תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"אתרים שהנגשנו רשמו גידול משמעותי של מאות אלפי כניסות לאורך זמן"

הנגשת אתרים היא חובה לעסקים, אך מעבר לכך היא בעלת ערך בפן החברתי ובמישור העסקי • אתר מונגש המספק מענה לצרכים של כלל לקוחותיו השונים, עשוי לשפר את תדמית המותג בעיני הציבור ולייצר מחויבות ונאמנות גדולה יותר מצד הגולשים • כך מסבירה יעל חן, מנהלת קשרי לקוחות בחברת "נגיש בקליק" הפועלת בתחום

רכיב נגישות של נגיש בקליק / צילום: יח''צ
רכיב נגישות של נגיש בקליק / צילום: יח''צ

הכתבה בשיתוף נגיש בקליק

כיום, כשרשת האינטרנט מהווה חלק משמעותי מחיינו ומציעה מגוון רחב של שימושים, חוויית המשתמש הפכה גורם מרכזי בקרב מפתחי אתרים רבים. זאת במטרה לספק לכלל הגולשים חוויית גלישה פשוטה, אפקטיבית ונגישה. אספקט זה התעצם במיוחד לנוכח תקנות הנגישות לאתרי אינטרנט אשר נכנסו לתוקפן באוקטובר 2017, במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות בישראל.

חוק הנגישות לאתרי אינטרנט בישראל חייב ובתוך כך עודד עסקים רבים לבצע הנגשה של אתר העסק, במטרה לאפשר לאוכלוסיות רבות הסובלות ממוגבלויות כאלו ואחרות שימוש נגיש ופשוט לצרכים שונים. אך כיום, רבים מבינים כי מעבר לפן הרגולטורי הכרוך בכך, הנגשת האתר מהווה תוספת משמעותית לכל עסק הן בפן החברתי והן במישור העסקי שיווקי.

בימינו, כאשר אוכלוסיית בעלי המוגבלויות מונה כחצי מיליון אנשים בישראל וכ-15% מכלל אוכלוסיית העולם, הנגשת אתרים מהווה גורם חברתי חשוב בפעילות העסק לצורך הפגנת שוויון וסולידריות חברתית. זאת לצד היתרונות העסקיים והשיווקיים הטמונים בכך, כמו - עלייה ניכרת בכמות הגולשים, שיפור המוניטין ותדמית העסק ושדרוג חוויית המשתמש.

"אם בעבר עסקים רבים נרתעו בעיקר מהסנקציות הפליליות והכספיות הכרוכות בכך, כיום יותר ויותר לקוחות מבינים שהנגשת אתרים מכילה לא מעט יתרונות נוספים", אומרת יעל חן, מנהלת קשרי לקוחות בחברת "נגיש בקליק", המפתחת יישומי אינטרנט להנגשת אתרים. "במהלך שנות פעילות החברה, נוכחנו לדעת כי האתרים שהנגשנו רשמו גידול משמעותי של מאות אלפי כניסות לאורך הזמן, ביחס לכמות הכניסות טרם ביצוע ההנגשה. מדובר בנתון משמעותי, המעיד כי אוכלוסיית בעלי המוגבלויות בישראל ובכלל, מהווה נתח משמעותי מציבור הגולשים והצרכנים ברשת", היא מוסיפה.

שיוויון וסולידריות חברתית במרחב הווירטואלי

הנגשת אתרים מזוהה בעיקר עם אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה, אך בפועל היא משרתת מגוון רחב של אוכלוסיות, וביניהן - בעלי לקות שמיעה, אנשים הסובלים מלקויות מוטוריות, חולי אפילפסיה ועוד. תקנות הנגישות מכילות מגוון רחב של פונקציות המתאימות עבור מוגבלויות שונות. זאת במטרה לאפשר לכל אדם להתנהל באופן עצמאי ושוויוני במרחב הווירטואלי וליהנות משלל האפשרויות הקיימות ברשת, בין אם מדובר באפשרויות תעסוקה, שימוש בשירותים מקוונים, או למטרות חברתיות שונות. מה שעשוי להגביר את תחושת השייכות החברתית בקרב אותן אוכלוסיות.

