הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה; מדד הנפט קפץ 3%, אפיטומי התרסקה ב-18%

מדד ת"א 35 ננעל ביציבות, מדד ת"א 90 עלה ב-0.2% • טי.ג'י.איי מזנקת לאחר שעדכנה על חתימת מזכר הבנות לא מחייב לרכישת השליטה (55%) בחברת לורדן בכ-13 מיליון שקל • בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית

הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / אילוסטרציה: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:58

המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 מחק כמעט את כל הירידה שרשם וננעל בירידה מזערית, ת"א 125 רשם עלייה קלה ות"א 90 טיפס ב-0.2%. מחזור המסחר הסתכם בכ-880 מיליון שקל.

בקרב המדדים הענפיים, מדד הבנקים שמר על יציבות, מדד הנפט זינק ב-3.3% בהובלת קבוצת דלק  ומדד הביומד נחתך ב-2.4% לאחר ירידות חדות של אפיטומי מדיקל  שהתרסקה בכ-18% ללא דיווחים ברקע, אבוג'ן , קומפיוג'ן, אנלייבקס  (שביום חמישי האחרון זינקה ב-20%), אורמד ועוד.

עליות חדות רשמו טי.ג'י.איי , ביו דבש , ארי נדלן , וואליו קפיטל, אייקון גרופ, נורסטאר, נאוויטס ועוד. מנגד, מלבד חברות הביומד נרשמו ירידות מהותיות גם במניות אלוט , עדיקה סטייל , אירודרום ופריורטק.

15:00

מדיפאואר  הודיעה כי הושלמה עסקה לרכישת המרכז המסחרי Brook Nod בקונטיקט, ארה"ב. החברה נטלה הלוואה מסוג non-recourse לצורך מימון בשיעור של 70% מעלות הנכס (שעומדת על 22.3 מיליון דולר לפי מכתב כוונות מינואר), לתקופה של 7 שנים בריבית שנתית קבועה בשיעור של 3.7%.

האב  הודיעה על הנפקה פרטית בהיקף של 18 מיליון שקל לפי 600 אגורות למניה (לעומת שער בסיס של 496 אגורות היום), עם אופציות לרכישת מניות בסך 32 מליון שקל במחיר מימוש של 720 אגורות לאופציה.

14:20

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1%, ומדד ת"א 90 נסוג בשיעור דומה. מדד הנפט והגז קופץ בכ-3.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-554 מיליון שקל.

הגירעון המצטבר ל-12 החודשים האחרונים המשיך להצטמק בחודש מרץ 2022 והגיע ל-23.4 מיליארד שקל, שהם כ-1.4% מהתוצר, לעומת כ-2.2% בסוף פברואר - כך מפרסם היום (א') החשב הכללי במשרד האוצר. מרץ היה החודש השלישי ברציפות שבו נמדד עודף תקציבי. מתחילת השנה נרשם עודף תקציבי של 23.4 מיליארד שקל.

בתגובה נתוני הגירעון כותב רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, כי "לאור נתוני מרץ, ברור כי אומדני הגירעון התקציבי של משרד האוצר ובנק ישראל הללו יופחתו משמעותית בעדכונים הבאים. אינדיקציה ראשונה לכך נקבל כבר מחר (ב'), כחלק מהתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם בנק ישראל במעמד הודעתו מחר (כך נראה) על העלאת הריבית. מסרים אלו של חיזוק לתוואי גירעון פוחת מעודדים וחשובים מאוד מבחינת שוק ההון, בנק ישראל וחברות דירוג האשראי. אכן, חברת דירוג האשראי Moody's אשררה את דירוג האשראי של ישראל על A1 ועדכנה את תחזית הדירוג ל"חיובית", בציינה את החזרה המהירה של ישראל לתוואי יורד ביחס החוב לתוצר ואת החשיבות של המשך מגמה זו. בהקשר זה, יש לציין את חשיבות המשכיות השיפור דווקא בימים אלו ובהינתן ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות".

