הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת ת"א; מדד הבנקים זינק ב-3.3%

המדדים המובילים ננעלו בעליות שערים חדות בהובלת מניות הבנקים והבנייה • אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות התייחס להיחלשות השקל: "הפיחות שכבר היה עד עכשיו יבוא לידי ביטוי במהלך החודשים הקרובים ויביא לעליית מחירים נוספת" • האם מניות השבבים מנופחות וצפויות לרדת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

16:00

המסחר בבורסה ננעל במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-1.6%, מדד ת"א 90 זינק ב-2.7% ומדד ת"א 125 הוסיף כ-1.9% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים בלט בזינוק של 3.3%, ומדד הבנייה הוסיף כ-3% לערכו. גם ת"א פיננסים עלה ב-2.5% ומדד הביטוח עלה ב-2.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-804 מיליון שקל . 

את המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו מניות הבנקים - לאומי , פועלים , מזרחי טפחות  ודיסקונט . גם מניית בזק ריכזה מחזור גבוה. 

בלטו לחיוב מניות אופקו הלת'  שזינקה בכ-10%, איסתא , ג'י סיטי  ומניית פרשקובסקי .

מנגד, מניות תדיראן גרופ , טאואר , נייס ורבוע נדלן  ננעלו בירידות שערים.

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של עד 0.1% וגם שוק החוב הממשלתי ננעל בירידות. מדד תל גוב שקלי 10+ ירד ב-1.1%.

14:10

המדדים המרכזיים בבורסה ממשיכים להיסחר בעליות שערים חדות בהובלת מדד ת"א בנקים ות"א בנייה שמזנקים ב-2.9% כל אחד. מדד ת"א 35 עולה ב-1.6% ומדד ת"א 125 מזנק ב-1.8%.

מניית אופקו הלת'  מובילה את המגמה החיובית. עוד מניות שבולטות לחיוב הן ג'י סיטי , איסתא , אקויטל  ולייבפרסון .

מנגד, אורמד פארמ  נסחרת בירידות שערים, יחד עם טאואר נייס , נובולוג וטבע .  

חברת אגד, שנרכשה על ידי קיסטון ריט , מדווחת כי דירקטוריון החברה אישר לפעול לחלוקת 500 מיליון שקלים לבעלי המניות של החברה. עוד דווח כי חברי אגד צפויים לקבל כ-200 מיליון שקלים מתוך החלוקה ושותפות קיסטון וקרנות המורים והגננות צפויות לקבל 300 מיליון שקלים, בכפוף לאישור ביהמ"ש לחלוקה.

12:35

המגמה החיובית בבורסה נמשכת. מדד ת"א 90 עולה בכ-2.5%. מניות הביטוח, הבנקים והבנייה ממשיכים להוביל את המגמה החיובית.

בהמשך לפיחות החד בשקל בשבוע האחרון, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מתייחס למגמה: "מגמת היחלשות השקל הביאה רבים לשאול מדוע בנק ישראל לא מתערב בשוק המט"ח ומוכר דולרים כדי לחזק מעט את המטבע המקומי. הקולות שקוראים לבנק ישראל להתערב בשוק אפילו התחזקו בשבוע האחרון ובעיקר אחרי נאום הנגיד בכנס הורוביץ שבו טען הנגיד שאם הפיחות ימשיך הריבית תצטרך לעלות. על פניו, אפשר להבין את התמיהה - אם הפיחות מפריע לבנק ישראל, לא עדיף שיפעל בשוק מט"ח במקום להעלות ריבית שוב, מה שיקשה על כולנו? עם זאת, לא היינו ממהרים לבנות על בנק ישראל שיפעל בשוק המט"ח כנגד המגמה".

עוד מוסיף גרינפלד כי "הפיחות שכבר היה עד עכשיו יבוא לידי ביטוי במהלך החודשים הקרובים ויביא לעליית מחירים נוספת. חלק מהפיחות בא לידי ביטוי באופן מיידי, בעיקר דרך מחיר הדלק (שבינתיים מנוהל על ידי שר האוצר). עם זאת, היבואנים בטח בענפים שבהם ישנה תחרות משמעותית, לא ממהרים לגלגל את הפיחות לצרכן באופן מיידי שכן יש להם עדיין מלאים שנקנו בשער חליפין נמוך יותר. תהליך ההתייקרות לוקח מספר חודשים ולכן סביר להניח שנמשיך להרגיש את ההשפעות של הפיחות על הכיס שלנו גם אם שער החליפין ישאר ברמה הנוכחית. מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהאמירה של נגיד בנק ישראל וההסתברות להעלאת ריבית נוספת לרמה של 5% עלתה משמעותית בשבוע הקרוב. העלאה זו תשפיע כמובן על הצרכן שדרך שוק האשראי ובעיקר דרך רכיב הפריים במשכנתה."

