הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירוק בוהק בנעילה בת"א; ישראל קנדה זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 זינק בכ-2.3%, ות"א 90 טיפס בכ-1.9% • ברקע לעליות השערים - דיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול "עילת הסבירות" • השקל התחזק בכ-1% מול הדולר והאירו • האם הפד יעלה את הריבית בארה"ב בשבוע הבא?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

ירוק בוהק בנעילה בתל אביב: מדד ת"א 35 זינק בכ-2.3%, ות"א 90 טיפס בכ-1.9%. בקרב המדדים הענפיים ת"א בנקים זינק בכ-3.3%, ות"א פיננסים ות"א ביטוח עלו בכ-2.8% כל אחד.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל.

בלטו לחיוב מניות ישראל קנדה , אקרו , דוניץ , קמטק  חברה לישראל  ואיי.סי.אל .

מנגד, בלטו לשלילה מניות לייבפרסון , נטו מלינדה  משק אנרגיה , ודנאל .

למרות העליות החדות שנרשמו היום בת"א, ביחס למגמה בעולם, מדדי המניות בבורסה המקומית מציגים ביצועי חסר מתחילת השנה: מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ת"א 125 עלה בכ-1.3% ות"א 90 הוסיף כ-3.4% לערכו מתחילת 2023. שאר מדדי המניות המרכזיים רשמו תשואות מרשימות מתחילת השנה כאשר מדד ה-S&P 500 לדוגמא זינק בכ-18%!.

גם בשוק המט"ח נרשמה תמונה מעודדת כאשר השקל זינק מול הדולר בכ-1.1% והתחזק מול האירו בכ-1.3%.

למרות התאוששות המטבע המקומי בימים האחרונים, מתחילת השנה השקל נחלש מול הדולר בכ-3%, ומול האירו, השקל נחלש בכ-9%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.2%. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל סביב רמות הבסיס.

17:16

השקל ממשיך להתחזק מול המטבעות הזרים: מול הדולר, השקל מתחזק בכ-0.9% ונסחר סביב 3.60 שקלים. ומול האירו, השקל מתחזק בכ-1% ונסחר סביב רמה של 4.049 שקלים.

16:12

המגמה החיובית בבורסה בתל אביב מתחזקת. מדד ת"א 35 עולה בכ-1.5% יחד עם מדד ת"א 125 שעולה בשיעור דומה.  בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5, ת"א ביטוח ות"א קלינטק מזנקים מעל ל-2%.

חברת אלביט מערכות  מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי זכתה בחוזה בשווי 150 מיליון דולר לאספקת מערכות ארטילריה PULS ללקוח בינלאומי. 

מניית חברת סייברוואן , העוסקת בפיתוח מערכת למניעת תאונות דרכים, 
דיווחה לפני זמן קצר כי היא צפויה להתקין 300 מערכות נוספות בחברת Cemex בישראל. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות שערים של כ-0.2%. מדדי האג"ח הממשלתיים לטווחים ארוכים נסחרים בעליות של כ-0.1%.

התנודתיות בשוק המט"ח נמשכת: השקל מתחזק מול הדולר בכ-0.6% ונסחר סביב 3.61 שקלים. מול האירו השקל מתחזק בכ-0.7% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

15:03

נמשכות העליות בבורסה בהובלת מניות הבנקים, הביטוח והקלינטק. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.3%, ות"א 90 עולה בכ-1.4%. 

בשוק המט"ח הדולר משנה כיוון, נחלש כעת ב-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.62 שקלים. גם האירו נחלש בכ-0.2% לרמה של 4.077 שקלים. 

14:00

העליות בבורסה מתחזקות בהובלת מניות הבנקים, הביטוח והקלינטק. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.5%, ות"א 90 עולה בכ-1.4%. מדדי הבנקים, הביטוח והקלינטק מזנקים ביותר מ-2%. 

ברקע למסחר - דיווחים על מגעים ל"ריכוך" החוק לביטול "עילת הסבירות" ועוד "יום שיבוש" במשק.

מניית אוגווינד  ממשיכה לבלוט בצד הירוק ומשלימה קפיצה של כ-140% בחודש האחרון. גם אלקטריאון  ממשיכה במומנטום החיובי ומשלימה זינוק של יותר מ-60% בחודש האחרון.

עוד בולטות בעליות קמטק, ישראל קנדה , מזרחי טפחות , אפולו פאוור , אקרו, אנלייט אנרגיה , פריון נטוורק , מגדל  והפועלים .

12:20

מתחזקות העליות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.1%, ות"א 90 עולה בכ-0.8%. מדד הקלינטק מזנק ב-2% ומדד הבנקים בולט עם עלייה של כ-1.7%.

