הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א; מניות הנפט נפלו, אריקה בי קיור מחקה רבע משוויה

אנרג'יאן מרחיבה את תכנית קידוחי החיפוש שלה • היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום ה"שחרור מעבדות" • ביהמ"ש המחוזי אישר את בקשת פז לבצע חלוקת דיבידנד בעין של מלוא מניות חברת בית הזיקוק באשדוד • עליות חדות בשוק האג"ח

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:28

עוד יום של נעילה חיובית בבורסה, כאשר מדדי ת"א 35 ו-125 טיפסו ב-0.5% כל אחד ות"א 90 עלה ב-0.8%. מדד הבנקים עלה ב-0.5% ואילו מדד הנפט וגז נפל ב-2.7% (בהמשך לירידה של 3.6% אתמול), בעקבות הירידות החדות במחירי הנפט בעולם בסוף השבוע. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

זינוק חד של 14% רשמה חברת אלרון  שעדכנה הבוקר כי הושגו תנאים חדשים לעסקת המכירה של קרטיהיל (מוחזקת 25%) לחברת ביוונטוס (Bioventus) האמריקאית והיא צפויה לצאת לפועל. עוד בלטו בעליות סיפיה וויז'ן  שחתמה על שת"פ עם יצרנית הרכב הסינית צ'רי, שצפוי לסייע לה בכניסה לשוק האירופאי (ראו עדכון קודם), קרדן אן.וי , קדימהסטם , האב , דיסקונט השקעות  ופז נפט.

לעומת זאת, אריקה בי-קיור  שחתכה אתמול את התחזיות צנחה ב-26.5% (והשלימה התרסקות של יותר מ-80% מתחילת השנה), גבעות ולפידות מחקו כ-10% וגם ג'נסל, רימון, אלקטריאון, ניו-מד אנרג'י  וקבוצת דלק  איבדו גובה.

17:00

לאחר שהושעה המסחר במניית יונט קרדיט  בשל אי סדרים רבים, הבורסה הודיעה שהמניה תיגרע בסוף המסחר מחר ממדדי פיננסים, ביטוח ופיננסים, AllShare ות"א צמיחה. עוד עדכנה שמחר יתקיים מסחר פתיחה נפרד במניה (מסחר רב צדדי) שיחל ב-17:05, כאשר התנודה המותרת לא תהיה מוגבלת. השעיית המסחר תחודש לאחר סיום מסחר הפתיחה הנפרד, אלא אם העילה להשעייתה תוסר.

16:00

העליות בבורסה נמשכות, ומדדי המניות מטפסים בשיעורים של 1.1%-1.5%. מדד הנפט וגז בולט כנגד המגמה וצונח ב-2.5%. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-1.17 מיליארד שקל.

פז  מזנקת ביותר מ-8% לאחר שביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד אישר היום את בקשת החברה לבצע חלוקת דיבידנד בעין של מלוא מניות חברת בית הזיקוק באשדוד.

דיסקונט  יממן פרויקט להקמת בתי חולים ומרכזים רפואיים בגאנה בהיקף של 140 מיליון אירו (כחצי מיליארד שקל). במסגרת העסקה ישתפו לראשונה פעולה אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני אשראי, ו-ECI, הסוכנות המקבילה לה באיחוד האמירויות.

גו.די.אם  דיווחה שמיה דיינמיקס, החברה שמוזגה אליה לאחרונה והוציאה אותה מרשימת השימור של הבורסה, קיבלה אישור פטנט למערכת ההיגוי והמתלים שפיתחה לכלי רכב חשמליים. טראקנט  חתמה על מזכר הבנות לשת"פ עם חברת Rentar האמריקאית, המפתחת ומוכרת ממיר דלק לצמצום הצריכה והפחתת הפליטות המזהמות.

14:45

סיפיה וויז'ן  ממריאה ביותר מ-50%. החברה דיווחה שזכתה במכרז של יצרנית הרכב הסינית Chery, עמה תכנס לראשונה לאירופה. סיפיה תספק את מערכת ה-Driver Sense שלה לניטור נהג (DMS) לרכב חשמלי (EV) המיועד לשוק האירופאי. המערכת של סיפיה עושה שימוש בבינה מלאכותית ובראייה ממוחשבת, כדי לנטר את מצב הנהג לזיהוי סימנים של עייפות והסחת דעת בזמן אמת.

הזינוק החד מגיע לאחר שהמניה של חברת האוטוטק התרסקה ב-63% מאז שהתחילה השנה, כאשר בחודש האחרון לבדו צנחה ב-20%.

14:15

מדד ת"א 35 מטפס כעת כ-1% ומדד ת"א 90 עולה בכ-1.4%. מדד הנפט והגז מנגד, ממשיך לאבד גובה ויורד ב-2.6%. מחזור המסחר מסתכם ב-790 מיליון שקל.

בשוק האג"ח נרשמות עליות של 1%-1.3% בממשלתיות השקליות הארוכות ומדדי התל בונד המרכזיים מטפסים ב-0.6%-0.7%. 

עליות בולטות רושמות פתאל החזקות , פוקס, פרשקובסקי , אלקו, דוראל אנרגיה  וסאמיט.

חברת חנן מור  לוקחת הלוואה מ קרן ריאליטי למימון הקמת מגדל בגבעתיים, בהיקף של 75 מיליון שקל. הריבית שתשלם נמוכה משמעותית מזו שבה נסחרת אגרת החוב הדומה בתנאים שלה להלוואה. 

12:25

מדד ת"א 35 מטפס כעת כ-1.1% ומדד ת"א 90 עולה בכ-1.4%. מדד הנפט והגז מנגד, ממשיך לאבד גובה ויורד ב-1.6%. 

מניית פז נפט  מזנקת בכ-7% לאחר שביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד אישר היום את בקשת החברה לבצע חלוקת דיבידנד בעין של מלוא מניות חברת בית הזיקוק באשדוד, שבבעלותה.

עוד בולטות בעליות פוקס, מקס סטוק , האב, אקסיליון, דנאל, ביג ובזק . מנגד, קבוצת דלק בולטת בירידה של 3.5%. 

11:00

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.5%. מדד הנפט והגז יורד בכ-0.5%.

עליות בולטות רושמות האב , דיסקונט השקעות , ביו ויו, פוקס ומליסרון.

מנגד, ירידות חדות רושמות איי.סי.אל , גבעות  ואנרג'יאן.

חברת אלרון , המחזיקה 25% מקרטיהיל, עדכנה הבוקר כי הושגו תנאים חדשים לעסקת המכירה של קרטיהיל לחברת ביוונטוס ( Bioventus ) האמריקאית והיא צפויה לצאת כעת לפועל, תוך דחיה של חלק מן התשלום. 33 מיליון דולר ישולמו מיידית, עוד כ-50 מיליון דולר בעוד כשנה, והיתר בהדרגה במרוצת השנתיים וחצי שלאחר מכן. ביוונטוס הגדילה את קווי האשראי שלה כדי לעמוד בתשלומים הראשונים של ההסכם. 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות קבוצת דלק , שפיר, דנאל  וקבוצת אשטרום.

חברת אנרג'יאן  מעדכנת היום (ב') על הרחבת תכנית קידוחי החיפוש שלה, עם החלטה לבצע קידוח של שתי בארות נוספות. כמו כן מעדכנת החברה על סיום קידוח הבדיקה שנערך בבאר "כריש מרכז 4", ועל השגת כל מטרותיו. מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "בהמשך לקידוח המוצלח בבאר "אתנה" בחודש שעבר, קיבלנו החלטה לבצע קידוחי חיפוש גז טבעי בשתי בארות נוספות, כאשר הבאה התור הינה "הרמס", זאת בהתאם למטרתנו לספק תחרות ויציבות אספקה לשווקי הגז והאנרגיה של ישראל. הקידוחים הללו, הממומנים במלואן, יעזרו לנו להגיע למטרה של הכפלת כמות מקורות הגז שלנו בישראל, מה שיאפשר ייצוא למדינות נוספות באזור ואף מעבר לכך. אנו גם שמחים על ההשלמה המוצלחת של קידוח הבדיקה בבאר "כריש מרכז 4", לפני המועד המתוכנן ובתקציב נמוך מהצפוי".

08:40

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.2% ונסחר סביב 3.455 שקלים והאירו נחלש בשיעור דומה ונסחר סביב 3.636 שקלים.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 טיפס בסיום המסחר ב-1.3%, מדד ת"א 90 עלה ב-1.4%. מדד הבנקים עלה ב-2% ואילו מדד הנפט וגז נפל ב-3.6% בעקבות הירידות החדות במחירי הנפט בעולם בסוף השבוע. מחזור המסחר הסתכם בכמיליארד שקל. 

2. מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. בסיאול צונח מדד הקוספי ב-2.2%, בטוקיו יורד מדד הניקיי ביותר מ-1% ואילו בורסות סין והונג קונג נסחרות בעליות קלות.

בגזרת המאקרו, בסין הריבית נותרה היום ללא שינוי.

היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום ה"שחרור מעבדות". במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

3. הביטקוין מתייצב

לאחר טלטלה גדולה בימים האחרונים, הביטקוין נסחר ביציבות היום סביב 20 אלף דולר. אתמול צנח מטבע הקריפטו מתחת ל-18 אלף דולר אולם שב והתאושש במהלך היום. האת'ריום נסחר כעת בירידה קלה סביב 1,080 דולר.

שוק הקריפטו סבל מירידות חדות מתחילת 2022, כשטלטלות אלו הובילו לביקושים רבים למטבעות היציבים, שמהווים עבור המשקיעים הגנה מפני תנודתיות. הביקושים הובילו ללחץ על בלוק טרה, וההצמדה של המטבע צמוד הדולר נפתחה. המנגנון המייצב לא עבד, והבלוק קרס ואיתו אמון המשקיעים. כמו כן, לירידת ערך המניות ולתחזיות להעלאת ריבית יש השפעה רבה על התנהגות מטבעות הקריפטו - שכן המשקיעים מחפשים השקעות סולידיות יותר. 

4. הנפט בירידה קלה

בגזרת הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים בירידות קלות לאחר צניחה ביום שישי. הזהב רושם עלייה קלה. 

התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עומדת על 3.23% והדולר נחלש בשיעורים קלים מול המטבעות המרכזיים.

5. הפועלים: ריבית בנק ישראל צפויה לעלות ל-3%

ולסיום, כלכלני בנק הפועלים מציינים, בסקירתם השבועית, כי "האינפלציה בישראל נמוכה ביחס לארה"ב ולאירופה, אך היא עדיין תתקרב השנה ל-5%, והצפיות לאינפלציה לטווח הקצר חורגות מהיעד, כ-3.5% לשנה בשנתיים הקרובות. בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית בחודש יולי בשיעור שנע בין 0.25% ל-0.5%, זאת בהתאם להתפתחות הציפיות לאינפלציה במועד ההחלטה. ריבית בנק ישראל צפויה לעלות לרמה של כ-3% בפרק זמן של שנה".

"העלאות הריבית צפויות למתן את הפעילות הכלכלית, אך ההשפעה של זה על האינפלציה אינה מידית. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 3.5% במהלך 12 החודשים הקרובים".