הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה התחזקו בסיום; מדד הבנקים נפל ב-1.5%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8% ות"א 90 ירד ב-0.9% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • הכלכלן הראשי של דויטשה בנק: "ההסתברויות למיתון בארה"ב ירדו על רקע נתוני הצריכה החזקים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המגמה השלילית בבורסה התחזקה בשעה האחרונה של המסחר. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8% ות"א 90 ירד ב-0.9%. מדד הבנקים נפל ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.22 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו בין השאר אפולו פאוור , נאוויטס , ורידיס , קרסו נדלן , מטריקס וקווליטאו .

מנגד, ירידות בולטות רשמו אלקטריאון , לייבפרסון , פריורטק , דיפלומט, אל על , מגה אור וקבוצת דלק.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של עד 0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרו במגמה מעורבת.

16:15

ירידות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו 0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-717 מיליון שקל בלבד.

מגה אור  צונחת ב-4%, קמטק  ב-2.5% ודיפלומט אחזקות  בכ-3%. עוד בולטות בירידות נובה , לייבפרסון , סיפיה וחלל תקשורת .

14:54

נמשכת המגמה השלילית בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. מנגד, ת"א ביטוח עולה ב-0.8%.

חברת גילת , העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת, הודיעה היום כי נבחרה לבצע מודרניזציה של רשת התקשורת הלוויינית על ידי Ethio Telecom - חברת התקשורת הממשלתית של אתיופיה. עוד דיווחה החברה כי פלטפורמת ה-SkyEdge II-c של גילת בשילוב עם מאות טרמינלי VSAT מסוג Capricorn ו-Gemini, תאפשר לשפר את יכולות התמסורת הסלולרית הלוויינית 4G ואת התקשורת ללקוחות עסקיים באזורים מרוחקים במדינה.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של 0.4%.

13:39

ירידות קלות בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.6% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. מדד ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה השלילית ויורד ב-0.9%.

חברת מיה דיינמיקס , העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לכלי תחבורה חשמליים זעירים דיווחה כי חתמה עם חברת LLC ,Powersport Shock, חברה פרטית המאוגדת בפלורידה, ארה"ב, הפועלת בין היתר בתחום ההפצה של כלים ממונעים, על הסכם הפצה להפצת מוצרי החברה בפלורידה. עוד דווח כי תקופת הסכם ההפצה הינה ל- 12 חודשים.

בשוק המט"ח, השקל ממשיך להיחלש מול המטבעות הזרים: הדולר מתחזק ב-0.5% ונסחר סביב 3.81 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.6% ונסחר על רמה של 4.09 שקלים.

12:18

מגמה מעורבת בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. 

בולטות לחיוב מניות אלטשולר שחם , איסתא , אפולו פאוור  ושיכון ובינוי .

חברת קרדן נדלן , העוסקת בתחום הבניה למגורים, נדל"ן מניב וביצוע עבודות בניה דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם לביצוע פרויקט פינוי בינוי להקמת שלושה בניינים בני 21 קומות ברמת גן בכ-220 מיליון שקל. 

11:04

המסחר בבורסה בת"א מתנהל לפי שעה בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.3%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א בנקים יורד ב-0.6% בעוד מדד ת"א ביומד עולה ב-0.7%.

מניית חברת קווליטאו , העוסקת בפיתוח, ציוד בדיקה לתעשיית המוליכים למחצה, מזנקת בחדות. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי הממשל האמריקאי הודיע לחברה על הסרת המגבלות בקשר עם אספקת מלוא ההזמנה ללקוח מוצרי מוליכים למחצה שהינו תאגיד סיני, להזמנה רב מערכתית בהיקף של כ-1.7 מיליון דולר.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של 0.2%.

10:04

יום המסחר בת"א נפתח במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.1%.

בולטות לחיוב מניות נכסים ובנין , איסתא , או פי סי אנרגיה , ושטראוס .

מנגד, לייבפרסון , קמטק , נובה  ואלקטרה צריכה  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק המט"ח, השקל ממשיך להיחלש מול המטבעות הזרים: הדולר מתחזק ב-0.7% ונסחר סביב 3.82 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.9% ונסחר על רמה של 4.10 שקלים.

08:12

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהיחלשות של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק ב-0.3% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.808 שקלים. האירו מתחזק ב-0.6% ועומד על 4.09 שקלים. 

07:49 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית. אמש (ג'), עליות קלות נרשמו במדדי המניות המרכזיים בבורסה בת"א. ברקע למסחר, עמד הדיון בבית המשפט העליון בנוגע לביטול חוק יסוד הנוגע ל"עילת הסבירות".

מניית גלאסבוקס  זינקה בכ-17% לאחר שהחברה, הפועלת בתחום של חוויית משתמשים באתרי אינטרנט ואפליקציות מובייל (פלטפורמות, ניתוח ומיקסום), דיווחה כי חתמה על חוזה הרחבה עם תאגיד בנקאי גדול בארה"ב בהיקף כולל של 42.3 מיליון דולר לתקופה של 3 שנים. כמו כן, קיימת האופציה לחידוש החוזה מדי שנה לאספקת מוצריה. התשלום הראשון בסך של 14 מיליון דולר צפוי להתקבל במהלך הרבעון הרביעי השנה.

בארה"ב, המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות שערים: מדד הנאסד"ק ירד בכ-1%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.6% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%.

