הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מדד מניב חו"ל נחתך ב-1.7%

מדד ת"א 35 נותר יציב, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.3% • נורסטאר הודיעה על הנפקת מניות בהנחה של כ-35% על מחיר הסגירה אתמול, והמניה צללה ב-20% במחזור ענק • ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, בהן מיקרוסופט וטסלה, יתחילו לפרסם דוחות השבוע

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה מעורבת בבורסה, בסיומו של יום תנודתי: מדד ת"א 35 נותר יציב, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.3%. מדד הטכנולוגיה עלה ב-0.7%, ואילו בצד השלילי בלט מדד מניב חו"ל בירידה של 1.7%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.35 מיליארד שקל.

נורסטאר הודיעה על הנפקת מניות בהנחה של כ-35% על מחיר הסגירה אתמול, והמניה צללה ב-20% במחזור ענק.

עוד בלטו בירידות דיפלומט, קסטרו, גולף , דלתא, אילקס מדיקל , דנאל, אופקו  ומספנות ישראל .

מנגד, בצד הירוק בלטו בעליות נאייקס , לייבפרסון  , פריון נטוורק , תורפז, הבורסה, ג'י סיטי ופוםוום .

בשוק האג"ח נרשמה מגמה מעורבת: הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות חדות של עד 1.4%, ואילו הקצרות עלו קלות. מדדי התל בונד המרכזיים ירדו בעד 0.1%.

16:05

מדד ת"א 35 נסוג ב-0.1%, ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.2%. מדד הנפט והגז עולה קלות, ואילו בצד השלילי בולט מדד מניב חו"ל נחתך ב-1.7%. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-925 מיליון שקל.

נורסטאר צוללת ב-19% במחזור ענק, פינרג'י  צונחת ב-18%, וקסטרו  ב-12%.

מניית קנבוטק  עולה בכ-6%, לאחר שהחברה דיווחה כי חתמה על הסכם סופי עם חברת goNXTLVL להקמת מיזם לייצור, שיווק ומכירת מוצרי האונקולוגיה האינטגרטיבית שלה לחולי סרטן בקליפורניה. השתיים יגייסו 2-3 מיליון דולר למיזם מגורמים מקומיים בתעשיית הקנאביס והבריאות בקליפורניה.

14:15

יום תנודתי במיוחד בבורסה, כאשר המדדים המובילים נעים בין עליות לירידות. בשעה זו ת"א 35 נסוג ב-0.2%, ואילו ת"א 90 יציב. מדד הנפט וגז עולה ב-0.6%, ומדד הביטוח עולה ב-0.3%. בצד השלילי בולט מדד מניב חו"ל שנחתך ב-2%. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-645 מיליון שקל.

בנק ישראל הודיע כי פרופ' משה חזן הגיש לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב התפטרות מתפקידו כחבר הוועדה המוניטרית, לאחר שכיהן בה במשך יותר מחמש שנים. בהודעת הבנק צוין כי "מכתב ההתפטרות הוגש על רקע כוונתו של פרופ' חזן להיות מעורב בפעילות במישור הציבורי-פוליטי", ועל-פי ההערכות, הסיבה להתפטרות היא רצונו להשתתף במחאה נגד מדיניות הממשלה הנוכחית.

13:30

איירובוטיקס  דיווחה על התקיימות כל התנאים המתלים להשלמת עסקת המיזוג עם אונדס  האמריקאית. ב-25 בינואר (יום רביעי) ניירות הערך של החברה יוחלפו בניירות ערך של אונדס, איירובוטיקס תהפוך לחברה פרטית בבעלותה המלאה, ומניותיה תמחקנה ממסחר בתל אביב. אונדס תישאר רשומה בבורסה כחברה דואלית, ויום המסחר הראשון במניה יהיה ביום חמישי 26 בינואר.

