הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה להעביר לאישור הממשלה את המקטע המרכזי של המטרו - קו M1. מה השלב הבא, אילו קווים עדיין לא אושרו, ומתי המטרו ייסע? • גלובס עושה סדר
כפי שפורסם לראשונה בגלובס, אחת המועמדות היא דלית זילבר, לשעבר ראש מינהל התכנון, שאנשי משרד התחבורה פנו אליה • מי עוד מתמודדים על התפקיד, הכולל פיקוח על פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בישראל?
אין ספק שמבחינה תכנונית מיזמי תמ"א 38 לא יובילו לציפוף הרצוי באזור המטרו • אך מדובר בבניינים ישנים שיכולים לקרוס בכל רגע. אי-אפשר לחכות
ועדה בראשות מנכ"לית משרד התחבורה, חברים נציגי נציבות שירות המדינה, אגף התקציבים באוצר, החשב הכללי באוצר ונציג ציבור מחפשת מנהל לרשות המטרו • המנהל שייבחר יהיה אחראי על הפיקוח על פרויקט התשתית הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בישראל במורכבותו, בגודלו ובתקציבו
אף שתמ"א 70 היא תוכנית שאמורה להסדיר את התכנון העירוני בעקבות בניית המטרו, כרונולוגית נראה שהמטרו עצמו יתממש שנים אחריה - כך שבשנים הקרובות היא בעיקר צפויה להעצים את הכאוס התחבורתי במרכז • וזה עוד לפני שדיברנו מי ישלם את החשבון ועל חשבון מה יגיעו התקציבים
הגיע הזמן שנפסיק להסתכל על הבניינים כחזות הכול ונתחיל להסתכל על רחובות הערים הבלתי מתפקדים, שמאלצים אותנו להסתמך על רכב פרטי במקום למצוא את כל מבוקשינו במרחק הליכה, רכיבה או נסיעה קצרה בתחבורה הציבורית • תוכנית המתאר של המטרו (תמ"א) 70 עושה בדיוק את זה
המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה בינתיים שלא לאמץ כלשונה את החלטת הוולנת"ע לא לאשר פרויקטי תמ"א 38 באזור התחנות העתידיות של המטרו, אך נתנה אור ירוק לתוכנית המתאר של הפרויקט (תמ"א 70) • כתבי הנדל"ן והתחבורה של גלובס, אריק מירובסקי ואסף זגריזק, חלוקים על נחיצות התוכנית
המועצה הארצית החליטה לא לאמץ לעת עתה את המלצת ועדת המשנה למנוע הוצאת היתרי בנייה סביב תחנות המטרו המתוכננות • חשיבה מחדש תאפשר לגבש החלטה שתמצא איזון בין שתי התוכניות, אך ניתן להניח שרוב היתרי הבנייה בכל זאת יוקפאו בהמשך
לאחר המלצות הוולנת"ע שעוררו רעש רב, המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לעצור ולבצע "בחינה מקיפה" בעניין • השאיפה: לאפשר פרויקטי תמ"א 38 בסביבת התחנות – אך רק כאלה העומדים בהנחיות תוכנית המטרו
תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו עדיין בראשית דרכה, אך בינואר ייכנס לתוקף מס המטרו שיעלה ב-50% את גובה היטל ההשבחה • יזמים במירוץ לקדם תוכניות ולהפקידן עוד השנה, ומצד שני לטענת רבים זכויות הבנייה החדשות אינן מספיקות והם ימתינו להגדלתן
לפי המכרז שפורסם למתמודדות על ניהול הקווים במטרו העתידי, במסגרת הפרויקט יוקמו שלושה קווים בעלות של 150 מיליארד שקל ועל פי ההבטחות הוא יתחיל לפעול, בשלבים, החל משנת 2032
חוק המטרו חשוב וצריך להעבירו עכשיו, אבל גם אם לא יעבור בכנסת הנוכחית, הפרויקט לא ייעצר והכסף שהושקע בו עדיין לא נזרק לפח • מה הנזק הצפוי מאי אישורו בכנסת הנוכחית, והאם עוד ניתן להצילו? • כך הפך הפרויקט החשוב לכלי ניגוח פוליטי וכיצד מתנגד מרעננה מטריף את המערכת
לאחר כשנה של כהונה, ועל רקע הקשיים הגוברים בשדה הפוליטי, הפיץ ראש הממשלה מסמך שמסכם את פועלה של ממשלתו • מהם ההישגים שבהם היא יכולה להתגאות בשדה הכלכלי ומה שכחו להזכיר בהקשר זה באיגרת, איך השתנה המאזן המדיני־ביטחוני שלנו במהלך התקופה, ומה הושג בחברה הערבית? • צוות המשרוקית של גלובס בדק ומצא
התוכניות שאושרו הן קו M1S (חלקו הדרומי של M1) וקו M3 • מנכ"ל נת"ע, חיים גליק: "מקווה שכלל הרשויות תתגייסנה למען הפרויקט, למרות המחלוקות" • מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "כעת המשימה מוטלת על גורמי הביצוע"
חודשים לפני ההשקה, בפתח "חצי שנה מאוד אינטנסיבית", מנהל הקו האדום, קרן זוהר, פורש - לדבריו בשל תחושת מיצוי • בראיון לגלובס הוא מבהיר כי לא מדובר בבריחה, וטוען כי ניתן להשיק את הקו עוד השנה, אבל רומז לעיכוב גם בקווים אחרים
כפי שנחשף באתר גלובס, הוות"ל אישר את בקשת משרד התחבורה ונת"ע לפיצול התוכנית להקמת קו M1 של המטרו • בשלב זה תוגש לאישור רק התוכנית הדרומית - שנגמרת בצומת גלילות ולא עוברת ביישובי השרון • במשרד התחבורה מכחישים כי הפיצול נעשה בעקבות לחץ של עיריות רעננה וכפר סבא
פרויקט המטרו של גוש דןהמומלצותהרכבת הקלהמירי רגבמשרד האוצרמשרד התחבורהנדל"ן: תשתיותנת"עתחבורה ציבוריתתשתיות תחבורה