הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א; מדד הבנקים ירד ב-1.4%, לייבפרסון צללה בכ-18%

איירטאצ' סולאר מזנקת לאחר שחתמה על הסכם בהיקף של כ-9 מיליון שקל עם חברת האנרגיות המתחדשות ההודית אדאני • השבוע הקרוב יהיה עמוס בדיווחים בישראל ומעבר לים אשר ישפיעו על מגמות המסחר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

המסחר בבורסה הסתיים בירידות שערים. מדדי ת"א 35 ו-125 ירדו ב-0.4%, ת"א 90 ירד ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים בלט לרעה מדד הבנקים שאיבד 1.4% ומדד התקשורת שנסוג ב-1.1%, ולעומתם נרשמו עליות של 1.1%-0.9% במדדי הקלינטק, הבנייה ותשתיות האנרגיה.

מחזור המסחר הסתכם בכ-805 מיליון שקל, כשאת המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק לאומי  שירד בכ-1%. מניית נייס  ריכזה את המחזור השלישי בהיקפו וירדה ביותר מ-3% בשל ארביטראז' שלילי. לייבפרסון  גם ריכזה מחזור גבוה יחסית. אחרי שבשבוע שעבר רשמה זינוק של 35% ביום אחד, המניה צללה היום בקרוב ל-18% (בהמשך לירידה של 9% ביום חמישי) וצמצמה את העלייה שלה בשבוע האחרון ל-4% בלבד. מתחילת החודש איבדה כ-5%, ומתחילת השנה מחקה לייבפרסון יותר ממחצית משוויה.

בשוק האג"ח נרשמו ירידות מזעריות במדדי תל בונד הקונצרניים המרכזיים, ואילו האג"ח הממשלתיות איבדו גובה. מדד תל גוב שקלי 10+ של האיגרות לטווחים ארוכים נחלש ב-0.5%, ותשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-3.60%.

14:35

מדדי ת"א המרכזיים ממשיכים לרשום ירידות קלות של 0.1% עד 0.6%, בעוד שמדדי נפט וגז, בנייה, קלינטק ותשתיות אנרגיה בולטים בעליות של 0.6% עד 0.8%. מדד הבנקים לעומת זאת משיל קרוב ל-1% ומדד הדואליות מאבד 1.1%.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של 0.2% עד 0.6% באגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים, בעוד שמדדי תל בונד הקונצרניים יציבים.

מלבד לייבפרסון גם אופקו , אודיוקודס , מלם תים  ודיפלומט אחזקות  בולטות בצד השלילי עם ירידות של 4.5%-7.5%, ואילו עליות חודות רושמות איירטאצ' סולאר , יומן אקסטנשנס  (שמרכזת מחזור חריג בהיקפו של כ-2 מיליון שקל), זוז פאוור , ישרוטל  וקליל .

13:15

מגמה שלילית מתונה בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בפחות מ-0.1%, ת"א 125 משיל 0.2% ות"א 90 יורד ב-0.6%. בצד החיובי, מדד הקלינטק מטפס ב-0.6%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-470 מיליון שקל.

בשוק האג"ח נרשמות ירידות של עד 0.5% באיגרות הממשלתיות השקליות ובצמודות למדד המגמה מעורבת. מדדי תל בונד הקונצרניים שומרים על יציבות.

11:50

הבורסה מתנהלת במגמה שלילית מתונה. מדד ת"א 35 יורד בפחות מ-0.1%, ת"א 125 משיל 0.2% ות"א 90 יורד ב-0.6%. בצד החיובי, מדד הבנקים עולה בכ-0.1%, מדד הנפט קופץ ב-0.7% ומדד הקלינטק מטפס ב-0.9%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-300 מיליון שקל.

קבוצת האנרגיה המתחדשת דוראל  וקבוצת סונול חתמו על הסכם לשיתוף פעולה לצורך הקמת תחנות לתדלוק מימן ירוק בישראל. הפעילות תתבצע באמצעות חברה משותפת שתתחלק באופן שווה בין הצדדים, ותכלול יזום, הקמה והפעלת תחנות חדשות לתדלוק מימן ירוק וכן הסבת תחנות תדלוק של סונול לתדלוק מימן ירוק שייוצר על ידי דוראל. ההתקשרות מתייחסת ל-3 תחנות תדלוק ראשונות: בדימונה, יטבתה ובמרכז הארץ, כאשר בהמשך יורחב שיתוף הפעולה.

10:45

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 רושם עלייה מזערית, ואילו מדד ת"א 90 רושם ירידה קלה. מדד מניות הקלינטק מטפס ב-1.3%.

