הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; טאואר זינקה ב-5%, קונטיניואל טסה מעל ל-20%

מדדי ת"א המובילים עלו בכ-1.2%, מדד הביומד התחזק ב-2% • נייס בתחתית מדד ת"א 35 עם ירידה של 2.8% • חוזה ענק לברן באפריקה • יציבות בשוק המט"ח

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:29

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה התל אביבית הסתיים במגמה חיובית: שלושת המדדים המובילים הוסיפו כ-1.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל, כשאת המחזור הגבוה ביותר ריכז בנק הפועלים .

בין המדדים הענפיים בלט מדד הביומד שעלה ב-2% לאור עליות יפות של ליניאג, פלסאנמור , אורמד , אנלייבקס  ואופקו הלת' . בתחתית המדד חברות הקנאביס קנבוטק, פארמוקן  ואינטליקנה . מדד הבנקים עלה ב-1.6% בהובלת דיסקונט , הפועלים ולאומי .

טרמינל איקס , אתר הסחר המקוון שבשליטת קבוצת פוקס , ירדה ב-5%. עוד ירידות בולטות נרשמו לחובת ארקו קורפ , אייסקיור מדיקל , רקח , גב ים  ונייס .

מניות רבות סיימו את היום בירוק בוהק. קונטיניואל  זינקה 21%, טונדו סמארט 14%, פיימנט  10%, בריל  8%, סופווייב  6.8%, דניה סיבוס  5.3%, טאואר  קרוב ל-5%.

17:00

כחצי שעה לפני סיום המסחר בבורסה, והמסכים ממשיכים להיות ירוקים. שלושת המדדים המובילים מוסיפים כ-1.3%, מדד הביומד טס ב-2.7%, מדד הנפט ב-1.5%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.67 מיליארד שקל.

קונטיניואל רושמת עוד יום חיובי ומזנקת ב-24%, לאחר שהוסיפה 64% לשוויה מאז שהונפקה בשבוע שעבר. עוד עליות יפות נרשמות לטונדו סמארט , ליניאג תרפיוטיק , נובה  וטאואר  (שנמצאות בפסגת מדד ת"א 35) ואורמד .

מנגד, טרמינל איקס  צונחת ביותר מ-5.5%, קנבוטק  מאבדת 10% ונקסט ג'ן  יורדת ב-13% - ובכך רושמת ירידה שבועית של כ-33%. נייס  מאבדת 3% וממוקמת בתחתית מדד ת"א 35.

15:00

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. עליות בולטות רושמות קונטיניואל , שמזנקת ב-23%, בריל  עולה ב-9%, תדיר גן, פורסייט , עין שלישית, צמח המרמן, טאואר וקמטק.

שותפות ביומיט פודטק , העוסקת בהשקעות בתחום תחליפי הבשר, דיווחה היום כי חברת הפרוטפוליו רילבייט, עדכנה כי התקשרה עם חברת ח.י מעדני גורמה, המפעילה רשת של למעלה מ-100 קצביות ואטליזים בפריסה ארצית, בהסכם הפצה ושיווק בתחומי מדינת ישראל של מוצרים חדשניים בתחום תחליפי הבשר המפותחים על ידי רילבייט. הפצת המוצרים צפויה להתחיל במהלך החציון הראשון של 2022.

קרן אלומה תשתיות  הודיע היום על חתימת הסכם עם דוד פרנקו, הבעלים של קבוצת חן המקום, לרכישת 35% ממניות הקבוצה תמורת 47.5 מיליון שקל. עוד סוכם כי הקרן תשלם סכום נוסף של עד 22.5 מיליון שקל, בהתאם לביצועי מתקן המיון מ.ע.ל.ה 1 המודרני והחדש של חן המקום ברמלה הממתין לאישור הפעלה, הכל בהתאם ובכפוף לתנאים שנקבעו בהסכם ההשקעה. בנוסף, לקרן תעמוד האופציה, למשך תקופה של 18 חודשים ממועד השלמת העסקה, לרכישה והקצאה של 14% נוספים תמורת כ-40 מיליון שקל.