12:40

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש) מחדשת את הניסיון שלה למכור את גרעין השליטה בחברת התקשורת סלקום (כ-36% מהמניות), במטרה לשפר את האיתנות הפיננסית שלה - כך נודע לגלובס. שתי קרנות השקעה מתעניינות ברכישה - הקרן הקנדית Brookfield וקרן אייפקס שמובילה זהבית כהן. מהלך נוסף שנשקל בדסק"ש הוא הכנסת שותף משמעותי לגרעין השליטה בסלקום. 

בתגובה לדיווח מניית דסק"ש , שעד עתה נסחרה בירידה של כ-1.5%, מזנקת ב-5%. מניית סלקום  עולה ב-2.4%.

11:30

הבורסה עברה לירידות קלות, כאשר שלושת מדדי תל אביב המרכזיים נסוגים בכ-0.2% כל אחד. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים יורד ב-0.5%, מדד מניב חו"ל נחתך ב-1.3%, ואילו מדד הקלינטק בולט בניגוד למגמה עם עלייה של 0.2%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-215 מיליון שקל, כשבנק לאומי  מרכז את המחזור הגבוה ביותר ויורד ב-0.8%, ואחריו בנק הפועלים  עם ירידה של 0.3%. דיפלומט  צוללת כבר ביותר מ-11% במחזור המסחר החמישי בגודלו בבורסה - במחזור גדול פי כמה וכמה מהממוצע היומי שלה ברבעון האחרון (240 אלף מניות, בהשוואה לכ-18 אלף ביום רגיל). ברקע הירידה של דיפלומט, תוכנית של האוצר לאסור על יבואני מזון וטואלטיקה לייבא בבלעדיות מוצרים של יותר מחברה אחת גדולה.

נורסטאר  ממשיכה לרדת בחדות. בהתחשב בשווי אופציות הרכישה המוצעות ביחידות, המחיר האפקטיבי בהנפקה עליה דיווחה החברה משקף הנחה של 34.6% על מחיר הסגירה אתמול. הקבוצה מקווה לגייס סכום של 175 מיליון שקל לפחות, כשבכוונת בעל השליטה חיים כצמן להשתתף בכ-90 מיליון שקל. החברה-הבת ג'י סיטי  עברה לעלייה של 1%.

10:10

ניו מד אנרג'י  דיווחה על הגדלת תוכנית הרכישה של אג״ח לוויתן בונד בסכום נוסף של 100 מיליון דולר. זאת בנוסף לתוכנית הרכישה שאושרה במאי אשתקד בסכום מצטבר של עד 100 מיליון דולר, על-פיה כבר ביצעה רכישות עצמיות בסך של 95 מיליון דולר.

המסחר במניית נורסטאר חודש, והיא צוללת ב-17.5%.

10:01

המסחר בבורסה נפתח ביציבות. מדדי ת"א המרכזיים יציבים או רושמים עליות של עד 0.1%.

נורסטאר  צונחת ב-17% בשלב הקדם-פתיחה, והמסחר במניה נמצא בהשעיה לצורך מיתון התנודה. אתמול בערב דיווחה החברה על אישור לרישום ניירות ערך על-פי דוח הצעת מדף. נורסטאר תנפיק בין 13.2-27.3 מיליון מניות לציבור וכן אופציות רכישה למימוש למניות ג'י סיטי  - שגם יורדת בחדות. גם מניית דיפלומט  רושמת ירידה חדה של כמעט 9%, ללא דיווח חדש ברקע, וישראייר  מאבדת מעל ל-5%.

איסתא  דיווחה על גיוס של 130 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות לפי מחיר של 87 שקל למניה (נמוך בכ-5% ממחיר השוק הבוקר), למימוש התוכנית העסקית בתחום הנדל"ן והתיירות. הראל תהפוך לבעלת עניין בחברה, וגם כלל ביטוח, הפניקס, מור, קרן ספרה ונוקד נמנות בקרב המשקיעים המוסדיים בהנפקה.

פארמוקן  מינתה את מאיר שמעון לתפקיד מנכ"ל החברה, לאחר שהדירקטוריון אישר את העסקתו ואת תנאי התגמול שלו.

