שנת השיא בבורסה בת"א הזרימה כמעט 8 מיליארד שקל לכיסיהם של בעלי עניין

מדובר בזינוק של יותר מ-50% לעומת המימושים שבוצעו ב-2020 • בין המוכרים הבולטים: שרי אריסון, שלמה אליהו, ליאורה עופר, הראל ויזל וישי דוידי • רוכשי המניות הגדולים אשתקד - אהרון פרנקל, נכסים ובניין ואלפרד אקירוב, במסגרת נסיונות השתלטות שביצעו

שלמה אליהו, ליאורה עופר, שרי אריסון,  הראל ויזל / צילום: תמר מצפי, ענבל מרמרי, אביב חופי, דימה טליאנסקי
שלמה אליהו, ליאורה עופר, שרי אריסון, הראל ויזל / צילום: תמר מצפי, ענבל מרמרי, אביב חופי, דימה טליאנסקי

שנת 2021 הייתה מצוינת למשקיעים בבורסה בת"א, כאשר מניותיהן של רבות מהחברות הנסחרות בה נסקו למחירי שיא. מי שנהנו מעליית שווי החברות הם כמובן בעלי העניין בהן, שחלקם ניצלו את רמות המחירים הגבוהות למימוש של נתח מהחזקותיהם.

מסיכום שערכה יחידת המחקר של הבורסה בת"א עולה כי מכירות בעלי העניין הסתכמו אשתקד ל-7.7 מיליארד שקל - עלייה של יותר מ-50% לעומת מימושים של כ-5 מיליארד שקל בשנת 2020, ושל כ-40% לעומת 5.5 מיליארד שקל ב-2019.

מהצד השני, גם רכישות של בעלי עניין גדלו בשנה החולפת, והסתכמו ב-3.3 מיליארד שקל לעומת 1.8 מיליארד שקל ב-2020. כך שבסה"כ הסתכמו המכירות, נטו, מצד בעלי עניין ב-2021 לכ-4.4 מיליארד שקל (לעומת כ-3.2 מיליארד שקל ב-2020). 

 

מנתוני הבורסה עולה עוד שכ-44% ממכירות בעלי העניין במהלך השנה החולפת היו במסגרת מהלך של ירידה משליטה בחברות הבורסאיות, ובראשן מכירת מניות של שרי אריסון בבנק הפועלים. מהצד השני, כ-85% מרכישות בעלי עניין ב-2021 היו במסגרת מאבקי שליטה בחברות בורסאיות, ובראשן זה שהוכרע לאחרונה בחברת הנדל"ן המניב גב ים.

בראש רשימת המימושים בשנה שעברה נמצאת שרי אריסון, שמכרה בחודשים אפריל ודצמבר 7.8% ממניות בנק הפועלים  תמורת כ-2.9 מיליארד שקל, ולאחר מימושים אלה נותרו בידיה 7.9% ממניות הבנק. עם המכירה, פקע היתר השליטה של אריסון מבנק ישראל, ונקבע שהיא לא תצביע יותר בשם יותר מ-5% ממניות הבנק.

מכירה נוספת של מניות במגזר הבנקים הייתה של שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, שמכר את יתרת מניותיו, 2.1%, בבנק מזרחי טפחות . המכירה בוצעה בחודש אפריל בתמורה ל-489 מיליון שקל. את המניות שמכר, אליהו קיבל במסגרת מיזוג בנק איגוד שהיה בשליטתו, לבנק מזרחי טפחות.

 

בתחום הטכנולוגיה, קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, ניצלה את הגאות במניית גילת  בתחילת 2021 ומכרה כ-7% ממניות החברה בשווי כ-320 מיליון שקל. קרן פימי מחזיקה כיום ב-19.7% ממניות גילת. מימוש נוסף של פימי בשנה שעברה היה מכירת 13.8% ממניות נייר חדרה  בשווי כ-206 מיליון שקל, וירידה להחזקה של 45.6% ממניות החברה. עוד מזכירים בבורסה את מכירות מניות אורביט, רקח ופולירם על-ידי פימי, בשווי כולל של 80 מיליון שקל.

שתי מכירות נוספות בוצעו בהיקף כספי זהה, 263 מיליון שקל כל אחת: הראשונה היא מכירת 9% ממניות בתי הזיקוק  על-ידי החברה לישראל  של עידן עופר (שמחזיקה כעת ב-24% ממניות החברה) והשנייה היא מכירת 3.3% ממניות רשת האופנה פוקס  על-ידי הראל ויזל ואברהם פוקס. מימוש נוסף בעולם הקמעונאות הגיע כשאבן ניומן מכר 13% ממניות רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק  למשקיעים מוסדיים בשווי כ-209 מיליון שקל.

