הבורסה ננעלה בעליות חדות: ת"א 35 זינק ב-3.3%, פתאל זינקה 13%

מדד מניות הנפט והגז זינק בכ-6.5% • עליות בולטות במניות פתאל, אופקו, מגדל, נובה, רציו, נייס ופז • חברת דירוג האשראי S&P אשררה בסוף השבוע את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ • קבוצת דלק תנסה לגייס היום עד 200 מיליון שקל

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

הבורסה מזנקת אבל חכו עם השמפניות: לילך חברון: "מי שלא הצליח ליהנות מגל העליות האחרון - זה לא הזמן לנסות"; וגם, לא רק תעופה: התזוזות של באפט ברבעון מגיעות גם לבנקים ולטבע | דו"ח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי

16:04

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסת תל אביב התנהל בעליות שערים חדות. זאת, אחרי שבסוף השבוע הסתיים המסחר בבורסות ארה"ב בכיוון חיובי.

העליות בתל אביב עם פתיחת השבוע הגיעו אחרי שבוע שלילי למדי, שבסיכומו איבד מדד ת"א-35 קרוב ל-6%, וזאת כשגם בוול סטריט סיכום השבוע היה שלילי.

בלידר שוקי הון ייחסו את הכיוון השלילי בשוק האמריקאי לנתונים כלכליים שליליים, לאמירות של יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, על נזק אפשרי ארוך טווח לפוטנציאל הצמיחה של ארה"ב, וכן לאיומיו של הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, על ניתוק היחסים בין ארה"ב לסין, "שתרם לעצבנות בשווקים".

בצד החיובי של מדד ת"א-35, קפצה היום המניה החבוטה של קבוצת דלק ב-15.77% ועליות דומות רשמו יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים שבשליטתה. ברקע למסחר, היום פרסמה דלק דוח הצעת מדף להנפקת מניות ואופציות, לצד עדכונים בנוגע לעסקי החברה ודיווח על מו"מ "למכירת זכויות לתמלוג על ממאגרי 'כריש' ו'תנין' תמורת כ-300 מיליון שקל". מדד הנפט והגז קפץ ב-6.5%.

עוד בצד החיובי של המדד המוביל, מניית פתאל החזקות טיפסה ב-13.44%, המניות הדואליות של לייבפרסון ונייס עלו ב-5.87%-7.5% ומניות חברות הנדל"ן מליסרון ושיכון ובינוי הציגו עליות דומות. עוד במסחר היום, מניות נכסים ובנין וגב-ים קפצו על רקע מכירת כ-5% ממניות גב-ים שביצעה נכסים ובנין.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה חיובית, וגם במסחר באג"ח הממשלתיות נרשם כיוון דומה. 

14:15

נכסים ובנין  צפויה לרשום הפסד של 30 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, וזאת בצל מימוש החזקותיה בגב ים . נכסים ובנין הודיעה ביום חמישי האחרון לאחר סגירת המסחר על הסכמות עם צד ג' על מכירת מניות גב ים שבהחזקתה (4.96%) תמורת 191 מיליון שקל (לפי מחיר של 1,800 שקל למניה). עם זאת העסקה טרם הושלמה.

13:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בצהרי היום בעליות חדות, וזאת בהמשך לירידות חדות שנרשמו ביום חמישי בשוק המקומי. מדד ת"א 35 מזנק ב-3.3%, מדד הבנקים ב-3.2%. 

מניית דלק  מזנקת ב-15%. הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה תנסה לגייס היום 200 מיליון שקל. נייס  מזנקת ב-5.2%, טבע  בכ-5%, לאומי  ופועלים  קופצות ב-3.8% ו-3.3% בהתאמה.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-500 מיליון שקל.

חברת דירוג האשראי מידרוג חתכה את הדירוג של פתאל החזקות  מדירוג A1 ל-A1 והותירה את בחינת הדירוג תחת בחינה עם השלכות שליליות. זאת בצל השלכות התפרצות הקורונה על ענף המלונאות ועל החברה.

"בשלב זה טרם אושרה הפעלת בתי מלון במדינות הפעילות (למעט בהולנד, בה לא ניתנו הנחיות לסגירת בתי מלון). גם לאחר חזרה לפעילות, לאירוע הקורונה עשויות להיות השפעות לאורך זמן, הן על ההכנסה הפנויה של משקי הבית והן על הרצון והיכולת לצאת לנופש תחת מגבלות התנועה וההתכנסות, ככל שיהיו", כתבו כלכלני חברת הדירוג. במידרוג צופים כי בשנת 2020 החברה תציג EBITDA ו-FFO שליליים, כאשר בשנים 2021-2022 תחול צמיחה הדרגתית בתוצאות התפעוליות.

11:45

מתחזקות העליות בבורסה. מדד מניות הנפט והגז מזנק בכ-7% . עליות בולטות נרשמות במניות פתאל, אופקו, מגדל, נובה, רציו, נייס ופז. 