קבוצת דלק  דיווחה לפני זמן קצר כי חברת דירוג האשראי מידרוג העלתה היום את דירוג החוב שלה לרמה של A3.il באופק יציב (המקביל לדרגת -A ) וזאת בין השאר לאור המצב הפיננסי המשופר של הקבוצה. במידרוג מציינים כי רמת המינוף של החברה השתפרה תוך שהיא נתמכת בעלייה בשווין של החברות המוחזקות בד בבד עם הפחתת חוב עקבית אותה הציגה הקבוצה לאורך השנתיים האחרונות. חברת הדירוג מדגישה כי היא מקנה משקל חיובי בדירוג ליכולות הביצוע של הנהלת החברה כפי שאלו התבטאו בהוצאה לפועל של מהלכים עסקיים ופיננסיים לאורך השנים האחרונות בדגש על השנתיים האחרונות.

10:50

מגמה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6%, ות"א 90 עולה בכ-0.5%. מדד הקלינטק עולה בעוד 1.3% ומשלים עלייה של 8% ב-6 ימי מסחר.

עליות בולטות רושמות בין השאר ביומיט פוד , נאייקס , אלקטריאון , ג'נסל  וקמטק.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רושמים עליות של עד 0.1%. במקביל, אגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. 

10:01

עליות קלות בפתיחת המסחר בבורסה. מדדי המניות המרכזיים עולים ב-0.2%-0.3%. 

מניות קמטק ונובה ממשיכות במומנטום החיובי ורושמות עליות. עוד בולטות בעליות אפולו פאוור , טאואר , ורידיס  ואודיוקודס .

בשוק המט"ח הדולר עולה כעת ב-0.2% מול השקל ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו מתחזק ב-0.4% גם הוא, לרמה של כ-4.10 שקלים. 

09:35

חברת משק אנרגיה  מדווחת היום כי סלקום אנרג'י, מיזם משותף של משק אנרגיה וסלקום , התקשרה בהסכם לאספקת חשמל, לפיו תרכוש רשת קמעונאית גדולה מסלקום אנרג'י את כל החשמל הדרוש לה בסניפיה. ההסכם שנחתם הינו לתקופה של 48 חודשים ממועד החתימה, כשבתום התקופה מתחדש ההסכם אוטומטית לתקופות נוספות של 12 חודשים. משק אנרגיה מעריכה כי, תחילת אספקת החשמל למרבית סניפי הרשת תתרחש במהלך שנת 2024. 

במשק אנרגיה מעריכים כי הרשת הקמעונאית צפויה לרכוש חשמל בהיקף שנתי מוערך של כ-85 מיליון קוט"ש. בהתאם, להערכת החברה ההסכם צפוי להניב לסלקום אנרג'י הכנסות בהיקף של כ-125 מיליון שקל במשך תקופת ההסכם הראשונית (חלק החברה כ- 65 מיליון שקל) המשקפים סך של כ-40 מיליון שקל בשנה.

9:15

שוק המט"ח: הדולר עולה כעת ב-0.1% מול השקל ונסחר סביב 3.638 שקלים. האירו מתחזק ב-0.1% גם הוא, לרמה של 4.09 שקלים. 

08:25

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשדולר נחלש קלות לעומת השער היציג ונסחר סביב רמה של 3.625 שקלים, והאירו נחלש בשיעור של כ-0.1% ונסחר סביב 4.08 שקלים לאירו.

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול ננעל יום המסחר בעליות קלות. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד הקלינטק בלט עם עלייה של כ-1.3% ומדד מניב חו"ל עלה ב-1.4%. מדד הבנקים, מנגד, ירד ב-0.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

גם היום צפוי מסחר תנודתי בבורסה, ברקע המשך קידום החקיקה של חוק "עילת הסבירות" ומנגד עוד "יום שיבוש" במשק.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. זאת לאחר שאתמול מניות הטכנולוגיה הובילו עוד יום של עליות בוול סטריט. מדד הנאסד"ק טיפס בכ-0.9%, הדאו ג'ונס עלה בכ-0.2%, ומדד S&P 500 רשם עלייה של כ-0.4%.

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה מזערית, מדד ההנג סנג צונח בכ-2.2% בהונג קונג, והקוספי יורד בכ-0.5%. 

● בזורה ושריג בחוץ: אלו הדירקטורים שנבחרו בבנק לאומי

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. קמטק  בולטת עם פער חיובי של כ-3.5% ונובה  כ-2% כך שהן צפויות לעלות הבוקר. מנגד, לייבפרסון  עם פער שלילי של 4.5% וטבע  עם 1.5%. 

במסגרת עונת הדוחות בוול סטריט היום יפרסמו דוחות, בין השאר, בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי ולוקהיד מרטין; טסלה, גולדמן זאקס, IBM ונטפליקס מחר, ו־TSMC וג'ונסון אנד ג'ונסון ביום חמישי.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים שמרו אתמול על יציבות. במקביל, אגרות החוב השקליות הממשלתיות ארוכות הטווח רשמו ירידות קלות של כ-0.3%. 

