הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; שופרסל קפצה ב-9.3%, לייבפרסון ב-7.2%

מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בירידה מזערית של כ-0.1% ואילו ת"א 90 טיפס ב-0.3% • מדד הבנקים נפל ב-1.9% • מחזור המסחר הסתכם בכ-2.73 מיליארד שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

יום תנודתי והכפכך בבורסה הסתיים במגמה מעורבת, לאחר שבניו יורק רשמו מדדי המניות עליות בשעה הראשונה של המסחר שם.

מדד ת"א 35 סיים יום תנודתי בירידה מזערית של כ-0.1% ואילו ת"א 90 טיפס ב-0.3%. מדד הבנקים הפגין חולשה ונפל ב-1.9%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.73 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו שופרסל, לייבפרסון, שפיר, נובה, מקס סטוק, פריון, פתאל, אלוט, קמטק , פורסייט , על בד ואייסקיור.

16:05

מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 משיל 1.3%, ת"א 90 יורד ב-0.7% ומדד הבנקים נופל ב-2.1%. מחזור המסחר מסתכם עד כה בכ-1.95 מיליארד שקל.

מניות מקס סטוק  ושופרסל מרכזות מחזורים גבוהים ומזנקות ביותר מ-8% כל אחת. עוד בולטות בעליות פוקס , שפיר, אלקטרה ופתאל החזקות .

14:45

הבורסה עברה למגמה שלילית. מדד ת"א 35 משיל 1.3% בהובלת מיטרוניקס , חברה לישראל  והבנקים, שגם העליות החדות של שופרסל, שפיר ואלקטרה לא מצליחות לאזן. מדד הבנקים נופל ב-2.7% בהובלת דיסקונט שמוחק מעל ל-3%. מחזור המסחר מסתכם עד כה בכ-1.45 מיליארד שקל.

עליות מהותיות רושמות סקודיקס וסיפיה (ראו עדכונים קודמים), וכן טופ גאם , מקס סטוק, יוזרוואי ורני צים 

טראקנט  מטפסת לאחר שהודעיה שחתמה על הסכם לבחינת שיתוף פעולה עם חברת ההחזקות הטורקית EKBA HOLDINGS, שבמסגרתו ישקיעו ויקימו יחד חברה משותפת שתפעל להטמעת הטכנולוגיה של טראקנט בתעשיית הלוגיסטיקה והתחבורה בטורקיה ובמדינות נוספות באזור. 

13:45

המסחר בבורסה ממשיך להתקיים במגמה מעורבת. ת"א 35 יורד ב-0.4%, ת"א 125 יורד ב-0.2% ות"א 90 עולה בכ-0.2%. מדד הבנקים ממשיך לאבד גובה ומשיל 1.7%, מדד הנפט עולה בכ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם עד כה בכ-1.1 מיליארד שקל, כשאת המחזור הגבוה ביותר מרכזת שופרסל  (מעל ל-90 מיליון שקל) שמזנקת ב-7%.

עוד בקרב מרכזות המחזורים הגבוהים: לאומי  יורד 1.3%, הפועלים  ודיסקונט  משילים 2.2% וקבוצת דלק  מוסיפה 1%. נורסטאר  מאבדת כ-5%, לאחר שאתמול זינקה ב-11%. אלקטרה ושפיר צמצמו במעט את העליות שלהן, והן מתקדמות ב-4.7% ו-5.8% בהתאמה.

קבוצת האחסנה והלוגיסטיקה גולד בונד , שמחזיקה במספנות ישראל, הודיעה על מתקפת סייבר על מערכות המחשוב שלה. החברה ציינה שלא נדרשה לשלם כופר ושהיא פועלת עם רשות הסייבר הלאומי וגורמים מקצועיים חיצוניים לאתר ולסכל את החדירה למערכותיה. "למועד דיווח זה, מרבית מערכות המחשוב של החברה מושבתות, לרבות בשל פעולות יזומות שקטה החברה", נכתב בדיווח. "בשלב זה, לא ניתן להעריך את היקף הנזק שנגרם, אם בכלל". 