12:45

המסחר בבורסה מתקיים במגמה שלילית כעת, כאשר גם מדד ת"א 90 עבר לירידה קלה של 0.1%. ת"א 35 יורד ב-0.2%, כאשר בתחתית המדד קנון  שמאבדת 3.2% ובראש המדד טבע  שמטפסת ב-1.8%. מדד הבנקים  נסחר ביציבות, מדד הנפט וגז  ממריא ב-3% כאשר קבוצת דלק  בראש מזנקת ב-6.6%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-360 מיליון שקל.

ביו דבש , שמפתחת דבש מתורבת ושיטות להפקת צוף, מזנקת לאחר שהודיעה על התקדמות בתהליך שלה לאישור פטנטים בארה"ב, לאחר שקיבלה חוות דעת בינלאומית על שתי בקשות הפטנט שלה, מה שיאפשר כניסה לשלב הלאומי ובחינה מזורזת בארה"ב.

עוד בפודטק: וילק , שמפתחת חלב מתורבת, הודיעה שפיתחה מערכת לשליטה על ביטוי גנים המעורבים ביכולת התרבות התאים ללא הגבלה, והודיעה שהצליחה לייצר מספר קווי תאים על בסיס תאים שהופקו מבלוטת החלב הקיימת בעטין.

10:55

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 עבר לירידה של 0.1%, בעוד מדד ת"א 90 עולה קלות.

חברת טי.ג'י.איי  (לשעבר: תדיר-גן) , המתמקדת בפעילות תעשייתית לתחומי הרכב, הנדל"ן והתשתיות, חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת השליטה (55%) בחברת לורדן בכ-13 מיליון שקל. מדובר בעסקה משמעותית שנייה של TGI, לאחר שדיווחה בחודש שעבר על התקשרות בהסכם לרכישת פעילותה של תמחש תעשיות מתכת וחשמל. לורדן, בבעלות קיבוץ כפר סאלד, עוסקת בתכנון וייצור מחליפי חום למיזוג אוויר, מערכות קירור וחימום, סוללות מעבים וסוללות מאיידים; הכנסותיה של לורדן ב-2021 הסתכמו בכ-71 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 4.3 מיליון שקל.

קבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב מבקשת לשנות את שם החברה לג'י סיטי (G City), בדומה למותג תחתיו פועלים מרכזי הקניות שלה. בחודש הבא תתכנס האסיפה הכללית של בעלי מניות גזית גלוב, ובה תעלה להצבעה הצעת החלטה על שינוי שם החברה.

היום דיווחה גזית גלוב  על שתי עסקאות משמעותיות בפלורידה ובפינלנד. בפלורידה תקים החברה פרויקט של 334 דירות להשכרה בהשקעה של 175 מיליון דולר, אשד מגדיל את היקף דירות היוקרה להשכרה של החברה בפלורידה ל- 1100 דירות בשווי כולל של 740 מיליון דולר; בפינלנד פתחה החברה הבת, סיטיקון, מרכז קניות ענק בשווי 430 מיליון אירו. מדובר בפרויקט מסחרי של 44 אלף מ"ר, שהוקם בבירה הלסינקי, מעל תחנת מטרו חדשה. 

חברת דוראל אנרגיה  הודיעה הבוקר על מכירת מלוא אחזקותיה (24.24%) בחברת האנרגיה אנרפוינט ולסילוק יתרת התחייבותה של החברה - להעביר לאנרפוינט פרויקטים בייזום, אשר יישארו בבעלות החברה. סכום התמורה הכולל לחברה בעבור מלוא החזקותיה באנרפוינט, לרבות האופציות, הינו כ-42 מיליון שקל, ולאחר סילוק יתרת התחייבותה של החברה כלפי אנרפוינט, יוותר בידי החברה סך של כ-36 מיליון שקל במזומן. להערכת החברה, בכפוף להשלמת העסקה, היא תכיר בדוחותיה הכספיים לרבעון השני לשנת 2022 ברווח (לפני מס) של כ-15 עד 17 מיליון שקל, וזאת בנוסף לרווחים שהוכרו בדוחות כספיים קודמים בקשר עם פעילות החברה מול אנרפוינט.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות במדדי המניות המרכזיים. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.5%.

קבוצת דלק  קופצת ב-3.3%, איי.סי.אל עולה ב-2%. מנגד, ירידות חדות רושמות גילת , קמטק ונייס.