ניווט באמצעות מקלדת, לדוגמה, נחשב לאחת הפונקציות השימושיות והחשובות ביותר במסגרת התקנות לנגישות אתרים. פונקציה זו משמשת בעיקר בעלי לקויות ראייה אך גם אנשים הסובלים ממוגבלות מוטורית כלשהי, לרבות שיתוק, שאינם יכולים לעשות שימוש בעכבר המחשב. באמצעות הקשה על - Tab ו-Shift Tab ומקשים נוספים במקלדת המחשב, הגולש יכול לנווט בין האלמנטים השונים באתר, בין אם מדובר בתפריט הראשי, עמוד הבית, קישורים, או שדות שונים למילוי. אולם אף על פי שמדובר בפונקציה בסיסית הנתמכת על ידי רוב הדפדפנים, אתרים רבים אינם מאפשרים אותה ובכך מסתכנים בתביעה. אך מעבר לסיכון הכספי הכרוך בכך, מדובר בהפסד של מאות אלפי לקוחות פוטנציאליים.

גם בני הגיל השלישי מסתייעים לא אחת בנגישות המקוונת. אם בעבר האינטרנט היה שייך בעיקר לצעירים, הרי שכיום גם קבוצה זו מפיקה תועלת רבה מגלישה ברשת ומהווה כוח קנייה משמעותי. בייחוד בשנתיים האחרונות על רקע מגפת הקורונה, אשר מנעה מרבים מאתנו, לרבות אוכלוסיית הקשישים, לבצע קניות ושירותים אחרים באופן פרונטלי. עם זאת, רבים מבני הגיל השלישי סובלים ממגבלות פיזיות מסוימות המונעות מהם לנווט בקלות בין האלמנטים השונים המצויים באתר. רכיב ההנגשה האוטומטי של נגיש בקליק עשוי לסייע למתקשים בכך לנווט באתר באופן ידידותי ופשוט באמצעות מגוון רחב של אפשרויות כמו - הגדלת הטקסט באתר, יצירת ניגודיות כהה ובהירה, הגדלת התצוגה, הדגשת כותרות, סימון קישורים ועוד.

 לפרטים על הנגשת אתרי אינטרנט הקליקו כאן>> 

"בשורה התחתונה, מוגבלות פיזית מקשה על אנשים רבים מסוגים שונים לבצע רכישה פרונטלית בחנות פיזית, בעיקר כשמדובר בלקויות קשות כמו - שיתוק או עיוורון. הנגישות המקוונת עשויה להקל באופן משמעותי על אותם אנשים ולחסוך מהם מאמץ רב", מדגישה יעל. "לכן, ברגע שאדם בעל מוגבלות מתרגל לרכוש שירותים ומוצרים באופן מקוון, סביר להניח שהוא יתמיד בכך יותר מאשר צרכנים אחרים".

שמרו על המוניטין

בעידן הנוכחי, מוניטין העסק מתבסס בין השאר על האופן בו הארגון מוצג ומתווך על ידי הרשת. זאת לאור המודעות ההולכת וגוברת לסולידריות ושוויון חברתי והשאיפה לשלב יותר ויותר בעלי מוגבלויות בחברה ובשוק העבודה. התעלמות מערכים אלו, עלולה להיות בעוכרי העסק ולהוביל לנטישה הדרגתית של לקוחות. אתר מונגש, לעומת זאת, אשר מספק מענה לצרכים השונים של כלל לקוחותיו, עשוי לשפר את התדמית של המותג בעיני הציבור ולייצר מחויבות ונאמנות גדולה יותר מצד הגולשים. "כיום, כאשר הרשת משמשת סוג של בית דין וירטואלי, גולשים רבים לא מהססים לשתף את חוויית הגלישה שלהם בפומבי, חיובית או שלילית ככל שתהיה", מדגישה יעל. "כתוצאה מכך, אתרים גדולים שאינם מונגשים באופן מלא, עלולים להסתכן בביקורת פומבית חורצת גורלות ובפגיעה תדמיתית מכרעת, זאת בנוסף לסנקציות המשפטיות והכספיות המשתמעות מכך".