מימושים אחרים שבוצעו ב-2021 הם מכירת מניות קבוצת הביטוח הפניקס  על-ידי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס תמורת 250 מיליון שקל, ומכירת מניות ענקית הקניונים מליסרון  על-ידי עופר השקעות של ליאורה עופר ב-347 מיליון שקל (לצורך תיחום חשיפה במסגרת עסקה פיננסית עם ג'יי.פי מורגן, שבהתאם לתנאיה המניות יוחזרו לעופר השקעות בעתיד במספר מועדים).

המניע: חילוקי דעות ומאבקי שליטה

כאמור עיקר הרכישות על-ידי בעלי עניין ב-2021 בוצעו במסגרת מאבקי שליטה. במסגרת המאבק על חברת הנדל"ן המניב גב-ים , רכש איש העסקים אהרון פרנקל 16.6% ממניות החברה בשווי 1.073 מיליארד שקל (לאחר שב-2020 רכש מניות ב-880 מיליון שקל) והגיע להחזקה של כ-35% בה.

מולו רכשה חברת נכסים ובניין  14.7% ממניות גב-ים תמורת 943 מיליון שקל והגיעה להחזקה של 44.7% בה. זאת לאחר שהשליטה בחברה האם של נכסים ובניין, דיסקונט השקעות , עברה לידי קבוצה בראשות מגה אור של צחי נחמיאס ואלקו של משפחת זלקינד. בדצמבר 2021 נחתם הסכם בין הצדדים לפיו פרנקל ימכור את מניותיו בגב-ים לידי נכסים ובניין תמורת סכום עתק של 3.1 מיליארד שקל המשקף לו רווח של כ-1.25 מיליארד שקל על השקעה שביצע תוך פחות משנתיים.

רכישה גדולה אחרת על-ידי בעלי עניין התרחשה על רקע חילוקי הדעות בין ראשי חברת אלרוב נדל"ן  ומנהלי חברת כלל ביטוח . אלרוב, בשליטת אלפרד אקירוב, רכשה כ-10% ממניות כלל ביטוח בשווי 416 מיליון שקל והגיעה להחזקה של 15% בחברה. בדצמבר היא הגישה בקשה לרשות שוק ההון לקבל היתר שליטה בכלל ביטוח במטרה להכפיל את שיעור החזקותיה בכלל. עוד קודם לכן, בתחילת 2021, מכרה כלל ביטוח לידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה  כ-13% ממניות אלרוב, תמורת 382 מיליון שקל.

רוכשת מניות בולטת נוספת אשתקד הייתה אלון רבוע כחול  שרכשה מניות דור אלון , רבוע כחול נדל"ן וג'יי.פי גלובל  בשווי כולל של 195 מיליון שקל.

"שיעור החזקות הציבור יעלה בעתיד"

עוד עולה מנתוני הבורסה כי שיעור החזקות הציבור בחברות הבורסאיות ירד בסוף 2021 לכ-61%, לעומת כ-64% בסוף שנת 2020, בין היתר בשל מחיקת חברת הענק הזרה IFF מהמסחר בת"א בתחילת השנה, חברה שבה שיעור החזקות הציבור היה גבוה ועמד על כ-77%. 

לדברי קובי אברמוב, מנהל יחידת המחקר של הבורסה: "כבר כמעט עשור ברציפות שאנחנו רואים שבעלי עניין בבורסה מוכרים, נטו, מניות לציבור - פעילות שמעלה באופן הדרגתי את שיעור החזקות הציבור בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב. שיא המכירות של בעלי עניין התרחש בעשור הקודם, בעקבות הרפורמה במדדי הבורסה ויישום חוק הריכוזיות, אך גם מאז ועד היום לא פסק זרם המכירות נטו".

"במהלך שנת 2021 הצטרפו לבורסה כ-100 חברות חדשות ושיעור החזקות הציבור בהן הינו כ- 32%. אנחנו מאמינים שבשנים הבאות שיעור החזקות הציבור בהן יעלה וזאת הן בזכות הנפקות משניות נוספות שיבצעו חברות אלה והן בזכות השחרור מחסימת המניות שבידי בעלי עניין בתום שנה וחצי לאחר ההנפקה".