הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות קלות; מדד הבנקים השיל 0.6%

הבורסה תצא מחר לחופשת חג הפסח • הבנק המרכזי באוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי • ירידות שערים קלות בוול סטריט, מחירי הנפט מתייצבים • אילון מאסק שוב מקפיץ את מטבע הקריפטו האהוב עליו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:29

הבורסה בת"א ננעלה בעליות קלות. ת"א 90 התקדם ב-0.7%, ת"א 125 הוסיף 0.2% ות"א 35 עלה קלות מעל לקו האפס. מדד הבנקים, שירד לאורך כל היום, השיל 0.6% מערכו.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

מניית שיכון ובינוי  צללה ב-7.7%, איי.סי.אל  ירדה ביותר מ-4%.

15:10

התנודתיות הרבה בבורסה נמשכת וכעת שוב נרשמות עליות קלות במסחר. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2%, וכך גם ת"א 125, ות"א 90 עולה ב-0.4%. מדד הבנקים מחק את הירידה שלו - שהגיעה בשלב מסוים ל-1.7% - ונסחר כעת ביציבות.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל, כשאת המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים הבנקים לאומי, פועלים, דיסקונט ומזרחי, ואחריהם ניו-מד אנרג'י  ובזק .

בשוק האג"ח נרשמות עליות של עד 0.2% במדדי תל בונד הקונצרניים ואילו מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים יורד בכ-0.5%.

14:00

המסחר בבורסה שוב מתייצב. מדד ת"א 35 מחק את הירידה ונסחר בדומה לרמת הפתיחה, ת"א 125 עולה ב-0.1% ות"א 90 קופץ ב-0.6%. הירידה של מדד הבנקים צומצמה לכ-0.8%, העלייה של מדד הנפט התחזקה ל-1.2%.

עליות בולטות רושמות תיקון עולם , שהודיעה הבוקר על מזכר הבנות לרכישת BOL (שאיפה לחיים) מידי עמיר שיווק  (ראו בעדכונים קודמים), ביוליין, כן פייט, נתנאל מניבים  (שירדה בשאר ימי השבוע בחדות), בוני תיכון ופרופדו.

בצד השלילי נרשמות ירידות מהותיות לקבוצת יעקובי, מידאס, צמח המרמן, אפקון , מספנות ישראל  ושיכון ובינוי .

במט"ח, הדולר נסוג ב-0.8% ושערו כ-3.56 שקלים. האירו נחלש ב-0.3% לרמה של 3.89 שקלים והליש"ט עולה בכ-0.2%, ושערה 4.45 שקלים.

12:40

התנודות של מדדי המניות בבורסה מתחזקות מעט. מדד ת"א 35 נסחר כעת בירידה של כמעט 0.5% ות"א 125 יורד ב-0.3%. ת"א 90 מצליח לשמור על עלייה קלה של 0.2%, כשבפסגת המדד פרטנר, דוניץ ופריון עם עליות של כ-3% ומעלה.

בקרב המדדים הענפיים, מדד הנפט וגז ממשיך לטפס ב-1% בהובלת גבעות , נאוויטס  וקבוצת דלק , ואילו מדד הבנקים שנסחר בתנודתיות רבה עבר שוב לירידה - וכעת נחתך ב-1.4%. מדד הפיננסים גם בולט לרעה, בירידה של כ-1%.

במט"ח, היחלשות הדולר ביחס למטבע המקומי מעמיקה לכ-0.7% ושערו יורד כעת ל-3.56 שקלים. האירו התייצב ברמה של 3.90 שקלים ואילו הליש"ט ממשיכה לטפס בכ-0.4%, ושערה עולה ל-4.46 שקלים.

11:30

המסחר בבורסה ממשיך להתנהל בעצלתיים, כאשר מדד ת"א 35 כמעט ללא שינוי, ת"א 125 עולה בפחות מ-0.2% ות"א 90 מטפס ב-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הנפט וגז בולט מעל היתר בעלייה של 1%, מדד הבנקים מוסיף 0.3%, ואילו מדדי הביטוח ותשתיות האנרגיה נסחרים בירידה קלה.

