הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הנדל"ן הובילו ירידות בת"א; הבנקים עלו, דלק רכב צנחה בכ-7%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3%, ת"א 125 ב-0.7%, ות"א 90 בלט בירידה חדה יותר של 1.8% • ירידות גם בשוקי האג"ח • מגמה מעורבת בבורסות וול סטריט ואירופה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:28

המסחר בבורסה ננעל במגמה שלילית: מדד ת"א 35 ירד ב-0.3%, ת"א 125 נחלש ב-0.7%, ות"א 90 בלט בירידה חדה יותר של 1.8%, שהובילו דלק רכב  ומניות הנדל"ן. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.84 מיליארד שקל.

בקרב המדדים הענפיים בלטו כאמור מדדי נדל"ן, בנייה, מניב ישראל ומניב חו"ל, ואילו מדד הבנקים טיפס בניגוד למגמה ב-1.8%.

ירידות חדות רשמו דמרי , מגה אור, נאייקס , נכסים ובניין, ישראל קנדה , חנן מור , נטו מלינדה ופארמוקן . בצד החיובי של הטבלאות בלטו קריאטיב מדיה  ופריים אנרג'י  שזינקו בחדות (אך במחזורים נמוכים), ביומיט, רני צים , פריון, פלרם, הראל השקעות  והפניקס .

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של 0.3%, וגם בשוק הממשלתיות המגמה הייתה שלילית. האגרות השקליות לטווחים ארוכים נחתכו ב-0.8% עד 1.1% (בעוד שהאיגרות לטווחים קצרים נותרו יציבות). מדד תל גוב שקלי 10+ איבד כ-0.9% מערכו.

במט"ח - האירו המשיך לסגת ביחס לשקל וירד עד לכ-3.98 שקלים. הדולר נותר יציב לאחר קביעת השער היציג ונסחר סביב 3.64 שקלים.

15:40

המגמה השלילית בבורסה מתרחבת: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4%, ת"א 125 נסוג ב-0.7%, ות"א 90 ב-1.4%. עוד בולטים לרעה מדדי הנדל"ן, בנייה ומניב חו"ל עם ירידות של 1.8%-1.9% כל אחד. בצד החיובי מדד הבנקים שמטפס ב-2.1% ומדד הפיננסים שעולה ב-1.5%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.15 מיליארד שקל, כשאת המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים שלושת הבנקים לאומי, פועלים ודיסקונט, אחריהם בזק וטבע. לאחר שנפלה אתמול ב-10%, חברת התרופות הישראלית ממשיכה במגמה גם היום ומשילה עוד 2%.

במט"ח, שער הדולר היציג נקבע בדקות האחרונות על 3.64 שקלים (ירידה של 0.4%) בעוד שעריהם היציגים של הליש"ט והאירו נחלשו ב-1.1% כל אחד, לרמה של 4.52 ו-4.00 שקלים כל אחד. כעת נמשכת היחלשות הדולר והאירו בכ-0.1%, כשהאירו יורד אל מתחת ל-4 שקלים פר מטבע.

13:20

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל בירידות: ת"א 90 נופל ב-1.3%, ת"א 125 מאבד 0.4%, ות"א 35 נחלש ב-0.1%.

12:50

המסחר בבורסת תל אביב מתנהל במגמה מעורבת בשעה זו: ת"א 90 מאבד 1.1%, ת"א 125 יורד ב-0.4%, ות"א 35 נסחר ללא שינוי. מדד הבנקים עולה בכ-2% בהובלת מניות הפועלים  ובינלאומי . מדד הבנייה מאבד 1.4% בהובלת מניות חנן מור  וחג'ג' .

בשוק המט"ח, האירו צונח ב-1.2% מול השקל, שנסחר סביב 4 שקלים למטבע. הדולר נחלש ב-0.5% ונסחר סביב 3.64 שקלים. 

12:10

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 נסחר ביציבות, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.9%. מדד הבנקים ממשיך בעלייה ומטפס בעוד 1.8%, ואילו מדד הבנייה יורד ב-1.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-485 מיליון שקל.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק כעת בכ-0.6% מול הדולר שנסחר סביב 3.638 שקלים. האירו צונח ב-1.4% ונסחר סביב 3.992 שקלים. 

מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים כי "למרות הביצועים הטובים של השקל בתקופות קודמות של לחצי אשראי, אנו דוביים כלפי המטבע. האיזונים החיצוניים של ישראל אומנם חזקים מאוד, אך הם עשויים להתרכך בהמשך, כשאי-הוודאות הפוליטית האחרונה בהקשר לרפורמה המשפטית מתחברת לתיקוני השווי במגזר הטכנולוגי שמביא לזרימה פחותה של השקעות זרות. זרימות הון אלה כבר הראו סימני דעיכה בסוף 2022. בנוסף, עקב היצוא המשמעותי לארה"ב שעומד על 7% מהתמ"ג בישראל, האטה בארה"ב בחציון השני של 2023 אמורה להכביד על היצוא הישראלי".

בינתיים, הם כותבים, "בניגוד למדינות רבות אחרות בשווקים המתפתחים, התאוששות חזקה יותר בצמיחה הסינית כנראה לא תפצה על המצב: בעוד שהחשיפה של ישראל לסין בולטת (היצוא לסין מהווה 4% מהתמ"ג), היא ברובה מבוססת על יצוא טכנולוגי, שעלול להיות מוגבל על-ידי בארה"ב (בדומה למקרה של טייוואן). אנו מאמינים שערך השקל מול הדולר יעמוד על 3.75 שקל פר דולר בשנה הקרובה".

בשוק האג"ח שומרים מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים על יציבות, והאג"ח הממשלתיות, השקליות וצמודות המדד נסחרות במגמה מעורבת.

10:50

מגמה שלילית בבורסה כעת: מדד ת"א 35 עבר לירידה קלה, ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.8%. מדד הבנקים ממשיך קדימה ומטפס בעוד 0.5%, ואילו מדד הבנייה יורד בכ-0.9%.

ירידות בולטות רושמות בין השאר אאורה, דלק רכב , מגה אור , פרשקובסקי , דמרי, ישראל קנדה  והכשרת הישוב .

חברת באטמ  עדכנה הבוקר כי הפריסה הראשונה בארגון גדול של Edgility, הפתרון לרשתות וירטואליות ומחשוב קצה, מקדימה את לוחות הזמנים המתוכננים. החברה החלה בהתקנת פתרון ה-Edgility עבור חברת CEMEX, בשנה הקודמת עם תכנון להשלמה בשנת 2024. הלקוח החליט להאיץ את ההתקנות הגלובליות ומתכוון כעת להשלימן עוד השנה, מה שיאפשר לקבוצה להקדים את ההכרה בהכנסות בגין הסכם זה.

מניית להב  מזנקת, לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי להב אנרגיה ירוקה חתמה על הסכם מחייב להקמת שותפות בחלקים שווים, עם פריים אנרג'י , להקמת 8 מתקנים בטכנולוגיה פוטו וולטאית בדו-שימוש בהיקף של עד 100 מגוואט. סך עלות ההקמה מוערך בכ-270 מיליון שקל (ל-100% לכל הפרויקטים), עם צפי הכנסות שנתי של כ-31 מיליון שקל.

10:04

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 שומר על יציבות. מדד הבנקים ממשיך קדימה ומטפס בעוד 1.1%.

עליות בולטות רושמות בין השאר מיטרוניקס , קרסו מוטורס , שיכון ובינוי , פועלים , דוראל אנרגיה  ולאומי.

מנגד, ירידות בולטות רושמות אאורה , נפטא וישראמקו.

08:40

בפתיחת שבוע המסחר השקל מתחזק בכ-0.4% מול הדולר שנסחר סביב 3.648 שקלים. האירו נחלש בכ-1% ונסחר סביב 4.01 שקלים. 

07:43

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי כפי הנראה להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר ירידות קלות שנרשמו אתמול בנעילת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בירידה של כ-0.2%, ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.4%. מנגד, מדד הבנקים טיפס ב-1.5%, ומדד הנפט והגז עלה בכ-0.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-626 מיליון שקל. מניות הבנקים לאומי  ופועלים  בלטו בעליות, לצד פריון , קמטק, מטריקס ולייבפרסון.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות עם נטייה לעליות. 

● רוצים להביס את שוק המניות? נצלו את היתרונות שיש לכם על המקצוענים

באסיה המגמה מעורבת: מדד הנג סנג בהונג קונג רושם עלייה של כ-0.5%, בטוקיו רושם הניקיי ירידה קלה, ובסיאול יורד הקוספי בכ-0.2%. בורסת שנחאי עולה בכ-1%.