קבוצת ברן  עדכנה הבוקר כי חתמה על הסכם סופי למכירת אחזקותיה בחברת הבת בגרמניה. ברן תמכור את החברה בתמורה לכ-47.5 מיליון שקל, כסף אשר יכנס לקופת החברה וישמש אותה לחיזוק האיתנות הפיננסית ומימוש האסטרטגיה. להערכת החברה היא צפויה לרשום בדוחות הכספיים של הרבעון השני לשנת 2022 רווח לפני מס בסך של כ-18 מיליון שקל בגין המכירה וגידול של כ-30 מיליון שקל בהון העצמי.

07:42

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי לפתיחה מעורבת

שבוע המסחר בבורסה צפוי ככל הנראה להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שגם ביום חמישי המסחר בבורסה הסתיים במגמה מעורבת. מדד ת"א-35 עלה ב-0.3%, ות"א-125 ננעל ללא שינוי, ואילו מדד ת"א-90 רשם ירידה של כ-0.6%. 

2. נעילה מעורבת וול סטריט

יום המסחר האחרון בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק נסוג בסיום ב-1.3%, ואילו הדאו ג'ונס טיפס בכ-0.4%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-2.71%. החוזים על הנפט רשמו עליות של כ-2%. 

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. איי.סי.אל  וטבע עם פערים חיוביים של 1.5% ו-1.2% בהתאמה, כך שהן צפויות לעלות הבוקר, ומנגד נייס  עם פער שלילי של כ-2% ונובה 1.8% והן צפויות לרדת.

3. מוד'יס עדכנה את תחזית הדירוג של ישראל ל"חיובית"

חברת דירוג האשראי מודי'ס אישרה שלשום (ו'), את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A1 ועדכנה את תחזית הדירוג ל"חיובית" בעקבות הביצועים הפיסקליים החזקים ואיתנות הכלכלה הישראלית. משמעות העלאת התחזית היא שדירוג האשראי של ישראל עשוי לעלות בטווח של עד כשנתיים. ביולי 2018 עלתה תחזית הדירוג של ישראל ל"חיובית", אך באפריל 2020 עודכנה ל"יציבה" בעקבות משבר הקורונה.

4. בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית

על רקע העלייה בקצב האינפלציה בארץ, בנק ישראל צפוי להעלות מחר את הריבית לראשונה מאז 2018. מרבית כלכלני המאקרו במשק מעריכים שהריבית תעלה ב-0.15% לרמה של 0.25%. 

5. איתקה של קבוצת דלק רוכשת חברה ב-1.1 מיליארד דולר

איתקה, החברה הבת של קבוצת דלק , מרחיבה את פעילותה לקראת ההנפקה הראשונית (IPO) של מניותיה בבורסת לונדון. ביום חמישי לאחר סיום המסחר דיווחה קבוצת דלק, כי איתקה חתמה על הסכם לרכישת מלוא מניותיה של חברת האנרגיה סיקר-פוינט (Siccar Point Energy) המחזיקה בנכסי נפט וגז מפיקים ותגליות מסחריות מוכחות באזור הים הצפוני בבריטניה.  תמורת העסקה מסתכמת ב-1.1 מיליארד דולר, וכוללת נטילת חוב של סיקאר בסך של 200 מיליון דולר למחזיקי אגרות החוב שלה. 

קבוצת מגדל-קרסו וקרן אלומה קרובה מאוד להיות הזוכה במכרז לרכישת חברת התחבורה אגד . אחרי הליך מכרזי ארוך נודע בסוף השבוע כי הקבוצה הכוללת את חברת הביטוח, ויבואנית מותגי רנו וניסאן ובעלת חברת נדל"ן מובילה, הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר במכרז לרכישת 50% מחברת התחבורה והאוטובוסים, בשיתוף עם קרן "אלומה". ההצעה של קבוצת מגדל -קרסו -אלומה  העניקה לאגד שווי של 5.62 מיליארד שקל. באגד החליטו להתקדם אל מול הצעת הקבוצה, בכפוף למספר תנאים וביניהם העברת 15% מסכום ההצעה לאגד, עד ל-25 באפריל. אם תנאים אלו לא יתקיימו, אפשרות הרכישה תעבור לקבוצת קיסטון שדורגה במקום השני.