גם בשוק האג"ח המקומי התנודות קלות בלבד. מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים עולים בעד 0.3%, ובקרב האיגרות הממשלתיות לטווחים ארוכים נרשמת מגמה מעורבת. תשואת האג"ח ל-10 שנים 3.75%.

חברת בוני התיכון  מטפסת לאחר שדיווחה שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה יבנה החליטה להפקיד בתנאים את תוכנית בניין עיר (תב"ע) שהגישה החברה לפרויקט התחדשות עירונית ברחוב דואני בעיר. על פי התוכנית, בוני התיכון תפנה 12 בניינים עם 96 דירות, ותקים 8 מגדלים בני 16-19 קומות שיכללו כ-480 יחידות דיור, כ-2,000 מ"ר מסחר וכ-480 מ"ר לבניית גני ילדים. על פי הערכות החברה, היקף ההכנסות הצפוי מפרויקט זה הוא כמיליארד שקל (הכוללים מע"מ). 

10:15

תנודתיות בבורסה: מדד ת"א 90 עבר לעלייה של 0.2%, וגם מדד הבנקים מטפס כעת בשיעור דומה. הירידה של מדד ת"א 35 צומצמה לכ-0.1% בלבד. 

מניית ברנמילר  מזנקת בכ-18%, בהמשך לעלייה של 6% אתמול. השבוע עדכנה כי מניות ואופציות סדרה 3  של החברה יימחקו מהרישום למסחר בבורסה ב-26 ביוני, אך ימשיכו להיסחר בנאסד"ק.

10:01

המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית מתונה: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 נחלש בכ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים נסוג בכ-0.4% בהמשך לצניחה של 3.7% אתמול; ומדד הנפט וגז, שזינק אתמול על רקע עליית מחירי הנפט, נסחר ביציבות.

בראש מדד הדגל טבע  עם עלייה של כ-1.5%, בתחתית שיכון ובינוי  שמשילה 2.3%.

בשוק המט"ח, הדולר עבר לירידה של כ-0.2% ביחס למטבע המקומי ונסחר סביב 3.58 שקלים. האירו והליש"ט מטפסים בכ-0.2% כל אחד, ל-3.91 ו-4.45 שקלים בהתאמה.

09:50

תיקון עולם-קנביט  דיווחה על התקשרות במזכר הבנות לא מחייב למיזוג עם חברת הקנאביס BOL (שאיפה לחיים), שנמצאת בשליטת עמיר שיווק  וליאון קופלר, בדרך של החלפת מניות. אם יצא המיזוג לפועל, בול תהפוך לחברה בת בבעלות ובשליטה מלאה של החברה. העסקה תידרש לאישורים רגולטוריים, בהם של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) והממונה על התחרות.

עמיר ספגה אשתקד הפסד של 48 מיליון שקל בגין החזקתה (35.6%) ב-BOL, מהם כ-36 מיליון שקל חלקה בהפסדיה והיתרה מירידת ערך השקעתה והלוואותיה לחברה. הנטל הזה העביר את עמיר שיווק כולה להפסד של 12 מיליון שקל, לראשונה זה שנים. 

09:05

חברת הקנאביס הרפואי פנאקסיה , שעל פי דיווחים בתקשורת הוטמן מטען חבלה ברכבו של אביו של בעל השליטה ד"ר דדי סגל, עדכנה כי "הנסיבות המתוארות בפרסומים אינן נוגעות במישרין לחברה הציבורית". זאת לאחר שפורסם שהמשטרה חושדת שמדובר בניסיון סחיטה, לאחר שסגל סירב לבקשת ארבעת החשודים להחזיר להם כסף שהשקיעו.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת. המניות הדואליות הגדולות שבו עם פערי ארביטראז' מעורבים, ולא צפויות להשפיע מהותית על ביצועי מדד ת"א 35. נובה וטאואר עם פערים חיוביים של יותר מ-1% ולעומתן נייס ואנלייט עם פערים שליליים מתונים. זהו יום המסחר האחרון בת"א לשבוע זה, בשל חופשת חג הפסח. בשבוע הבא יתקיים מסחר חלקי גם כן, כאשר בימי חול המועד יתקיים מסחר עד 14:30, ובימים שלישי ורביעי לא יתקיים מסחר כלל.

