תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"המטרה שלנו היא לעודד נשים מהקהילה האתיופית לרכוש השכלה, לסייע להן במציאת תעסוקה ולמנף עסקים קטנים"

קהילת הפייסבוק "נשים אתיופיות מעצימות זו את זו", שהקימה רחלי טדסה מלכאי בשנת 2017, מהווה מקום לשיתוף, התייעצות ואף לסיוע במקרים רבים • לפני כשנתיים, היא ייסדה עמותה על מנת לממש את החזון של קידום נשים בקהילה. בראיון עימה היא מספרת על האתגרים הניצבים בפני נשים אתיופיות, הפעילויות שמציעה העמותה לתמיכה בהן והעצמתן והשאיפות לעתיד • "אני מקווה שנראה כמה שיותר נשים וגברים ממוצא אתיופי בעמדות מפתח

רחלי טדסה מלכאי / צילום: מיכאל טופיול
רחלי טדסה מלכאי / צילום: מיכאל טופיול

הכתבה בשיתוף עמותת נשים אתיופיות מעצימות

אי אפשר היה שלא להתרגש מהעוצמה של הנשים שהשתתפו ב-2017 במפגש הפרונטלי הראשון של קהילת "נשים אתיופיות מעצימות זו את זו" לקידום נשים ישראליות ממוצא אתיופי. עשרות נשים הגיעו להביע תמיכה בקבוצת פייסבוק, שהוקמה זמן לא ארוך לפני כן, במטרה לסייע ולקדם נשים ממוצא אתיופי. מאז, לקהילה החזקה שהחלה את דרכה בעולם הווירטואלי - נוסדה גם עמותה - שרק הולכת וגדלה בהובלתה של המייסדת והמנהלת , רחלי טדסה מלכאי.

" המטרה שלנו היא לעודד נשים בקהילה האתיופית להשכלה גבוהה, לסייע להן במציאת תעסוקה ובמינוף ופתיחת עסקים קטנים וכן לקדם את מעורבותן והעצמתן לתפקידי מפתח בחברה הישראלית - זאת כחלק מעיצוב יופייה ודמותה העתידית", אומרת טדסה מלכאי ומספרת שבמקרה שלה, אמה - הייתה זו שהניעה אותה לשאוף ולהשיג יותר.

לימודים לפני הכל

"נולדתי באתיופיה, בת בכורה לשבעה בנים. בגיל שמונה עליתי לישראל במסגרת 'מבצע שלמה'. גדלתי והתחנכתי בקרית מלאכי, לאחר סיום לימודיי התגייסתי לצבא, שירתתי שירות מלא ולאחר השחרור התחתנתי עם בעלי שלומי והקמנו משפחה ואני אם לשלושה.

"בתחילת דרכי עבדתי בעבודות מזדמנות ובחינוך מיוחד ובסופי שבוע, עזרתי לאמא שלי בעבודות ניקיון. היא תמיד דרבנה אותי ללכת ללמוד, בעיניה השכלה גבוהה הייתה הדרך להגיע לעמדות מפתח ודרך להילחם בגזענות.

"בעקבות השיח עימה, החלטתי בגיל שלושים פלוס להגשים חלום וללמוד עבודה סוציאלית. בתקופת הלימודים חשבתי איך אני יכולה להעביר את התובנות שקיבלתי מאמא שלי לנשים נוספות - ולהקים מרחב נשי שבו אפשר לפרוק/לשתף/להתייעץ אחת עם השנייה. באישון לילה אחד בשנת 2017 פתחתי קבוצת פייסבוק לנשים ישראליות ממוצא אתיופי, כדי שיהיה להן מקום להתייעצות. למחרת בבוקר כבר היו כמעט 2,000 נשים בקבוצה ותוך 3 חודשים מרגע ההקמה הגענו ל-13 אלף נשים. היום הקבוצה מונה כ-18 אלף נשים, זה כבר כוח".

טדסה מלכאי הבינה מהר מאוד שהיא לא רוצה להשאיר את הקהילה המתגבשת רק וירטואלית - היא החליטה לארגן לאחר מספר חודשים מפתיחת הקבוצה אירוע חגיגי ולהזמין אליו את חברות הקבוצה. "החלטתי לקיים אותו דווקא בצפון תל אביב, האירוע היה מגוון ומלא בתוכן כגון: תצוגות אופנה והרצאות בסגנון TED והגיעו נשים רבות. אז הבנתי שאנחנו יכולות לשנות את המצב - כוחנו באחדותנו - ואחרי האירוע הקהילה בפייסבוק שגשגה אפילו יותר".

חברות ועד המנהל של עמותת נשים אתיופיות מעצימות / צילום: באדיבות עמותת נשים אתיופיות מעצימות
 חברות ועד המנהל של עמותת נשים אתיופיות מעצימות / צילום: באדיבות עמותת נשים אתיופיות מעצימות

החזון: "תהיי אַת השינוי שתרצי לראות בעולמך"

במשך כמה שנים ביצעה רחלי את העבודה בהתנדבות בליווי ובסיוע של נשים נוספות שעזרו במתן מענה על זכויות, חשיפה להזדמנויות קריירה ומינוף עסקי, עד שבשנת 2020 נוסדה העמותה.

