נעילה שלילית בבורסה: ת"א-35 ירד 0.6%, טבע צנחה 11% ופריגו נסקה 6%

מדד ת"א גלובל-בלוטק נפל ב-1.4%, ת"א ביומד איבד 2.65% • הדיווח מסוף השבוע האחרון כי טבע עומדת במרכזה של תביעה על תיאום מחירים בארה"ב, הפילה את המניה בתל אביב • אופקו סגרה פערי ארביטרז' • דלק איבדה 1.4% לאחר שהודיעה על ביטול עסקת Ceasar Tonga במפרץ מקסיקו

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סקירת המסחר בבורסה בתל אביב: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

16:27

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בטריטוריה האדומה, וזאת בצל החשש מהחרפת מלחמת הסחר, וברקע לצניחה של 11% במניית טבע  לאור פרשת תיאום מחירי התרופות בארה"ב. מדד ת"א-35  איבד 0.6%, מדד ת"א גלובל-בלוטק נפל ב-1.4%, ות"א ביומד  איבד 2.65%.

אופקו הלת'  צנחה ב-13.8%, פריגו  עלתה ב-6%, טאואר  איבדה 2.6%, איי.אפ.אפ  צנחה ב-3.7%.

מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-496 מיליון שקל.

15:00

לאחר 4 ימי מנוחה, המסחר בתל אביב מתנהל בירידות בהובלת טבע  ואופקו הלת' . מדד ת"א 35 מאבד 0.6%.

מניית קבוצת דלק קבוצה  יורדת ביותר מ-1% לאחר שהחברה הודיעה כי בוטלה עסקת הענק לרכישת 22.5% מהזכויות בשדה סיזר טונגה במפרץ מקסיקו בכ-965 מיליון דולר. זאת לאחר שאחת השותפות בשדה הפעילה זכות סירוב והודיעה כי בכוונתה לרכוש את הזכויות.

בשוק האג"ח נסחרות היום הממשלתיות השקליות הארוכות ומדדי התל בונד המרכזיים ביציבות.

כלכלני לאומי שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי במוקד נתוני המאקרו השבוע יעמדו פרסום מדד המחירים לצרכן הצפוי לעלות בכ-0.5% וכן הקריאה הראשונה לנתוני הצמיחה לרבעון הראשון של שנת 2019. "נתוני הצמיחה צפויים להיות חזקים ולהצביע על האצה בקצב הצמיחה לרמה של 4% ומעלה במונחים שנתיים.

"העלייה בציפיות האינפלציה לאחרונה בשילוב תוצאות הנפקת המק"מ השבוע, הנפקה שגילמה אפשרות להעלאת ריבית כבר בטווח הקרוב, פותחות חלון הזדמנויות לבנק ישראל להעלאת ריבית, חלון הנפתח כבר בהחלטה הקרובה ב-20 במאי".

בהתייחסות לארה"ב מציינים שם כי "מאז סוף 2016 הולכת ומתעצמת עליית הפריון בארה"ב והעלייה השנתית בפריון ברבעון הראשון השנה (2.4%) היא החזקה ביותר מאז 2010. ההסבר הסביר ביותר לכך הוא שזה משקף את ההידוק של שוקי העבודה, שמחייב התייעלות. כמו כן, ייתכן שהייתה תרומה מכיוון של שינויי מיסוי: הפחתת שיעור מס החברות; הפחתת המיסוי על השבת רווחים כלואים אל ארה"ב; וההקלות הניכרות בכל הקשור למגיני המס שהשקעה ריאלית יוצרת, תוך הגדלה מסוימת בהשקעה בציוד, ומעבר לציוד יעיל יותר. חשובה עוד יותר היא העלייה בהשקעה בתוכנה, במחשוב ובקניין רוחני, עתיר ידע וטכנולוגיה, שזינקו בשנים האחרונות. לא נשלול האצה מתמשכת יותר בצמיחת הפריון בטווח הארוך, בזכות יישום טכנולוגיות אינטרנט חדשות, מחשוב ענן, והתרחבות השימוש בבינה מלאכותית במשק האמריקאי. ההאצה בצמיחת הפריון בארה"ב עשויה להביא לעלייה בפוטנציאל הצמיחה של המשק בארה"ב, וללא עלייה באינפלציה, דבר העשוי לאפשר לפד לאמץ מדיניות מרחיבה יחסית לאורך זמן".

