נעילה חיובית במסחר בת"א; חברה לישראל והראל עלו בכ-2%

מדד ת"א 35 נסחר היום בעליות קלות לאחר שאתמול הגיע לשיא של שלוש שנים עם רמה של 1,604 • מדד ת"א בנקים: נסגר בעלייה, בהובלת מניית בנק הפועלים שעלתה ב-0.61% • מניית דיסקונט ירדה היום ב-0.26% • נתי סיידוף השלים את רכישת השליטה בשיכון ובינוי מידי שרי אריסון

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ב') בעליות קלות, לאחר שננעל אתמול במגמה חיובית.

בורסות וול סטריט ננעלו במגמה חיובית בסוף השבוע האחרון. המסחר בבורסות אירופה מתנהל בירידות, והמסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת, כאשר מדד ההנג סאנג  של הונג-קונג עלה בכ-0.3%. מדד שנחאי  ירד בכ-1.3%. הניקיי היפני  רשם ירידות קלות של 0.08%. המסחר בוול סטריט נפתח היום בירידות. 

 

שער הדולר היציג נסחר בעלייה ועומד על 3.7 שקל, עלייה יומית של כמעט 0.3%. האירו רושם ירידה של 0.11% ועומד על 4.2795 שקל. הליש"ט ירדה בכ-0.43% ועומדת כעת על 4.8042 שקל.

בהראל פיננסים התייחסו בסקירתם השבועית למתרחש בשוק ההון המקומי וציינו כי הוא "מתפקד טוב והוא אחד השווקים הטובים בעולם מתחילת השנה. העלאת הדירוג של ישראל הובילה אתמול לעליות חדות ששיפרו עוד יותר את מצבו של השוק בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים". על רקע ביצועי השוק, בהראל פיננסים ממשיכים לדבוק בהמלצתם "לשמור על חשיפה של מעל 50% מתיק המניות לשוק המקומי".

עוד בעניין השוק המקומי העריכו שם כי "העלאת הדירוג לישראל תבוא לידי ביטוי בעיקר בטווח הקצר - ולפיכך אין מה למהר ולהגדיל חשיפה לסיכון או להאריך מח"מ". עוד סבורים בהראל פיננסים כי "נכון לשמור על חשיפה לשוק הקונצרני במח"מ קצר ובדירוגים גבוהים - שגם עדיפים בנקודת הזמן הנוכחי וגם ייהנו ברגע שהשוק יחזור לתפקד באופן חיובי כמו השוק הקונצרני העולמי".

לפי הראל פיננסים, "בשבוע החולף ירדו מדדי המניות בעולם, בדגש על סין, כאשר מדד המניות הסיני ירד בכ-5.8%, והשלים ירידה של כ-12% בשלושת החודשים האחורנים ושל כמעט 18% מאז תחילת השנה. המדדים האמריקאים בלטו לטובה, ומאז תחילת השנה הם פתחו פער של כמעט 10% משאר העולם - למרות הריבית העולה בארה"ב, ובמקביל להמשך התחזקות הדולר".

בהראל פיננסים סבורים כי כדאי לשמור על פיזור רחב באפיק המנייתי הגלובלי, ולא להתמקד במניות אמריקאיות. 

בין המניות העולות בלטו היום אלה של חברה לישראל  והראל . לעומתן, נרשמו ירידות בולטות במניות מזור רובוטיקה  ופריגו 

מניית בלוקצ'יין כריה  המשיכה לצלול היום במסחר בבורסת תל-אביב והשלימה ירידה של 80% בתוך שלושה חודשים. אתמול דיווחה החברה, שמפעילה באמצעות חברה בת חוות לכריית מטבעות דיגיטליים בקנדה, כי היא תפרסם בסוף החודש את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של 2018.

