הבורסה בת"א | סיקור שוטף

"העצבנות בשוק נמשכת": הדולר קופץ בחדות מול השקל

מדד ת"א 35 ות"א 90 ננעלו בירידות של כ-0.6% כל אחד • השקל נחלש מול הדולר והאירו • מדד הבנקים צלל בכ-1.7% • דלתא גליל זינקה בכ-6% • וול סטריט נסחרת בירידות שערים לאחר שמודי'ס הורידה דירוג לבנקים האמריקאיים • נתוני מאקרו חלשים פורסמו בסין

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:09

שער הדולר-שקל ממשיך בתנודתיות המאפיינת אותו לאחרונה. כעת הוא מטפס בקרוב ל1.5% ונסחר תמורת 3.72 שקלים למטבע. אלו רמות גבוהות המתקרבות לשיא המשבר הנוכחי בחודש יוני, אז עמד שער הדולר על 3.75 שקלים.

הדולר מתחזק גם אל מול סל המטבעות ולא רק מול השקל, אם כי ברמה פחותה. מדד הדולר העולמי, ה-dxy. התחזק ביממה האחרונה ב-0.62% ועומד על רמה של 102.69 נקודות.

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר בשיחה לגלובס כי "העצבנות בשוק נמשכת". לדבריו, "ככל שאי הוודאות סביב המצב הפוליטי בישראל תימשך, התנודתיות הלא שגרתית תמשיך ללוות אותנו".

עוד מוסיף מנחם כי "בהמשך החודש סוכנות דירוג האשראי פיץ' צפויה לפרסם את דירוג האשראי של ישראל, ברקע חוסר היציבות הפוליטית הגובר, לאחר שהפתיעה את השווקים לפני מספר ימים כשבחרה לפגוע בדירוג האשראי המושלם ממנו נהנתה ארה"ב, ולהוריד אותו מ־AAA ל־AA+". 

"אנחנו ממתינים לראות האם פיץ' תסתפק בפרסום דוח חמור בנוגע למצבה הכלכלי של ישראל ותיתן לממשלה להגיע להמשך החקיקה בצורה של הסכמות לאחר פגרת הקיץ, או שהצעדים שנעשו עד עכשיו בנוגע לקידום החקיקה המשפטית, כגון חוק צמצום עילת הסבירות, יספיקו להם כדי להוריד את דירוג האשראי".

עוד מוסיף מנחם כי "אנחנו רואים כי ישנה דריכות בשווקים ובפרט בשוק המט"ח לקראת פרסום הדוח של פיץ', מה שמשפיע על היחלשותו של המטבע המקומי מול המטבעות הזרים". יחד עם זאת מוסיף מנחם כי "הורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי פיץ' גרמה ל'שנאת סיכון כללית' בקרב המשקיעים שהובילה לנהירה אל נכסים בטוחים כמו הדולר, מה שגרם למטבע האמריקאי להתחזק מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל". 

17:34

הבורסה בת"א ננעלה בירידות שערים. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 ירדו בכ-0.6% כל אחד. בקרב המדדים הענפיים, בלט לחיוב מדד ת"א בנקים 5 שצלל בכ-1.7% בעקבות הפרסום בגלובס אתמול כי בבנק ישראל מצפים מהבנקים להגדלת ההפרשות להפסדי אשראי כבר בדוחות שיתפרסמו בשבועות הקרובים. 

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקלים.

את מחזור המסחר הגבוה ביותר ריכזו מניות הבנקים לאומי , פועלים  ודיסקונט .

בלטו לחיוב מניות דלתא גליל , גילת , פוקס  ודניה סיבוס .

מנגד, בלטו לשלילה מניות לייבפרסון , פרטנר , סלקום , אפולו פאוור  ואו פי סי אנרגיה .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו במגמה מעורבת. אגרות החוב הממשלתיות ננעלו במגמה דומה. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה בכ-0.5%.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל בכ-0.6% ונסחר סביב 3.72 שקלים האירו מתחזק מול השקל בכ-0.5% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

16:16

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 ות"א 90 יורדים בכ-0.6% כל אחד. מדד ת"א 125 יורד בכ-0.5%.

מניות סלקום , פרטנר , פרשקובסקי , לייבפרסון  ואורמד פארמ  נסחרות בירידות שערים.

מנגד, דלתא גליל , גילת , פוקס  ונייס  נסחרות במגמה חיובית.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק בכ-0.1% ונסחר סביב 3.70 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בשיעור דומה ונסחר סביב 4.05 שקלים.

15:00

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.4%. מדד הבנקים צונח בכ-2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-855 מיליון שקל. 

חברת גילת  צמחה ברבעון השני ב-21.8% בהכנסות והכפילה פי 3.5 את הרווח הנקי שלה על בסיס Non-GAAP בהשוואה לרבעון המקביל. ההכנסות הסתכמו ב-67.6 מיליון דולר והרווח הנקי ב-4.9 מיליון דולר, שהם 9 סנטים למניה. על-פי כללי GAAP, הרווח היה 4.3 מיליון דולר.

