הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% • השקל נחלש קלות מול הדולר • אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 • מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" • אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר • בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר
בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

למרות שנרשמה התמתנות לקראת הנעילה, הבורסה המקומית רשמה הערב ירידות שערים - מדד ת"א ירד ב-0.16% ומדד ת"א 90 ב-1%, מדד הבנקים השיל 1.1%. 

הירידות אוזנו בעיקר על ידי החברות הדואליות - בראשן קומפיוגן  ואלארום , גם לטבע , טטאואר  וקמטק  היה יום טוב. 

שיחת היום היתה חברת מיטרוניקס. החברה איבדה מיליארד שקל מהשווי שלה ביום אחד. יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת, התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש. אז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר. 

16:34

חברת ג'נסל  (GenCell), שמפתחת טכנולוגיה להפקת חשמל ממימן ללא פליטות פחמניות, נערכת לכניסה לפעילות בארצות הברית: ג'נסל מעדכנת היום על קבלת תקני UL מהרגולטור האמריקאי, עבור מערכת ה-EVOX, מהלך שסולל את הדרך לכניסה עסקית של ג'נסל בארה"ב.

באירוע באוסטין טקסס, חשפה ג'נסל בפני בכירים מקומיים בממשל ובקהילת האנרגיה את הפתרונות שפיתחה, המשלבים אגירה וייצור אנרגיה על בסיס מימן, כולל הדגמה חיה של המערכות. לדברי מנכ"ל ג'נסל רמי רשף: "אירוע זה, שנערך כחלק מכניסתנו המתוכננת לפעילות בארה"ב ובטקסס בפרט, מהווה הזדמנות עסקית עבורנו".

16:20

המסחר בתל אביב מוסיף ומתנהל בירידות, כאשר רק מדד הדואליות צבוע בירוק - בתוך המדד בולטות בעיקר בריינסוויי  באטמ  וקמטק 

מדד ת"א יורד כעת ב-0.5%, ת"א 90 ב-1% ומדד הבנקים ב-1.2%. 

סקייליין  , הנסחרת בבורסה לני"ע בת"א ומוחזקת ע"י מישורים (52.75%) והכשרת הישוב (25.69%), מדווחת כי חתמה על הסכמים למכירת 8 מלונות בארה"ב, וזאת בתמורה מצטברת של כ-91.75 מיליון דולר ארה"ב . תמורה זו מגלמת הנחה של כ-12% משווי המלונות הכולל בספרי החברה נכון לסוף דצמבר 2023. השלמת העסקה צפויה ברבעון השלישי של 2024.

עוד מעדכנת החברה ביחס למלונות הרנסאנס וההייאט כי נכון למועד זה, סקייליין מצויה במגעים עם רוכשים פוטנציאליים אחרים, אך לא מנהלת משא ומתן מתקדם עם מי מהם.

15:28

חברת מליסרון , בניהולו של אופיר שריד, דיווחה הבוקר על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2024. החברה הציגה גידול גידול ב-NOI וגידול ב-FFO, עלייה דו-ספרתית בפדיונות בקניונים, ועלייה חדה ברווחים: הפדיונות בקניוני מליסרון בחודשים ינואר-אפריל 2024 צמחו בכ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, תוך גידול של כ-7% בכמות המבקרים בקניונים. העלייה המתמשכת בפדיונות ובכמות המבקרים בקניונים תרמה גם לעלייה הממוצעת של כ-7% בדמי השכירות הריאליים בגין חוזים חדשים וחידושי חוזים, זאת בהמשך לעלייה של כ-10% בשנת 2023.

ה- NOI המיוחס לבעלים ברבעון הראשון של שנת 2024 עלה בכ-9% ל-353 מיליון שקל, בהשוואה ל-325 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות החברה צוין כי העלייה נבעה מחתימה על חוזים חדשים תוך עלייה בדמי שכירות, מעליית המדד והמשך אכלוס שטחים קיימים. להערכת החברה, בסוף השנה יעמוד קצב ה- NOI השנתי המיוחס לבעלים על כ-1.58 מיליארד שקל, בתמיכת אכלוס פרויקטים חדשים שהסתיימה הקמתם, ובראשם מגדל A בפרויקט הדגל "לנדמארק" במתחם שרונה ת"א שאכלוסו החל בחודש שעבר, תוספת צפויה מנכסים קיימים ואכלוס שטחים פנויים.

