תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"אפיק סולידי בשוק תנודתי": הציבור מתחיל לבטוח יותר בהשקעה בהלוואות חברתיות

המושג "הלוואה" כבר לא נתפס מסוכן ומרתיע כבעבר בכל מה שקשור בהשקעות P2P • כך עולה בסקר שערכה חברת Tarya, המפעילה פלטפורמה להשקעות בין אנשים • על פי נתוני החברה, הזמן להשקעה חוזרת של סכומים נוספים בפלטפורמה התקצר

צילום: שאטר סטוק
צילום: שאטר סטוק

הכתבה בשיתוף Tarya

פלטפורמות P2P להשקעות חברתיות הולכות ותופסות תאוצה בעולם. בארה"ב, על פי דוח של מכון המחקר Future Market Research (FMI), היקף ההלוואות החברתיות הכפיל את עצמו מ-274.4 מיליארד דולר ב-2021 עד לכ-407.2 מיליארד דולר ב-2022. על פי הדוח, צפוי שוק ההלוואות החברתיות לגידול ממוצע של 12.7% בכל שנה בעשור הקרוב, עד ל-1.3 טריליון דולר ב-2032. גם הערכות "פסימיות" יותר, כמו זו למשל של מכון המחקר Precedence Research, החותכות את ההערכות בחצי, עדיין מדברות על גידול ניכר בהיקף השוק עד 2032. על רקע הנתונים הללו, עולה השאלה - מה קורה לחסמים הפסיכולוגיים של המשקיעים, שמנעו עד כה מחלק מהם להיכנס לתחום?

בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש יולי עבור פלטפורמות השקעות ה-Tarya - P2P באמצעות מדגם מייצג של כלל הציבור הבוגר בגילאי 25 ומעלה, בעלי הכנסה חודשית של מעל 10,000 שקל - עלה נתון מעניין לגבי רמת הביטחון של המשקיעים הישראלים בפלטפורמות P2P. לפי הסקר רק 19% מהנשאלים הצביעו על תחושת הסיכון או חוסר הביטחון כחיסרון של האפשרות לביצוע השקעות כאלו. זאת בהשוואה ל-31% אחוזים שסברו כך בינואר 2021. Tarya היא שחקנית מובילה בתחום בשוק המקומי. מאז הקמתה לפני שמונה שנים היא העמידה באמצעות הפלטפורמה שלה למעלה מ-7 מיליארד שקל לטובת לווים. לאחרונה, התמזגה החברה עם חברת לוזון נדל"ן והפכה בורסאית.

ב-Tarya מספקים נתון נוסף אשר מעיד על רמת הביטחון העולה בקרב הציבור בתחום השקעות והלוואות בין אנשים נתון זה נוגע להשקעה החוזרת בקרב אלו שכבר התנסו בפלטפורמה שלהם בתקופה שבין ינואר-יולי 2021, עמד הזמן הממוצע בין ההשקעה הראשונה לשנייה של המשקיעים החוזרים בפלטפורמת ה-P2P של Tarya על 101 ימים - מעל לשלושה חודשים ועד להשקעה השלישית חלפו 48.5 ימים נוספים. שנה לאחר מכן, הנתונים מראים כי טווח ההשקעה החוזרת התקצר באופן דרמטי. 39 ימים בלבד עד להשקעה השנייה ו-19 ימים בלבד עד לשלישית.

לפרטים נוספים על פלטפורמת ההשקעות של Tarya הקליקו כאן>>

כ-85% מההלוואות מגובות בבטוחות נדל"ן - רק 1% ללא בטוחות

פלטפורמות P2P מחברות בין מלווים ללווים באפיקים חוץ בנקאיים. כך, הלווים יכולים לקבל הלוואה בריבית שעשויה להיות כדאית להם מזו המוצעת בערוצים אחרים. במקביל, המשקיעים נהנים מתשואה על החזר ההלוואה. בתווך, נמצאות הפלטפורמות שמתווכות את החיבור ומבצעות את הפעולות הדרושות על מנת להגן על כספי המשקיעים ולהקטין את הסיכון, מקביעת פרופיל הסיכון של הלווים, דרך בטוחות שונות כמו נדל"ן ועד לפיזור ההשקעה בין כמות גדולה של הלוואות.