מניית מליסרון  עלתה היום, ומנגד מניית בזק  ירדה. היום דיווחה בזק כי הרווח שלה על הקרקע בצומת מסובים נמצא בסכנת קיצוץ . מתחם "סקיה" אמור להימכר ליזם מיקי נעימי תמורת 497 מיליון שקל. בזק העריכה כי תרשום על העסקה רווח הון של 400 מיליון שקל, אבל ספק אם זה יקרה לאור הדרישות להיטלים מרשות מקרקעי ישראל ומהוועדה המקומית של אור-יהודה.  

מניית חברת הביטוח הפניקס  עלתה, על רקע הודעת החברה כי זכתה במכרז לשירותי ביטוח סיעודי עבור קופת החולים מכבי. במקביל נודע להפניקס ביטוח כי הצעתה זכתה גם במכרז שקיימה קופת החולים כללית עבור ביטוח סיעודי קבוצתי. בעקבות עליית המניה הבוקר נרשמה מגמה חיובית במדד תל-אביב ביטוח-פלוס, בעוד שמניות חברות הביטוח הראל השקעות , כלל עסקי ביטוח  ומגדל ביטוח  פתחו את המסחר בירידות שערים. 

מניית כיל , החברה הבת של החברה לישראל, ריכזה עניין כשברקע למסחר החברה דיווחה על הפעלת תחנת כוח חדשה בסדום ובלאומי שוקי הון פרסמו היום עדכון להמלצתם על המניה וציינו כי "הסקטור נהנה לאחרונה מסנטימנט חיובי חזק". מניית כיל רשמה היום את מחזור המסחר הגבוה בבורסת תל-אביב, בהיקף של 57.8 מיליון שקל. 

מניית סודהסטרים  סיימה את המסחר עם עלייה מתונה, לאחר שאתמול זינקה ב-6.57%.

סאמיט  נסחרה בעלייה קלה, עם דיווח החברה הבוקר על כך שהחברה הבת סאמיט גרמניה, שמניותיה נסחרות בבורסת ה-AIM בלונדון, התקשרה בהסכם בלתי מותנה לרכישת 72% ממניותיה של חברה גרמנית שמניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט. תמורת הרכישה מסתכמת ב-45 מיליון אירו, מתוכם 40 מיליון אירו ישולמו בהשלמת העסקה והיתרה במועד פרסום הדוחות הכספיים של החברה הנרכשת ובכפוף לעמידה ביעדים מינימליים שהוגדרו בהסכם.

מדד תל-אביב-35  הגיע אמש (א') לשיא של שלוש שנים עם רמה של 1,604, ועלה ב-1.69%. בין המניות במדד בלטו בירידות שערים מניות נייס , פרוטרום  ואופקו הלת' . מנגד, בלטו בעליות מניות שטראוס ,  הפניקס , דלק קידוחים   וחברה לישראל .

במדד תל-אביב-125  נרשמה עלייה מתונה, כשבין מניות המדד בלטה אלקטרה צריכה .

מדד תל-אביב-בנקים-5  נסגר בעלייה, בהובלת מניית בנק הפועלים שעלתה ב-0.61%. מניית דיסקונט  ירדה היום ב-0.26%.

מדד תל-אביב-ביטוח פלוס  נסגר במגמת עלייה, כאשר בין מניות המדד בולטות בעליות מגדל , הפניקס  וכלל ביטוח .

הרקע למגמה החיובית שהתנהלה אתמול במסחר הוא הדיווח מחברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P שהודיעה בסוף השבוע הקודם שהעלתה את דירוג האשראי של מדינת ישראל בדרגה אחת - רמת AA מינוס עם תחזית 'יציבה'. הודעה זו משלימה תקופה של שנה שבה תחזית הדירוג של ישראל עמדה על 'חיובית'.