ה- FFO ברבעון הראשון של שנת 2024 עלה בכ-9% לכ-265 מיליון שקל, בהשוואה לכ-243 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - בעיקר כתוצאה מהגידול האמור ב-NOI, מירידה בהוצאות הריבית הריאלית, מקיטון בהוצאות הנהלה וכלליות ושיווק, בקיזוז חלקי עם עלייה בהוצאות המיסים השוטפים בשל מדד נמוך יותר ביחס לרבעון המקביל אשתקד. להערכת החברה, בסוף השנה יעמוד קצב ה- FFO השנתי על כ-1.21 מיליארד שקל , בהתחשב בפרויקטים חדשים, תוספת צפויה מנכסים קיימים ואכלוס שטחים פנויים (לא כולל תרומת פעילות המגורים שאינה נכללת ב-FFO).

עוד דווח כי בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון הראשון של שנת 2024 עמד על כ-244 מיליון שקל, עלייה של כ-44% בהשוואה לכ-170 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות החברה צוין כי העלייה ברווחים נבעה בעיקר מהגידול ב-NOI, מקיטון בהוצאות המימון נטו בשל עליית מדד מתונה יותר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מה שהביא להשפעה מתונה יותר של המדד על יתרת ההלוואות ואגרות החוב של החברה, וכן מגידול בהכנסות מפקדונות ומתיק ניירות ערך.

15:03

במסגרת עונת הדוחות, מקס סטוק  דיווחה כי הכנסות החברה צמחו בכ-12% לכ-313 מיליון שקל, בהשוואה לכ-280 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים כי הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מפתיחת סניפים חדשים ומעלייה במכר חנויות זהות של כ-4% בהשפעת העלייה במספר הלקוחות המבקרים בסניפי הרשת. זאת, למרות עיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, בעוד שאשתקד חל ברבעון הראשון. מכר חנויות זהות בתקופה של ינואר-אפריל 2024, תקופה הכוללת גם השנה וגם אשתקד את מכירות חג הפסח, עלה בשיעור גבוה יותר של כ-10.3%.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון הראשון של שנת 2024 עלה בכ-24% לשיא של כ-25.9 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי לבעלי המניות בסך של כ-20.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדוחות החברה צוין כי העלייה ברווח הנקי נבעה מהעלייה בהיקפי הפעילות של החברה ומהשיפור ברווחיות התפעולית.

13:44

הירידות בתל אביב נמשכות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.7%.

מניית אלקטריאון  עולה בכ-4% לאחר שדיווחה כי חתמה על הסכם מול חברת הלוגיסטיקה UPS, להקמתו של פרויקט במסגרתו תותקן מערכת הטעינה האלחוטית של החברה במחסן הלוגיסטי של UPS שבדטרויט, מישיגן. הפרויקט יעשה בשיתוף פעולה עם יצרנית הרכב החשמלי המסחרי XOS Trucks, המספקת רכבים מסחריים ל-UPS, ומטרותיו הן להדגים את ביצועי המערכת ואת היתרונות התפעוליים הטמונים בשימוש בטכנולוגיית הטעינה האלחוטית של החברה.

עוד נמסר מטעם החברה כי במסגרת הפרויקט, צפויות להיות מוקמות עמדות טעינה אלחוטיות סטטיות במחסן הלוגיסטי של UPS, בהם ייטענו רכבי XOS תוך כדי שגרת היום התפעולית שלהם, וגם במהלך הלילה. רכבים אלה, אשר יישאו את מערכת הטעינה האלחוטית של החברה, יוכלו גם להיטען במהלך היום בכביש החשמלי הדינאמי שהוקם בשנת 2023 בדטרויט - הוא הכביש החשמלי הראשון בארצות הברית - כחלק מהפרויקט של החברה עם משרד התחבורה של מישיגן MDOT.

