הבורסה בת"א | סיקור שוטף

עליות קלות בנעילה בת"א; מדד ת"א 35 עלה ב-3.8% בשנת 2023

מדד ת"א 35 הוסיף לערכו 0.6%, ומדד ת"א 90 עלה בשיעור דומה • נתוני מאקרו רבים צפויים להתפרסם בשבוע הקרוב, שהמסחר בו יהיה מקוצר בבורסות רבות • בנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית ביום שני • בנק Rothschild & co: "לא נראה שאנו עומדים בפני גל נוסף של אינפלציה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר האחרון לשנת 2023 ננעל במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-0.6%, ומדד ת"א 90 עלה בשיעור דומה. מניות הפיננסים זינקו בכ-1.6%, ומדד ת"א ביטוח הוסיף לערכו כ-1.5%.

בסיכום שנת 2023, רוב מדדי הבורסה המקומית סיימו את השנה בתשואות חיוביות. מדד ת"א 35 הוסיף לערכו כ-3.8%, ומדד ת"א 90 עלה ב-4.3%. בלט לחיוב מדד ת"א נפט וגז שרשם תשואה שנתית של 38%. מנגד, מדד ת"א רשתות שיווק צלל בכ-12% מתחילת שנת 2023.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.04 מיליארד שקל.

בלטו לחיוב מניות דוראל אנרגיה , הפניקס , פורמולה מערכות , אלקו  וערד . מנגד, אופקו הלת' , פרשקובסקי , מימון ישיר  ופריון נטוורק  ננעלו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.4% במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.1%.

14:58

יום תנודתי בבורסת ת"א. מדדי המניות המרכזיים שוב שינו כיוון ונסחרים בשעה זו בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.4% ות"א 90 עולה ב-0.2%. מניות הביטוח מובילות את המגמה החיובית ומטפסות בכ-1.6%. מנגד, ת"א נפט וגז מאבד מערכו 0.4%.

חברת קליל , העוסקת בייצור פרופילים ומוצרי אלומיניום לענף הבנייה, דיווחה לפני זמן קצר מר פרדי אבוקרט, מנכ"ל החברה, הודיע לה על רצונו לסיים את תפקידו בחברה, בנסיבות שאין להביאן לידיעת הציבור, במועד שיתואם עם החברה.

13:55

מגמה מעורבת בבורסת תל אביב; מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 מאבד מערכו 0.3%. מניות הטכנולוגיה נסחרו בירידת של 0.5% ומניות הקלינטק מטפסות ב-0.9%. 

חברת ג'י סיטי  עדכנה הבוקר כי החברה הבת, קרן להשקעות בנדלן שהתאגדה בברזיל, הגישה לרשות ניירות הערך בברזיל טיוטת תשקיף פומבית לרישום ראשוני למסחר (IPO) בבורסה לניירות ערך בסאו פאולו, בדרך של הצעת מכר בהיקף של 100 - 312.5 מיליון ריאל ברזילאי (כ-75 מיליון ש"ח - 235 מיליון ש"ח), המשקף כ-6%-20% מאחזקות החברה במנפיקה. התשקיף כולל אפשרות להגדיל את היקף ההנפקה לעד 28% מאחזקות החברה במנפיקה, בהתאם למנגנונים הקבועים בתשקיף הצעת המכר (קרי להיקף מקסימאלי של 437.5 מיליון ריאל). 

12:42

שינוי מגמה בבורסת תל אביב. המדדים המרכזיים נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 מאבד מערכו 0.2%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של 0.1%. 

12:02

עליות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ומדד ת"א 90 מטפס ב-0.1%.

את המניה החיובית בבורסה מובילה מניית ישראכרט שמזנקת על רקע האישור שנתנה רשות שוק ההון בעסקת המיזוג בין הראל לחברת האשראי (הרחבה מטה).

גם מניית מספנות ישראל  עולה בחדות במדד ת"א 125 לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי חברה נכדה שלה חתמה על הסכם למכירת אוניית מטען אשר נרכשה בשנת 2020 ובעלת כושר נשיאה של כ- 7,850 טון, בתמורה לסך של 6.5 מיליון דולר ארה"ב (כ-23.5 מיליון שקל). עוד דווח כי השלמת עסקת המכירה של האוניה צפויה להתבצע במהלך הרבעון הראשון או השני של שנת 2024. עם השלמת העסקה צפויה החברה להכיר ברווח בסך של כ7- מיליון ש"ח בגין מכירת האוניה.