איש העסקים נתי סיידוף השלים את רכישת השליטה בחברת התשתיות שיכון ובינוי   (שו"ב) מידי שרי אריסון. עסקת הרכישה התבצע לפי המחיר עליו סוכם בין הצדדים - 1.1 מיליארד שקל עבור ההחזקה של אריסון בקבוצה (46.9% מההון). שווייה של החברה בבורסה הגיע אתמול לכ-2.8 מיליארד שקל כך ששווי ההחזקה של אריסון עמד על כ-1.3 מיליארד שקל.

מחיר החלב הגולמי מטפס ותנובה מעלה את מחירי מוצרי החלב ללא פיקוח ב-2.2%, זאת אחרי מאבק בשר האוצר כחלון שסירב לחתום על צו התייקרות מחירי החלב המפוקחים. הדבר מגיע כיתרון לחברת שטראוס , שתיהנה בין אם תעדכן את המחירון שלה או בין אם העלאת המחירים של תנובה תעביר את הצרכנים אליה.

על אף שרשות ההגבלים העסקיים פסלה את המיזוג בין אגוד  ומזרחי טפחות , בעלי השליטה במוסדות לא מרימים ידיים והצדדים הודיעו אמש על גיבוש הסכם חדש, ובמסגרתו גם בוצעה התאמה במחיר העסקה. במקור היה מדובר בעסקת מניות המתבססת על שווי של מכפיל הון 0.6 על בנק אגוד, קרי משקפת לו שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. שוויו של בנק אגוד במיזוג נותר כמו שהוא גם בגרסה החדשה של העסקה.

חברת דלק רכב  דיווחה אתמול (א') על תוצאות חלשות יחסית לרבעון השני של השנה ועל תשלום דיבידנד של כ-93 מיליון שקל לבעלי המניות (שקל למניה) לכל מי שיחזיק במניה ביום 25 בספטמבר 2018.

בית ההשקעות הראל פיננסים כתב הבוקר בהמלצות ההשקעה השבועית שלו:

"שוק המניות המקומי מתפקד טוב והוא אחד השווקים הטובים בעולם מתחילת השנה. העלאת הדירוג של ישראל הובילה אתמול (א') לעליות חדות ששיפרו עוד יותר את מצבו של השוק בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים. על רקע זה אנו ממשיכים להמליץ לשמור על חשיפה של מעל 50% מתיק המניות לשוק המקומי בישראל. 

בשבוע החולף ירדו מדדי המניות בעולם, בדגש על סין - כאשר מדד המניות הסיני ירד בכ 5.8%, והשלים ירידה של כ 12% בשלושת החודשים האחרונים ושל כמעט 18% מאז תחילת השנה. המדדים האמריקאים בלטו לטובה, ומאז תחילת השנה, הם פתחו פער של כמעט 10% משאר העולם - למרות הריבית העולה בארה"ב, ובמקביל להמשך התחזקות הדולר".

"העלאת הדירוג הובילה אתמול לעליות חדות בשוק האג"ח, אך למרות זאת אנו ממליצים להישאר בחלוקה זהה לשקלים וצמודים ועם מח"מ יחסית קצר. להערכתנו, העלאת הדירוג אמורה להשפיע בטווח הקצר אך להיות מנוטרלת לאחר מכן עקב תוואי ריבית עולה.
אנו ממשיכים להעריך, כפי שכתבנו בשבועות האחרונים, כי הנתק בין שוק האג"ח הקונצרני המקומי לגלובלי אמור להסתיים וכי השוק המקומי אמור לחזור ולתפקד טוב עקב ריבית נמוכה, צמיחה גלובלית שממשיכה להיות חזקה, העלאת הדירוג של ישראל והמון כסף אשר יושב בעו"ש ויחזור לחפש תשואה.
בשוק הקונצרני הגלובלי, נראה כי המשקיעים חוזרים להרוויח. אחרי שהגיע לשיא השפל באמצע מאי, ראינו את מדד האג"ח הקונצרני LQD עולה בשיעור של 2.5% מאז ובקרוב ל 1% בחודש האחרון - מה שתומך גם באג"ח הצמודות לדולר בישראל".