12:12

ארית תעשיות , העוסקת בפיתוח מרעומים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים, דיווחה הבוקר כי קיבלה ממשרד הביטחון הזמנה בהיקף של כ-150 מיליון שקל לאספקת מרעומים במהלך השנים 2024-2025. הזמנה זו מצטרפת להזמנות קודמות שהתקבלו ממשרד הביטחון בחודשים האחרונים שהסתכמו בכ-380 מיליון שקל.

11:54

דוחות הרבעון הראשון של קבוצת התקשורת בזק מצביעים על פגיעה מסוימת בתוצאות בשל המלחמה, כשבמקביל החברה מציגה לראשונה נתון של "הכנסות ליבה" שמצביע על צמיחה. בזק דיווחה היום על הכנסות רבעוניות של 2.255 מיליארד שקל ברבעון, ירידה של 2.3% ביחס לרבעון המקביל, אך הכנסות הליבה צמחו ב-2.1% לכ-1.98 מיליארד שקל.

הכנסות הליבה אינן כוללות את הכנסות הטלפוניה בבזק קווי, דמי קש"ג בפלאפון ולקוחות פרטיים בבזק בינלאומי. בשיחה עם עיתונאים הסביר יו"ר בזק, תומר ראב"ד, שמדובר בפרמטר מקובל בהרבה חברות תקשורת בעולם, וכי הכנסות הליבה הן אלו שבהן ההנהלה והחברה משקיעות משאבים ופוקוס. "טלפוניה הוא מוצר לגאסי לכל דבר ועניין, הוא לא מוצר ליבה ולא מנוע צמיחה, אלא מוצר קיים שלא משקף את מנועי הצמיחה באסטרטגיה", ציין ראב"ד.

ברמת הקבוצה נרשמה ירידה של 6.2% ברווח התפעולי ל-439 מיליון שקל ושל 2% ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ל-917 מיליון שקל. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-299 מיליון שקל, ירידה של 6.9%, ואילו התזרים מפעילות גדל ב-17.4% לכמיליארד שקל. החוב הפיננסי נטו ירד ב-11% לכ-4.7 מיליארד שקל, ולאחרונה זכתה החברה להעלות דירוג האשראי משתי חברות הדירוג, מעלות ומידרוג.

10:17

מניית מיטרוניקס  צוללת בכ-27% לאחר שהציגה בתוצאותיה הכספיות הכנסות של 456 מיליון שקל, ירידה של 13% לעומת השנה שעברה. במקביל, הרווח הגולמי צלל ב-26% לסכום של 177 מיליון שקל וגם שיעור הרווחיות הגולמית נפגע וירד ל-38.9% לעומת 46% ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי התרסק ב-48% לסכום של 60 מיליון שקל והרווח הנקי צלל גם הוא ב-55% והסתכם רק ב-39.7 מיליון שקל עם שיעור רווחיות נקי של 8.7% בלבד לעומת כמעט 17% ברבעון המקביל. לשם השוואה, לפני שנתיים החברה כבר הרוויחה 115מיליון שקל ברבעון אחד.

אבל הצרות לא מסתיימות כאן. מיטרוניקס מדווחת כי צבר ההזמנות שלה ממשיך להתכווץ. לאחר שנפל ב-48% בשנת 2023 הוא המשיך לרדת גם ברבעון הראשון בשיעור דומה ועמד בחודש מרץ האחרון על 192.5 מיליון שקל בלבד, לעומת 364.2 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. 

במיטרוניקס גם לא צופים בינתיים התאוששות והחברה נאלצת להוריד משמעותית את התחזיות שפרסמה רק לפני חודשיים. מיטרוניקס צופה כעת "שינוי בהיקף הכנסות בטווח של מינוס 2% עד פלוס 4% ועדכון הרווחיות הגולמית לטווח של 40%-41%". מדובר בירידה משמעותית כאמור לעומת התחזית שפרסמה החברה בדוחות לשנת 2023, אז צפתה החברה עליה של 4% עד 8% בהכנסות ושמירה על הרווחיות הגולמית עם שיפור ברווחיות התפעולית.

