השבוע בהייטק: הנסיגה הטקטית של וואטסאפ ומה משותף לזום ולמונייד‎

אף אחד לא יודע מתי כל הטוב הזה יגמר, אבל גם השבוע נראה היה נראה שכולם מנסים לרכב על הגאות במניות הטכנולוגיה כל עוד היא כאן • וגם למה פייסבוק לא באמת נסוגה • סיכום השוק בהייטק וטכנולוגיה

וואטסאפ / צילום: Reuters, Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA
וואטסאפ / צילום: Reuters, Pavlo Gonchar / SOPA Images/Sipa USA

שבוע טוב,

היעלמותו של ג'ק מא, עליה כתבתי ודיברתי לא מעט בשבועות האחרונים, החזירה אותי לקרוא את הביוגרפיה המעולה שכתב עליו דנקן קלארק (שאותו ראיינתי לא מזמן). עליבאבא של מא נוסדה ב-1999 וקלארק, בעצמו בנקאי השקעות, מתאר היטב בביוגרפיה את האווירה הנלהבת של אותם הימים הראשונים של האינטרנט בסין, שמאוחר יותר נודעו לשמצה בכינוי בועת הדוט.קום.

פורטלי אינטרנט סינים צעירים, שניסו כולם לחקות את יאהו המצליחה מעמק הסיליקון, הנפיקו בארה"ב עוד לפני שגילו איך לעשות כסף ומשקיעים חיזרו באינטנסיביות אחרי יזמים סינים, ממציאים סיפורים על קשר עמוק ואינטימי שנרקם ביניהם. קלארק מתאר יפה לא פחות את הרגע שבו התפוצצה אותה בועה. המיזמים שהונפקו שקעו בדשדוש מתמשך, שהתלווה לקריסה במחיר מניותיהם, וקרנות ההון סיכון התייבשו לגמרי. מייסדים ומנכ"לים הודחו על ידי משקיעים צמאי דם, מיזמים מבטיחים הורעבו מחוסר מימון וג'ק מא החכם הבין היטב שהמנצח הוא פשוט זה שיישאר לעמוד אחרון.

לא בטוח האם אפשר להשוות בין מה שקרה אז להיום וכנראה שאף אחד לא באמת יודע לומר בוודאות איפה תיעצר הגאות בשוק הטכנולוגיה הציבורי והפרטי של ימים אלו. בסופו של דבר דווקא מגפת הסארס ב-2003, הגרסה המקדימה של הקורונה, היא שהצליחה לחלץ את חברות האינטרנט הסיניות מאותו דשדוש מתמשך כשחיברה מיליונים לרשת, מה שעוד יותר מסבך את מוסר ההשכל של כל הסיפור הזה. אף אחד לא יודע מתי זה יגמר אבל השבוע, גם השבוע, נראה היה שכולם מנסים להקדים ולרכב על הגל לפני שכל הטוב הזה נעלם. בהנפקות, הנפקות משניות, גיוסי ענק ומימושים גדולים.

סיכום השבוע בפורמט חדש עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל

1. אין כמו חבר טוב

ב-2001 נבחר יונתן קולבר, אז מנכ"ל כור הכושלת, לתואר המנהל הגרוע ביותר בישראל בסקר שנערך בקרב קוראי גלובס. יעקב פרי, דרך אגב, נבחר למנהל המוביל במשק לאותה שנה. אלא שאחרי שעזב את כור, הצליח קולבר להמציא עצמו מחדש כמשקיע הייטק מוצלח. ההשקעה המוצלחת ביותר של קולבר היא כנראה רכישת מניות פייבר. קולבר השקיע בסבב הגיוס הראשון בחברה, המשיך לשמור על מניותיו לאורך הדרך ונכון להנפקה ביולי 2019 החזיק 13% מהמניות בפייבר. מאז ההנפקה זינק שווי החברה מ-650 מיליון דולר ל-8.2 מיליארד דולר, והשבוע פרסמנו כי קולבר ניצל את הגאות למכור חלק מאחזקותיו תמורת 130-250 מיליון דולר. קולבר הגיע להשקעה בפייבר דרך חברו הטוב והוותיק האנג'ל גיא גמזו. השניים מכירים דרך נשותיהם כאשר עירית קולבר, רעייתו של יונתן, היא חברת ילדות של רעייתו של גמזו. ואיזה טיפ שווה אתם קיבלתם מחברים לאחרונה?