11:05

המסחר בבורסה מתנהל לפי שעה בעליות שערים חדות. מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-2.1%. בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שעולה ב-2.6%. גם מדד ת"א בנייה עולה ב-2.4%. ת"א בנקים עולה בשיעור דומה.

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים עליות מזעריות. מדד תל בונד שקלי + 10 יורד בכ-1.0%.

חברת אקופיה  מדווחת כי דירקטוריון החברה החליט על תכנית התייעלות הכוללת בין היתר קיצוץ תקציבי והקטנה משמעותית של הוצאות החברה הכוללת קיטון במצבת העובדים.
במקביל הוחלט על שינויים נוספים בהנהלת החברה הכוללים מינוי חדש של סמנכ"ל הודו ותחזוקה ותפעול גלובלי, ומינוי חדש של דירקטור התפעול בחברה.

10:09

מגמה חיובית בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, מדד ת"א 90 מזנק ב-1.2%, מדד הבנקים בולט לחיוב ועולה ב-1.3%. ת"א פיננסים עולה ב-1.1%. מדד מניב חו"ל מזנק ב-2.2%.

עליות בולטות חדות רושמות מניית אופקו הלת' , ג'י סיטי , לייבפרסון , חברה לישראל  לאומי .

מנגד, ירידות בולטות רושמות טאואר , נייס , טבע  וניו-מד אנרג יהש  .

09:25

חברת ג'י סיטי  מדווחת כי חברת בת בברזיל בבעלות מלאה שלה חתמה על הסכם מחייב למכירת חלקה במרכז מסחרי בסאו פאולו בכ-425 מיליון שקל. "התמורה משקפת הנחה של כ-11% על שווי הנכס בספרי החברה.. הנכס נקי מחוב או שעבוד ותמורת המכירה תשמש להמשך הפחתת החוב של החברה. השלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון השלישי של 2023, בכפוף לקבלת אישורים מקובלים בעסקאות מסוג זה, לרבות אישור רשות התחרות המקומית". 

07:40

1. שוקי המניות

לאחר ירידות שנרשמו בבורסה של תל אביב בשבוע שעבר, צפוי השבוע הנוכחי להיפתח, ככל הנראה, במגמה חיובית. זאת בעיקר על רקע עליות בוול סטריט ביום שישי.

ביום חמישי האחרון ננעל המסחר בבורסה במגמה שלילית לאחר יום מסחר תנודתי. מדד ת"א 35 ירד ב-0.9% , מדד ת"א 125 ירד ב-1.0% ומדד ת"א 90 ירד ב-1.5%. בלט לשלילה מדד הנדל"ן שהשיל מערכו 1.7%. גם מדד נפט וגז ירד ב-1.1%. 

בוול סטריט, כאמור, ננעל המסחר ביום שישי בעליות: מדד הדאו ג'ונס הוסיף 2.1%, מדד S&P 500 התחזק ב-1.4% ונאסד"ק התקדם ב-1.1%. 

● בין צ'אט GPT לנסיקת אנבידיה: סימני בועה שוב כאן, אף אחד לא יודע איך זה ייגמר הפעם 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים כך שהן צפויות לעלות הבוקר. אנרג'יאן  בולטת עם פער חיובי כ-4%, איי.סי.אל  3.9%, נובה 3.3%, אורמת 2.2%, לייבפרסון  6.7% ואופקו כ-9%. מנגד, טבע  עם פער שלילי של 1.3% וטאואר 1.8%. 

2. שוקי האג"ח

מדדי איגרות החוב הבולטים בבורסה בת"א נסחרו ביום חמישי במגמה מעורבת. הסיכום החודשי של הבורסה מצביע על כך שבחודש מאי נרשמו עליות שערים בכל המדדים המובילים בשוק האג"ח, כאשר את העליות הובילו מדד איגרות החוב הקונצרניות תל בונד - צמודות A ומדד איגרות החוב הממשלתיות תל גוב - צמודות 10+, שעלו ב-1.6% כל אחד.

● שבוע עבודה מקוצר של ארבעה ימים בדרך לכלכלה הגדולה באירופה? 

מדד האג"ח הממשלתיות תל גוב שקלי 10+ עלה במאי ב-0.7% לאחר ירידה של 5.3% בשליש הראשון של השנה, והתשואה לפדיון של אג"ח ממשלתית שקלית ל-10 שנים עלתה בסוף מאי ל-3.9%. זאת, לעומת 3.8% בסוף אפריל ולעומת 3.7% לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים.

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות עלו ביום שישי לאחר נתוני המאקרו הטובים שפורסמו (על כך בהמשך). תשואת האיגרת ל-10 שנים קפצה ב-9 נקודות בסיס על לכ-3.7% ותשואת האג"ח לשנתיים קפצה ב-17 נקודות בסיס ל-4.51%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל המשיך לאבד גובה ביום שישי מול הדולר ומול האירו. הדולר התחזק במהלך המסחר בקרוב לחצי אחוז וחצה רף חדש מול השקל - 3.75 שקלים למטבע אמריקאי אחד. בסיום הוא ננעל על 3.747 שקלים. למעט זמן קצר מאוד עם פרוץ הקורונה, אז שער הדולר-שקל עמד על יותר מ-3.8, הפעם האחרונה שבה השקל הגיע לרמת שפל כזו הייתה בדצמבר 2018.