תשואות האג"ח של הממשל האמריקאי רשמו אתמול ירידות קלות. התשואה על אג"ח 10 שנים ירדה קלות סביב 3.80% והתשואה על אג"ח לשנתיים  נסחרה סביב 4.72%. 

● באיזה בנק תשלמו פחות על המרת מט"ח?

כלכלני בנק הפועלים מתייחסים למגמה בשוק האג"ח האמריקאי ומסבירים כי "על רקע נתוני האינפלציה לחודש יוני, נרשמה ירידה בתשואות האג"ח, אך שוק ההון עדיין צופה עליית ריבית בארצות הברית. מהחוזים העתידיים עולה שההסתברות להעלאתה לרמה של 5.5% בישיבת הפד הקרובה ב־26 ביולי נותרה כ־90%, וישנה עדיין הסתברות של כ־30% להעלאת ריבית נוספת לרמה של 5.75% בהחלטת הריבית בחודש נובמבר השנה".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לאחר מספר ימי רגיעה, הדולר חזר להתחזק מול השקל במהלך המסחר. הדולר התחזק בשעות הערב בכ-0.8% ונסחר סביב רמה של 3.632 שקלים. גם האירו התחזק, בשיעור של כ-0.6%, ונסחר סביב 4.08 שקלים לאירו. 

● הדולר בעולם בשפל של יותר משנה. איך זה משפיע על השקל?

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר מה עומד להערכתו מאחורי המגמה: "פיחות השקל כנגד האירו והדולר משקף פעם נוספת את התגובתיות החזקה של המטבע להתרחשויות מקומיות ולהערכות לגביהן. ההליך החקיקתי מתקדם ולוחות הזמנים ברורים - כשבכוונת הקואליציה לאשר את החוק לצמצום עילת הסבירות עד השבוע הבא. בהתאם גם צעדי המחאה שמתוכננים להמשך השבוע". מנחם מאמין עוד כי "ככל שרגעי ההכרעה יתקרבו - העצבנות בשוק המט"ח המקומי תגבר".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו ירידות של כ-1.5% אתמול וכעת הם רושמים עליות קלות. מחירה של חבית מסוג WTI עומד על 74.4 דולר, וחבית נפט מסוג ברנט נסחרת סביב 78.7 דולר.

4. מאקרו

היום לא יתפרסמו בעולם נתוני מאקרו חשובים. בארה"ב יתפרסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש מאי ובקנדה מדד המחירים לצרכן ליוני.

בישראל פורסמו אתמול נתוני התעסוקה והאבטלה לחודש יוני. לפי נתוני הלמ"ס, בחודש החולף חלה ירידה של קצת יותר מ־2% במספר המשרות הפנויות במשק, מ-126,683 בחודש מאי ל-123,657 משרות ביוני. במקביל, האבטלה בישראל נשארה ללא שינוי (בניכוי עונתיות). בפעם השלישית ברציפות, רמת האבטלה בישראל עומדת על 3.6% בלבד - שיעור המעיד על שוק הנמצא בתעסוקה מלאה.

בסין, התמ"ג ברבעון השני עלה ב-0.8% בקצב רבעוני, כאשר התחזיות המוקדמות ציפו לעלייה מתונה יותר של 0.5%. בהסתכלות שנתית התמ"ג עלה ל־6.3% כשהצפי המוקדם עמד על 7.3%. במקביל, הייצור התעשייתי בסין עלה בחודש יוני ב־4.4% בקצב שנתי - מעל התחזיות המוקדמות שציפו כי הנתון ירד ל־2.7%.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, כותב בהתייחס להחלטת הריבית בארה"ב הצפויה בשבוע הבא, כי "כוונת הפד להעלות ריבית אחרי שאינפלציית הליבה שם כבר עברה את השיא עוד בספטמבר 2022, היא חריגה ביחס לניסיון ההיסטורי. ב-50 השנים האחרונות הריבית נעצרה לפני או ביחד עם השיא באינפלציית הליבה. לדעתנו, עליית הריבית שצפויה ביולי היא יותר ביטוי של מתחים פנימיים בתוך הוועדה המוניטרית, מאשר צורך אמיתי".

עוד מוסיף זבז'ינסקי כי "השגת יעד האינפלציה תלויה פחות בעלייה של עוד 0.25% או אפילו 0.5% בריבית, אלא ביכולת של הפדרל ריזרב להימנע מהורדת ריבית מוקדמת. זה עשוי לדרוש ממנו עמידה בלחצים שיופעלו מבחוץ ומבפנים. השיקולים הלא ענייניים מאחורי ההחלטה האחרונה והבאה, מתווספים לטעויות שנעשו בתחילת גל האינפלציה".