הנעלם הגדול: מה יעשה בנק ישראל אם תרחיש האימים יתממש | פרשנות
המשקיעים בת"א מתעניינים בחברות של יצחק תשובה, ברק רוזן וחיים כצמן 
הישראלים משנים הרגלי חיסכון: פחות כסף בעו"ש ובפקדונות הקצרים 

אתמול הירידות בבורסה החריפו לאחר הודעת הריבית ועדכון התחזיות של בנק ישראל. שלושת מדדי ת"א המרכזיים איבדו יותר מ־1% כל אחד, ומדד הבנקים נפל ב־3.7%. מנגד, מדד הנפט והגז טיפס ב־2.2% על רקע קפיצה של יותר מ־6% במחירי הנפט בעולם (על כך בהמשך). 

בוול סטריט החוזים רושמים ירידות קלות, לאחר נעילה מעורבת אמש. הדאו ג'ונס עלה ב-1%, ה-S&P 500 התקדם בכ-0.4%, ואילו הנאסד"ק ירד בכ-0.3%, כאשר את הירידות הובילה בעיקר טסלה , שצנחה ביותר מ-6% לאחר שסיפקה נתוני מסירות רכב מאכזבים והדאיגה את המשקיעים שמא הורדת מחירים נוספת בדרך.

באסיה המגמה מעורבת בשעה זו: מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.2%, וגם בסידני, בשנגחאי ובסיאול נרשמות עליות מתונות. לעומת זאת, מדד הנג סנג בהונג קונג יורד ב-0.7%, וגם בבורסת שנזן הסינית המגמה שלילית.

2. שוק החוב

בשוק האג"ח המקומי נרשמו עליות של עד 0.1% במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, ואילו מדד תל גוב שקלי 10+ של הממשלתיות לטווחים ארוכים עלה בקרוב ל-0.3%. תשואת האג"ח ל-10 שנים 3.73%.

באג"ח של ממשלת ארה"ב נרשמות תנודות קלות הבוקר, לאחר שאתמול ירדו התשואות בחדות. תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.42%, ותשואת האג"ח לשנתיים עומדת על 3.98%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט הגולמי יציבים בשעה זו - לאחר שהמריאו אתמול ביותר מ-6% בעקבות הודעת אופ"ק+ על קיצוץ התפוקה הגלובלית ב־1.16 מיליון חביות ליום. חוזה למאי על נפט מסוג ברנט נסחר סביב 85.1 דולר לחבית, וחוזה על נפט אמריקאי מסוג WTI נסחר סביב 80.6 דולר לחבית. הזהב נחלש קלות ל-1,978 דולר לאונקיה.

על רקע הזינוק במחירי הנפט כותב ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כי "מחיר הנפט בטווח הקרוב צפוי להיות מושפע בעיקר מעליית מידת חוסר הוודאות בסקטור הפיננסי ומהחששות מפני התפתחות משבר ריאלי. אם ההתפתחויות בסקטור הפיננסי יהיו זמניות ולא יובילו למשבר ריאלי, אזי התאוששות הפעילות הכלכלית הגלובלית צפויה להימשך, בפרט בסין, ולתמוך בביקושים לנפט".

בשוק המט"ח נרשמת יציבות של הדולר ביחס לשקל, והוא נסחר סביב 3.59 שקלים. האירו והליש"ט עולים בכ-0.3% מול המטבע המקומי, ל-3.91 ו-4.46 שקלים בהתאמה.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות מתונות במטבעות הגדולים, כאשר את מרבית העניין מרכז מטבע הדוג'קוין שטס בכ-24%. כמעט כמו תמיד, האחראי לתנודות החדות במטבע הוא אילון מאסק - שהפעם החליט לשנות את הלוגו של טוויטר לכלב השיבה אינו, שנמצא על גבי מטבע המם הקריפטוגרפי, "כמובטח", כך צייץ אמש. למרות הזינוק החד, שווי המטבע פחות מ-10 סנט - ירידה של 85% מאז השיא של מאי 2021, אז הגיע ל-68 סנט. זו לא הפעם הראשונה כאמור שמאסק, מנכ"ל טסלה וטוויטר, מקפיץ את המטבע.