10:06

יום המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 עולה ב-0.2%. 

בולטות לחיוב מניות אאורה , איסתא , אקויטל , מליסרון  ודלתא מותגים .

מנגד, אלוני חץ , או פי סי אנרגיה , איי.סי.אל , מגדלי תיכון  ושופרסל  נסחרות בירידות.

08:12

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש, הבורסה בתל אביב נסחרה בתנודתיות בהמשך למגמה מתחילת השבוע. מדד ת"א 35 איבד מערכו 0.3% ות"א 90 ירד ב-1.6%. בקרב המדדים הענפיים, בלטו לשלילה מדד ת"א נדלן שירד ב-1.6% ות"א ביטוח שהשיל מערכו כ-1.2%.

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות  

את ירידות השערים בבורסה הובילה אמש מניית עלבד  שצללה בכ-20% וזאת למרות שהחברה, העוסקת בייצור ושיווק מטליות לחות, ובדים לא ארוגים, הציגה בדוחותיה הכספיים עלייה בהכנסות החברה וברווחים בהשוואה לתקופה המקבילה.

עוד בעונת הדוחות, אלוני חץ  דיווחה אמש (ג') כי ההפסד הנקי הסתכם ברבעון הראשון לכ-340 מיליון שקל, לעומת כ-218 מיליון שקל ברבעון המקביל. בדוחות החברה צוין כי ההפסד ברבעון הראשון נבע בעיקרו מהפסדי שערוך של כ-416 מיליון שקל, שהושפעו בעיקר מעליית שיעור היוון נדל"ן להשקעה בארה"ב ובבריטניה. התזרים המזומנים השוטף (FFO) של אלוני חץ ברבעון הראשון הסתכם ב-148 מיליון שקל, לעומת 168 מיליון שקל בתקופה המקבילה. 

המצב הביטחוני המתוח תורם לחברת אלביט מערכות , שממשיכה לקבל הזמנות למוצריה הצבאיים. בשלישי דיווחה החברה על קבלת מספר חוזים בהיקף מצטבר של כ-760 מיליון דולר ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת תחמושת. למרות שחוותה עלייה מהותית בביקוש למוצרים ולפתרונות שלה מצד משהב"ט מתחילת המלחמה, באופן מפתיע מניית אלביט מערכות נסחרת במחיר נמוך מזה בו שהתה טרם פרוץ המלחמה, כ-735 שקל.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי מאבד מערכו 0.6%, ההנג סנג עולה ב-0.2%, בורסת שנגחאי נסחרת סביב רמות הבסיס והקוספי עולה ב-0.1%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בשעה זו בעליות קלות.

אמש בוול סטריט (ג'), יום המסחר ננעל בעליות קלות. הנאסד"ק עלה ב-0.2% ושוב שבר את שיא כל הזמנים כשנסחר ברמה של 18,713 נקודות. הדאו ג'ונס עלה בשיעור דומה וה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.3%. 

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט 

עיני המשקיעים נשואות אל עבר תוצאותיה הכספיות של ענקית השבבים אנבידיה  שצפויה לפרסם את דוחותיה הערב (ד') בסיום המסחר בוול סטריט. על פי ההערכות, אנבידיה צפויה להמשיך לשבור שיאים ולהציג תוצאות מרשימות. במקביל, הבוקר דווח ב-CNBC כי דן ניילס, מייסד ניילס ניהול השקעות, מעריך כי ההכנסות של אנבידיה יעלו פי שלוש עד ארבע במהלך שלוש עד ארבע השנים הבאות, ולהערכתו הדבר יבוא לידי ביטוי בביצועי המניה.

בחברת ניהול הנכסים ברנשטיין מוסיפים: "גוגל, אמזון, מיקרוסופט, מטא ואפל צפויות להוציא השנה 200 מיליארד דולר, כאשר חלק עצום מההוצאות יועברו לתשתיות ספציפיות לבינה מלאכותית כמו שבבי אנבידיה". עוד הם מוסיפים כי OpenAI מסתמכת על הטכנולוגיה של אנבידיה עבור הצ'אטבוט האחרון שלה, ובמטא הודיעו במרץ על תוכניות לקנות ולבנות מחשבים שיכללו כ-350,000 מעבדי GPU של אנבידיה, בעלות של מיליארדי דולרים.

