הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות מתונות בנעילה בת"א; אלביט זינקה ב-7.5%, אורמד שוב צללה

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1%, ת"א 125 ב-0.2% ות"א 90 ב-0.4% • טראקנט   זינקה בכ-14% בהמשך לדיווח על התקדמות בהסכם הכוונות שנחתם עם פולקסוואגן • פתיחה אדומה בוול סטריט, מגמה מעורבת בבורסות אירופה • מגמה שלילית בשוק הקריפטו

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב הסתיים בירידות שערים, אך מתונות יותר מאשר אלה שנרשמו בתחילת היום. מדד ת"א 35 ירד בכ-0.1%, ת"א 125 ב-0.2% ות"א 90 ב-0.4%. מדד הנפט וגז ומדד הביטוח סיימו את היום בעליות של 0.5% ו-0.3% בהתאמה. מדד הבנקים איבד 0.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.85 מיליארד שקל. את המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק הפועלים  שירד ב-1.3%, אחריו אלביט מערכות  שזינקה ב-7.5% במחזור חריג בגודלו של יותר מ-70 מיליון שקל.

טראקנט  זינקה בכ-14% בהמשך לדיווח על התקדמות בהסכם הכוונות שנחתם עם חברת פולקסוואגן העולמית (ראו עדכון קודם), וגם בוליגו , בוני התיכון , טקטונה , קרדן ישראל  ותמר פטרוליום  סיימו את היום בירוק בוהק. ביונ תלת מימד  רשמה עלייה מתונה לאחר שהודיעה על רישום פטנט בארה"ב למערכת ממוחשבת ליצירת רכיבים ארכיטקטוניים תלת ממדים מורכבים.

בצד השני של הטבלה ירידות חדות לאורמד , ביומיקס , הייקון מערכות , פוורפליט  וקומפיוג'ן .

16:34

הירידות התחזקו שוב: מדד ת"א 35 מאבד 0.8%, ת"א 125 נחלש ב-1% ות"א 90 יורד ב-1.4%.

קומפיוגן משילה 5.5%, שיכון ובינוי  מאבדת 2.4%, אלקטרה יורדת ב-2.3% ולייבפרסון נחלשת ב-4.4%.

אלביט מערכות מטפסת ב-3.8% והפניקס  מוסיפה 1.5%.

14:30

הירידות בבורסה התמתנו, וכעת מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ת"א 125 משיל 0.5% ות"א 90 נחלש בכ-0.9%. מחזור המסחר מסתכם ב-1 מיליארד שקל, כאשר את המחזור הגבוה ביותר מרכזת אמות  שנחלשת ב-0.6%, אחריה הפועלים  ולאומי .

ירידות בולטות נרשמות אצל פוורפליט, אל על  שמוחקת מעל ל-5.5%, קומפיוג'ן, תורפז , הייקון מערכות  ואורה סמארט .

מנגד, נרשמות עליות יפות לטקטונה  ובוני התיכון , וגם פלסאנמור , בוליגו וטראקנט עולות בשיעורים גבוהים. בפסגת מדד ת"א 35 אלביט מערכות  שעולה ב-2.7%, אחריה הפניקס  שמוסיפה 2%.

12:20

הירידות בבורסה מחריפות. מדד ת"א 35 יורד מעל ל-1% כשנובה ולייבפרסון בתחתית עם ירידות בולטות. ת"א 90 נפרד מ-1.6%, כאת הירידות מובילה קומפיוג'ן שמאבדת יותר מ-5%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-630 מיליון שקל.

מימון ישיר  הודיעה על השלמת הנפקת מניות בהיקף של כ-150 מיליון שקל. הגיוס צפוי לשמש את החברה, בין השאר, להגדלה נוספת של איתנותה הפיננסית והמשך פיתוח עסקיה, לרבות השקעה בהקמת פעילות המשכנתאות.

טראקנט  מתחזקת לאחר שהודיעה שחתמה על הסכם עם חברת LogPay Transport Services מקבוצת פולקסווגן שבגרמניה. במסגרת ההסכם, לוגפיי תקדם אינטגרציה בין פלטפורמת טראקנט למערכותיה כדי להציע לציי המשאיות של לקוחותיה שירותי התאמת מטענים ולאפשר ללקוחות טראקנט לשכור חניות מחברת לוגפיי. החברות יקדמו פתרון משותף לשילוב והתאמות בין הובלת מטענים ברכבות לבין הובלתם במשאיות אל ומהרכבת ולהטמעת מערכת טראקנט במערכת התשלומים של לוגפיי בחברת הרכבות של TTM.

11:00

ירידות בבורסה. מדד ת"א 35 מחק את העלייה הקלה שרשם בפתיחה והוא יורד כעת בקרוב ל-0.2%. מדד ת"א 90 מאבד מעל ל-0.8%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-195 מיליון שקל.

קונטיניואל , שהצטרפה לבורסה בשבוע שעבר, דיווחה על סגירת עסקה בסך 1.1 מיליון שקל עם מפעיל רשת מוביל בברזיל. העסקה כוללת שיפור ביצועי הרשת של עשרות מיליוני מנויים, וכחלק מהמערכת יופעלו יכולות ניטור ואופטימזציה של ביצועי הרשת על גבי צירי תנועה.