כלב השיבה אינו במקום לוגו טוויטר באתר / צילום: צילום מסך, טוויטר
 כלב השיבה אינו במקום לוגו טוויטר באתר / צילום: צילום מסך, טוויטר

4. מאקרו

הריבית באוסטרליה נותרה ללא שינוי, בהתאם לתחזיות בשוק, ברמה של 3.60%. מאז מאי 2022 עלתה הריבית במדינה מ-0.1% בעקביות ב-10 החלטות רצופות, ונראה כי הפעם החליט הבנק המרכזי האוסטרלי כי אין מקום להעלותה שוב.

בישראל, לעומת זאת, בנק ישראל הודיע אתמול על העלאת ריבית נוספת, הפעם בשיעור של 25 נקודות בסיס. זאת הפעם התשיעית ברציפות שבה מעלה הבנק את הריבית, שעומדת כעת על 4.5%. ההעלאה נעשתה בהתאם לתחזיות הכלכלנים במשק ולאחר שהפדרל ריזרב בארה"ב והבנק המרכזי האירופי העלו גם הם את הריביות בחודש שעבר.

הנגיד על המתקפה של קרעי: "חשיבות עצמאות בנק ישראל ברורה, אולי חוץ מלשר" 

ההפתעה הגדולה הייתה בתחזיות המעודכנות של חטיבת המחקר של בנק ישראל, שלפיהן האינפלציה תעמוד בסוף השנה על 3.9% - עלייה של כ-100 נקודות בסיס בהשוואה לתחזית הקודמת. בנוסף, צופים בחטיבת המחקר שהצמיחה תסתכם ב־2023 ב־2.5%, פחות מהתחזית הקודמת של החטיבה. עוד צופים בבנק שהאבטלה תעלה לרמה של 4.1% לעומת 3.3% בסוף השנה שעברה. בשל נתונים אלו, צופים בבנק כי הריבית תמשיך לעלות ותעמוד בעוד שנה על 4.75%. כיום האינפלציה עומדת על 5.2% בחישוב שנתי - הרבה מעל הרף העליון של היעד שקבע בנק ישראל, העומד על 3%.

עוד במאקרו: מחר יתפרסם נתון סקר ה־ADP המצביע על תוספת המשרות בסקטור הפרטי בארה"ב בחודש שעבר, שצפוי לעמוד על 242 אלף. ביום שישי יתפרסמו נתוני שוק העבודה בארה"ב, כשהצפי הוא לתוספת של 310 אלף משרות במרץ ושיעור אבטלה יציב של 3.6%. באותו יום, אגב, לא יתקיים מסחר באירופה ובוול סטריט. 

5. תחזית

לאחר פרסום נתוני המאקרו האחרונים בארה"ב כותב רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כי "מדד המחירים של הוצאות משקי הבית, PCE, המשמש את הפד לצורך בחינת קצב האינפלציה, עלה ב־5.0% ב-12 החודשים עד פברואר 2023, האטה מ־5.3% ב־12 החודשים ינואר 2023 ודצמבר 2022. אולם, המדד ללא סעיפי המזון והאנרגיה רשם ירידה מזערית בלבד (מ־4.7% ל־4.6%). זאת ועוד, בהשוואה לחודש ינואר 2023 עלו שני המדדים 0.3%. קרי, לא נרשמה האטה של עליית מחירי המוצרים והשירותים המקומיים ביחס למחירי המזון והאנרגיה.

"המבחן הגדול יהיה כיצד תתנהג האינפלציה הליבתית בחודשים הקרובים, שכן זו האינפלציה שהבנקים המרכזיים מכוונים ואותה הם רוצים לראות יורדת מדרגה ומתכנסת לרמת היעד. כל עוד זה לא קורה, הריביות תישארנה גבוהות ובמידת הצורך אין לשלול העלאות נוספות שלהן", כותב מנחם.