קבוצת התשתיות והאנרגיה רימון  הודיעה שזכתה במכרז של מקורות לחיבור מתקן התפלה בגליל המערבי בתמורה לכ-200 מיליון שקל. יוסי אלמלם, מנכ"ל קבוצת רימון, ציין כי "אנו רואים בזכייה במכרז פוטנציאל עסקי משמעותי כחלק מפעילותינו בתחום מתקני ההתפלה. משק המים בישראל מתפתח במהירות נוכח הצרכים ההולכים וגדלים, ואנו פועלים לבסס את מעמדנו כחברה מובילה בתחום המים בכלל וחיבור מתקני התפלה בפרט, כחלק מפעילותינו הרחבה בתחומי התשתיות השונים".

מבנה  הודיעה שהתקשרה עם מזרחי טפחות בהסכמים לרכישת מלוא זכויות ב-24 נכסי מקרקעין, בהם בניין ההנהלה של בנק איגוד בתל אביב ומספר נכסים במתחם  הבורסה ברמת גן. התמורה עבור רכישת הזכויות בנכסים מסתכמת ב-531 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

12:35

המגמה בבורסה התהפכה, במקביל לשינוי הכיוון בחוזים העתידיים. מדד ת"א יורד בקרוב ל-0.2% על אף עליות חזקות של שפיר ואלקטרה, בעיקר בשל המחזורים הכבדים של הבנקים שמאבדים גובה. מדד הבנקים נסוג ב-1.3%. ת"א 125 גם בירידה קלה, ת"א 90 מצליח להישאר ירוק עם עלייה של 0.2%.

בלייד ריינג'ר  מתחזקת לאחר שהודיעה שקיבלה פטנט ממשרד הפטנטים של האיחוד האירופי. הפטנט נוגע למערכות ושיטות טכנולוגיות בתחום האינטראקציה האוטונומית בין הרובוטים הייעודיים של החברה ובכלל.

פולירם  הודיעה כי גייסה בהצלחה 97 מיליון שקל בהנפקת מניות, בהשתתפות גופים מוסדיים וקרנות גידור מהמובילות בישראל (מתוך ביקושים של 144 מיליון שקל). המכרז הציבורי ייערך מחר. הכסף צפוי לשמש להרחבת הפעילות של חטיבת התרכובים התרמופלסטיים. ווליו בייס הובילה את הגיוס.

11:45

מניית מקס סטוק  מזנקת ביותר מ-6%. דווח כי אבן צ'רלס ניומן מכר 6.3 מיליון מניות של החברה (כמעט כל ההחזקות שנותרו בידיו) תמורת 9 שקלים למניה (ובסך הכל תמורת 56.7 מיליון שקל), מעט מעל שער הבסיס של המניה הבוקר שעמד על 8.8 שקלים. ניומן כבר לא מגודר מעתה בעל עניין.

אבן ניומן (יחד עם אחיו ריקי) מאוסטרליה הוא מבעלי המניות הראשונים ברשת, השקעה מוצלחת במיוחד שאליה נכנס לפני כשבע שנים לפי שווי חברה מוערך של כ-180 מיליון שקל. זאת בעוד שהנפקתה בשנה שעברה בוצעה לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל. כיום שווי החברה עומד על 1.2 מיליארד שקל, לאחר שירדה בכ-33% בשנה האחרונה.

11:10

המסחר בבורסה ממשיך להתקיים במגמה חיובית. ת"א 35 עולה בכ-0.5%, כאשר בראש אלקטרה  ושפיר הנדסה  שנוסקות 7.9% ו-8.7% בהתאמה לאחר שזכו במכרזי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה. ת"א 125 מוסיף 0.6% ות"א 90 מתקדם ב-0.8%. מדד הבנקים נסחר באדום הבוקר ויורד ב-0.5%, כשמזרחי טפחות מוביל את הירידות ונסוג ב-1.2%. מדד הנפט עולה ב-1.1%, מדד הביומד עבר לעלייה של 0.2%. מחזור המסחר מסתכם עד כה ב-420 מיליון שקל.