עונת הדוחות בארה"ב נכנסת לקצב גבוה השבוע ובשבוע הבא. ביום שלישי תפרסם נטפליקס תוצאות אחרי סיום המסחר, וביום רביעי טסלה. עוד יפרסמו השבוע בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס וג'ונסון אנד ג'ונסון ביום שלישי לפני המסחר, ענקית השבבים ASML ומורגן סטנלי ברביעי בצהריים, IBM לאחר המסחר, ופרוקטר אנד גמבל ביום שישי.  

למה שוק המניות בארה"ב מסרב לרדת והזיכרון הרע מ-2008

2. שוקי האג"ח

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי נרשמת יציבות כעת. בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות עלו בימים חמישי ושישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ביומיים הללו מ-3.38% ל-3.51%, ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה מ-3.95% ל-4.09% - עיקר העלייה ביום שישי .

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מציין בסקירתו השבועית כי "המשקיעים בשוק האג"ח האמריקאי ממוקדים בעיקר בנתוני האינפלציה. אולם יש גורם נוסף שיכול לשחק תפקיד משמעותי. ברבעון הראשון עלה הגירעון בתקציב הממשלתי כמעט ל-7%, לעומת 5.5% במחצית השנייה של 2022. העלייה בגירעון נובעת בעיקר מהגידול המהיר בהוצאות הממשלה, כאשר צד ההכנסות נמצא בקיפאון בשנה האחרונה. השפעת הגירעון על תשואות האג"ח אינה לינארית. לעתים אין השפעה לשינויים בגירעון, אך בנסיבות הקיימות של אינפלציה גבוהה, עליית ריבית והסיכון של התקלות בתקרת החוב נושא הגירעון יכול להפוך לסיכון משמעותי".

בשוק האג"ח המקומי רשמו אתמול מדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים ירידות של 0.3%-0.4%. האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.9%, והאג"ח צמודות המדד ירדו בשיעורים של עד 1%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר במטבעות ייפתח היום לאחר שהשקל צנח בימים האחרונים מול האירו עד לרמה של 4.04 שקלים לאירו ונחלש מול הדולר לכ-3.674 שקלים לדולר. יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, מעריך בשל כך כי השקל עשוי לתקן חלק מהפיחות החד בתקופה האחרונה. "למרות שהורדת אופק הדירוג ליציב הייתה צפויה, היה בכל זאת חשש מסוים לאפשרות להורדה משמעותית יותר, כלומר לאופק שלילי. לכן, ייתכן שנראה ייסוף קל בשקל בתחילת השבוע. הירידות בשווקים בחו"ל ביום שישי צפויות לקזז חלק מהשפעה זו", אמר .

בשוק הפורקס העולמי נפתח שבוע המסחר כשהדולר מתחזק בשיעורים קלים של 0.1%-0.2% מול האירו, הליש"ט והין היפני. החוזים על הנפט הגולמי יציבים. מחירה של חבית נפט אמריקאי עומד על 82.5 דולר (לאחר עלייה של 3.5% בשבוע שעבר וזינוק של כ-22% בתוך חודש), ומחיר נפט מסוג ברנט על 86.3 דולר לחבית.

הזהב יציב סביב 2,020 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות: הביטקוין נסחר סביב 30 אלף דולר, והאת'ריום סביב רמה של 2,090 דולר.

4. מאקרו

אתמול (א') פרסם משרד האוצר כי לאחר 9 חודשים של עודף תקציבי, בחודש מרץ 2023 נרשם לראשונה גירעון תקציבי מצטבר של כ-300 מיליון שקל (בחישוב 12 החודשים האחרונים). באגף החשב הכללי באוצר מסבירים את הנתון במגמת ירידה בהכנסות ביחס לגידול החריג בשנה שעברה .

הכנסות המדינה מתחילת השנה ירדו ב-4.4% והסתכמו בכ-120 מיליארד שקל, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הוצאות הממשלה, מנגד, גדלו באותה התקופה ב-4.4% והגיעו ליותר מ-106 מיליארד שקל. כלומר, בשלושת החודשים הראשונים של 2023 קיימים עדיין עודפים בקופת האוצר, אבל ההכנסות ירדו בדיוק באותו השיעור שבו ההוצאות עלו, והמשך המגמה הזאת עלול להוביל להגדלת הגירעון . 

הנתון המדאיג שמסתתר במדד המחירים לצרכן 

לאחר שהשבוע שעבר היה עמוס בנתונים ו"אירועי" מאקרו שונים, השבוע הנוכחי יהיה רגוע יחסית בארץ ובעולם. במהלך השבוע יתפרסמו בין השאר נתוני התמ"ג בסין, נתוני נדל"ן בארה"ב ונתוני האינפלציה בבריטניה (שצפויה לרדת מ-10.4% בפברואר ל-9.9% במרץ) ובגוש האירו (שם היא צפויה להיוותר ללא שינוי ברמה של 6.9%).