פתרון הנגשה היברידי

שוק הנגשת האתרים צובר תאוצה גדולה בשנים האחרונות וצפוי לגרוף קרוב ל-50 מיליארד דולר עד שנת 2027, על פי התחזיות. חברת נגיש בקליק המפתחת יישומי הנגשה היברידיים מתקדמים המתבססים על הנגשה אוטומטית לצד הנגשה ידנית, מהווה גם היא חלק מגל ההצלחה הנוכחי ורושמת צמיחה משמעותית בשנים האחרונות. החברה, אשר פונה בין השאר לקהל הבינלאומי, השיקה לאחרונה סניף חדש בתל אביב ובקרוב תפתח סניף נוסף בנתניה, נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום. היא אף נבחרה לאחרונה להנגיש את כל אתרי משרדי הממשלה בישראל. זאת לאור הטכנולוגיה והשירותים המקצועיים שהיא מציעה.

"אנו מציעים לאתרים הנגשה היברידית שמשלבת בין פתרון אוטומטי לידני, מסבירה יעל. "בשלב ראשון הנגשת רוב האתר נעשית באופן אוטומטי. לאחר מכן, מומחי נגישות של החברה מבצעים בדיקות יסודיות ומנגישים את התכנים שהרכיב האוטומטי לא יכול להנגיש לבדו. השלב השלישי כולל ניטור תקופתי של האתר בחיפוש אחר בעיות נגישות חדשות, וכן דוח מפורט לשימוש עצמי או לטובת הרשויות".

לבחון היטב את מוצר הנגישות

מגמת הצמיחה בתחום הנגישות המקוונת, צברה תאוצה בין השאר בעקבות העלייה המאסיבית בכמות הרכישות המקוונות על רקע מגפת הקורונה. כך שאם בעבר אנשים בעלי מוגבלויות נטו לשלב קניות פרונטליות לצד רכישות מקוונות, הרי שתקופת הקורונה לא הותירה לרבים מהם ברירה אלא 'להתרגל' לצרוך באינטרנט. מה שהוביל לעלייה חדה בביקוש למוצרי הנגשה. כמו כן, מאחר שהרגולציה בתחום נוטה להתעדכן מעת לעת, חברות מובילות הפועלות בתחום דואגות ליישר קו עם הדרישות הטכנולוגיות השונות ולנקוט בפתרונות המתקדמים והמהימנים ביותר.

יעל מציינת כי אמנם השוק חווה צמיחה רבה בשנים האחרונות, בעיקר בזכות תקנות הנגישות ואילוצי הקורונה. אך עדיין, ישנם אתרים רבים שאינם עומדים בדרישות התקן הישראלי 5568. "ההנחה היא שברוב המקרים מדובר בבעלי עסקים המתפתים לרכוש מוצרי נגישות זולים ואף חינמיים, שאינם עומדים בתקנות הנגישות הנדרשות. אמנם עסקים רבים מודעים לרגולציה בתחום, אך עדיין יש צורך בפעילות הסברתית רחבה שתחדד את ההבדלים בין מוצרי נגישות חלקיים שאינם עומדים בדרישות החוק, לבין טכנולוגיות נגישות מתקדמות המכילות את כל ההנחיות והפונקציות הנדרשות לצורך הנגשה מלאה ומיטבית של האתר", היא מדגישה. "הרי בסופו של דבר, תוספים חינמיים אמנם חוסכים לעסק מעט כסף בטווח הקצר. אך הפגיעה העסקית והתדמיתית הכרוכה בכך, עלולה להוביל לנזק הרבה יותר משמעותי בטווח הארוך ולהפסד של ציבור רחב המהווה כוח צרכני לא מבוטל".

לפרטים על הנגשת אתרי אינטרנט הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988