11:13

פחות משנתיים מאז שהונפקה מודיעה יוזרוואי  (userway) על כוונתה להימכר לחברה בשם לבל אקסס (level access) מארה"ב. יוזרוואי הפועלת בתחום הבינה המלאכותית ומספקת פתרונות נגישות דיגיטלית, תמכר תמורת כ-276 מיליון שקל (98.7 מיליון דולר) זאת כמעט ללא פרמיה ביחס למחיר השוק של המניה שלה. שווי השוק של יוזרוואי הבוקר עם פתיחת המסחר עמד על 272 מיליון שקל. שתי החברות התקשרו בהסכם מיזוג מפורט שבמסגרתו תרכוש לבל אקסס את המניות של יוזרוואי במזומן.

10:38

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4%, ומדד ת"א 90 מטפס ב-0.7%. 

הראל  וישראכרט  קיבלו שניים משלושת האישורים הדרושים להשלמת רכישת חברת כרטיסי האשראי על ידי חברת הביטוח. זאת לאחר שביום חמישי האחרון שלחה רשות שוק ההון מכתב להראל בו היא מאשרת את הרכישה, אך מטילה מגבלות על שני הגופים. כעת ממתינים בהראל ובישראכרט לשימוע אליו זימנה אותן רשות התחרות, הרגולטור השלישי שצריך להעניק את אישורו לעסקה, ובינתיים מערימה קשיים. 

10:05

בורסת תל אביב נפתחה בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס.

בולטות לחיוב מניות קרסו מוטורס , איידיאיי ביטוח , מניבים ריט , וישראכרט .

מנגד, אופקו הלת' , פריון נטוורק , סאפיינס , קמטק  וטבע  נסחרות בירידות.

08:08

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בירידות קלות. מגמה שלילית מתונה אפיינה את המסחר במניות בבורסה בתל אביב ביום חמישי. המדדים המובילים ת"א-35 ות"א-125 נסחרו בירידות מתונות של כ-0.3%-0.4%.

איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות המובילים מהמרים על בורסת ת"א 

בין המדדים הענפיים בלטו מניות הבנקים, שעלו ב-0.5% ביום חמישי וב-4.9% מתחילת החודש. מניות ת"א ביומד נסחרו ביום חמישי בירידה של כ-0.4%, אך מתחילת חודש דצמבר עלו ב-16%. מניות שבלטו במסחר ביום חמישי הן עלבד, המייצרת בדים לא ארוגים, ויצרנית הממתקים כרמית, שתיהן עלו בשיעור דו-ספרתי בשעות הצוהריים.

בעל בד העלייה הגיעה בעקבות דיווח על מזכר הבנות לכניסת לאומי פרטנרס כשותף לחברה בפעילות ההיגיינה הנשית.

בסיכום שבועי, מדד ת"א-35 נסחר בעלייה מינורית לעומת השער של סוף השבוע שעבר. מתחילת השנה, וכשנותר עוד יום מסחר אחד לסיום שנת 2023, המדד עלה ב-3.4%. זאת, בעוד שבתקופה זו מדד S&P 500 עלה בארה"ב ב-24.5%.

המניה שאכזבה, העסקה שבוטלה והקאמבק הגדול: אירועי השנה בשוק ההון 

בוול סטריט, המסחר ביום שישי האחרון ננעל במגמה שלילית: הנאסד"ק נחלש ב-0.6%, ה-S&P 500 איבד 0.3% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 עלה ב-0.3%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.8% והנאסד"ק הוסיף כ-0.1%.

בסיכום שנתי, הנאסד"ק מסכם עלייה של 43.6% מתחילת השנה ומציין את העלייה השנתית השישית בגודלה מאז הושק המדד ב-1971. הנאסד"ק 100 טיפס בכ-54% בשנת 2023 וחתם את השנה הטובה ביותר מאז 1999. לצד זאת, מדד ה-S&P500 עלה בשנת 2023 ב-24.2%, והדאו-ג'ונס עלה ב-13.7%.

המנכ״ל הכי ותיק בתעשיית הטק דורג גם כמנכ"ל הטוב ביותר של 2023 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים.  פורסייט בולטת עם פער שלילי של כ-13% ומנגד קומפיוג'ן  עם פער חיובי של 12%.

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב המקומי התנהל ביום חמישי במגמה שלילית מתונה, הן במדדי איגרות החוב הממשלתיות תל גוב והן במדדי איגרות החוב הקונצרניות תל בונד. מדד תל בונד 20 נחלש ב-0.2%, וסיכם שבוע של ירידה מתונה, כאשר מתחילת השנה הוא עלה ב-4.6%.