בלנדר  חתמה על שיתוף-פעולה עם רשת איידיגיטל, יבואנית אפל בישראל שנמצאת בשליטת אייקון גרופ , ופלטפורמת התשלומים שלה תוטמע בחנויות ובאתר החברה. הפלטפורמה מאפשרת פריסת תשלומים רחבה בהוראת קבע מחוץ למסגרת האשראי.

09:15

נכסים ובניין  הודיעה על כוונתה להנפיק אגרות חוב (סדרה י') ופרסמה טיוטה ראשונה של שטר הנאמנות. על-פי הדיווח, האג"ח יהיו מובטחות בשיעבוד ראשון על מניות החברה-הבת גב ים . אתמול דיווחה החברה על פדיון מוקדם מלא של סדרות ו'  וז' , המותנה בגיוס חוב באמצעות ההנפקה הנ"ל.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת, לאחר נעילה יציבה אתמול. מדד ת"א 35 נותר כמעט ללא שינוי, מדד ת"א 90 מחק את הירידה שרשם וננעל בסופו של יום בעלייה מזערית, מדד ת"א 125 נותר ללא שינוי. בקרב המדדים הענפיים - מדד הבנקים עלה ב-0.7%, ומדד הנפט והגז עלה ב-1.1%. מדד הבנייה בלט מנגד בירידה של 1%, ומדד תשתיות האנרגיה נחתך ב-1.7%. 

החוזים בוול סטריט יציבים בשעה זו או רושמים ירידות מזעריות. המשקיעים נערכים לפרסום דוחות חלק מענקיות הטכנולוגיה השבוע. מיקרוסופט  תפרסם לאחר המסחר ביום שלישי, טסלה  תדווח ביום רביעי, ואינטל  ביום חמישי.

היום לא מתקיים מסחר ברוב בורסות אסיה לרגל ראש השנה הסינית. בסין החופשה תימשך לאורך כל השבוע, בהונג קונג יתחדש המסחר ביום חמישי, ובורסות סיאול וטאיפיי ישובו לפעילות ביום רביעי. בטוקיו מדד ניקיי עולה ב-1.3%. מדד ASX האוסטרלי ננעל ביציבות.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי המגמה אתמול הייתה מעורבת. באג"ח הקונצרניות לא נרשמו תנודות חדות במיוחד: מדדי תל בונד המרכזיים רשמו ירידות של פחות מ-0.1%, כאשר בלטו לשלילה איגרות החוב של חנן מור  שרשמו ירידות של כ-3%. בזירת המסחר באג"ח ממשלתיות, מדד תל גוב שקלי ירד ב-0.3%, כאשר ירידות של 0.5% נרשמו באגרות ארוכות-הטווח, בעוד שהקצרות נותרו ללא שינוי. 

בגזרת האג"ח של ממשלת ארה"ב, התשואות נחלשות הבוקר לאחר שקפצו ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות ל-3.46%, ותשואת האג"ח לשנתיים נסוגה בשיעור דומה ל-4.16%.

3. שוקי הסחורות ומטבעות

בשוק הסחורות, לאחר עליות של כ-1% ביום שישי, הנפט האמריקאי יורד קלות ל-81.4 דולר לחבית, והנפט מסוג ברנט נחלש ל-87.4 דולר לחבית.

במט"ח, הדולר יורד בכ-0.2% בהשוואה לשערו היציג מיום שישי, וערכו כעת הוא 3.39 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% בהשוואה לשער היציג ועולה ל-3.70 שקלים; וגם הליש"ט מטפסת בשיעור דומה, ושערה בשעה זו 4.22 שקלים. בעולם - הדולר נסוג בכ-0.3% מול סל המטבעות המרכזיים, כאשר האירו עולה מולו ב-0.4%, והליש"ט ב-0.3%.