"מבחינתי הקמת העמותה היא האפשרות לממש את החזון - "תהיי אַת השינוי שתרצי לראות בעולמך" - ואנחנו מהוות כתובת לנשים מהקהילה לשם כך. כפי שציינתי, המטרה המרכזית שלנו היא לעודד נשים לרכוש השכלה גבוהה על מנת שיעסקו במשרות שתואמות את כישוריהן, יקימו עסקים וישנו את הסטטוס הכלכלי האישי והחברתי. אנחנו שולחות נשים להכשרות מעשיות ולקורסים באנגלית והשיא מבחינתי של הפעילות עד כה היה בשנת 2022 - העמותה הייתה עדיין בחיתוליה - ואנו קיימנו טקס הוקרה לנשים מעוררות השראה ופורצות דרך. יצאנו בקול קורא וכ-120 נשים הגישו מועמדות ומתוכן כ-10 נשים קיבלו פסלון של העמותה שלנו על העשייה הנפלאה שלהן. לא מכבר, גם ערכנו ערב הוקרה למתנדבות בעמותה. על אף שאנחנו עוד בתחילת הדרך, העמותה קמה מתוך עשייה רבת שנים. אני אישית מתרגשת בכל פעם להתעורר בבוקר ולעשות את מה שאני אוהבת ומבחינתי זו זכות להיות במקום הזה".

מהם האתגרים שניצבים היום בפני נשים שפונות לעמותה?

"כל אחת מתמודדת עם אתגרים אחרים ומכשולים בדרך - בין אם זה בזוגיות, באימהות, בקריירה כולל התמודדות עם חסמים ייחודיים לנשים, כמו הרתיעה ממקצועות שנתפסים גבריים, וחסמים מבניים העומדים בפני אמהות המחפשות תעסוקה קרובה לבית וכזו המאפשרת שילוב בין עבודה וטיפול בילדים. השאיפה היא לתת סיכוי טוב יותר וגם לשנות את המציאות שאנחנו חיות בה כי האתגר הגדול ביותר עבורנו זו הגזענות - ואנחנו רוצות ליצור עתיד טוב יותר לילדים שלנו. על ידי כך שאנחנו מעצימות ומנכיחות הצלחה, אנחנו גם מציעות מודל לחיקוי לנשים ולנערות מהקהילה".

תוכנית מנטורינג של עמותת נשים אתיופיות מעצימות בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט ישראל / צילום: באדיבות עמותת נשים אתיופיות מעצימות
 תוכנית מנטורינג של עמותת נשים אתיופיות מעצימות בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט ישראל / צילום: באדיבות עמותת נשים אתיופיות מעצימות
 

אילו פעילויות יוזמת היום העמותה?

"העשייה מאוד מגוונת. אנחנו משלבות יוצאי אתיופיה בתקשורת, בכתבות, בסדרות, ובפרסומות כדי שיהיה ייצוג. יש לנו דף ציבורי ברשתות עם קורסים והכשרות מקצועיות. לא מזמן, במסגרת שיתוף פעולה עם עמותת טק קריירה, בנינו קורס 'Salesforce' לאימהות חד הוריות, וחלקן כבר עובדות בתחום בארגונים השונים..

"אנחנו גם מסייעות לעצמאיות להפוך תחביב לעסק ותודות לשיתוף הפעולה בין כל הנשים בקהילה, אשר תומכות, מייעצות וצורכות את השירותים אחת של השנייה, כבר למעלה מ-300 עסקים קטנים הוקמו בהצלחה.

כמו כן, אנו מציעות סיוע מקצועי על ידי הכוונה אישית והפנייה ללימודים גבוהים; יש לנו גם שיתופי פעולה בתוכניות מנטורינג להעצמת נשים אתיופיות עם נשים במשרות בכירות בארגונים כגון משרד הבטחון, מייקרוסופט ועוד. וכן אנו מעניקות סיוע ומענה ראשוני לנשים שחוות אלימות במשפחה ופגיעות מיניות בשיתוף עם הארגונים השונים שעוסקים בתחום".

מהן השאיפות לעתיד?

"שנראה כמה שיותר נשים וגברים ממוצא אתיופי בעמדות מפתח - רופאים, מנכ"לים, שרים בממשלה - שזה לא יהיה תמיד 'האתיופי הראשון', ושאתיופים בעמדות מפתח לא יראו כדבר חריג, אלא כחלק בלתי נפרד מהחברה ושתהיה יותר לכידות שוויונית בחברה הישראלית". 

בקרו בעמודי פייסבוק של העמותה כאן וכאן.

לפרטים נוספים על עמותת נשים אתיופיות מעצימות הקליקו>>

צרו איתנו קשר *5988