הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; אייסקיור טסה ב-280%, מניות הנדל"ן משכו מטה

אייסקיור דיווחה הלילה על תוצאות ביניים טובות בניסוי במחקר לטיפול בגידולים בכליה באמצעות מערכת של החברה • הדולר והאירו מתחזקים מול השקל • היין היפני מזנק לאחר הודעת הבנק המרכזי של יפן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית, כאשר הירידות התמתנו במעט בסמוך לצלצול הנעילה. ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 90 ב-0.8%, מדד הבנקים השיל 1.3%, מדד מניב חו"ל צנח ב-2.3% ומדד הנפט נסוג ב-0.3%. אייסקיור טסה ב-281% והקפיצה את מדד ביומד ב-5.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.88 מיליארד שקל.

ירידות בולטות נרשמו בין השאר במניות הנדל"ן, בהן חנן מור , ג'י סיטי , נורסטאר  (שם עדכנו הבוקר כי הם נערכים להפסקת קבלת דיבידנדים מהחברה הבת ג'י סיטי), לסיכו  והכשרה התחדשות . גם אריקה בי-קיור , ווינד באז , טופ גאם , עלבד , אפיטומי מדיקל  וליניאג תרפיוטיק  ירדו בחדות.

16:50

הירידות בבורסה מחריפות לאחר הפתיחה השלילית בוול סטריט וכעת שלושת המדדים המובילים נחתכים ביותר מ-1%. מדד הביומד טס ביותר מ-4.5% לאחר שהעלייה של אייסקיור (הדואלית, שמזנקת גם בניו יורק בשעה זו) התחזקה ליותר מ-350%.

בשוק המט"ח הדולר יציב סביב 3.47 שקלים, האירו עולה ב-0.1% ל-3.68 שקלים והליש"ט מטפסת ב-0.3% ל-4.21 שקלים.

15:55

ירידות בבורסה. ת"א 35 מאבד 0.8%, ת"א 125 יורד ב-0.6% ות"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים נחתך ב-1.6% בתחתית רשימת המדדים הענפיים וגם מדד מניב חו"ל יורד בשיעור דומה. מדד הביומד מזנק ב-3.7%.

מחזור המסחר מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל עד כה, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים הבנקים כהרגלם, לאומי , פועלים  ודיסקונט , ולאחר מכן אייסקיור  שמשלשת את שווייה במחזור ענק של יותר מ-60 מיליון שקל. כ-6.5 מיליון מניות אייסקיור עברו ידיים היום, בהשוואה למחזור יומי ממוצע של כ-190 אלף מניות ברבעון האחרון.

עוד עליות בולטות רושמות מפתחת החלב המתורבת וילק , חברת הביומד בונוס ביוגרופ , שותפות הפוד-טק ביומיט  וחברת האנרגיה המתחדשת אוגווינד , שממשיכה במומנטום החיובי לאחר שאתמול זינקה ב-15%.

14:35

מניית רותם שני  מזנקת לאחר שהחברה עדכנה היום כי עיריית הרצליה חתמה על הסכם פשרה והעבירה אותו לחתימתה של רשות מקרקעי ישראל. הסכם הפשרה מאפשר את קידומה והוצאתה לפועל של תכנית קריית שחקים.

גילת  דיווחה היום כי חתמה עם Intelsat על חוזים בהיקף של מיליוני דולרים להרחבת השותפות האסטרטגית שלהן ולהגדלת השימוש בקישוריות בטיסה (IFC) באמריקה. 

12:55

חברת סולגרין  דיווחה הבוקר כי חתמה עם בנקים אירופאים מובילים על הסכם מימון מחדש לפרויקטים מניבים של החברה באיטליה בהיקף של כ-139 מיליון אירו. בחברה מציינים כי לאחר המימון מחדש, צפוי פורטפוליו החברה באיטליה לייצר תשואה על ההון של 15%-13%. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בכ-0.5% ונסחר סביב 3.46 שקלים. האירו מתחזק בכ-0.8% ונסחר סביב 3.68 שקלים. יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מציין כי "החלטת הבנק המרכזי ביפן, לאפשר תנודה בריבית האג"ח ל-10 שנים בתחום של 0.5% לעומת 0.25% שאפשר הבנק עד כה, גררה להתחזקות הין לרמת שיא של שלושה חודשים. אז היין נסחר 132 יין לדולר. במקביל, ההחלטה גררה לירידות שערים בבורסת יפן של כ-2.5%. פרסום תמצית דיוני הבנק המרכזי האוסטרלי, המורים כי בבנק שוקלים להפסיק את העלאות הריבית במטרה למנוע לצמצם את הסיכון שבגלישה למיתון, עשוי לסמן את תחילתו של שינוי במדיניות הבנקים המרכזיים. פגישת שרי האנרגיה, אמש באירופה והכוונה לקבוע תקרת מחיר גם לרכש הגז עשויה להטיל הוצאה משמעותית על מדינות האיחוד האירופי, אשר יידרשו לסבסד את מחיר האנרגיה באופן משמעותי ובכך, יעמיקו עוד יותר את היקף החוב הלאומי השוכן כבר כעת ברמות שיא".