סיפיה וויז'ן  מזנקת ב-25% (בהמשך לעלייה של 27% אתמול) בתגובה לדיווח שמערכת ה-Driver Sense שלה תוטמע ב-2 דגמי רכב נוספים של יצרנית רכב גדולה בסין. יוזרוואי , שעוסקת בהנגשת אתרים, מטפסת ב-11%. החברה הונפקה לפני כשבוע וחצי ונסקה מאז ב-57%.

האב אבטחת מידע  קופצת בתגובה להודעתה כי חתמה על מזכר הבנות למיזוג עם חברת SPAC שגייסה כבר יותר מ-150 מיליון דולר. לא צוין מהו שווי החברה לצורך המיזוג, אך האב תוכל לבטל את העסקה אם הוא יפחת מ-100 מיליון דולר.

10:02

יום המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות, כשהמדדים הגדולים עולים בכ-0.3%. הבנקים עולים ב-0.4%, מדד הביומד נסוג מעט.

סקודיקס , שעוסקת בפיתוח ושיווק מערכות דיגיטליות להשבחת דפוס, מזנקת לאחר שפירסמה תוצאות מקדמיות לשנת 2021, והציגה צמיחה של 36% בשורת ההכנסות - שהסתכמו בכ-22.3 מיליון דולר.

אנרג'ין  מטפסת גם לאחר שדיווחה על השגת אבן דרך משמעותית בפרויקט לפיתוח והשבחה של זרעי עגבנייה בעלי תכונות עמידות לוירוס הטובאמו (ToBRFV). החברה כבר חתמה על הסמכי מסחור לתכונת העמידות, במודל המבוסס על פיתוח קניין רוחני תמורת הכנסות מתמלוגים. 

רני צים  וריט 1  הודיעו שהן רוכשות קרקע להרחבת הפרויקט בגני תקווה תמורת כ-124.5 מיליון שקל. הרכישה תתבצע באמצעות חברה משותפת שתוחזק 55% ע"י רני צים ו-45% ע"י ריט 1.

8:20

בהמשך להודעת נת"ע אמש כי נבחרו החברות לביצוע השלב השני של הקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה, אלקטרה , שנבחרה ע"י ועדת המכרזים (עיחד עם אלסטום ודן) לביצוע השלב השני בפרויקט הקו הירוק, הודיעה הבוקר כי התמורה הצפויה לה לאורך תקופת הזיכיון (25 שנה) עומדת על סכום משמעותי ביותר של 9 מיליארד שקל.

07:35

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לעליות קלות בפתיחה

יום המסחר בבורסה התל אביבית ייפתח ככל הנראה בעליות קלות, זאת במקביל למגמה באסיה ובחוזים העתידיים ולאחר נעילה חיובית אתמול.

מדד ת"א 35 ננעל אתמול בעלייה של 0.1%, מדד ת"א 90 טיפס בכ-1% ומדד ת"א נפט וגז קפץ ב-3.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.17 מיליארד שקל.

2. החוזים משדרים אופטימיות

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות של 0.1%-0.2% בשעה זו. זאת, לאחר נעילה ירוקה חזקה ביום המסחר האחרון של השבוע שעבר - שהביאה את המדדים לשבור רצף הפסדיים שבועיים ולסיים בפלוס.

הדאו סיים את השבוע שעבר בעלייה של 1.3% (ומתחילת השנה ירד ב-5%), S&P 500 הוסיף 0.8%, ובכך שבר רצף הפסדים של שלושה שבועות - אך הוא עדיין בירידה של 7.6% מתחילת השנה. הנאסד"ק מחק את הירידות שרשם במהלך השבוע וסיים ללא שינוי מהותי, אך מתחילת השנה הוא בירידה של 13% ועדיין מוגדר בטריטוריית תיקון.

