כך השתלטו פירמות עורכי הדין על מגדלי המשרדים בתל אביב רבתי

שורת עסקאות הפכה את משרדי עורכי הדין הגדולים לדיירים מבוקשים במשרדים החדשים בתל אביב ובאזור • גיא עמוסי, מנכ"ל משותף באביסון יאנג ישראל העוסקת בשירותי נדל"ן: "משרדי עורכי הדין החדשים דומים במידה רבה למשרדי ההייטק, יש בהם שטחים גדולים, והתכנון מאוד דומה"

מימין: מגדלי עזריאלי, תאומי רובינשטיין, יצחק שדה, מגדל אמפא, יגאל אלון / צילום: שאטרסטוק, יח''צ
מימין: מגדלי עזריאלי, תאומי רובינשטיין, יצחק שדה, מגדל אמפא, יגאל אלון / צילום: שאטרסטוק, יח''צ

עסקה גדולה במיוחד דווחה לפני כשבועיים בשוק המשרדים: חברת תדהר הודיעה כי תשכיר למשרד עורכי הדין מיתר 17 קומות ובסך־הכול כ־30 אלף מ"ר. מדובר בפרויקט Beyond שהיא בונה בגבעתיים, ביחד עם יוניון והימנותא. סכום העסקה לא דווח, אולם ההערכות בשוק מדברות על כ־150 שקל למ"ר לחודש. כלומר, 54 מיליון שקל לשנה, בחוזה של 25 שנה. 

בגלל המשבר בהייטק: מחירי השכירות של המשרדים בתל אביב בירידה 
תיקון או קריסה? שוקי הנדל"ן באירופה רושמים ירידות מחירים חדות | פרויקט מיוחד
"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור
המשבר בהייטק מגיע למשרדים בתל אביב: ירידה של 8% במחירי השכירות

משרד מיתר יושב כבר שני עשורים ברמת גן, ועסקת השכירות שעשה היא רק האחרונה בשורה של עסקאות שבהן הפכו משרדי עורכי הדין הגדולים לדיירים מבוקשים במשרדים החדשים והמעודכנים בתל אביב ובאזור.

כך, בשנה שעברה עבר משרד הרצוג פוקס נאמן מבית אסיה לתאומי רובינשטיין במתחם יצחק שדה. המשרד שוכר 19 קומות, מתוכן שלוש קומות משמשות עתודה לגידול עתידי, ומושכרות בשכירות משנה. בהרצוג פוקס נאמן התרחקו מבית המשפט, וכך גם עשה משרד שבלת, ששכר בתאומי רובינשטיין 7 קומות על שטח של 7,400 מ"ר.

גיא עמוסי, מנכ"ל משותף באביסון יאנג ישראל העוסקת בשירותי נדל"ן, מציין כי כיום אין הבדל משמעותי בין שוק משרדי ההייטק למשרדי עורכי דין, ואפילו התחרות בין המשרדים דומה. "אם תיכנס היום למשרדי עורכי הדין החדשים, תראה שהם דומים במידה רבה למשרדי ההייטק, יש בהם שטחים גדולים, והתכנון הוא מאוד דומה".

לא רק עזריאלי ואמפא: המשרדים הנוספים בתל אביב

מעבר למשרדים המפורטים להלן, קיימים עוד מספר רב של משרדים שמצאו את משכנם בתל אביב. כך, במגדל עזריאלי טאון אפשר למצוא את פירמת פישר ששוכרת במקום שבע קומות שנפרסות על 10,000 מ"ר.

במגדל ויתניה, שנמצא על נתיבי איילון, שוכן משרד גורניצקי בשש קומות אותן רכש ב־2018 תמורת 80 מיליון שקל.

בבניין אלקטרה סיטי ברחוב הרכבת, נמצא משרד ברנע ג'פה לנדה, ששוכר שתי קומות ועוד חמישה חצאי קומות בבניין בשטח כולל של 4,000 מ"ר. בסמוך למגדל אלקטרה, ברחוב תובל, יושב משרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר.

דרומה משם, במגדל אדגר ברחוב השלושה ליד היכל הספורט יד אליהו, נמצא הסניף התל אביבי של משרד פירון, שיש לו בסך־הכול תשעה סניפים בארץ (בנתניה, בחיפה ובבאר שבע) ובחו"ל. המשרד מאכלס ארבע קומות שלמות במגדל - 17־20.

אחד הלוקיישנים הוותיקים ביותר הוא זה של משרד ש. הורוביץ. המשרד יושב בשלושה בניינים לשימור ברחובות אחד העם ויבנה בלב תל אביב. בסך־הכול שוכרת הפירמה כ־10,000 מ"ר, ולפי הערכות בשוק, ש. הורוביץ משלמים 100־120 שקל למ"ר לחודש.

מגדלי עזריאלי, תל אביב

המשרדים במתחם: משרדי יגאל ארנון ותדמור לוי, היושבים במגדל המרובע, התמזגו. במגדל העגול, בקומות 38־40, יושב כבר שנים משרד גרוס. במגדל עזריאלי שרונה שוכן משרד פרל כהן צדק לצר ברץ, ששוכר 5,000 מ"ר.

עוד משהו: בעקבות המיזוג, משרדי יגאל ארנון ותדמור לוי הפכו למשרד השלישי בגודלו ושוקלים לעבור משרד.

מגדל אמפא, יגאל אלון, תל אביב

המשרדים במתחם: משרד גולדפרב זליגמן שוכר 6 קומות במגדל. משרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' יושב בקומות 46־47 באותו בניין, ובבניין הסמוך נמצא הסניף התל אביבי של משרד בלטר גוט אלוני.

עוד משהו: המחירים במגדל נעים בסביבות 130 שקל למ"ר, אבל רוב פירמות עורכי הדין יושבות שם על חוזים ישנים יחסית.

פרויקט beyond, גבעתיים

המשרדים במתחם: משרד עורכי הדין מיתר שכר במקום 17 קומות ובסך הכול כ־30 אלף מ"ר. סכום העסקה לא דווח, אולם ההערכות בשוק מדברות על כ־150 שקל למ"ר לחודש. כלומר, 54 מיליון שקל לשנה.

עוד משהו: החוזה, שנחתם עם חברת תדהר, תקף ל־25 שנה.

פרויקט beyond, גבעתיים / הדמיה: סטודיו 84
 פרויקט beyond, גבעתיים / הדמיה: סטודיו 84

תאומי רובינשטיין, יצחק שדה, תל אביב

המשרדים במתחם: משרד הרצוג פוקס נאמן, שעבר מבית אסיה, שוכר במקום 19 קומות על 25,000 מטרים רבועים. גם משרד שבלת, שעד אז ישב ליד בית המשפט, עבר למתחם ויושב ב־7 קומות בו.

עוד משהו: המתחם ממוקם סמוך לתחנת קרליבך של הקו האדום של הרכבת הקלה, והמשרדים כבר מצטופפים בו.