הבורסה בת"א | סיקור שוטף

יום המסחר האחרון של השנה: נמחקו העליות בת"א 35

חצי שנה לאחר ההנפקה, גלוברנדס צופה ירידה חדה ברווחים והמשקיעים מגיבים באגרסיביות •רשות ני"ע פשטה על משרדיה של אירונאוטיקס • בורסות אירופה סגרו את 2018 בירידה דו ספרתית של המדדים

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסה בתל אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה הירוקה, מלבד מדד ת"א 35 שננעל ללא שינוי לאחר עליות שנרשמו מוקדם יותר היום, כך גם מדד הבנקים. מדד ת"א 90 טיפס 0.6%, מדד תףא ביטוח עלה 1.1% ומדד ת"א גלובל בלוטק עלה 0.7%.

מניית חברת המל"טים אירונאוטיקס זינקה ביותר מ-4% ברקע התפתחויות בחברה. היום (ב') התבררה זהותו של בעל עניין חדש בחברה - איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש 13.3% ממניות אירונאוטיקס בימים האחרונים. בו בזמן הוצא צו איסור פרסום בעניינה של אירונאוטיקס לבקשת רשות ניירות ערך - מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר.

מניות בולטות: ננו דיימנשן  זינקה 16.7%, מניית הקנאביס טוגדר  נפלה בכ-7%. 

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם בכ-1.22 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח, בסיכום שנתי, השקל צנח 7% מול הדולר, ומול האירו ירד השקל ב-2.4%.

17:00

לקראת הסגירה של יום המסחר האחרון של השנה, נמחקו העליות שנרשמו מוקדם יותר במדד ת"א 35 שנסחר כעת ללא שינוי.

הופסק המסחר במניית אירונאוטיקס לאחר הדיווח של החברה לפיו רשות ני"ע פשטה על משרדיה הבוקר. במקביל, החברה דיווחה על "מגעים עם גורם אסטרטגי להכנסת שותף לפעילו תהחברה. במקביל החברה מקיימת מגעים עם צדדים שלישיים נוספים שפנו לחברה לבחינת מתווים אחרים שעניינם ביצוע עסקה למכירת מניות החברה ו/או מכירת אחזקות בפעילות של החברה".

16:15

לאחר התרסקות של יותר מ-30%, מניית גלוברנדס מתקנת מעלה ונופלת כעת ב-17% 'בלבד', וזאת על רקע הצעת רכש מצד בעלת השליטה גזית לכ-117 אלף מניות במחיר של 470 שקלים למניה.

15:55

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב נסחרים בעליות שהתמתנו בשעה האחרונה. מדד ת"א 35 עולה 0.4%, מדד ת"א 90 מטפס 0.6% ומדד הבנקים ללא שינוי. 

מניית גלוברנדס  צוללת בכ-33% לאחר אזהרת רווח, מניית טבע  עולה בכ-1%, לאומי  יורדת 0.6% ופועלים  עולה 0.3% במחזור הגבוה בבורסה. 

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-812 מיליון שקל.

14:00

המסחר בבורסות ת"א ממשיך להתנהל בעליות. לייבפרסון , הפניקס  וארפורט סיטי  בולטות בעליות בת"א-35. לאומי , שופרסל , אלביט מערכות  ובזק  נסחרות בירידות.

גם דלק רכב , פורסייט  ודלתא  בולטות בעליות. גלוברנדס , הרודיום  וגבעות יהש  בולטות בירידות. 

12:15

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בעליות. ת"א-35 , ת"א-90 , ת"א-125 , ת"א-ביטוח פלוס , ת"א-טכנולוגיה  ות"א-בנקים  עולים.

המניות הבולטות בעליות בת"א-35 הן לייבפרסון , ארפורט סיטי  ודלק קידוחים . מניות בזק  וחברה לישראל  הן היחידות שיורדות כעת. 

איש העסקים אהרון פרנקל רכש כ-13.3% ממניות אירונאוטיקס .

בסקירה השבועית של הראל פיננסים נכתב היום כי "רכבת ההרים בשווקים של 2018 מהווה נקודת פתיחה טובה ל-2019". לפי ההמלצות של הראל פיננסים, "מי שצופה מיתון גלובלי בתקופה הקרובה, ראוי שישקול הקטנה של החשיפה למניות. מי שלא צופה תגובה כזו ומעריך כי בסופו של דבר הכלכלה תגבר על הפסיכולוגיה והנתונים הטובים של הכלכלה והחברות יחזרו לשלוט בשווקים - שווה לו להמשיך לשמור על חשיפה מנייתית. העדפה שלנו היא לא לחפש ריגושים ולהעדיף מניות מוכרות, מדדים 'משעממים', להגדיל משקל מניות ערך ו'חזרה לבסיס': מדדים כדוגמת S&P500, ת"א 125 וכדומה.