3. מגמה חיובית באסיה

המסחר באסיה מתנהל במגמה חיובית הבוקר, כשמדד ניקיי עולה ב-1%, האנג סנג, שננעל ב-6:00 (שעון ישראל) לרגל ראש השנה הסינית התחזק ב-1.1% וגם בהודו נרשמות עליות. המדד בסידני השיל 0.2%.

השבוע לא יתקיים מסחר בבורסות סין לרגל פסטיבל האביב. בהונג קונג וסינגפור יתקיים שבוע מסחר חלקי בשל ראש השנה הסינית: היום כאמור פעלו רק חצי יום, והן ישובו לפעול רק ביום חמישי (סינגפור) ושישי (הונג קונג).

את השבוע שעבר סיימו המדדים בסין בירידה של 4%, והמדדים בקוריאה, בהודו, ביפן, ובהונג קונג ירדו בשיעורים של בין 3% ל-6%. 

4. הדואליות יהיו כפופות לכללי האחריות הזרים 

לפני מספר חודשים אושרה בקשה להגשת תביעה כייצוגית נגד סרגון  בהיקף של 75 מיליון דולר, כאשר המבקש טען בין היתר לאחריות לנזק בשל מידע צופה עתיד, עוולת תרמית ועוולת מצג שווא רשלני. סרגון, המספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים, נסחרה במועד האירועים נשוא התביעה בנאסד"ק ובבורסה של ת"א (ומאז נמחקה מת"א). השופט קיבל את עמדת המבקש ואישר את התביעה בהתאם לדין הישראלי, בעוד שחברות דואליות מדווחות לפי הדין הזר.

החברה הגישה בקשה לדיון חוזר על ההחלטה, ובסוף השבוע שעבר נפסק במחוזי כי "יש להחיל באופן גורף את כללי האחריות הזרים - ביחס להפרות של כללי הדיווח הזרים - על כל החברות הדואליות". יחד עם זאת, הם לא הפכו את החלטת השופט אלטוביה שאישר את התביעה הייצוגית, וזאת משום שלשיטתם, "אנו סבורים כי מסקנותיו של בית המשפט בהחלטת האישור עומדות בעינן, גם לאור ההנחה כי הדין החל על האחריות הנטענת של המבקשים הוא הדין האמריקאי".

5. מה צפוי במדד המחירים?

מחיר חבית ברנט הגיע לקרוב ל-90 דולר לחבית, ומחיר הדלק עולה ב-5.3% בפברואר. מחיר החשמל צפוי לעלות גם כן בחודש פברואר ב-4.9%, ומספר יצרניות מזון הודיעו על התייקרויות מחירים בחודשים פברואר ומרץ. בבנק הפועלים התייחסו להתייקרויות במשק וצופים מדדי מחירים גבוהים בחודשים הקרובים.

"קצב האינפלציה השנתי צפוי להגיע בחודש פברואר ל-3%, ואולי אפילו מעט יותר", מסרו בחטיבה הפיננסית של הפועלים. "אנו סבורים שלאחר מכן נתחיל לראות ירידה הדרגתית ברמת האינפלציה השנתית, אך זו צפויה להיוותר מעל 2%. ככל שהקורונה תהיה פחות משמעותית בהתנהלות הכלכלית, אנו צפויים לראות שינויים בגורמים שמשפיעים על האינפלציה. מחירי ההובלה יחלו לרדת ונראה התמתנות במחירים של סעיפים כמו ריהוט וציוד לבית, ובמחירי המכוניות. מנגד, אנו מעריכים שנראה עלייה במחירי שירותים בהם מרכיב שכר-העבודה הוא גבוה, עלייה במחירי שכר-הדירה ובמחירי הטיסות. אלו צפויים להותיר את האינפלציה ברמה גבוהה במעט מ-2% ב-2022".