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט 

ענקית טכנולוגיה נוספת שמרכזת עניין הבוקר היא אפל . מוקדם יותר דווח כי סטיב אייזמן, מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים מעריך כי אפל היא ענקית הטכנולוגיה שצפויה להניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית.

"כולם מרוכזים בענן", אומר אייזמן. "אבל כשהאפליקציות יופיעו, כנראה שהמרוויחה הגדולה ביותר תהיה אפל, כי היא זאת שתצליח לרענן את כל המוצרים שלה בעזרת כלי הבינה המאלכותית". עוד הוא מסביר כי: "כשיהיו אפליקציות מתחום הבינה המלאכותית שהצרכן יוכל להשתמש בהן, הוא ירצה להשתמש בהן בטלפון", אמר אייזמן. "יש לי אייפון חדש, ואני יודע בוודאות שכאשר כל האפליקציות האלה יגיעו לטלפון שלי, אני אצטרך טלפון חדש, ואני אצטרך אייפד חדש ואצטרך מחשב נייד חדש".

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב חלו שינויים מינוריים בתשואות האיגרות הממשלתיות ל-10 ול-2 שנים, שנסחרו ב-4.83% וב-4.38% בהתאמה.

חברת דירוג האשראי מידרוג הותירה על כנו את הדירוג לחברת הנדל"ן אפי נכסים, ברמה A2, והעלתה את אופק הדירוג מיציב לחיובי. "לחברה מאזן בהיקף משמעותי של כ-20 מיליארד שקל הבולט לחיוב לרמת הדירוג" נכתב בנימוקי מידרוג. "נכסיה נפרסים על פני 5 מדינות עיקריות, ולצד פיזור השוכרים - אלו תורמים לפרופיל העסקי ולפיזור הסיכון".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר בעליות קלות. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב רמה של 4.83% והתשואה ל-10 שנים עומדת על 4.42%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

אמש (ג') השקל התחזק מול הדולר והאירו בכ-0.8%, ונסחר ב-3.67 שקלים לדולר וב-3.99 שקלים לאירו. גם הבוקר, השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מסביר כי "היצעי מט"ח מצד הסקטור העסקי בימים של פעילות מצומצמת בשוק המט"ח, גוררים עודפי היצע ובכך לייסוף השקל. לצד זאת, המגמה החיובית בשוק המניות תורמת להיצעי מט"ח מצד הגופים המוסדיים, וכך אנו רואים את השקל שב ומתחזק לעבר שער השפל של הדולר משבוע שעבר, בקרבת 3.66 שקלים. אנו מעריכים שנמשיך לראות את שוק המט"ח המקומי מגיב להתרחשויות בזירה הביטחונית בטווח נרחב".

בשוק הנפט, על אף צפי לעליות מחירים עקב מותו של נשיא איראן, הרי שהמגמה היא דווקא מטה. במחיר הנפט מסוג ברנט ירד בשלישי בכ-0.8% ל-83.2 דולר לחבית, והאמריקאי נסחר ב-79.2 דולר. בשוק יש שמעריכים כי הריביות הגבוהות בארה"ב מקטינות את הביקוש הצרכני והתעשייתי לנפט וזאת לצד התפוגגות החששות ממלחמה רחבה יותר במזרח התיכון. 

4. מאקרו

למרות נתוני צמיחה חזקים ברבעון הראשון - התוצר המקומי עדיין נמוך מרמתו ערב מלחמת חרבות ברזל. בסקירתו השבועית, מצביע עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, על כך ש"אומדנים ראשוניים מראים שהצמיחה ברבעון עמדה על 14.1% בשיעור שנתי, עלייה חדה המיוחסת ברובה לגידול בצריכה הפרטית (26%) ובהשקעות בנכסים קבועים (49%) שהציגו קיטון ברבעון הקודם. לצד זאת היבוא רשם עלייה מהירה (33%) במהלך הרבעון (ברובו יבוא ביטחוני) ובכך קיזז חלק מהצמיחה.

