השרים לא אישרו יו"ר לחברת החשמל, וביהמ"ש חייב את החברה לשלם את הקנס

ביהמ"ש דחה עתירה שהגישה חברת החשמל על החלטת רשות ני"ע להטיל עליה קנס בגובה 900 אלף שקל בשל אי-מינוי יו"ר דירקטוריון ● חברת החשמל טענה כי לא היה בכוחה למנוע את אי-המינוי התלוי בגורמים פוליטיים - אך ביהמ"ש דחה את טענתה

ניצן שפיר | 25.02.2024

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה ביום חמישי האחרון עתירה שהגישה חברת החשמל על החלטת רשות ניירות ערך להטיל עליה קנס בגובה 900 אלף שקל בשל אי-מינוי יו"ר דירקטוריון.

זו הפעם הראשונה שהרשות מטילה עיצום כספי על חברה ממשלתית עקב אי-מינוי. יחד עם חברת החשמל, הוטל גם עיצום כספי בגובה 880 אלף שקל על נתיבי הגז הטבעי לישראל בשל אי-מינוי יו"ר דירקטוריון. 

משקיעי הנדל"ן שלא דיווחו על הכנסות משכר דירה וספגו קנס ענק
תבע לבטל את המזונות אחרי שבתו ניתקה עמו קשר. מה קבע בת המשפט?

חברת החשמל פעלה ללא יו"ר דירקטוריון מאז אוגוסט 2021, אז פרש יפתח רון-טל, ועד שבשבוע שעבר דורון ארבלי מונה ליו"ר באישורם של השרים אלי כהן ודוד אמסלם.

חברת החשמל טענה בעתירה כי אין תכלית הרתעתית בקנס, מאחר שלא היה בכוחה למנוע את אי-המינוי התלוי בגורמים פוליטיים. השופט בני שגיא, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, קבע כי רשות ניירות ערך הייתה מוסמכת להטיל את הקנס, ודחה את הטענה. "אין מטרתו של העיצום הכספי להעניש את המפר בשל חלקו בהפרה, ולעניין זה אין הבדל בין הפרה רשלנית להפרה בזדון". 

השופט ביקר את האופן בו פעלה החברה

שגיא ביקר את האופן שבו פעלה חברת החשמל כדי להבטיח את את מינוי היו"ר, וציין כי יכלה לנקוט פעולות נוספות על אלה שנקטה: "חברי הדירקטוריון מחויבים לפעול במרץ להבטחת טובת החברה והניהול העסקי התקין של החברה, בהתאם לחובותיהם כלפי החברה. בהקשר זה ניתן להעלות על הדעת קשת רחבה של פעולות אפשריות שיכולים לנקוט חברי דירקטוריון חברה ממשלתית לקידום מינוי יו"ר לדירקטוריון החברה".

חברת החשמל טענה כי היא פעלה "במרץ מאחורי הקלעים" ועשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ההפרה. השופט שגיא קבע כי פעולותיה היו לפנות לרשות החברות הממשלתיות פעם אחת, ולאחר קבלת ההתראה על העיצום - לפנות פעם אחת לשרים.

התנועה לטוהר המידות הגישה עתירה לבג"ץ נגד השר דודי אמסלם האחראי על החברות הממשלתיות, בטענה כי הוא מונע מינוי יו"ר לחברת החשמל. בעקבות העתירה שלחו המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, עורכי הדין גיל לימון ומאיר לוין, מכתב בו הבהירו כי אי-מינוי יו"ר לחברה מהווה הפרה של החוק, וכי על השרים לפעול בהקדם ולהגיע להסכמה על מועמד. בג"ץ הורה לשרים לנמק מדוע אינם ממנים יו"ר ודירקטורים. ערב הדיון הושג סיכום בין השר אמסלם לשר כהן על מינויו של ארבלי ועל מינוי ארבעה דירקטורים נוספים.

את חברת החשמל ייצגו עורכי הדין יוסי אשכנזי ומשה יעקב. את רשות ניירות ערך ייצגו עו"ד ליאב וינבאום וד"ר אילנה מודעי.

צרו איתנו קשר *5988