בקרב המניות הקטנות בולטת ביטפארמס  עם קפיצה של 26% במחזור גבוה, על רקע התחזקות הביטקוין בימים ובשבועות האחרונים.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-375 מיליון שקל בלבד.

14:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות, בהובלת טבע שצונחת 11% בצל פרשת תיאום המחירים. מדד ת"א 35 מאבד 0.7%, ת"א 90 ללא שינוי, מדד ת"א ביומד נופל ב-2.8%.

טאואר  יורדת 2.7%, דלק קבוצה  מאבדת 1.3% בצל ביטול עסקה בגובה מיליארד דולר במפרץ מקסיקו, אורמת טכנו  עולה 2.2%, מניית ביטפארמס  מזנקת בכ-30%, ברקע לעליית הביטקויון במסחר מעל ל-7,000 דולר.

מניית פריגו  קופצת לאחר שבסוף השבוע האחרון החברה סיפקה לראשונה גם תחזית לשנת 2019: החברה צופה הכנסות של 4.6-4.7 מיליארד דולר, ורווח נקי Non-GAAP של 3.65-3.95 דולרים למניה - נמוך מתחזיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 4.71 מיליארד דולר ולרווח של 4.2 דולרים למניה. לתחזית הרווח יש אפסייד פוטנציאלי של 10-35 סנט למניה, מרכישה שעליה דיווחה פריגו ביום חמישי, מהאפשרות להשיק גרסה גנרית למשאף ProAir של טבע ומחסכונות שהחברה עשויה להשיג.

מחר, בורסות העולם צפויות להיפתח בצל המתיחות בין ארה"ב לאיראן וכישלון שיחות הסחר. לסקירה המלאה, לחץ כאן.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-310 מיליון שקל בלבד.

11:29

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות בהובלת מניית טבע שצונחת ב-10% בצל פרשת תיאום המחירי תרופות בארה"ב, וכן ובהובלת אופקו הלת'  שצונחת בהתאם לפערי ארביטרז'. מדד ת"א 35 מאבד 0.66%, מדד ת"א 90 יורד ב-0.2% ומדד הבנקים ללא שינוי מהותי. 

סמנכ"ל הכספים של טבע , מייקל מקללן, התייחס הבוקר בכנס של אופנהיימר בבורסה בתל אביב לפרשה, ואמר כי טבע ביצעה חקירה פנימית בעניין. טבע צונחת כעת ביותר מ-10% ובכך משלימה צניחה של יותר מ-30% במהלך שלושת החודשים האחרונים.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-184 מיליון שקל בלבד.

09:50

המסחר בתל אביב נפתח בעיכוב ("פתיחה אנגלית") בשל תנודה חדה במניות אופקו הלת'  וטבע  שנופלות 13% ו-10% בהתאמה. בסוף השבוע האחרון דווח כי טבע עומדת במרכזה של פרשת תיאום מחירי תרופות בשוק הגנרי בארה"ב.

מדד ת"א 35 נפתח בירידה של 0.35%, ת"א 90 ללא שינוי ומדד הבנקים יורד 0.2%.

קבוצת דלק קבוצה  דיווחה כי עסקת Ceasar Tonga במפרץ מקסיקו בוטלה עקב זכות סירוב של אחת השותפות.

חברת סלקום מצרפת את נטפליקס באופן מובנה לתוך שירות ה טלוויזיה שלה. סלקום הודיעה שחתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם נטפליקס שיושק בשבועות הקרובים, ויאפשר ללקוחות סלקום טי.וי נגישות לנטפליקס מתוך האפליקציה ישירות. במקביל, תשיק סלקום ממיר אנדרואיד חדש שיכלול שלט עם כפתור ייעודי לנטפליקס, וזאת בדומה לשלט הייעודי שיש היום בפרטנר.

9:47

"פתיחה אנגלית" בבורסה בתל אביב בשל תנודה במניית אופקו הלת' ובמניית טבע. המסחר צפוי להיפתח בעיכוב בשל תנודה במדדים. התנודה במניית טבע מיוחסת לדיווח בסוף השבוע האחרון, לפיו החברה עומדת במרכזה של פרשת תיאום מחירי תרופות בשוק הגנרי בארה"ב.

מחיר הביטקויון טיפס היום לפנות בוקר, לראשונה מאז 5 בספטמבר 2018, מעל לרמה של 7,300 דולר.