מניית איירטאץ' סולאר  מזנקת ב-55% לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם בהיקף של כ-9 מיליון שקל עם חברת האנרגיות המתחדשות ההודית אדאני. במסגרת ההסכם איירטאצ' תספק ותתקין מערכות רובוטיות לניקוי יבש של פאנלים סולאריים בשדה סולארי של החברה ההודית. הרובוטים של איירטאצ' יותקנו בשדה סולארי שבבעלות AGEL ברג'סטאן. להערכת החברה, על פי לוחות הזמנים המתוכננים, התקנת המערכות צפויה להסתיים עד תום הרבעון הראשון לשנת 2024.

10:01

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7% ומדד ת"א 125 עולה בכ-0.5%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר איי.סי.אל , אנרג'יקס , אורמת, דוראל אנרגיה  ואפולו.

מנגד, ירידות חדות רושמות אופקו, נייס , טבע ואודיוקודס .

09:04

חברת אאורה  דיווחה הבוקר כי הוועדה לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור אישרה בתנמאים תוכנית בה נכלל הפרויקט לפינוי בינוי בקריית ים והמליצה להפקידה. על פי אישור הותמ"ל, בפרויקט יוקמו 774 יח"ד חדשות במגדלים של עד 24 קומות בקו ראשון לחוף הים של קרית ים, שטחי מסחר ותעסוקה בשטח של כ-7,500 מ"ר, מבני ציבור ופיתוח סביבתי, במקום 192 יח"ד ישנות שקיימות במתחם וצפויות להיהרס. התוכנית שאושרה הינה בסמכות הותמ"ל ולהערכת הנהלת החברה, הליך מתן תוקף לתוכנית צפוי להסתיים עד לתום שנת 2023 כך שלהערכת החברה יחל שיווק ובניית הפרויקט בשנת 2024. 

07:41

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוקי המניות

הבורסה בתל אביב תפתח את שבוע המסחר כשברקע שני אירועים חיוביים: סיום המבצע בעזה והחלטת חברת S&P להותיר את הדירוג ותחזית הדירוג של ישראל ללא שינוי (על כך בהמשך). זאת לאחר שביום חמישי המסחר בבורסה ננעל בעליות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, ת"א 125 ב-0.9% ות"א 90 קפץ ב-1.4%. בקרב המדדים הענפיים בלט מדד הבנקים שזינק ב-1.9% ומדד הבנייה שניתר ב-2.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-2.5 מיליארד שקל. 

● הבעת אמון בכלכלה, ניצחון טכני או הצלחת מאמצי השכנוע? הסיבות להותרת דירוג האשראי של ישראל

למרות המערכה הביטחונית בעזה, את השבוע שעבר סיכמה הבורסה בתל אביב בחיוב. ת"א 35 רשם עלייה שבועית של 1%, ת"א 90 הוסיף 2.3% ומדד הבנקים קפץ ב-3.5%. נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מסביר כי "כפי שמראה ניסיון העבר של שוק ההון עם אירועים ביטחוניים מוגבלים בהיקפם כמו זה הנוכחי, אין להם השפעה כלכלית מהותית, לכן השוק לא מגיב גם למערכה הנוכחית". 

בורסות וול סטריט ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, שהלכו והתמתנות במהלך השעות האחרונות של יום המסחר. הדאו ג'ונס ננעל ביציבות, ה-S&P 500 רשם ירידות של 0.16%, הנאסד"ק ירד בכ-0.3%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. נייס  בולטת עם פער שלילי של כ-3.3% , טבע  עם 2.2%, טאואר 2.5%, אופקו כ-6%, לייבפרסון  17% כך שהן צפויות לרדת הבוקר, ומנגד אורמת עם פער חיובי של כ-1.4%. 

בוול סטריט תימשך השבוע עונת הדוחות לסיכום הרבעון הראשון, ובחברות המדווחות השבוע ניתן לציין את חברת התעופה ריינאייר, הרשתות הום דיפו ו-וולמארט, החברות הסיניות באידו ועליבאבא וחברות הטכנולוגיה סיסקו ואפלייד מטיריאלס.

גם דוחות של חברות ישראליות שנסחרות בארה"ב יפורסמו השבוע, בהן חברות הטכנולוגיה מאנדיי, Wix וריסקיפייד.

בעוד שבארה"ב עונת הדוחות נמצאת בימים אלה לקראת סיום, בישראל היא רק מתחילה לצבור תאוצה, ובמהלך השבוע הבא ידווחו בין היתר חברת הנדל"ן דניה סיבוס , בנק מזרחי טפחות , בנק דיסקונט וחברות התקשורת בזק  וסלקום 

● הדולר לא יישאר המטבע העולמי לנצח, אבל היואן לא יהיה זה שיחליף אותו

2. שוקי האג"ח

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות עלו ביום שישי. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה בכ-7 נקודות בסיס ל-3.46% ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה בכ-8 נקודות ל-3.99%. ברקע למסחר - המשך המחלוקות והדיונים בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב של ארה"ב.