סטורג' דרופ  דיווחה על הסכם מחייב למכירת החזקותיה ב"חווה בערבה" תמורת 1.5 מיליון שקל, שישולמו בדרך של החזר חלק מהלוואת הבעלים שהעניקה לחברות הבנות. 300 אלף שקל ישולמו מיידית והיתרה על פני שלושה תשלומים שנתיים שווים. דירקטוריון החברה אישר את העסקה, והשלמתה מותנית באישור היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות ("היק"ר). 

תדיר גן , שצנחה אתמול בקרוב ל-17%, מתקנת ומטפסת הבוקר ב-12%. גם בוליגו , ביונ תלת מימד , סונוביה , סופווייב  ובוני התיכון  מתחזקות. ביומיט  מוסיפה 5.7%, לאחר שקפצה כבר ב-18% מאז שהחל השבוע. מתחילת השנה שווי המניה זינק כמעט פי שישה.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 מטפס בכ-0.1% ומדד ת"א 90 רושם ירידה קלה.

עליות בולטות רושמות אורמת , טבע  ובוליגו.

7:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בתל אביב ייפתח ככל הנראה במגמה מעורבת, על רקע ירידות באסיה ומנגד עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט.

אתמול ננעלו שלושת המדדים המובילים בירידות של כ-0.7%, כאשר כל המדדים הענפיים סיימו את היום באדום מלבד ת"א בנייה. ירידה בולטת של 1.3% נרשמה במדד הביטוח, בהובלת הפניקס והראל. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח הדולר והאירו נסחרים בעלייה של כ-0.4% כנגד השקל, ברמה של 3.513 שקלים לאירו ו-3.114 שקלים לדולר.

2. פתיחת שבוע שלילית בוול סטריט

אתמול התחיל שבוע המסחר בשווקים הגלובליים בירידות שערים, בהמתנה להחלטת הריבית של הפד מחר. בורסות אירופה ננעלו בירידות וגם בוול סטריט המסכים היו אדומים כשהירידות החריפו לקראת הנעילה. נאסד"ק השיל 1.4% ודאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו בכ-0.9%. גם התשואות על האג"ח הממשלתיות ירדו בחדות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת על 1.42%.  

את עיקר הירידות אתמול ריכזו חברות הטכנולוגיה וחברות ה"חזרה לשגרה", בהן מניות תיירות, מלונאות, תעופה, קרוזים וכו'. 

3. פערים מעורבים למניות הדואליות

המניות הדואליות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים, ובשקלול הפערים לא צפויה השפעה מהותית על מדד ת"א 35.

פוורפליט , אייסקיור מדיקל , ראדא  וקומפיוג'ן  יאבדו גובה היום בשל ארביטראז' שלילי גבוה, וכן נובה , לייבפרסון  וטאואר . בריינסוויי עלתה קלות במסחר הרגיל אך צנחה ב-20% באפטר מרקט, וגם נייס  נחלשה במסחר המאוחר.

מנגד, אורמת  תתחזק לאור פער חיובי של 2.7%, וגם לאופקו הלת'  וטבע  פער חיובי של יותר מ-1%.

4. מגמה שלילית באסיה ובמטבעות הקריפטו

המסכים באסיה אדומים. מדד ניקיי יורד בכ-0.7%, הנג סנג בהונג קונג משיל 1.2%. גם בסין, טייוואן ודרום קוריאה המגמה שלילית. את הירידות הבולטות מרכזות בעיקר חברות הרכב והטכנולוגיה.

גם המטבעות הווירטואליים מצטרפים למומנטום השלילי בשווקים. הביטקוין נסחר סביב 46.9 אלף דולר, עלייה קלה לעומת אמש אך רמה נמוכה ב-4% מאשר לפני 24 שעות וב-8% בהשוואה ללפני שבוע. האת'ר מאבד מעל 6% ונסחר תמורת 3,771 דולר.

5. מה צפוי למחירי הנפט?

מחירי הנפט הגולמי ירדו אתמול בכ-0.9% וגם הבוקר הם נסחרים בירידה של 0.2%, נפט WTI נסחר סביב 70.8 דולר לחבית, הברנט תמורת 74.2 דולר. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, העריך מה צפוי בשוק בטווח הבינוני. "קבוצת OPEC+ צפויה להגדיל את תפוקת הנפט בינואר, בהתאם להחלטה שהתקבלה, אם שוק הנפט יישאר יציב,אך יתכן שהיא תמנע מהקלה נוספת במכסות בפברואר אם תחשוש שהשוק יהיה בעודף היצע שיסכן את יציבותו. אם התפשטות אומיקרון תביא להידוק המגבלות, שיפחית את הביקושים לאנרגיה ויערער את יציבות השוק, היא עלולה לבטל את ההחלטה להגדלה נוספת של הייצור בראשית 2022.

"מגבלות שכאלה עלולות להביא לירידה מסוימת גם במחיר הגז הטבעי, בדגש על מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) אשר עלה בחדות במהלך החודשים האחרונים על רקע המחסור הקיים בו, אך הוא צפוי להישאר גבוה עד שבעיה זו תיפתר והמלאים יחזרו להתמלא. הצמצום הצפוי ברכישות הנכסים של ה-FED עשוי לחזק עוד את הדולר, מה שתומך גם כן בירידת מחיר הנפט בטווח הבינוני".