"האירוע הנוצץ של השנה": האם השווי של ARM בהנפקה בוול סטריט גבוה מדי   

מניית אפל  נסחרה בירידות שערים לאחר שענקית הטכנולוגיה קיימה את אירוע ההשקה השנתי שלה בקופרטינו, קליפורניה. בהשקה נחשפו אפל וואטש 9 ואפל וואטש אולטרה 2. במקביל, אפל הציגה את האייפון 15 וחשפה את האי הדינמי, והמעבר לכבל USB-C. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. קמטק בולטת עם פער שלילי של כ-2% ומנגד קומפיוג'ן עם פער חיובי של 1%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות שערים. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. מדד הניקיי יורד ב-0.2%, ההנג סנג יורד בשיעור דומה, בורסת שנחאי מאבדת מערכה 0.9% ומדד הקוספי נסחר בירידות של 0.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אמש (ג') מגמה חיובית. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו עליות של כ-0.1%, והאג"ח הממשלתיות רשמו עליות קלות.

במסחר באג"ח הממשל בארה"ב הבוקר אגרות החוב נסחרות בירידות שערים. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-4.28% ותשואת האג"ח לשנתיים על כ-5%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, כותב בסקירתו השבועית כי עליית התשואות והעצירה הקרובה בהעלאות ריבית הפדרל ריזרב, מגבירות ביקושים לאג"ח מצד המשקיעים המוסדיים האמריקאים. התרומה השנייה בגודלה לביקושים לאג"ח ברבעון השני הייתה של משקי הבית, בהמשך לביקושים החזקים ברבעונים הקודמים. גם הביקושים של משקיעים מחוץ לארה"ב היו חזקים. לעומת זאת, הבנקים המשיכו למכור אג"ח.

"אנו מעריכים שאחת הסיבות ללחץ לעליית התשואות שנרשמה לאחרונה בארה"ב היא הסנטימנט "השורי" של המשקיעים באג"ח הממשלתיות, שלפי הסקר של ג'יי.פי מורגן עד לא מזמן היה בשיא", כתב זבזינסקי. "הסקר מראה כעת שהסנטימנט השורי נחלש, מה שעשוי לשחרר לחצים לעליית התשואות. אנו ממשיכים לצפות לתפנית במסרי הפד, שתוביל לירידה בתשואות האג"ח".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבעות, השקל המשיך להתחזק בשלישי, כשברקע הדיון בחקיקה המשפטית בבית המשפט העליון. הדולר נסחר סביב 3.80 שקלים והאירו סביב 4.08 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "היצעי מט"ח הביאו להתחזקות השקל אולם החשש ממשבר חוקתי, בצל דיוני בג"ץ, מגביל את פוטנציאל הייסוף שלו. המגמה החיובית שנרשמה בשוק המניות האמריקאי בימים האחרונים, תרמה לעודפי היצע מצד הגופים המוסדיים. רמת החשיפה המט"חית של הגופים המוסדיים העומדת בממוצע על כ־20%, מלמדת על עלייה בפוטנציאל התנודתיות, כאשר הגופים המוסדיים עשויים להגיב בעוצמה במקרה של עליות שערים בשוק המניות, או הסדר פשרה בסוגיות של הרפורמה המשפטית".

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות קלות לאחר שאמש זינקו בחדות ושברו שיאים של 10 חודשים. מחירה של חבית מסוג WTI עומד הבוקר על 89 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 92 דולרים.

4. מאקרו

בארה"ב, יפורסם היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. צפי הכלכלנים עומד על עלייה של 0.6% במדד הכללי בחודש שעבר, ו-0.2% במדד הליבה.

מדד המחירים בארה"ב צפוי לטפס שוב. האם הפד יעלה את הריבית? 

ביום חמישי, תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה.

בישראל, תפרסם הלמ"ס ביום שישי את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. 

בסקירה השבועית של Global X, אנליסט המחקר דיוויד בנימינוב מציין כי "מדד המחירי לצרכן בישראל שצפוי להתפרסם ביום שישי הקרוב עשוי לרשום עלייה על רקע העלייה במחירי האנרגיה. אנחנו מעריכים כי המדד החודשי יצביע על עלייה של 0.6% - גבוה בהשוואה לחודשים קודמים - ואילו המדד השנתי יעלה ל-3.6%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי האנרגיה, צפוי לעלות ב-0.2% - ול-4.3% ברמה השנתית".

5. תחזית

הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, כריסטיאן נולטינג, כותב בסקירת השווקים השבועית שלו כי "הנתונים שיתפרסמו בימים ובשבועות הקרובים יכתיבו כמה בסופו של דבר נמוכה או גבוהה תהיה הריבית הנייטרלית, לאחר שהתשואות בשוק האג"ח האמריקאי עברו את קצב האינפלציה השנתי. רוב הכלכלנים, ביניהם חברי הפד, חושבים שאנחנו בטריטוריה מרסנת. עם זאת, ההסתברויות למיתון ירדו על רק נתוני צריכה חזקים, וכעת תרחיש 'הנחיתה הרכה' בארה"ב נראה אפשרי. זהו גם המסר מדוח התעסוקה האחרון שם".

עוד מוסיף נולטינג כי "כעת אנו נכנסים לשלב המסוכן, בו ההשפעות המאוחרות של המדיניות המוניטרית עשויות לבוא לידי ביטוין".