תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שוק השקעות ה-Secondary (השניוני) נפתח למשקיעים כשירים: מהן ההזדמנויות הטמונות בו?

פיזור רחב של השקעות בנכסים מבוססים, החזרי השקעה מהירים ביחס לחלופות אחרות בשוק הלא סחיר, ואיתור עסקאות המאפשרות לבצע רכישה בדיסקאונט מהותי עבור מנהלי הקרן - הם רק חלק מהיתרונות של עולם ה-Secondary, כך מסביר נועם ברכה, שותף מנהל בהפניקס Value

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף הפניקס Value

על רקע התנודתיות הגוברת ואי הוודאות בשווקים הסחירים, משקיעים רבים החלו לבצע התאמות לאלוקציית ההשקעות שלהם במטרה לפזר באופן חכם יותר את תיק הנכסים ולגוון אותו גם באמצעות השקעות בעולם הלא סחיר1.

אחת מהאפשרויות העומדות בפני משקיעים כשירים2 על מנת להסיט את ההשקעות בשוק הלא סחיר, היא באמצעות השקעה בקרנות הפרטיות, או בעגה המקצועית - קרנות Private Equity ("פרייבט אקוויטי").

על פי נתונים של חברת המחקר Preqin (מתאריך 31.12.2022)3 המכשיר הפיננסי שהוכיח את עצמו כבעל תשואות עודפות גבוהות עבור המשקיעים המוסדיים והמשקיעים הכשירים הפרטיים הוא הפרייבט אקוויטי. כך למשל, ניתן לראות בגרף4 את התשואה העודפת של מדד הפרייבט אקוויטי לעומת המדדים המקבילים הסחירים.

אינפוגרפיקה: מקור הנתונים: מערכת המידע של Preqin, באדיבות הפניקס
 אינפוגרפיקה: מקור הנתונים: מערכת המידע של Preqin, באדיבות הפניקס

בהתאם נראה כי מגמה זו תרמה להגדלת ההשקעה בעולם הפרייבט אקוויטי בשנים האחרונות וכך החלו להיווצר הזדמנויות השקעה בשוק ה-Secondary (השוק השניוני); שוק זה מאפשר כניסה להשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי, שאינן נסחרות ישירות בשוק ההון.

על פי נתוני חברות ספקי המידע המובילות5 (נכון ליוני 2022) אם ב-2005 היה שווי סך כל עסקאות ה-Secondary בעולם 9 מיליארד דולר, ב-2011 הוא עמד כבר על 24 מיליארד, ב-2014 על 40 מיליארד ובשנת 2019 יותר מהכפיל את עצמו לשווי של 85 מיליארד דולר, שווי סך העסקאות בשנת 2022 עמד על 103 מיליארד. כמו כן, אם בעבר שוק ה-Secondary של קרנות הפרייבט אקוויטי פנה בעיקר למוסדיים, כיום גם משקיעים כשירים יכולים לקחת בו חלק באמצעות מכשירי השקעה הנקראים "פידרים" (Feeder Funds), אשר מאגדים קבוצות משקיעים כשירים יחד ומאפשרים להם להשקיע בקרנות הגדולות לצד המשקיעים הגדולים בעולם, בסכומי כניסה נמוכים יותר. כך למשל, הכניסה להשקעה בפידרים של הפניקס Value הינה מסכום התחלתי של 250,000 דולר.

משקיעים כשירים? הירשמו למידע נוסף על אפשרויות ההשקעה >>

למה בכלל להשקיע בשוק ה-Secondary?
בהפניקס Value מסבירים כי להשקעה בשוק ה-Secondary מספר יתרונות מרכזיים:

מאפייני ההשקעה באסטרטגיית ה-Secondary

לצד הסיכונים הגלומים בהשקעה, חברת המחקר 6Preqin בחנה (נכון לחודש דצמבר 2022) את ביצועי קרנות ה-Secondary ב-30 השנים שבין 1987-2017 ומהנתונים עולה כי בהשוואה למכשירים אחרים, רק באחוז אחד בודד מתוך השקעות Secondary שהתבצעו, הקרן לא הצליחה להחזיר למשקיעים לפחות את סכום הקרן7.