צילום: שאטר סטוק
 צילום: שאטר סטוק

הסיבה לעליית רמת הביטחון בהשקעות P2P נובעת מהמאמצים הכבירים שפלטפורמות ההשקעה עושות כדי להוריד את רמת הסיכון. כך, למשל, אחת הבטוחות המרכזיות שעליה שמים דגש ב-Tarya היא נדל"ן. החברה מתעדפת השקעות במשכנתאות של לווים, או מימון לקבוצות רכישה. מה שבעצם מחייב לווים המבקשים לקחת את ההלוואות באמצעות Tarya לשעבד את החלק היחסי בנכס. כך, קיימת בטוחה שניתן לממש. במקביל, מאחר שההשקעה מפוזרת על הלוואות רבות הסיכון יורד באופן שכזה, אם הסיכון מתממש, ההשפעה שלו על תיק ההשקעות נמוכה יחסית. מנתוני החברה עולה כי חלקן היחסי של ההלוואות המגובות בטוחות נדל"ן מכלל פורטפוליו הלוואות עמד על כ-85%, בשנת 2020 כאשר החלק ללא בטוחות כלל עומד על כ-1% בלבד.

גם סינון לווים קפדני מעלה את רמת הביטחון והסולידיות של ההשקעה. לא כל מי שנדחה על ידי הבנק או לא מעוניין לקחת הלוואה בנקאית יכול לקבל הלוואה מפלטפורמת P2P. ב-Tarya מסבירים כי לווים פוטנציאלים עוברים תהליך חיתום, שחלקו מבוסס על טכנולוגיות שונות, כמו "פוליגרף דיגיטלי" ואיתור מידע ברשת. לווים עם היסטוריה של אי החזר הלוואות, שנדחו על ידי גורמים אחרים או שאין להם בטוחות, לא יזכו להלוואה.

לבסוף, גם פיקוח על סיבת ההלוואה מגדיל את רמת הביטחון. מסלולי הלוואה "ללא מטרה" מהווים אחוז קטן מאוד מתיק ההלוואות של Tarya. מאחר ואדם שנוטל הלוואה ללא מטרה מוגדרת, נמצא בסיכון גבוה יותר שלא להחזיר אותה. זאת בשונה ממי שנוטל הלוואה למטרה מוגדרת (למשל לצורך משכנתא), וכך גם יכול להעמיד בטוחה בהתאם.

לסיכום, ב-Tarya מציינים כי אם הפיכת ענף ההשקעות בהלוואות בין אנשים למוכר יותר, חסמים כגון תחושת הסיכון הגלומה בו, מוסרים אט אט, והמשקיעים מרגישים יותר ויותר בטוחים להשקיע בפלטפורמת P2P. מה גם שמדובר ב"פתרון סולידי לתנודתיות שבהשקעה בשוק ההון". מנתוני החברה עולה כי התשואות בפלטפורמה יציבות יחסית - כשהתשואה המצטברת שלה החל משנת 2017, עומדת על 32.8%*.

לפרטים נוספים על פלטפורמת ההשקעות של Tarya הקליקו כאן>>

*נכון לתאריכים 01.01.2017-31.08.22. תשואה ברוטו - תשואה לאחר הפחתה של כשלי אשראי וללא הפחתה של מיסים ועמלות. אין באמור לעיל כדי להוות התחייבות להשגת תשואה דומה בעתיד. אין בתשואת העבר כדי להבטיח תשואה ו/או תוצאה דומה בעתיד. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות או תחליף לייעוץ כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

 **פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

***החברה בפיקוח לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016. מספר רישיון: 58971

צרו איתנו קשר *5988