית גלוב). בתחתית - נאייקס  ואלטשולר שחם. 

14:30

מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.1%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.7% ומדד הבנקים קופץ ב-2.7%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.18 מיליארד שקל.

עליות בולטות רושמות מליסרון , דיסקונט , מזרחי טפחות , פז, רציו וראדא.

דירקטוריון שופרסל  אישר הבוקר (ה') פה אחד את הדחת מנכ"ל החברה עופר בלוך. בלוך יקבל זימון לשימוע. כפי שפרסמנו הבוקר, איציק אברכהן, יו"ר שופרסל שמונה לפני שבועיים, לא התקשה להשיג רוב בקרב הדירקטורים, כיוון שיחד עימו לפני שבועיים נבחרו כגוש חמישה דירקטורים חדשים, שיחד עם אברכהן מהווים את הרוב הדרוש. 

12:50

מתחזקות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.9%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.4% ומדד הבנקים מתקדם ב-1.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-827 מיליון שקל.

עליות חדות רושמות איי.סי.אל, קבוצת דלק, אלקטריאון, בזן, ארגו , קנון, אאורה , ווישור  ונורסטאר.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של 0.7%-0.9% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ומדדי התל בונד המרכזיים יורדים ב-0.2%-0.3%.

11:50

בנק הפועלים  מדווח הבוקר כי התקלה שהתגלתה ביום שלישי המערכת התפעולית הפנימית נפתרה ופעילות הפקדת השיקים בבנקטים שבה לסדרה. התקלה גרמה לשיבוש בשירות ללקוחות וחלק מפעולות הלקוחות שהתקבלו בהפקדת שיקים בבנקטים, וכן בהפקדות בממסרונים (הפקדת מזומנים או צ'קים באמצעות מעטפה) לא התבצעו במועדן.

10:55

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4%, מדד ת"א 90 עולה ב-0.7% ומדד הבנקים מתקדם ב-1.3%.

עליות בולטות רושמות סאמיט , קבוצת דלק , איסתא, בזן ואלקטריאון.

שבועיים לאחר שאיציק אברכהן חזר לשופרסל  בתפקיד היו"ר, הוא פועל באופן רשמי  להדחתו של המנכ"ל הטרי עופר בלוך. אסיפת הדירקטורים תתכנס בימים הקרובים, יתכן שאפילו היום, על מנת לדון בהמשך העסקתו של בלוך. אברכהן יזדקק לרוב של הדירקטורים על מנת לבצע מהלך כזה, רוב שלא יתקשה להשיג כיוון שיחד עימו לפני שבועיים נבחרו כגוש חמישה דירקטורים חדשים, שיחד עם אברכהן מהווים את הרוב הדרוש.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית קלה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.3%.

עליות בולטות רושמות אלקטריאון , בזן , איי.סי.אל ודנאל.

חברת בזן (בתי זיקוק לנפט) מזהירה היום, כי היא צפויה לרשון ברבעון השני של 2022 הפסד משערוך עסקאות עתידיות להגנה על מרווחי הזיקוק בסך של 345 מיליון דולר. הסיבה להפסד הגבוה נובעת ממרווחי הזיקוק הגבוהים בחודשים האחרונים, שלדברי החברה הינם "חסרי תקדים". מנגד, מדגישה החברה כי תרשום גם "תוצאות חזקות מפעילות הזיקוק הפיזית, שתקזזנה את ההפסד האמור".

חברת אנלייט אנרגיה  מתחדשת מדווחת היום (יום ה') על כך שחברת הבת האמריקאית שלה הגיעה להסכמה עם חברת התשתיות הרוכשת על הגדלת המחיר לרכישת החשמל ואגירת האנרגיה שייוצר בפרויקט הסולארי Atrisco Solar. הפרויקט, בהספק של 360 מגוואט סולארי בשילוב אגירת אנרגיה בהספק 600 מגה וואט שעה, עתיד לקום בשטחי מדינת ניו מקסיקו שבארה"ב. הפרויקט השלים מספר אבני דרך, לרבות השגת הזכויות במקרקעין וכן בשלבים מתקדמים לקראת קבלת היתרי הבנייה הנדרשים וסקרי החיבור לרשת החשמל. עדכון הסכם מכירת החשמל (PPA) כולל העלאת המחיר בגין מרכיב מכירת החשמל ב-24% והעלאת המחיר בגין מרכיב אגירת האנרגיה ב-26% על פני 20 שנות ההסכם 

על פי הערכת החברה, השלמת הליכי הפיתוח של הפרויקט, רכש הציוד ותחילת הקמתו תתבצע ברבעון הרביעי של שנת 2022 והפעלתו המסחרית צפויה ברבעון השני של שנת 2024. הפרויקט עתיד להיות אחד הפרויקטים הסולאריים הגדולים בארה"ב המשלבים אנרגיה סולארית ואגירת אנרגיה.

08:44

בשוק המט"ח, הדולר והאירו נחלשים מול השקל. הדולר צונח בכ-0.8% ונסחר סביב 3.484 שקלים והאירו נופל ב-0.7% לרמה של 3.555 שקלים.

חברת דניה סיבוס  מדווחת כי הצעתה נבחרה כהצעה הזוכה להקמת מבנה משרדים באזור מרכז הארץ עבור משרד ממשלתי. התמורה בגין ביצוע העבודות בפרויקט צפויה לעמוד על כ-365 מיליון שקל בתוספת מע"מ, צמודה למדד תשומות הבנייה למגורים לפי מנגנון שנקבע בין הצדדים, ותשולם לחברה בהתאם לקצב התקדמות העבודות. העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מצו התחלת עבודה, הצפוי להינתן בעת הקרובה.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2%, ת"א 90 נסוג בשיעור דומה ומדד הנפט והגז צנח ב-3.7% על רקע הירידה החדה במחירי הנפט הגולמי בעולם. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל. 

2. עליות קלות בוול סטריט

נעילה חיובית בניו יורק אמש. בסיומו של יום תנודתי רשמו מדדי המניות המרכזיים עליות של עד 0.4%.  בזירת המסחר בסחורות, הנפט המשיך לאבד גובה. חוזה על נפט מסוג ברנט ירד ב-2.4% והשלים צניחה של כ-19% בחודש האחרון. 

 התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עולה ב-10 נקודות בסיס ל-2.91%. 

3. פערים מעורבים בדואליות

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. נייס  עם פער שלילי של 1.6% ואורמת  2.2% כך שהן צפויות לרדת הבוקר ומנגד איי.סי.אל  עם פער חיובי של 1.6% ונובה עם 1.2% כך שהן צפויות לעלות.

4. מיתון? בפד ימשיכו להילחם באינפלציה

אתמול  פורסמו הפרוטוקולים של ישיבת "ועדת השוק הפתוח" האחרונה של הפד, מה-14-15 ביוני, בסיומה החליטו חברת הוועדה על העלאת הריבית בארה"ב ב-0.75%. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הוועדה תמכו בהמשך העלאת ריבית אגריסיבית, בגובה של 0.5%-0.75% החודש, גם אם המהלך יגרום להאטה משמעותית בכלכלה. "אם רמת האינפלציה תישאר גבוהה חברי הוועדה מכירים בכך שיהיה צורך במדיניות מרסנת. חברי הוועדה יודעים שהעלאת ריבית עשויה לפגוע בפעילות הכלכלית אבל נחושים להחזיר את גובה האינפלציה לכ-2%, מה שיביא לשיעור תעסוקה גבוה ובר קיימא", נאמר במסמך שפורסם היום.

במשך השבועות שקדמו להודעת הריבית האחרונה, כלכלנים העריכו שהפד יעלה את הריבית ב-0.5% בלבד, אולם נתון אינפלציה גבוה במיוחד (עלייה של 8.6% ב-12 חודשים) אילץ את הפד להאיץ את קצב העלאת הריבית. "חברים רבים בוועדה העריכו שקיים סיכון שהאינפלציה תישאר ברמה גבוהה לזמן ממושך אם הציבור יעריך שהפד לא נחוש מספיק להילחם באינפלציה", כך לפי הפרוטוקולים.

5. מגמה מעורבת באסיה 

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד ניקיי היפני מטפס ב-1.4% ואילו ההנג סנג בהונג קונג יורדת ב-0.4%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת יציבות עם נטייה לעליות.

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט רושמים עליות קלות לאחר יומיים של ירידות חדות.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות מתונות. הביטקוין נסחר סביב 20,400 דולר והאת'ריום עולה ל-1,170 דולר.