החברה גם מעלה את התחזית השנתית שלה, וצופה הכנסות של 265-285 מיליון דולר, צמיחה של 15% לעומת 2022. הרווח הנקי השנתי (GAAP) יוכפל ל-18-22 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם יסתכם ב-33-37 מיליון דולר, עלייה של 39%. המנכ"ל עדי צפדיה אמר שהחברה קיבלה הזמנות משמעותיות וחתמה על מספר עסקאות אסטרטגיות ברבעון.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת גם בשוק הממשלתי וגם בשוק הקונצרני. 

12:50

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ומדד ת"א 90 נסוג בכ-0.1%. מדד הבנקים צונח ביותר מ-2% בין השאר בעקבות הפרסום בגלובס אתמול כי בבנק ישראל מצפים מהבנקים להגדלת ההפרשות להפסדי אשראי כבר בדוחות שיתפרסמו בשבועות הקרובים.

ירידות בולטות רושמות בין השאר פועלים , לאומי , פרשקובסקי , ורידיס , לייבפרסון , פרטנר, סלקום  ואוגווינד .

מנגד, מניות הקנאביס בולטות בעליות חדות לאחר שמשרד הבריאות פרסם היום את מתווה הרפורמה בתחום הקנביס הרפואי שמטרתו טיוב והפחתת הרגולציה בתחום הקנביס הרפואי בישראל. עליות חדות רושמות בין השאר שיח מדיקל , אינטרקיור , טוגדר , קנבוטק  ותיקון עולם.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת גם בשוק הממשלתי וגם בשוק הקונצרני. 

11:18

בשוק המט"ח הדולר מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.7 שקלים והאירו עולה בכ-0.6% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

10:55

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 שומר על יציבות ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. מדד הבנקים יורד בכ-0.7%. 

מניית דלתא מותגים  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי הכנסותיה ברבעון השני הסתכמו בכ-193.3 מיליון שקל לעומת כ-197 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ-2%. הרווח הנקי ברבעון השני, בנטרול הוצאות עסקה נותר זהה לרבעון המקביל והסתכם בכ-21.2 מיליון שקל. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בסך של כ-10.1 מיליון שקל.

10:01

ירידות קלות בפתיחת המסחר בבורסה: מדד ת"א 35 נסוג בכ-0.4% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.1%.

ירידות בולטות רושמות אופקו, אנרג'יאן , מליסרון  ושפיר הנדסה . מנגד, נייס ופריון נטוורק  בולטות בעליות חדות.

09:28

חברת סופווייב  מסכמת את הרבעון השני של 2023 עם הפסד של כ-2.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-5.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. ההכנסות של סופווייב ברבעון השני צמחו בכ-53% לכ-12.4 מיליון דולר, בהשוואה לכ-8.1 מיליון דולר ברבעון השני של 2022. 

08:40

חברת אמות  דיווחה הבוקר כי ה-NOI ברבעון השני גדל בכ-11% ביחס לרבעון המקביל והסתכם בכ-252 מיליון שקל, וה-FFO לפי גישת ההנהלה ברבעון צמח בכ-14% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-204 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ-212 מיליון שקל בהשוואה לכ-305 מיליון שקל ברבעון המקביל. בחברה מסבירים כי הירידה נובעת עקב  התאמת שווי הוגן של נכסים שהייתה גבוהה יותר שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד. 

בשוק המט"ח הדולר מתחזק בכ-0.2% ונסחר סביב 3.68 שקלים והאירו עולה בכ-0.3% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

07:40

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. אתמול הבורסה ננעלה בעליות. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5%, ות"א 90 טיפס ב-0.9%. מדדי הביטוח ומניב ישראל טיפסו בכ-1.3% ומנגד מדד הביומד ירד ב-1.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

מניית האוטו-טק סיפיה ויז'ן המשיכה לזנק במחזור ענק, ללא דיווח כלשהו לבורסה, והשלימה עלייה של 330% מתחילת יולי. גם אלקטריאון  המשיכה להתקדם במחזור גבוה והשלימה קפיצה של 117% בחודש האחרון.

מניות הבנקים צפויות לרכז עניין היום לאחר שאתמול פרסמנו בגלובס כי בתחילת חודש יולי, התקיימה פגישה במשרדי בנק ישראל בהשתתפות בכירים במערכת הבנקאית, ובה הבנק המרכזי העביר מסר ברור וחד־משמעי: אנחנו מצפים להגדלת ההפרשות להפסדי אשראי כבר בדוחות שיתפרסמו בשבועות הקרובים.

● בנק ישראל במסר דרמטי לבנקים: מצפה שתגדילו את ההפרשות להפסדי אשראי 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר כשמדד הנאסד"ק טיפס בכ-0.6% ומדד S&P 500 עלה בכ-0.9% לאחר ירידות בארבעת ימי המסחר האחרונים. מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-1.2% וסגר את היום הכי טוב שלו מאז ה-15 ביוני. 