13:05

מדד ת"א 35 מטפס כעת בכ-1.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-1.7%. מחזור המסחר מסתכם ב-770 מיליון שקל.

חברת בליץ  העוסקת בפיתוח, תכנון, ייצור ושיווק של קטנועים חשמליים ומתן פתרונות טכנולוגיים לשיפור השירות ולאופטימיזציה של ה- Last Mile delivery מעדכנת היום על השלמת גיוס של 19.5 מיליון שקל ממספר משקיעים מסווגים ומוסדיים כאשר הבולטים שבהם היא קבוצת הפניקס ובית ההשקעות מור. הפניקס תהפוך לבעלת עניין בחברה ואילו קבוצת מור מגדילה את השקעתה. 

קרן התשתיות והאנרגיה ג'נריישן קפיטל , מעדכנת כי התקשרה בעסקה לרכישת 25.5% מהון מניות מתקן האגירה במעלה גלבוע מחברת אלקטרה תמורת כ-220 מיליון שקל. להערכת הקרן, המתקן שקיבל רישיון קבוע לייצור חשמל לתקופה של 20 שנים והחל את הפעלתו המסחרית בחודש אפריל 2020, צפוי להניב הכנסה שנתית ממוצעת של כ-350 מיליון שקל, כאשר מבנה ההכנסות מובטח ומבוסס ברובו על תשלומי זמינות ובונוסים המגדילים את תעריף הזמינות בעקבות שיפור מדדים הקבועים באסדרה. בנוסף, נהנה מתקן האגירה מהכנסות ממכירת חשמל ותשלומי התנעה. מתקן האגירה צפוי להניב EBITDA ממוצעת של כ-225 מיליון שקל בשנה ותזרים חזוי לבעלים בממוצע של כ-70 מיליון שקל בשנה, כאשר להערכת הקרן, התשואה השנתית על ההון בשקלול כלל מרכיבי העסקה צפויה לעמוד על כ-10%. 

11:00

מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.2% ומדד ת"א 90 עולה בכ-1.7% כעת. עליות בולטות רושמות אלקטריאון , קבוצת דלק, ישראל קנדה, פריון, אנלייבקס  ובוליגו.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירה שפרסמו כי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלמדים כי העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים ברביע השלישי של 2021 הסתכם בכ-4.9 מיליארד דולר (נתון לא מנוכה עונתיות במחירים שוטפים). מדובר בנתון מעט נמוך יותר בהשוואה לשני הרביעים הראשונים של השנה, בהם נרשם עודף של כ-5.4 מיליארד דולר וכ-5.5 מיליארד דולר, בהתאמה.

"אנו מעריכים כי בתרחיש מרכזי, העודף בחשבון השוטף צפוי להמשיך להתמתן בהדרגה ברביעים הקרובים, על רקע המשך התרחבות הפעילות הכלכלית במשק, תוך עלייה ביבוא, וחזרתם לפעילות של ענפים שטרם התאוששו מהמשבר, בדגש על ענף התעופה. בהקשר זה, נציין כי על רקע המשך ההתפשטות של וריאנט האומיקרון ברחבי העולם, הורחבה רשימת המדינות שמוגדרות "אדומות", מה שעלול לעכב את תהליך ההתאוששות של יבוא ויצוא שירותי התיירות של המשק. להערכתנו, העודף בחשבון השוטף צפוי להסתכם בכ-4.5%-5.0% תוצר בשנים 2021-2022, זאת לאחר ששנת 2020 הסתכמה בעודף משמעותי יותר של כ-5.5% תוצר בחשבון השוטף. דהיינו, מדובר במצב אשר צפוי להמשיך ולתמוך בעוצמתו של השקל".

10:00

מגמה חיובית בבורסה, לאחר עליות חדות בניו יורק אתמול. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.5% ומדד ת"א 90 עולה בכ-1%. 

עליות חדות רושמות מניות טאואר, מבנה , לייבפרסון , אופקו, אוגווינד , קבוצת דלק ונובה. 