"החולשה בשוק המניות שוב תורמת להתחזקות הדולר אל מול השקל. המוסדיים ממשיכים לצמצם את היקף מכירות המט"ח שביצעו עם ירידת שווי תיקי המניות שברשותם", מוסיף פריימן.

11:05

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.4% ואילו מדד ת"א 90 עבר לעלייה של כ-0.5%. מדד הביומד מזנק ב-2.9%.

מניית אייסקיור מדיקל  טסה בכ-200% לאחר שהחברה דיווחה הלילה על תוצאות ביניים טובות בניסוי במחקר לטיפול בגידולים בכליה באמצעות מערכת של החברה.

עוד בולטות בעליות גילת , פרטנר , סקופ, תורפז, אביב ארלון , מלרן ודוניץ 

חברת קדימהסטם  דיווחה הבוקר כי קיבלה אישור של קרן BIRD לקבלת מענק בסך של כ- 3.5 מיליון שקל לתמיכה בפיתוח משותף של טיפול חדשני בתחום הסוכרת של החברה ושל החברה האמריקאית iTolerance , בתקציב כולל של כ-7 מיליון שקל לתקופה של 30 חודשים.

10:03

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית. מדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.6%. 

ירידות בולטות רושמות פריון , נופר אנרג'י , מגה אור , אנלייט וישראל קנדה .

חברת נורסטאר  עדכנה הבוקר כי דירקטוריון החברה החליט כי במידה והחברה הבת ג'י סיטי , תשהה או תימנע מחלוקת הדיבידנד הרבעוני השוטף בשנת 2023 "תפעל החברה להבטחת נזילות החברה, בין היתר, בדרך של ביצוע הנפקות הון, לרבות בדרך של הנפקת זכויות, בסך השווה או העולה על סך הדיבידנד שלא חולק על ידי ג'י סיטי ובמועד הסמוך למועד בו היה אמור להשתלם אותו הדיבידנד. חיים כצמן, סגן יו"ר הדירקטוריון, מנכ"ל החברה ובעל השליטה בה, הודיע לחברה כי בכוונתו להשתתף בכל אחת מההנפקות הללו, ככל שיבוצעו". 

09:30

חברת אנויז'ן , המשווקת ומוכרת מערכות ניווט אלקטרומגנטיות המסייעות לצוות הרפואי המטפל בהחדרת צינור הזנה תוך גופי, מדווחת כי רשת בתי החולים BayCare Health System הכוללת 17 בתי חולים בפלורידה, הודיעה לאנויז'ן על הטמעה בפועל של 30 מערכות ENvue ורכישת מוצרים מתכלים (זונדות) למערכות מדי שנה.

08:45

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בכ-0.9% ונסחר סביב 3.47 שקלים, שיא של חודש. האירו מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.677 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. שוקי המניות

המגמה השלילית צפויה לחזור היום לבורסה של תל אביב. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של 0.1% בלבד ות"א 90 עלה בכ-0.5%. מדד הבנקים התקדם ב-0.6% ומדד הנפט ב-1.3%, מדד ביטוח קפץ ב-2.4%. בצד השלילי, מדד מניב חו"ל צנח ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

באסיה רושמים כעת מדדי המניות המרכזיים ירידות, בהובלת מדד הניקיי שצונח בכ-2.9% לאחר שהבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית ללא שינוי אבל הודיע על הרחבת תחום הניוד האפשרי של תשואות האג"ח של ממשלת יפן. בהונג קונג יורד מדד ההנג סנג בכ-2.3% , שנחאי מאבדת 1.4% ומדד הקוספי בסיאול נסוג בכ-1%.

בוול סטריט אמש, הירידות שהעמיקו בשעה שקדמה לנעילה, התמתנו בדקות המסחר האחרונות. נאסד"ק סיים את הערב בירידה של 1.5%, S&P 500 ירד ב-0.9% והדאו ג'ונס ב-0.5%. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 1.3%.

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים שליליים כך שהן צפויות לרדת הבוקר. טבע  עם 1.7%, איי.סי.אל  1.2%, אנרג'יאן  3%, לאונרדו 1.6% ופריון כ-3%.