כמו כן, להשקעות Secondary יתרונות נוספים, הנובעים ממאפייני האסטרטגיה של השקעה זו, וכדי להבין את אחד היתרונות המרכזיים בה, נסביר בקצרה כיצד פועלות רוב קרנות הפרייבט אקוויטי עד לקצירת הפירות. באופן כללי, ההשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי מתחלקת לשתי תקופות עיקריות - תקופת השקעה ותקופת מימוש. בחמש השנים הראשונות מנהלי הקרן מבצעים את ההשקעות מתוך הכספים שגוייסו מהמשקיעים. לאחר תום תקופת ההשקעה מנהלי הקרן לרוב לא מבצעים השקעות חדשות נוספות ובשלב זה מתחילה תקופת המימוש של הקרן. בעת זו מתחילים להתקבל ההחזרים מאותה ההשקעה - עד לתום חיי הקרן.

לעומת זו, בהשקעה באסטרטגיית Secondary מנהל ההשקעות נכנס להשקעה באותה קרן פרייבט אקוויטי בשלב שהיא כבר בשלה יותר - בסביבות השנה השישית, השביעית או השמינית של הקרן. בעת הזו הקרן כבר בשלב המימוש והמשקיעים כבר מכירים את ביצועיה וכמה היא שווה.

הדבר מוביל לכך שראשית, קיימת אצל המשקיעים ודאות מסוימת לגבי הנכסים שהם מחזיקים, זאת מאחר שתקופת ההשקעה הסתיימה. שנית, מאחר שההשקעות מתבצעות בשלב יותר בשל, מטבע הדברים, לרוב, התשואה גבוהה יותר. שלישית, ההשקעה מתבצעת עמוק לתוך שלב ההחזר ולכן בדר"כ הוא גם מהיר יותר ביחס לאסטרטגיות אחרות, (לדוגמה בהשקעה בשוק הראשוני המשקיע לא יודע באילו נכסי בסיס תשקיע הקרן קדימה, והזמן להבשלתם וההחזר בגינם עשוי להיות ארוך יותר).

פיזור רחב של השקעות ומקצועיות

נועם ברכה, שותף מנהל בהפניקס Value, מסביר את יתרון פיזור ההשקעה של קרנות Secondary: "הקרנות השניוניות מייצרות פורטפוליו השקעות גדול יותר, ובכך מאפשרות למשקיעים להשקיע את כספם בפיזור רחב מאוד בשונה מהריכוזיות של קרן פרייבט אקוויטי בשוק הראשוני". אותו פיזור בא לידי ביטוי בכמה דרכים: פיזור בין סקטורים שונים שבהם הקרן מושקעת, פיזור בין מנהלי השקעה בעלי רקע מגוון, פיזור בין אסטרטגיות שונות להשקעה וגם פיזור רחב בין  'וינטג'ים' ("שנות בציר") שונים ושנות השקעה; "בדיוק כמו בעולם היין כך גם בשוק ההון - ישנם הבדלים בין בציר אחד למשנהו ובאמצעות פיזור השקעה על פני שנים שונות מבזרים את רמות הסיכון"8, אומר ברכה.

נועם ברכה, שותף מנהל בהפניקס Value / צילום: יח''צ
 נועם ברכה, שותף מנהל בהפניקס Value / צילום: יח''צ

לכך, ניתן להוסיף את ההיכרות של מנהלי קרנות בשוק השניוני עם מנהלי הקרנות בשוק הראשוני. "מנהלי קרנות Secondary בוחרים את הסקטורים שמעניינים אותם ומנתחים את הקרנות, כך שברגע שתהיה הזדמנות להיכנס בנעלי משקיע/קרן שחייבים בנזילות ניתן יהיה להגיב מהר ולרכוש אותה", אומר ברכה. הדבר ניתן לביצוע מאחר שלקרנות אלו יש יכולות מחקר מהמובילות בעולם אשר בזכותן הן יכולות להגיב להזדמנויות בזמן קצר.

ניצול הזדמנויות לצורך הטבה במחיר העסקה

כדי להשלים את התמונה, ניתן להזכיר יתרון נוסף בהשקעת Secondary: לרוב, הקרנות המתמחות בשוק השניוני עשויות להשיג מחיר כניסה טוב יותר לעסקה, ביחס למחירי השוק, היות ונקודת המפגש למכירה מתבצעת בכורח - או מצד מנהל הקרן, או מצד המשקיע בקרן, הזקוקים לנזילות. כך למשל מתרחש במצב בו קרן כלשהי בשוק הראשוני, מגיעה לסוף חייה ומחוייבת כלפי המשקיעים שלה לצאת מההשקעות שנותרו. בתהליך שכזה, תפתח קרן המשך, אשר תנהל את הנכסים שנותרו על מנת למכור אותן בטיימינג הנכון, וקרנות ה-Secondary יכנסו לעסקה בדיסקאונט משמעותי.