היום (ב') יתפרסם בארה"ב (ב-15:30) מדד ה"אמפייר סטייט" שצפוי לעמוד על מינוס 17.7 נקודות.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בעקבות דוח הדירוג של מוד'יס על ישראל כי "כשמדברים על דירוג אשראי של מדינה, כדאי לזכור שהכול יחסי. העובדה שאופק הדירוג של ישראל הוא יציב אומרת אומנם שדירוג האשראי של ישראל לא צפוי להשתנות בשנתיים הקרובות אבל אלה ממש לא חדשות טובות. לא רק שהורדת אופק הדירוג מ"חיובי" ל"יציב" מגדילה את הסיכוי לכך שאופק הדירוג יעודכן בעתיד ל"שלילי", אלא שהאפשרות להעלאת דירוג ירדה לעתיד הקרוב מהשולחן. זה לא שמישהו ציפה להעלאת דירוג בזמן הקרוב, אבל לעצם שלילת האפשרות יש משמעות".

"מצבה הפיסקאלי של ישראל הוא מצוין ותומך באופק חיובי ובהעלאת דירוג. לכן, הצפי לכך שמתישהו דירוג האשראי של ישראל במודיס או בפיץ' יעודכן כלפי מעלה תמך בשנים האחרונות בתשואות האג"ח של ישראל ובשקל. עכשיו, כשברור שזו לא אופציה, האטרקטיביות של ישראל בעיני המשקיע הגלובלי ירדה. סביר להניח שגם בתרחיש החיובי בו מיד אחרי שנעכל את הקבבים של יום העצמאות נגלה שיש מתווה לרפורמה שמקובל על כל הצדדים, חברות הדירוג ירצו עדיין לראות כיצד מתווה זה מיושם והאם יש לו השפעות כלכליות לטווח ארוך, לפני שהן יעלו את אופק הדירוג או את הדירוג עצמו", הוא כותב.

אז מה הלאה? לדברי גרינפלד, בניגוד למסמך שהוציאה לפני חודש, מודי'ס פחות התייחסה הפעם להשלכות של הרפורמה עצמה אלא בעיקר לדרך שבה הממשלה פועלת ולחוסר השקט החברתי. "הסיבה שלכך היא כנראה ההפוגה הנוכחית בתהליך החקיקה וההערכות שהרפורמה, אם וכאשר תעבור, תהיה מרוככת ביחס למתווה הראשוני שלה. עם זאת, כפי שמודי'ס פירטו בסקירה הקודמת, הפגיעה בכלכלה וביציבות הפיננסית יכולה להיות תוצאה של מעבר של חברות ועובדים מתעשיית ההייטק לחו"ל, תהליך שקורה כבר כיום, גם אם בעוצמות נמוכות. תרחיש זה עלול להתממש גם אם אכן תתקבל בסופו של דבר רפורמה מרוככת שמקובלת על כל הצדדים. עצם העובדה שחוסר הוודאות הנוגע למדיניות הממשלה גדל יכול ואפילו צריך להשפיע על החלטות של חברות בינלאומיות הפועלות בישראל. אובדן ההכנסות ממיסים כתוצאה מכך עלול להיות משמעותי ככל שתהליך זה נמשך ולהביא לגירעון 'מבני' (כלומר לפני ההשפעה של מחזור העסקים) גבוה של 5% מהתוצר או אף יותר מכך. בהנחה שגם חברות הדירוג האחרות מבינות את זה, סביר להניח שגם הן יישרו קו עם מודי'ס ובמקרה הטוב יעדכנו את אופק הדירוג של ישראל בהחלטתן הקרובה".

"מבחינת השווקים, בטווח הקצר להחלטה של מודי'ס לא צריכה להיות השפעה משמעותית שכן היא הייתה צפויה יחסית. אם כבר, במידה וחלק מהמשקיעים העריכו שאופק הדירוג ירד ל'שלילי', ייתכן שאפילו נראה תיקון בשער החליפין בימים הקרובים. עם זאת, ההחלטה של מודי'ס היא כאמור לא סוף הסיפור אלא רק חותמת על תהליך ארוך טווח בכלכלה הישראלית שבו פרמיות הסיכון צריכות להיות גבוהות יותר מבעבר, אם בשוק האג"ח ואם בשוק המט"ח", הוא מסכם.