האירו התחזק בכ-0.6% עד ל-4.02 שקלים.

בשוק הסחורות נרשמו ביום שישי עליות של יותר מ-2% במחירי הנפט הגולמי. מחירה של חבית נפט אמריקאי עלה ל-71.9 דולר (חוזה ליולי) ומחיר נפט מסוג ברנט עלה ל-76.1 דולר לחבית.

מחיר הזהב רשם ירידה של כ-1.6% ביום שישי לרמה של 1,964 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נמשכת הרגיעה ובשעה זו המטבעות הגדולים יציבים. הביטקוין נסחר סביב 27 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,900 דולר.

4. מאקרו

שוק התעסוקה האמריקאי ממשיך להציג חוסן מרשים, עם תוספת של 339 אלף משרות בחודש מאי, מעל ומעבר לתחזיות המוקדמות ל-195 אלף משרות וגם מעל הנתון של חודש אפריל, 253 אלף. כך פורסם ביום שישי. הגידול במשרות ניכר במגזרים מגוונים בשוק העבודה, משירותים מקצועיים ועסקיים, תחבורה, בנייה, שירותים סוציאליים, ממשל ועוד. גם התמ"ג לרבעון הראשון תוקן כלפי מעלה מ-1.1% ל-1.3%, וסיפק עדות נוספת לחוסנה של הכלכלה האמריקאית. עם זאת, שיעור האבטלה עלה בשיעור קל של 0.3% ל-3.7%.

אחוז המובטלים מתוך כוח העבודה הכולל (שיעור אבטלה U6) הוא 6.7%, מעל תחזיות האנליסטים, שצפו שלא יהיה שינוי ביחס לנתוני אפריל, שעמדו על שיעור מובטלים של 6.6%. 

השבוע לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים בארץ ובעולם. מחר (שני) יתפרסמו בסין, באירופה ובארה"ב מדדי מנהלי הרכש לתחום השירותים לחודש מאי, בגרמניה יתפרסם ביום שני המאזן המסחרי, בשווייץ יפורסם מדד המחירים לצרכן.

בהמשך השבוע יפרסם הבנק המרכזי באוסטרליה את החלטת הריבית שלו, ובאירופה יתפרסמו נתוני המכירות הקמעוניות לחודש אפריל. נתון נוסף שיגיע מכיוונה של אוסטרליה בשבוע הבא הוא הצמיחה ברבעון הראשון.

המאזן המסחרי של ארה"ב יפורסם ביום רביעי, וביום חמישי יתפרסמו נתוני תעסוקה שבועיים.

5. תחזית

דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר בחברת  Global X, מציין בסקירה שפרסם כי לאחר מחלוקת ממושכת, הדמוקרטים והרפובליקנים הגיעו להסכמה בסוגיית תקרת החוב, כאשר החוק המוסכם כולל סייג לפיה תקרת החוב לא תחול במקרה שיידרש תקציב נוסף מטעמי ביטחון, סביב המלחמה באוקראינה ומאזן הכוחות מול סין, וכן גם במקרה של אסון טבע שייתכן ויצריך תקציב נוסף.

● המנכ"ל הוותיק בעולם הטק עשה היסטוריה. ואז הגדיל את ההימור בישראל 

כעת, הוא כותב "לאחר שסוגיית תקרת החוב נפתרה, נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו ביום שישי עשויים להצדיק מבחינת הפד העלאת ריבית נוספת של רבע אחוז בישיבתו החודש. מנגד, העלייה המסוימת בשיעור האבטלה עשוייה להוות סיבה טובה להפוגה. בשורה התחתונה, הסבירות כעת להעלאת ריבית או לעצירה היא שווה".

לגבי מניות השבבים הוא כותב כי לאחר הזינוק האחרון במניות אלה, ובראשן אנבידיה, "יש לצפות כעת למימוש רווחים בטווח הקרוב. תחושת ה-FOMO ("הפחד לפספס את החגיגה") גורמת לרוב למשקיעים להעריך בצורה מופרזת את השוויים בטווח הקרוב ואת זרם המזומנים העתידי. אנחנו מאמינים בתחום ה-AI ואנבידיה צפויה לצאת נשכרת מהאימוץ הגובר של פתרונות AI , בטווח הקרוב והארוך. AI היא טכנולוגיה מתפתחת שמצריכה כל הזמן עוד ועוד כוחות מחשוב ושבבים. לפי שעה, לאנבידיה יש את השבבים העוצמתיים ביותר עבור AI גנרטיבית, אך בעתיד צפויה תחרות גדולה יותר".