דוגמה נוספת מגיעה מסיטואציה שעשויה להיווצר כתוצאה מ"אפקט המכנה" - על הגופים המוסדיים קיימת רגולציה המגבילה אותם להחזיק יחס מסוים בין נכסים סחירים לבין נכסים שאינם סחירים. במצב בו שווי הנכסים הסחירים יורד כתוצאה מירידות בשווקי המניות הסחירים, ואילו השווי של הנכסים הלא סחירים אינו משתנה ואף גדל - היחס של ההשקעות הלא סחירות בתיק הנכסים של הגוף המוסדי גדל באופן טבעי. כתוצאה מכך, אותו גוף נאלץ לבצע מכירה של הנכסים הלא סחירים שהחזיק, זאת לצורך התאמות רגולטוריות. במקרה שכזה, קרנות ה-Secondary נכנסות ב"נעליו" של הגוף המוסדי, מנצלות את ההזדמנות ורוכשות את הפוזיציות שלו.

בשורה התחתונה, שוק ה-Secondary הולך וחודר לעולם ההשקעות ומשנה את התמונה בכך שהוא מייצר פתרון של נזילות בעולם בו הנזילות מוגבלת מצד המוכר. ואילו מצד המשקיע מאפשר חשיפה לפיזור רחב מאוד של נכסי בסיס הנבחרו על ידי מנהלים שונים, שנות בציר שונות, אזורים גיאוגורפים שונים, סקטורים שונים בכלכלה, ואסטרטגיות השקעה שונות ומגוונות.

בזכות פעילותם של ה"פידרים" בשוק השניוני, משקיעים כשירים יכולים כיום יותר מבעבר להיחשף לאסטרטגיית השקעה זו, שעד כה הייתה לרוב נחלתם של המוסדיים.

משקיעים כשירים? הירשמו למידע נוסף על אפשרויות ההשקעה >>

הערות משפטיות:
*
המידע המופיע בכתבה איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים, אלא מהווה מידע כללי בלבד. אין לראות באמור הצעה לרכישה או השקעה בניירות ערך בהתאם להוראות חוק ניירות ערך. כמו כן, האמור הנו בגדר סקירה בלבד, אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995 ("חוק יעוץ השקעות") ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בצרכיו של כל אדם.

1
https://thediwire.com/research-reveals-high-net-worth-investors-are-increasing-alts-allocation/

2
מכשירי ההשקעה המתוארים בכתבה מיועדים למשקיעים כשירים בלבד קרי, למשקיעים אשר עומדים בתנאים המפורטים בתוספת הראשונה לחוק ניירות ערך התשכ"ח - 1968 ("חוק ניירות ערך") ובהתאם להוראות הפטור מחובת פרסום תשקיף על פי סעיף 15א(א)(7) לחוק וזאת בין היתר, בכפוף לקבלת הצהרה מצד המשקיע כי עומד בתנאי הכשירות כאמור וכי הוא מודע למשמעות היותו משקיע הכלול בתוספת הראשונה לחוק וכי הוא מסכים לכך בהתאם לדרישה שבתוספת הראשונה לחוק וכן בכפוף לאספקת ראיות ומסמכים לתמיכה בעמידתו בתנאים כאמור בחוק ניירות ערך ("משקיעים כשירים").

3 https://pro.preqin.com/analysis/privateCapitalPerformance/preqinQuarterlyIndex ; ראה ה"ש 7.

4 https://pro.preqin.com/analysis/privateCapitalPerformance/preqinQuarterlyIndex

5
Greenhill, Campbell Lutyens, Credit Suisse, Evercore, Jefferies, Lazard and Setter Capital

6
https://www.preqin.com/insights/research?assetClass=secondaries&language=english&page=1&subscription=insights-plus&topic=fund-performance

7
יובהר כי התשואה כתוצאה מהשקעה במכשירי ההשקעה כמתואר בכתבה זו אינה מובטחת וכי ההשקעה בניירות הערך כרוכה בסיכון אפשרי של אובדן כל או חלק מכספי ההשקעה, והכל בכפוף לגורמי סיכון כפי שיפורטו במסמכי ההצעה הרלוונטית. אין בתשואות עבר בכדי להעיד על תשואות שתושגנה בעתיד הערכות ביחס לתשואות עתידיות מהווה מידע צופה פני עתיד אשר איננו וודאי שכן הוא מושפע ממכלול גורמים אשר אינם בשליטת התאגידים המציעים נירות ערך באמצעות המכשירים המתוארים במסגרת כתבה זו.

8
ראה ה"ש 7.

צרו איתנו קשר *5988