8:50

חברת קנביט  מדווחת הבוקר על הסכם מחייב למכירת קנאביס רפואי לפנאקסיה בהיקף של 30 מיליון דולר ועל המשך משא-ומתן לפיתוח משותף של תרופות. 

חברת התעופה אל על  מדווחת הבוקר על מזכרי הבנות עם בנק יפני וגופים נוספים לקבלת מימון בסך כ-145 מיליון דולר לרכישת מטוס מדגם 787-9. 

אחרי 15 שנה בתפקיד, סגי איתן חדלה לכהן כמנכ"לית חברת נכסים ובניין . אדוארדו אלשטיין, יו״ר ובעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, ימלא מקום כמנכ"ל נכסים ובניין. 

חברת מידרוג מציבה הבוקר תחת בחינה (CREDIT REVIEW) עם השלכות שליליות את דירוג איגרות החוב A1 שהנפיקה חברת נכסים ובניין. לדברי מדרוג, "הצבת הדירוג בבחינה היא בעקבות קיומו של אירוע סיכון לאור חשיפה לשינוי מבני בקבוצת אי.די.בי והגבלות על החזקה בחברות-בנות משכבה שלישית. כפועל יוצא מכך, על הקבוצה להסדיר בחודשים הקרובים את מבנה ההחזקות בקבוצה בהתאם לחוק הריכוזיות ולבצע צמצום שכבות החזקה בחברות ציבוריות המהוות שכבה שלישית. היעדר הוודאות בנוגע לאופן ביצוע התהליכים, בפרט כאשר חלק מהתרחישים עלולים להשפיע לשלילה על פרופיל הסיכון של החברה, משליך לשלילה על הדירוג". 

06:00

המסחר בבורסה בתל אביב ייפתח על רקע הסגירה החיובית ביום חמישי והנעילה החיובית בסוף השבוע בוול סטריט.

ביום המסחר האחרון לשבוע שעבר מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, מדד ת"א 90 עלה ב-0.86%, ומדד הבנקים טיפס ב-0.6%. מחזור המסחר בשוק המניות הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל.

בוול סטריט המדדים העיקריים ננעלו בעליות. המדדים התייצבו לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר כי השיחות בין ארה"ב לסין צפויות להימשך, וכי מערכת היחסים שלו ושל הנשיא הסיני נותרה חזקה.

טבע עומדת כעת במרכזה של תביעה על תיאום מחירים שהוגשה ביום שישי על-ידי 40 מדינות בארה"ב בתום חקירה של 5 שנים. "יש ראויות מוצקות לכך שתוכננה הונאה בשווי של מיליארדי דולרים על חשבונו של העם האמריקאי. כולנו תוהים מדוע מחירי התרופות יקרים כל-כך, במיוחד מחירי התרופות הגנריות", כך צוטט ב"בלומברג" וויליאם טונג, התובע הכללי של מדינת קונטיקט.

חברת פריגו  פרסמה ביום חמישי את דוחותיה לרבעון הראשון של 2019. חברת התרופות עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון וסיפקה תחזיות פושרות להמשך 2019. בתוך כך פריגו הציגה את האסטרטגיה החדשה ודיווחה כי היא רוכשת חברה ב-750 מיליון דולר ומוכרת פעילות ב-185 מיליון דולר.

חברת החשמל דיווחה בסוף השבוע על סיום כהונתה של הדירקטורית עו"ד דורית ענבר לאחר 3 שנים בדירקטוריון. ענבר כיהנה בעבר כמנכ"לית טלעד ויו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין. חברת החשמל הודיעה בדיווח כי "החל מיום 8 בפברואר 2019 פחת מספר הדירקטורים בעלי מומחיות חשבונאית ופיננסית בחברה, מהמספר המזערי שנקבע על-ידי דירקטוריון החברה. החברה פועלת למינוי דירקטורים בעלי מיומנות חשבונאית ופיננסית, אך הסמכות למנות דירקטורים בחברה אינה נתונה בידי החברה אלא בידי השרים, לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים". 

אופקו חוזרת עם פער שלילי של 14%, דלק, טאואר וטבע עם פערים שליליים של למעלה מ-2%, אורמת טכנולוגיות עם פער ארביטראז' חיובי של 1.5%, וכיל, לייבפרסון ונייס עם פער חיובי של עד 0.5%.