בזירת הקריפטו המסחר רגוע. הביטקוין די יציב ונסחר סביב 22.7 אלף דולר, והאת'ריום נסחר סביב 1,634 דולר.

4. מאקרו

הלמ"ס תפרסם היום נתונים על שוק העבודה, הייצור התעשייתי בחודשים ספטמבר-נובמבר ומדדי פדיון לענפי הכלכלה השונים. כמו כן, היום בערב צפויה לשאת דברים נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד.

שאר השבוע יהיה דליל יחסית בנתוני מאקרו חשובים. באירופה ובארה"ב יתפרסמו ביום שלישי מדדי מנהלי הרכש, ובלילה שבין שלישי לרביעי יפורסמו מדדי המחירים לצרכן בניו זילנד ובאוסטרליה. ביום חמישי יתפרסם בארה"ב נתון צמיחה מעודכן לרבעון האחרון של השנה (שצפוי להסתכם ב-2.6%) וכן שיעור האינפלציה הנגזר מהתמ"ג (צפוי לעמוד על 3.3%, בהשוואה ל-4.4% במדידה הקודמת). ביום שישי יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הצרכנית (PCE), שצפוי להצביע על המשך התמתנות האינפלציה מ-4.7% ל-4.4%. מאוחר יותר יפורסמו נתוני מכירות בתים בהמתנה בארה"ב. בשעות הבוקר יפורסמו מדד המחירים לצרכן בטוקיו ונתון צמיחה מעודכן בספרד.

5. תחזית

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מעריכים בסקירתם כי בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בהחלטה הקרובה לרמה של 4.00%.

"בדומה לשוק הריביות בארה"ב, גם בשוק המקומי מגולמת עוד העלאת ריבית אחת נוספת לרמה של 4.00% ולאחר מכן מספר הורדות ריבית לקראת סוף שנת 2023. השוק מגלם ריבית לשנה בעוד שנה ברמה של כ-3.30%. תרחיש זה נראה סביר כרגע בהתאם לציפייתנו להתפתחות סביבת האינפלציה. כתוצאה מפרסום המדד החיובי נרשמו עלייה בתשואות הצמודות הקצרות וירידה של ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון. עקום הציפיות שוב חוזר להיות עקום 'רגיל' העולה משמאל לימין מטווח של שנתיים ומעלה. העקומים ממשיכים להיות בעלי שיפוע שלילי עד לטווח של 10 שנים, כאשר השיפוע השלילי המשיך להתרחב השבוע", כותבים השניים.

"שנת 2022 הסתכמה באינפלציה של 5.3% (במהלך השנה), לאחר עליית מחירים של 2.8% במהלך שנת 2021. האינפלציה גבוהה מהגבול העליון של יעד יציבות המחירים של הממשלה (1%-3%), זאת לראשונה מאז שנת 2009, והגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות (2003-2022). במבט לקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, נראה כי הקצב הנוכחי קרוב מאוד לשיאו, ובחודשים הקרובים צפויה ירידה של שיעור זה.

"כמו כן, בין היתר, בעקבות ההכרזה על צעדי הממשלה להפחתה נקודתית של יוקר המחיה (הפחתת העליות שתוכננו במחירי החשמל, המים והארנונה), עדכנו כלפי מטה את תחזית האינפלציה לשנת 2023, אשר מצויה עתה סביב מרכז היעד (2%). בנוסף, אנו מעריכים כי בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-25 נקודות בסיס בהחלטה הקרובה (20.2), לרמה של 4.00%", חוזים בלאומי.

עוד 3 סיפורים שכדאי לשים לב אליהם:
1. המומנטום של מדד S&P 500 שלילי כפי שלא נראה מאז שנת 2009 | ניתוח טכני
2. כסף, חשיפה וכבוד: מחקר חדש מגלה מה קורה למניות שלא נכנסות למדדי הדגל של הבורסה | בדיקת גלובס
3. שוקולד, גז ונדל"ן: מה מחפשים יבואני הממתקים מליימן שליסל במאגר תמר