גם בעולם נראה כי יש לעמדה הזו תמיכה. מניתוח של המלצות 10 בתי ההשקעות המובילים בעולם לשנה הקרובה עולה כי 8 מהם, כולל מורגן סטנלי, גולדמן סאקס, ברקליס ואחרים המעניקים משקל עודף לפחות לסקטור דפנסיבי אחד ב-2019. הכוונה לסקטורים כמו צריכה בסיסית, תשתיות וכדומה. זה שונה מאוד מהמצב לפני שנה, שבו רק שניים מבתי השקעות המליצו על סקטור דפנסיבי כלשהו".

10:40 

חצי שנה לאחר ההנפקה, יבואנית הסיגריות והממתקים גלוברנדס  צופה ירידה חדה ברווחיה. בעקבות ההודעה המניה יורדת בחדות. 

09:45

יום המסחר האחרון לשנת 2018 נפתח הבוקר בעליות שערים, המדדים העיקריים, ת"א-35  ות"א-125  עולים כ-0.5%. גם מדדי הנפט והגז , הטכנולוגיות , הביטוח  והבנקים  עולים.

למרות המגמה החיובית הבוקר, מתחילת דצמבר ירד מדד ת"א-נפט וגז ב-10.4%. מתחילת השנה המדד עלה בכ-3%.

בין הבולטות בעליות במדד 35 הן מניית ישראמקו  שעולה 1.9% ובזן  שמוסיפה 1.14% לערכה.

מניית בנק דיסקונט  מובילה את מדד הבנקים בעליות.

בסקירת השווקים השבועית כותב היום אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש: "כשרוב המשקיעים פסימיים, השווקים דווקא לעתים קרובות מפתיעים לטובה, כי הפסימיים כבר מחוץ לשוק. מבחינה זו, הסנטימנט של המשקיעים כעת מאוד שלילי. אחוז המשקיעים האמריקאים אשר דוביים על השווקים עלה בשבוע שעבר לרמה הגבוהה מאז 2013. שורה תחתונה: אנו ממשיכים בהמלצתנו להעלות חשיפה לאפיק המנייתי מדפנסיבית לניטרלית".

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב יחל הבוקר (ב') לאחר נעילה חיובית אתמול. מדד ת"א-35  קפץ 1.1%, מדד ת"א- 90  זינק 1.8%, מדד ביומד  טיפס 2% ומדד ת"א-טכנולוגיה  עלה 2.6%. מדד הבנקים  עלה 0.3% בלבד.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם אתמול ב-781 מיליון שקל, מחזור שנושק לטווח העליון של ימי ראשון השקטים בדרך-כלל. 

בסיכומה של שנת 2018, מדד המניות של שנחאי השלים צניחה שנתית של 24.59%; מדד הונג קונג נפל השנה ב-13.61%; ואילו מדד ניקיי היפני ירד ב-2018 ב-12.08%.

ערב השנה האזרחית החדשה, בורסת פרנקפורט יצאה לחופשה, לאחר שמדד דאקס הגרמני השלים צניחה שנתית של 18.26%. בבורסות לונדון ופריז יתנהל היום יום מסחר מקוצר, ואילו בוול סטריט המסחר במניות יתנהל כסדרו, והמסחר באג״ח יינעל מוקדם יותר (ב-21:00 שעון ישראל). מחר (ג'), ראש השנה האזרחית החדשה, יהיו כל הבורסות הגדולות באסיה, באירופה ובארה"ב בחופשה. 

מניית אופקו הלת'  זינקה ביותר מ-28%, אירונאוטיקס זינקה ביותר מ-35%, מניות הקנאביס הרודיום  וטוגדר  זינקו 15% ו-8.4% בהתאמה. אורמת  עלתה 2%, כלכלית ירושלים  זינקה 3%, אלקטרה ב-5.3%.

הסדר החוב השני של חברת אפריקה ישראל על סף פיצוץ לאחר המבוי הסתום שאליו נקלע הגישור בין מחזיקי האג"ח של החברה לבין המשקיע מוטי בן משה. היום פעלו שני הצדדים לשיפור עמדות לקראת ההתגוששות הצפויה ביניהם בבית המשפט סביב כספי הפיקדון על סך 90 מיליון שקל שהעביר בן משה למחזיקים לטובת הבטחת קיומו של ההסדר.

מניית אירונאוטיקס זינקה אתמול בכ-35%, לאחר שקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שהחזיקה בכ-5.5% מהון מניות החברה מכרה את כל החזקותיה בחברה ביום חמישי האחרון ב-8.5 שקלים למניה, גבוה בכ-25% ממחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. סך העסקה מסתכם בכ-25 מיליון שקל. הרוכשת היא חברת אמבראיר (Embraer), תאגיד התעופה והחלל הברזילאי העוסק בפיתוח וייצור מטוסים צבאיים ואזרחיים.