בשוק האג"ח המקומי נרשמו ביום חמישי עליות של כ-0.3% במדדי תל בונד הקונצרניים ושל 1.4% במדד תל גוב שקלי 10+ של האיגרת הממשלתיות לטווחים ארוכים. תשואת האג"ח ל-10 שנים ירדה ל-3.55%. 

● יורשים, גרסת קוקה-קולה: אימפריית המיליארדים של האחים ורטהיים שוב תוססת 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע המסחר במטבעות ייפתח מחר לאחר שהשקל התחזק ביום שישי מול האירו עד לרמה של 3.984 שקלים לאירו ונחלש מול הדולר לכ-3.674 שקלים לדולר. 

בשוק הסחורות נרשמו ביום שישי ירידות של יותר מ-1% במחירי החוזים על הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי ירד לכ-70 דולר ומחיר נפט מסוג ברנט נסוג ל-74.2 דולר לחבית. מחיר הזהב רשם ירידה קלה ל-2,015 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמת כעת מגמה מעורבת במסחר במטבעות הגדולים. הביטקוין נסחר ברמה של 26.8 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,805 דולר.

4. מאקרו

ביום שישי, כאמור, חברת דירוג האשראי S&P הודיעה כי הציון הגבוה שממנו נהנית ישראל יישאר ללא שינוי, וכך גם אופק הדירוג. מדובר בבשורה חיובית שתאפשר למדינה להמשיך לגייס חובות בתנאים נוחים ובריבית נמוכה באופן יחסי. כחלק מהשיקולים ציינו בחברה לחיוב את נתוני המאקרו החזקים של ישראל כמו רמת החוב הנמוכה ומאזן התשלומים היציב. 

עוד בישראל, מחר (שני) יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל, שצפוי לרשום עלייה של 0.4%-0.5%. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, כותב כי "בעקבות העלייה במחירי מוצרי החלב העלנו את תחזית האינפלציה לחודש מאי ב-0.1% ל-0.7%. עוד 0.1% הוספנו לתחזית השנתית בגלל ההשפעה מתמשכת של פיחות השקל. בסה"כ, התחזית השנתית שלנו עלתה ל-2.8%".

בסין יתפרסם ביום שני נתון הנוגע לייצור התעשייתי בחודש אפריל, ביום שלישי יתפרסמו מדד המחירים לצרכן בקנדה ונתון צמיחת התמ"ג ביפן, ביום רביעי יתפרסם מדד המחירים לצרכן באירופה וביום חמישי יפורסמו נתוני תעסוקה בארה"ב.

5. תחזית

לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב בשבוע שעבר כותב גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, כי "אף ששיעור העלייה של המדד הכולל התמתן, האינפלציה ברמת מדד הליבה, הנתון החשוב לפד, נותרה כמעט ללא שינוי מתחילת השנה, מה שממחיש עוד יותר את דביקות האינפלציה. לא צפוי שזה ישכנע את הפד להעלות שוב את הריבית בישיבה הבאה ביוני, אך הדבר מרמז על סיכון מהותי שהריבית תצטרך להישאר ברמה גבוהה ליותר זמן ממה השוק תמחר עד כה".

דוד אלכסנדר מאייר, כלכלן בבנק יוליוס בר, מציין כי "נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל שפורסמו הראו התמתנות בשיעור האינפלציה ל-4.9% בחישוב שנתי, מול ציפיות השוק ל-5.0% ללא שינוי. אינפלציית הליבה, שהוכיחה את עצמה כדביקה עם עלייה בנתוני מרץ, התקררה גם היא מעט ל-5.5%. בעוד הנתונים מתרחקים רק באיטיות מהשיאים של השנה שעברה, הפרטים מראים כי מחירי השירותים, ובמיוחד מחירי הטיסות, ירדו בצורה חזקה יותר. כמו כן, עלויות המחסה, המהוות כשליש מסל מדד המחירים לצרכן, רשמו את התרומה הקטנה ביותר מאז ינואר 2022. מחירי השירותים היו גורם מרכזי להתפרצות האינפלציה ושגשגו בכלכלה שלאחר המגפה".

"הנתונים מספקים לפד טיעונים נוספים להישאר בהמתנה לעת עתה. עם זאת, מבחינת השווקים, ריבית נוספת עדיין לא ירדה לגמרי מהשולחן, אך האינפלציה המתמתנת לא אמורה לחמם את הציפיות להעלאה נוספת ב-14 ביוני. אם לא יהיו הפתעות גדולות בנתונים הקרובים, אנו ממשיכים לצפות שהפד ישאיר את טווח היעד של הריבית בהמתנה ברמה של 5%-5.25% עד לקיצוצה לראשונה בדצמבר, כאשר הידוק הריבית אמור להאט משמעותית את הכלכלה".