קבוצת ברן  דיווחה הבוקר כי חברת הבת ברן אינטרנשיונל, אשר בבעלות מלאה של הקבוצה, חתמה אתמול על מזכר הבנות עם רשות ממשלתית באחת ממדינות אפריקה. על פי מזכר ההבנות שנחתם, ברן תהיה אחראית לביצוע פרויקט תשתיות בתחומי המים והפיתוח החקלאי הכוללים בין היתר, תכנון וביצוע של בניית סכר לאיגום מים, הכנת מאגר מים בקיבולת העולה על מיליארד קוב מים, ובנוסף הכשרת שטחים חקלאים בהיקף העולה על כ-250 אלף דונם.

חברת ברן אינטרנשיונל והגוף הממשלתי האחראי לעסקה, סיכמו על שיתוף פעולה על בסיס בלעדיות למשך כ-12 חודשים ממועד חתימת מזכר ההבנות, ניתן יהיה להאריך את תוקף ההסכם פעם אחת. על פי הערכות החברה, ההיקף המשוער של העסקה היא כ-400 מיליון אירו לתקופה של כ-36 חודשים. ביצוע הפרוייקט כפוף לחתימת הסכמים מפורטים בין הרשות הממשלתית באפריקה לבין ברן אינטרנשיונל ולסגירת חבילות המימון לפרויקט.

08:40

לאחר התחזקות בימים האחרונים, הדולר שב ונחלש הבוקר בכ-0.4% ונסחר סביב 3.12 שקלים. האירו נחלש בכ-0.3% סביב 3.523 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה חיובית

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח בעליות. זאת לאחר שאתמול רשם מדד ת"א 35 עלייה קלה מאוד, בעוד שת"א 125 ננעל ביציבות ות"א 90 ירד ב-0.1%. מדד הבנקים עלה ב-1.1%, מדדי הביטוח והנפט ב-0.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.75 מיליארד שקל. 

2. עליות חדות בוול סטריט

יום מסחר הפכפך בוול סטריט, שהתחיל בירידות קלות, ננעל בעליות חדות. מדדי המניות המובילים רשמו בסיום עליות של עד 2.2% בהובלת מניות ההייטק. זאת, לאחר הודעת הפד. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים והן צפויות לעלות היום. איי.סי.אל  עם 2.8%, טאואר  5.4%, נובה  כ-4%, אופקו 7.2% וטבע 1.2%. 

3. המדד ירד, מחירי הדירות זינקו

הלמ"ס דיווחה אתמול כי מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1% בחודש נובמבר. קונצנזוס התחזיות של האנליסטים של בלומברג היה ללא שינוי וחלק מהכלכלים צפה אף עלייה של 0.1%. זו הפעם השנייה ברציפות שמדד המחירים מפתיע מלמטה. קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-2.4%.

בתוך כך, מחירי הדיור עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-10.3%, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מדובר בקצב השנתי הגבוה ביותר מאז 2010. מהשוואת מחירי העסקאות מספטמבר עד אוקטובר לעומת אוגוסט עד ספטמבר, מחירי הדירות עלו ב-0.9%. 

4. הפדרל ריזרב מאיץ את התוכנית לצמצום רכישות האג"ח

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, הכריז אתמול (רביעי) על האצה בקצב הצמצום של רכישות האג"ח שלו. הריבית בארה"ב נותרת בינתיים ללא שינוי, ברמה אפסית. אתמול הודיע הפד כי יצמצם את רכישות האג"ח בקצב של 30 מיליארד דולר בחודש, כך שהרכישות יסתיימו כבר במהלך הרבעון הראשון של 2022. בנוסף, כעת מעריכים ראשי הפד כי צפויות 3 העלאות ריבית ב-2022, לעומת הצפי הקודם שעמד על העלאת ריבית אחת בלבד.

5. מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת. מדד ניקיי נסחר בעלייה של כ-1.8% ומנגד ההנג סנג בהונג קונג משיל 0.7%. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות והחוזים על הנפט עולים בכ-1%.

המטבעות הווירטואליים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 48.7 אלף דולר. גם האת'ר נחלש ונסחר תמורת 4,010 דולר.