● הזמן החלש ביותר בשנה של וול סטריט מתקרב, והפעם יש סימנים מדאיגים במיוחד 

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה קלה ומנגד מדד ההנג סנג יורד בכ-1.3% והקוספי נסוג בכ-0.1%.

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. נייס  בולטת עם פער חיובי של כ-3.3%, טאואר 1.5% ונובה עם פער חיובי של 1.2% ומנגד אופקו עם פער שלילי של 3.5%.

עונת הדוחות: היום צפויות לפרסם תוצאות, בין השאר, אמות , גילת ולייבפרסון ומחר יפרסמו בזק , אנלייט אנרגיה , אנרג'יקס  ואיי.סי.אל.

● צמצום מסלולי ההשקעה הגיאוגרפיים: כך תעבוד הרפורמה החדשה של שוק ההון 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו אתמול ירידות של עד 0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי רשם מדד תל-גוב שקלי 10+ ירידה של כ-0.5%. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס בסקירתו השבועית לסיכונים ההולכים וגדלים בענף הנדל"ן וכותב כי "בשוק אג"ח החברות סיכונים אלה כמעט לא באים לידי ביטוי. המרווח הממוצע ברמות הדירוג השונות נמצא קרוב לממוצע היסטורי. באג"ח החברות ששייכות לענפי הנדל"ן והבנייה המרווחים אף נמוכים מהממוצע ההיסטורי מאז 2010. בחברות הבנייה והנדל"ן המדורגות A מינוס ומטה המרווח עומד כעת על כ־4.6% לעומת הממוצע ההיסטורי של 6.2%. בדירוגים הגבוהים יותר המרווח עומד על 1.8% לעומת הממוצע של 2.1%".

לדבריו, "קשה לחבר בין הממצאים אותם מציג בנק ישראל לגבי הסיכון בענפי הבינוי והנדל"ן עם הרגיעה שמשתקפת במרווחי האג"ח בענפים אלו. באופן כללי, המרווחים בשוק הקונצרני נראים נמוכים מדי, על אחת כמה וכמה לאור משקל הגבוה של ענף הבינוי והנדל"ן בסך האשראי העסקי. אנו ממליצים על חשיפה שמרנית לאפיק הקונצרני בכלל ובמיוחד לאג"ח החברות בענף הבנייה והנדל"ן".

במסחר באגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נרשמה אתמול מגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב לעשר שנים עלתה לכ-4.09% וכעת היא יורדת ל-4.05%. תשואת האג"ח לשנתיים ירדה לרמה של 4.76% וכעת היא יציבה.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שני השקל חזר לאבד גובה מול הדולר והאירו, כשהדולר התחזק בשעות הערב ונסחר סביב 3.68 שקלים והאירו טיפס ל-4.047 שקלים.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 85.3 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מציין שמלאי הנפט המסחרי בארה"ב הצטמצם בחדות בשבוע האחרון של יולי, על רקע קיצוץ באספקת הנפט של ערב הסעודית ורוסיה, שהקטינו את היצע הנפט בשוק הגלובלי והביאו לעליית הביקושים לנפט של ארה"ב.

"להערכתנו, מחיר הנפט לא צפוי לחזור לרמה של 70 דולרים לחבית בקרוב, אלא אם ערב הסעודית תחליט להגדיל מחדש את תפוקת הנפט שלה, כך שהממשל האמריקאי לא צפוי להתחיל למלא את מאגר הנפט האסטרטגי בחודשים הקרובים", כתב בפמן.

4. מאקרו

בסין פורסמו היום נתוני מאקרו המעידים על חולשת הכלכלה. הייצוא מסין רשם ירידה של 14.5% ביולי, בהשוואה לחודש יולי אשתקד, והייבוא למדינה רשם ירידה של 12.4% במונחי דולר. כלכלנים ציפו לירידה של 12.5% בייצוא הסיני וירידה של 5% בייבוא. 

בהמשך היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בגרמניה ובהמשך השבוע צפויים להתפרסם נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב ובסין. בארה"ב צפוי המדד לרשום עלייה של 0.2% ביולי ושל 3.3% ב־12 החודשים האחרונים (עלייה מרמה של 3% ביוני). מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי מוצרי המזון והאנרגיה, צפוי גם הוא לעלות ב־0.2% ביולי.

5. תחזית

האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, צופה מימוש בשוק המניות האמריקאי, בהתאם לעונתיות הרגילה. ואלד מציין שהיסטורית, בשנה הקודמת לשנת בחירות בארה"ב, כמו השנה הנוכחית, מגיע מדד S&P 500 לתחתית מקומית בסוף אוגוסט. הוא צופה מימושים קלים במדד עד לרמת תמיכה של 4,300 נקודות (כלומר, ירידה של 4% ביחס לרמתו היום).

בראייה ארוכת טווח, הוא ממליץ על מניות צמיחה. בין המניות עליהן הוא ממליץ - חברות גדולות כמו קוסטקו, גוגל ו‏־Lululemon, וחברות קטנות יותר כמו Ensign Group, Freshpet, וגם סימילרווב הישראלית.