2. מה משותף ללמונייד וזום?

גם למונייד נהנית מאותה גאות בשוק הטכנולוגיה שהקפיצה את שווי חברת הביטוח הדיגיטלי למעל 10 מיליארד דולר, אפילו שעדיין לא הגיעה לרווחיות, ושולח את החברה כעת להנפקה משנית בהיקף 830 מיליון דולר. מתוך ההנפקה 280 מיליון צפויים להגיע לבעלי מניות שימכרו חלק מאחזקותיהם, כולל דניאל שרייבר, המנכ"ל ומייסד משותף. מאז ההודעה מניית למונייד רק יורדת בהשפעת תחזית שלילית מאוד של שורטיסט. למונייד ללא ספק בחברה טובה, כאשר גם זום מתכננת לגייס 1.5 מיליארד דולר במכירת המניות הגדולה ביותר מאז ההנפקה שלה ב-2019, במטרה לנצל את השווי הפנומנלי שנתנה לה המגפה של מעל 100 מיליארד דולר ולמלא את הקופה לקראת רכישות אפשריות כהכנה לימים שאחרי הקורונה. בינתיים המיזם של אורן ורוני פרנק הישראלים בארה"ב, טוקספייס, מפסיד גם הוא אבל צפוי להיות מונפק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר.

3. וואטסאפ מדגימה נסיגה טקטית

השינוי במדיניות הפרטיות עליו הכריזה וואטסאפ היווה תזכורת כואבת למשתמשים לגבי עומק איסוף המידע על ידי ענקיות האינטרנט ובראשן פייסבוק עצמה. העצבים הרופפים באופן כללי של המשתמשים, לגבי פייסבוק ובכלל לגבי התקופה, הובילו למחאה המונית כולל זינוק חד בהורדות של התחליפים סיגנל וטלגרם. על אף המחאה, פייסבוק לא ממהרת לסגת מהשינוי המתוכנן בתנאי השימוש, שאמור לאפשר לה להתחיל להרוויח כסף מוואטסאפ. במקום הדגימה החברה אתמול נסיגה טקטית, כשנתנה למשתמשים עוד שלושה חודשים לאשר אותו, בתקווה שעד אז הכעס ישכך מעט.

4. אינטל מחכה לסטיב ג'ובס שלה

איש הפיננסים בוב סוואן עוזב את עמדת מנכ"ל אינטל והטכנולוג פט גלסינגר, מנכ"ל VMware, מחליף אותו. גלסינגר היה פעם נער הפלא של אינטל, סמנכ"ל הטכנולוגיה הצעיר ביותר בחברה, בן הטיפוחים של המייסד, שלקח חלק במהפכות שהציגו את ה-USB וה-ווי-פי. חזרתו לאינטל, שספגה לא מעט כישלונות ומהמורות בשנים האחרונות ומתמודדת עם תחרות קשה, מזכירה לאופטימיסטים את חזרתו האגדית של סטיב ג'ובס לאפל אחרי שנות הגלות.

5. גורו העסקים מבקר את ענקיות הטק

"אנחנו צריכים לשים בצד את ההערצה שלנו ליזמים ולהסתכל במבט מפוכח על הניצול שהיא מקדמת", אומר פרופ' סקוט גאלווי, גורו עסקי ומבקר של ענקיות הטכנולוגיה בראיון מרתק למוסף G שאסור לפספס

6. 125 מיליון דולר זאת רק המקדמה 

ביונד ביולוג'יקס חתמה השבוע על אחד מהסכמי המסחור הגדולים של חברת תרופות ישראלית, עוד לפני שהמוצר שלה הגיע לניסוי בבני אדם. איך זה קרה?

7. אקזיטים זה תרומה 

קרן תמורה אוספת אופציות מסטארט-אפים מתחילים והופכת אותן לתרומות אחרי הנפקה או מכירה. ב-2020 היתה לה שנת שיא

8. מקאפי עזבה את הבניין 

חברת אבטחת הסייבר תסגור את מרכז הפיתוח ברמת החייל. מייסד הסטארט-אפ שהפך למרכז הזה מאשים את הדולר והממשלה.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן