תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ערך הכסף, ערך לדורות: "סכו"ם כסף תמיד יראה טוב, גם אחרי שנים"

הוא לא רק משדרג את שולחן החג, הוא משדרג את האווירה כולה – סט סכו"ם כסף הוא מוצר שמעורר בנו רגשות נוסטלגיה וגעגוע, הוא מחבר אותנו למשפחה ולמסורת ויש שרואים בו יצירת אומנות של ממש

קולקציית סכו''ם מבית Buccellati / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica
קולקציית סכו''ם מבית Buccellati / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica

הכתבה בשיתוף House of Silver & Judaica

יש משהו מקסים, אפילו מהפנט, בסיפור גלגולו של הסכו"ם, החל מהימים שבהם המזלג נחשב לאביזר דקדנטי ומגוחך, המצאה חדשה ומשונה מסוף ימי הביניים, אז בעל שתי שיניים בלבד. וכשביקש המזלג להצטופף על השולחן לצד הסכין והכף, הצליח לעשות זאת רק במהלך המאה ה-18, ועד אז נחשב לפריט אישי של הסועד. דמיינו את אותו אציל נכבד מתיישב לארוחה ומוציא מנרתיקו את המזלג האישי שלו, ואת המבטים הנדהמים של יתר הסועדים. כמה דורות אחר כך, נדרשו צאצאיהם (אלו ששמרו על ייחוס חברתי מתאים) להיכרות מעמיקה עם כללי הנימוס המקובלים לצד השולחן, שחלילה לא יתבלבלו בין מזלג הסלט למזלג הקינוח. והסטים המהודרים, עשויים כסף כמובן, הפכו ליצירות אמנות של ממש והיצרנים לאומנים.

ומאז? מאז למעשה לא השתנה הרבה, ואם תשאלו את ציון חדאד מחנות הבוטיק  House of Silver & Judaica שבלובי מלון הילטון, תל אביב, הוא יספר לכם שזה בעצם סוד הקסם של סכו"ם הכסף. "היצרנים הטובים ביותר היום מייצרים סכו"ם כסף בסגנון דומה מאוד לזה שהיה קיים לפני מאה ומאתיים שנה. גם אם יש בהם נגיעות מודרניות, הם תמיד יתכתבו עם הסגנונות הקלאסיים. זאת מפני שסכו"ם הוא מוצר נוסטלגי, הערך שלו אינו נובע מערך הכסף עצמו אלא מהרגש והזכרון שהוא מעורר, ערך לדורות".

סט הסכו"ם באופן מסורתי עשוי מכסף, בין היתר כי זו מתכת שאפשר לגלף בה ולעצב אותה במידה רבה, הרבה יותר מכל מתכת אחרת. בעבר, טרם המצאת הנירוסטה והניקל, מתכות אחרות היו עשויות לייצר טעמי לוואי בפה. הדרך הטובה ביותר לזהות סכו"ם כסף היא בחינת המשקל הסגולי שלו, שגבוה משמעותית מסכו"ם מצופה כסף או מכל מתכת אחרת. ואין דבר כיף יותר, כך טוען ציון, מלהרים מזלג לקראת הארוחה ולהרגיש במשקלו.

קולקציית סכו''ם מבית Pampaloni / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica
 קולקציית סכו''ם מבית Pampaloni / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica

בין זיכרון לרגש - כך רוכשים סכו"ם כסף

כשציון מדבר על הערך הסנטימנטלי של סכו"ם הכסף, הוא מדבר מדם ליבו, משום שהעולמות הללו זורמים בעורקיו. הוא הכיר את מלאכת היד מילדות כשהיה צופה באביו מרקע כלי כסף.
לאחר סיום שירותו הצבאי הקים עם אחיו מפעל לייצור כלי כסף ובהמשך יצא לדרך עצמאית ופתח בהילטון תל אביב את חנות
הבוטיק House of Silver & Judaica. את הלקוחות שמגיעים אליו לחנות ציון לא שוכח, לכל אחד הסיפור הייחודי שלו. הלקוח שנכנס לחנות וסיפר לו בדמעות כיצד הסכו"ם שראה בחלון הראווה הזכיר לו את הסבתא שאיננה, או הלקוח שרכש לראשונה לפני 17 שנה סט עבור שישה סועדים, ומאז מגיע כל כמה שנים, ככל שהמשפחה הולכת ומתרחבת, ומשלים עוד ועוד פריטים לסט, תמיד אותו מודל. גם הלקוח מחיפה שציון הצליח לאתר עבורו סכו"ם זהה בדיוק לזה שירש מאימו, בן ארבעה דורות. "השלמתי לו את הסט וחידשתי את הפריטים המקוריים שהיו בידיו, כך שאי אפשר היה להבדיל בין הישן לחדש".

ואגב, אם יש מלאכה שציון נהנה ממנה במיוחד היא חידוש סכו"ם ישן. לא רק שהוא מציע את השירות ללקוחות, הוא גם ישמח לרכוש סכו"ם ישן שאפשר לחדש, או להחליף סט ישן בחדש בהתאם לשווי שלו. "הכסף היא מתכת שתמיד תיראה טוב, גם אחרי שנים, ולכן אין למוצרים האלה תאריך תפוגה. לא משנה כמה ישן הסכו"ם, אני יכול לחדש אותו כך שהוא ייראה חדש לגמרי, הוא יבריק על השולחן כאילו נקנה בשבוע שעבר".

מתנה לדורות - לפרטים על רכישה או חידוש כלי כסף הקליקו כאן>>

לאורך השנים הבחין ציון בדרך יוצאת הדופן באופן שבה לקוחותיו בוחרים סכו"ם, שכן להבדיל ממוצריו האחרים בחנות, כשלקוח עומד מול מבחר דגמים של סכו"ם כסף הוא לא מתלבט והרגש מוביל אותו מייד למוצר שמתחבר אליו, לזיכרונות שלו. "סכו"ם הוא מוצר שרוכשים מתוך נוסטלגיה לעבר, מתוך הזיכרון לסט שההורים השאירו מאחור כשעלו לארץ, הסט מהבית של סבתא או זה שמחזיר אותם לחופשה הרומנטית באירופה מלפני שלושים שנה".

אין זה פלא כי סכו"ם הכסף מעורר בקרב רבים רגשות נוסטלגיים, שכן יש לו זיקה למסורות של תרבויות רבות מכל קצוות תבל. כך למשל ברוסיה נוהגים לתת מתנות לתינוקות שזה עתה נולדו כפיות כסף כסגולה לחיי עושר, מנהג שמקורו במסורת אירופית עתיקה בטקס ההטבלה הנוצרי שבו הסנדק היה מעניק לרך הנולד כפית כסף. ומכירים את המושג 'לישון כפיות'? מסתבר כי במדינות הסקנדינביות יש שקונים לזוג לרגל חתונתו שתי כפיות או כפות כסף, כסגולה לזוגיות טובה. למורשת היהודית יש מקום של כבוד לכלי הכסף, שכן בבית המקדש אסור היה להניח ברזל על המזבח אלא רק כלי כסף וזהב. "לא מזמן פגשתי יהודי גדול בתורה שטען כי שולחן השבת הוא כמו בית המקדש ולכן, בעיקר בזמן הברכה, רצוי שהכלים יהיו מכסף", מספר ציון.

קולקציית סכו''ם מבית Pampaloni / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica
 קולקציית סכו''ם מבית Pampaloni / צילום: באדיבות House of Silver & Judaica

משתבח עם השנים

את היצרנים הגדולים בעולם תמצאו באיטליה וציון עובד בצמוד לשניים מהם, Pampaloni שהוקם על ידי סב המשפחה ב-1902 ו-Buccellati שהקים מריו בוצ'לטי ב-1919. "שני היצרנים הללו נחשבים לאומנים של ממש, ולכל אחד מהם יש את הכישורים והטכניקות הייחודיות לייצר אלמנטים ייחודיים להם. בוצ'לטי הגדול מזוהה על ידי סמל הפרח הייחודי לו, אותו אפשר למצוא גם בתכשיטים ובשעונים וגם בסכו"ם הכסף. פמפלוני הוא מין טיפוס דה וינצ'י שכזה, הוא לוקח דברים מהעבר ומעצב מהם משהו חדש להווה".

ואומנם לא מדובר במוצר שתלוי באופנות מתחלפות, אך אפשר להבחין בין שני סגנונות עיקריים. הסגנון האנגלי, סגנון נקי יותר וחלק והסגנון המזרח אירופי המעוטר בנגיעות קלות של קישוטים שונים. ולמרות המסורת, אפשר גם למצוא דגמים מודרניים יותר. "יש דוגמאות מעניינות עם קווים חדשניים שעדיין שומרים על הקלאסיות, כמו למשל סט של בוצ'לטי שהידיות שלו עשויות במבוק, סט 'משוגע' ובעיקר יפהפה".

מה שמבדיל בכל זאת את סכו"ם הכסף שמיצרים בשנים האחרונות היצרנים הטובים ביותר הוא שהסכו"ם עשוי מסגסוגת כסף טהור בדירוג של 92.5%, הידוע בכינוי Sterling Silver, ואם לא די בזאת, את הסכו"ם שמיוצר היום אפשר גם אפשר לשים במדיח. "בעבר המליחות והחום של המדיח היו עלולים לפגוע בסכו"ם הכסף, אך האיטלקים התגברו על הבעיה הזאת. היום אפשר לשים סכו"ם כסף ואפילו מצופה כסף או זהב ללא חשש ובאחריות היצרן" מסביר ציון. ואגב, מי שרוצה להניח על שולחן הארוחה סט של אחד מהיצרנים האיטלקיים הללו בלי הוצאה כבדה מדי יכול למצוא אצל ציון גם סכו"ם מצופה כסף מאותו בית מלאכה ובמחיר סביר למדי.

ובכל זאת, עם כל הכבוד לטכנולוגיות החדשניות, הקסם של סכו"ם הכסף הוא העבר שהוא נושא עימו: "כשאני מגיע לאיטליה ולאנגליה אני נוהג ללכת למסעדות האירופאיות רק בשביל לפגוש בסכו"ם הכסף, וליהנות מהיופי שלו. אני רואה את המכות שקיבל, השריטות, אלו שהופכים אותו ליפה עוד יותר. סכו"ם שעשוי נירוסטה אחרי כמה שנים נראה לא טוב וצריך להחליף לחדש, אבל סכו"ם כסף תמיד ייראה יוקרתי ואיכותי והשנים עושות לו רק טוב, כשהוא מתיישן הוא נוכח יותר, הוא משתבח, ללא ספק ירושה יפה ומכובדת לדורות הבאים".

מתנה לדורות - לפרטים על רכישה או חידוש כלי כסף הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988