בסקירה השבועית של לידר שוקי הון נכתב, כי "אנחנו ממשיכים להעדיף את האפיקים הצמודים. "זאת, כאשר תמחור האינפלציה נמוך יחסית לסיכוני האינפלציה כלפי מעלה מכיוון שער החליפין (בניגוד למגמה היום), עלייה במחירי היבוא (מגבלות בהיצע ועלייה במחירי ההובלה), ביקוש 'כבוש' לאחר המלחמה והעלאות מסים על ידי האוצר.

"לאור מכלול הסיכונים בישראל, התשואה ל-10 שנים אמורה להיות גבוהה מזו של ארה"ב".

בשוק החוב בארה"ב, תשואות האג"ח האמריקאיות רשמו תנודות קלות ביום שישי במהלך המסחר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 3.866% והתשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.25%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ, ביום שישי הדולר נחלש קלות מול השקל ועמד על 3.6 שקלים. האירו נחלש בעוצמה חזקה יותר מול השקל (1.1%) ועמד על 3.979 שקלים. בחישוב שבועי, הדולר נותר ללא שינוי מול השקל. מול האירו, השקל נחלש ב-0.4% במהלך השבוע האחרון.

בסחורות, חבית נפט מסוג ברנט נסחרה ביום שישי בכ-77 דולר, ירידה קלה במסחר היומי. הנפט התייקר ביחס למחירו מוקדם יותר החודש בכ-6.5%, על רקע מתקפות החות'ים שהובילו לפגיעה בתובלה הימית הבינלאומית.

בזמן המלחמה: לבנון יוצאת לסבב נוסף של חיפושי גז ונפט בגבול עם ישראל 

4. מאקרו

בישראל צפוי בנק ישראל לפרסם ביום שני את החלטת הריבית שלו. על פי בלומברג, הקונצזנוס מתמחר הפחתת ריבית של 0.25% בהחלטת הריבית הקרובה. עם זאת, מספר לא מבוטל של כלכלנים בכירים במשק צופה כי הבנק המרכזי בישראל ינקוט במשנה זהירות, יותיר את הריבית על כנה בהחלטה הנוכחית ויפחית את הריבית רק בהחלטה הבאה (פברואר).

נתונים שתפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע הקרוב כוללים רכישות בכרטיסי אשראי בספטמבר-נובמבר, שכר ממוצע ברוטו לשכירים באוקטובר ופדיון רשתות השיווק בספטמבר-נובמבר.

ברחבי העולם, שבוע המסחר הקרוב צפוי להיות מקוצר בבורסות רבות, על רקע תחילת השנה האזרחית. למרות זאת צפויים להתפרסם נתוני מאקרו בולטים רבים, ביניהם למשל מדדי המחירים ליצרן בארה"ב, בסין, במספר מדינות באירופה ובגוש האירו.

עוד צפויים להתפרסם נתוני אבטלה בספרד ובגרמניה, משרות פנויות ושיעור אבטלה בארה"ב, וכן מדדי המחירים לצרכן בצרפת, בגרמניה ובגוש האירו. באוסטרליה תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי. הריבית באוסטרליה מגיעה כיום ל-4.35%, לאחר שבנובמבר היא עלתה, ובדצמבר נותרה ללא שינוי.

בוול סטריט יתפרסם מספר קטן של דוחות כספיים, בין היתר של הקמעונאית Walgreens.

5. תחזית

נוח גורדון מבנק Rothschild & co בישראל אומר, כי לא נראה שאנו עומדים בפני גל אינפלציה נוסף, וכי כוח הקנייה של הציבור מתאושש לפחות חלקית בארה"ב ובאירופה. "האינפלציה הנמוכה היא אולי לא יוצאת דופן, אבל העובדה שהיא מתרחשת ללא עלייה משמעותית בשיעור האבטלה היא בהחלט נקודה לציון", כתב גורדון. להערכתו, שיעורי הריבית צפויים לרדת ב-2024, אך הדבר לא ישפיע על רווחיות החברות. הוא מזכיר שהמניות בארה"ב תיקנו יותר ממחצית מההפסד שנגרם למשקיעים מסוף 2021.

לדבריו, מדדי האינפלציה הראשיים ירדו, במיוחד באירופה, ומחירי הנפט ירדו אל מתחת לרמות של תחילת אוקטובר, מה שמועיל להתמתנות אינפלציית מדד האנרגיה בארה"ב.

"האינפלציה של מוצרי הצריכה ממשיכה לרדת הן בארה"ב והן באירופה", הוא מוסיף. "אינפלציית השירותים נותרה 'דביקה', אך נראה כי היא הגיעה לשיא". גורדון צופה כי האינפלציה בארה"ב תתייצב בטווח של 2%-4% מעל היעד בחודשים הקרובים, אך מוקדם להסיק שפרק האינפלציה הזה הסתיים במלואו.