נפרדו דרכיהם של ערוץ 14 וטאבולה: למה זה קרה?

טאבולה הייתה שותפת הפרסום המרכזית של אתר ערוץ 14, ועל־פי ההערכה, הזרימה לערוץ 2-3 מיליון שקל בשנה • בתגובה לפניית גלובס, מסר הערוץ כי הפסקת העבודה עם חברת הפרסום הדיגיטלי נעשתה ביוזמתו • עם זאת, מספר גורמים בשוק הפרסום אומרים כי הייתה זו דווקא יוזמה של טאבולה

מגל וסינגולדה / צילומים: שלומי יוסף, כפיר זיו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מגל וסינגולדה / צילומים: שלומי יוסף, כפיר זיו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קוראי אתר ערוץ 14 התרגלו לכך שבתחתית הכתבות המתפרסמות באתר החדשות, משובצות המלצות לכתבות נוספות שאולי יעניינו אותם. גם בתוך הכתבות, שובצו לא מעט פרסומות והמלצות על כתבות בתוך ומחוץ לאתר. אלא שמי שנכנס לגלישה באתר החדשות מאז תחילת השבוע נתקל במחזה אחר: מהעמוד הוסרו כמעט כל הפרסומות. מאחורי רשת הפרסום הזו עמדה חברת טאבולה הישראלית של היזם אדם סינגולדה - אשר נעלמה מן האתר מוקדם יותר השבוע.

מה קרה למוקד שירות הלקוחות של תמי 4 בעקבות הקרב עם ערוץ 14?
שטראוס ודלק רכב הפסיקו את הפרסום בערוץ 14. בשוק מנתחים את ההשלכות
יו"ר בזק: "ההשפעה של FreeTV על yes זניחה, בספק אם המיזם יצליח"

בתגובה לפניית גלובס, הודה הערוץ כי הפסקת העבודה המשותפת נעשתה ביוזמתו, בעקבות פנייה שנעשתה מטעם הערוץ לחברת ההייטק בחודש מאי האחרון. על־פי ההערכות בתעשייה, לאחר שנקלטה הבקשה בטאבולה (Taboola), היא אישרה לערוץ להודיע על התאריך המדויק בו יבקש להפסיק את ההתקשרות, אך טרם נודע אם הדבר אכן קרה. במקביל, גורמים בשוק רכש המדיה מעריכים כי דווקא טאבולה היא זו שהעדיפה להקדים את הפרידה מהערוץ עוד לפני שתמה תקופת השירות הרשמית, בין השאר כתוצאה של לחצים שהגיעו מחוץ לחברה.

טאבולה הייתה שותפת הפרסום המרכזית של אתר ערוץ 14 ועל־פי ההערכה, הזרימה לערוץ 2-3 מיליון שקל בשנה מקמפיינים משותפים. כעת, נראה כי הורדת פלטפורמת הפרסום הישראלית הותירה את אתר ערוץ 14 ללא מערכת חלופית, וכי האתר מתפקד כמעט ללא פרסומות וכתבות ממומנות. לגלובס נודע כי הערוץ מפתח מערכת משלו לפרסום ישיר כבר מספר חודשים, אשר צפויה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים.

לאור הדברים, לא ידוע מדוע ערוץ 14 החליט להוריד את המערכת של טאבולה דווקא בעיתוי זה - כאשר אין מערכת חלופית העומדת לרשותו. ענף מנועי ההמלצה הממומנים נשלט כיום על־ידי חברות ישראליות: הגדולה שבהן היא טאבולה, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של מיליארד דולר; אאוטבריין של היזמים ירון גלאי ואורי להב, הנסחרת בשווי של 280 מיליון דולר והחברה הפרטית אופן ווב (OpenWeb) של נדב שובל, שסבב הגיוס האחרון שלה בסוף 2022 הקנה לה שווי של 1.5 מיליארד דולר. איתור של מערכת חלופית, כמו זו של אאוטבריין, למשל, המתחרה המשמעותית של טאבולה, הייתה מציבה את ערוץ 14 בפני דילמה: מדיניות השימוש של אאוטבריין נוקשה מזו של טאבולה.

טאבולה היא חברה ציבורית, אך כמה מחברי הדירקטוריון שלה, בהם חמי פרס מקרן פיטנגו וארז שחר מקרן קומרה, הם ממובילי מחאת ההייטק, הקוראת, בין השאר, גם לחרם על ערוץ 14, בשל דבריו של עו"ד ארי שמאי כי יש לשחרר את רוצח ראש הממשלה רבין יגאל עמיר. שמאי הורחק מהערוץ, שגם פרסם גינוי על דבריו.

ארז שחר, שותף מנהל, קומרה קפיטל / צילום: איל יצהר
 ארז שחר, שותף מנהל, קומרה קפיטל / צילום: איל יצהר

רק באחרונה, פרסם מטה מחאת ההייטק קריאה לרשת סופר-פארם להחרים את הערוץ. "שטראוס יצאו במהלך אזרחי אמיץ - איפה הקול שלכם?", קראו במטה המחאה. שחר, שותף מייסד בקרן קומרה (Qumra), הוא המשקיע החיצוני הראשון בטאבולה עוד מהיותו שותף בקרן הקודמת בה עבד, אוורגרין. שחר נחשב למייסד מחאת ההייטק, כאשר הוציא את עצומת ההייטקיסטים עוד בתקופת המשא ומתן הקואליציוני, לפני הצגת התכנית המשפטית של השר יריב לוין. אוורגרין היא בעלת האחזקות המוסדית הגדולה בטאבולה, עם מעל ל-8% מהמניות בה.

מערוץ 14 נמסר: "בחודש מאי האחרון הודענו לחברת טאבולה על סיום ההתקשרות".

מטאבולה, ארז שחר וחמי פרס לא התקבלה תגובה לידיעה.

גילוי מלא: לגלובס ולטאבולה מערכת יחסים מסחרית.