מנגד, ירידות נרשמות במניות בזק, באטמ , בונוס ביוגרופ  ופלוריסטם. 

10:05

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית, לאחר העליות בוול סטריט בסוף השבוע. עליות בולטות נרשמות במניות נייס , טבע, פתאל החזקות , קבוצת דלק ולייבפרסון. 

גם מניות הבנקים בולטות בעליות, בהובלת דיסקונט  ומזרחי טפחות. 

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "בשבועיים האחרונים מהלך עליות שערים בשוקי המניות נבלם. המשקיעים מאוד פסימיים. משקל המשקיעים "השורים" בסקר המשקיעים בארה"ב עומד באחת הרמות הנמוכות של השנים האחרונות. מעניין שהמשקיעים גם לא מאמינים באג"ח הארוכות. כפי שהדגשנו פעמים רבות בסקירות האחרות, מבט על מדדי המניות העיקריים בארה"ב די מטעה. הם מובלים ע"י מספר קטן של מניות, כאשר מרבית המניות נותרים רחוק מאחור". 

"בתקופה הקרובה צפויות לתפוס מקום ידיעות על יציאת הכלכלות המפותחות מהסגר תוך שיפור באינדיקאטורים הכלכליים. חדשות אלו אמורות לתמוך בשווקים הפיננסיים עד שיתברר מהי הרמה שבה הפעילות תתחיל להתייצב. בשורה תחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית לאפיק, אך מדגישים שהחשיפה פחות חשובה היום מאשר בחירת מניות וסקטורים ספציפיים. אנו ממליצים להמשיך ולהחזיק חשיפה גבוהה למניות הטכנולוגיה ובנוסף להגדיל חשיפה לסקטורים שבדרך כלל נהנים מהתאוששות בכלכלה, כגון הצריכה המחזורית והתעשייה".

סקיליין השקעות המוחזקת בכ-50% ע"י מישורים , דיווחה הבוקר על הכנסות של 71.7 מיליון דולר קנדי ברבעון הראשון, עלייה של 25% ביחס לאשתקד, כתוצאה מהשלמת פרויקטים. מנגד, החברה מדווחת על ירידה ב-NOI מנכסים זהים מ-12.3 מיליון דולר קנדי אשתקד ל-7.5 מיליון דולר קנדי ברבעון הראשון, בעקבות השפעת הקורונה על פעילות המלונאות והנופש. החברה ממשיכה להפעיל את כל 15 מלונותיה בארה"ב במתכונת של צמצום הוצאות ושומרת על יתרות נזילות של 40 מיליון דולר קנדי בסוף תקופת הדו"ח.

חברת אפקון  דיווחה הבוקר על זכייתה במכרז של עיריית חולון בהיקף של כ-2 מיליון שקל. החברה תציב עשרות עמדות לטעינת כלי רכב חשמליים ברחבי העיר.

06:45

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר (א') במגמה חיובית, לאחר שבסוף השבוע ננעל המסחר בבורסות של ארה"ב בעליות שערים. 

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' חיוביים בולטים, ביניהן נייס , נובה , אופקו, לייבפרסון , פריגו , איי.אפ.אפ ואורמת.

גם טבע  צפויה לקפוץ, לאחר שחזרה עם פער חיובי של כ-5%. בסוף השבוע נודע כי חברת ברקשייר הת'וואיי של וורן באפט מכרה ברבעון הראשון 460 אלף מניות של טבע, מימוש ראשון מאז שנכנסה להשקעה בחברת התרופות בסוף 2017-תחילת 2018. 

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, תנסה לגייס היום עד 200 מיליון שקל. הקבוצה ממשיכה במימוש מהיר של נכסיה, לצורך הצטיידות במזומנים ועל רקע האפשרות כי מחזיקי איגרות החוב שלה יחליטו על העמדת החוב כלפיהם בסך 6 מיליארד שקל לפירעון מיידי.

בזירת המאקרו, חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אשררה בסוף השבוע את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה שלAA- והותירה את תחזית הדירוג על 'יציבה'. המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית וכן סיכונים גיאו-פוליטיים. נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל דוגמת כלכלה מגוונת, חשבונות חיצוניים חזקים, נתוני מאקרו כלכליים איתנים ומסגרת מוניטרית גמישה.

עוד בתחום המאקרו, ביום שישי דיווחה הלמ"ס כי מדד המחירים לצרכן ירד בחודש אפריל ב-0.3% . מדובר בירידה נמוכה מכפי שהעריכו האנליסטים, שצפו ירידה של 0.5% לפחות. עם זאת יש לזכור כי נתוני המדד הושפעו מכך שענפי רבים במשק היו מושבתים מפעילות באופן מלא או חלקי במהלך חודש אפריל בשל התפרצות נגיף הקורונה.  בעקבות עדכון מדד אפריל נרשמת ירידת מחירים מצטברת של 0.6% ב-12 החודשים האחרונים.