● לאחר הירידות החדות במניות הנדל"ן: מה צפוי ב-2023 והסיבות לאופטימיות קלה 

● עסקת הפניקס ואבו דאבי: מה הסיכוי שהיא תאושר ועל אילו תנאים אסור לוותר 

● ניתוח טכני: הרצף העולה ב-S&P 500 נשבר וגל ירידות משמעותי בדרך 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח הממשלתי נרשמה אתמול מגמה מעורבת ומדדי התל בונד המרכזיים רשמו ירידות מזעריות. 

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמו אתמול עליות חדות. תשואת האיגרת לעשור קפצה ב-10 נקודות לרמה של 3.58% ותשואת האג"ח לשנתיים טיפסה ב-8 נקודות ל-4.26%. כעת המגמה ממשיכה ותשואת האיגרת ל-10 שנים עולה בעוד 11 נקודות בסיס לרמה של 3.69% ותשואת האג"ח לשנתיים מטפסת ל-4.29%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק הסחורות נרשמת כעת מגמה מעורבת בחוזים על הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר כעת סביב 75.5 דולר לחבית והברנט סביב רמה של 79.8 דולר לחבית.

כלכלני S&P מעריכים כי מחיר החבית עשוי להגיע ל-121 דולר במהלך 2023, בעיקר על רקע הפתיחה של כלכלת סין וחזרתה לפעילות מלאה.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מתחזק בכ-0.2% מול האירו ונסחר סביב 1.058 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת בכ-0.4% סביב 1.21 דולר לליש"ט והיין היפני מזנק בכ-2.7% ונסחר סביב 133.2 יינים לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות כעת. הביטקוין נסחר ברמה של 16,760 דולר והאת'ריום עולה בכ-2.5% ונסחר סביב 1,205 דולר.

4. מאקרו

כאמור, הבנק המרכזי של יפן השאיר את הריבית במדינה ללא שינוי (0.1%-). פורסם מדד המחירים לצרכן בהונג קונג שרשם עלייה של 1.9% בהשוואה לאשתקד לעומת צפי לעלייה של 2%. בגרמניה יתפרסם מדד מחירי היצרן (PPI) שצפוי לרשום עלייה של כ-30% בשנה האחרונה (וירידה של 2.5% בנובמבר), ובארה"ב יפורסמו היום נתוני התחלות ואישורי הבנייה.

מחר (רביעי) יפורסמו נתוני משכנתאות ומכירות בתים קיימים בארה"ב ונתוני אינפלציה בקנדה.

בחמישי יפורסמו נתוני צמיחה בבריטניה, החלטת הריבית בטורקיה (שצפויה להישאר בשיעור של 9%) וכן נתוני צמיחה סופיים בארה"ב, לאחר שהקריאה המקדמית הצביעה על התרחבות של 2.9% בכלכלה האמריקאית ברבעון השלישי. עוד יפורסם נתון האינפלציה הנגזר מהתמ"ג שצפוי לעמוד על 4.3%. בשישי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן ביפן ובסינגפור, נתוני צמיחה בהולנד, ספרד וקנדה, ובארה"ב יפורסמו מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית ומכירות בתים חדשים.

5. תחזית

כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, כותב בסקירתו השבועית כי "בשנת 2022 התשואות הוכתבו על ידי שלושה גורמים: אינפלציה גבוהה, תשואות עולות והאטה בצמיחה. סקטורים דפנסיביים רשמו ביצועי יתר על פני המחזוריים, ערך עשה טוב יותר מצמיחה ומניות גדולות יותר היכו את המניות הקטנות. אנו מצפים כי אותם הגורמים יהיו רלוונטים גם בשנת 2023 ומצפים למיתון קל במחצית הראשונה של 2023".

"אנו ממשיכים לתעדף ערך על פני צמיחה, על אף המיתון, עקב העובדה כי מניות ערך צפויות להתמודד טוב יותר עם ההתאוששות והצמיחה שתגיע. סקטורים דפנסיביים עשויים להמשיך ולרשום ביצועי יתר על פני מחזוריים, אבל יחס הסיכוי סיכון שלהם גרוע וזאת לאור עבודה כי לא מעט סקטורים דפנסיביים יקרים. תחזיות שלנו בנוגע לסחורות והתשואות מצביעות על כך שהרווחיות בענפים פיננסיים, אנרגיה וחומרים צפויים להחזיק הרבה טוב יותר. אנו חושבים שהמניות הקטנות ירשמו ביצועים טובים בהרבה ברגע שהכלכלה תתחיל לרשום התאוששות. עד אז, הרגישות הגבוהה שלהם לצמיחה כלכלית וסיכון בנוגע לשולי הרווח שלהם, יכבידו על הביצועים שלהם", כותב נולטינג.