"בשורה התחתונה - אין פה הפתעה, האינדיקטורים המקדימים הצביעו מבעוד מועד על כך שהצמיחה ברבעון הראשון הייתה חזקה", אומר קליין אך מוסיף כי "חשוב לזכור שלמרות הנתון החזק התוצר עדיין נמוך בכ-3% מהרמה שנרשמה ערב המלחמה".

עוד בגזרת המאקרו בישראל, רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי צופה צמיחה של 2% במשק המקומי ב-2024, בעיקר בדחיפת הגידול בצריכה הפרטית והציבורית. מנגד הוא צופה התאוששות מתונה יותר בהשקעות, על רקע האי וודאות הנמשכת וסביבת הריביות הגבוהה יחסית.

"החדשות הטובות הן שנמשך השיפור בשוק העבודה, כך שעל רקע מצב טוב יחסית של משקי הבית טרום המלחמה, הצפי הוא להמשך צמיחה של הצריכה הפרטית. בין היתר, בהתחשב בגידול המהיר יחסית בשכר".

"אבל ללא התאמות מצד הממשלה, קשה לצפות כי ההוצאות, בפרט הביטחוניות, יתכנסו לתקציב המתוכנן, ולכן צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% בתוצר ב-2024. רמת גירעון זו גוזרת גיוסי חוב גבוהים באזורי כ-16-17 מיליארד שקל ברוטו בממוצע לחודש".

●  ניתוח|המע"מ יעלה, הנטו יקטן: היכונו לעונה של גזירות 

5. תחזית

יחידת המחקר של מנהלת ההשקעות בלקרוק התייחסה בסקירתה למניות יפניות, "אנו שומרים על תחזית אופטימית לגבי מניות יפניות, עם הקצאת משקל יתר והעדפה לחשיפה לא מגודרת על פני גידור מטבע. אסטרטגיה זו מגובה בסביבה מאקרו-כלכלית חיובית, הכוללת חזרה לאינפלציה ועליית שכר, מה שצפוי להשפיע לחיוב על הרווחים ועל המרווחים של החברות היפניות מכיוון שהן יכולות כעת להעלות מחירים כדי לקזז את העלייה בשכר. יתר על כן, צמיחה מהירה בשכר עשויה לחזק את הוצאות הצרכנים, ולהשלים מעגל חיובי בין שכר לאינפלציה. ההחלטה האחרונה של הבנק המרכזי של יפן להעלות את הריבית לראשונה מזה 17 שנים מדגישה את האמון בהתאוששות הכלכלית של יפן".

עוד הוסיפו בבלקרוק, "במונחים של סיכויי השקעה, התשואות המשוערות למניות יפניות בחמש השנים הבאות מונעות בעיקר מצמיחת רווחים וצמיחה יציבה של דיבידנד, עם פוטנציאל להערכת שווי מחדש בתרחישים מסוימים. בעוד ששולי התפעול נותרו יציבים בשני העשורים האחרונים, תחזיות מצביעות על צמיחה גבוהה יותר במכירות בעשור הבא, הנתמכת על ידי מגמות היסטוריות ואומדני צמיחת התמ"ג".

במבט קדימה אומרים בבלקרוק, "הבנת המגה כוחות המעצבים את הכלכלה כמו מגמות דמוגרפיות, שינויים גיאופוליטיים, הפרעה דיגיטלית וצמצום פליטות פחמן נמוך היא חיונית. האוכלוסייה המזדקנת של יפן וכוח העבודה המתכווץ מציבים אתגרים, אך מגזר הבריאות ממשיך להראות צמיחה עקבית ברווחים. בינתיים, יפן מתמקדת ביתרונות פרודוקטיביות באמצעות חדשנות טכנולוגית, המתבטאת בהגדלת הוצאות הון על דיגיטציה, מוליכים למחצה וכלי רכב חשמליים".