הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הבנקים, הביומד, הנפט והגז הובילו נעילה חיובית בבורסה

מדד ת"א 35 רשם עלייה של 1.1%, ת"א 90 עלה ב-1%, מדד הבנקים קפץ ב-2.3%, מדד הנפט והגז ב-3%, ומדד מניות הביומד זינק ב-5.1% • אל על קפצה ב-12% לאחר שדיווחה על הסכם שכר חדש עם הטייסים

עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:52

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של 1.1%, ת"א 90 עלה ב-1%, מדד הבנקים קפץ ב-2.3%, מדד הנפט והגז ב-3%, ומדד מניות הביומד זינק ב-5.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-747 מיליון שקל.

אל על קפצה ב-12% לאחר שדיווחה על הסכם שכר חדש עם הטייסים. ההסכם קובע כי יוחזר שכר הטייסים לרמתו מלפני הקורונה וזאת עד לתחילת השנה הבאה. שכרם של הטייסים קוצץ ב-31% (שכר הבסיס) בתקופה שבה נדרשה אל על להתייעלות. 

עוד בלטו בעליות של מעל 5% אורמד, נקסט ג'ן, ראדא, ברנמילר , ישראייר גרופ , גיבוי אחזקות  וסונוביה.

מנגד, ירידות חדות רשמו האב , אקויטל, אלקטריאון, קיסטון ריט  ונאייקס.

14:15

נמשכות העליות בבורסה. עליות בולטות רושמות כעת אל על , מיטרוניקס, ראדא, אאורה  ונאוויטס.

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין לאחר פרסום דוח התעסוקה של חודש יוני בארה"ב בסוף השבוע כי הדוח "היה טוב מהצפוי עם תוספת של 372 אלף מועסקים חדשים למשק האמריקאי, מה שהוריד מעט מהחששות למיתון, לפחות לחודש הקרוב. מצד שני, אם מישהו קיווה להאטה במתווה העלאות הריבית של הפד הרי שנכונה לו אכזבה שכן נתוני התעסוקה של יולי מחזקים את ההערכות שהעלאת הריבית הקרובה תהיה שוב בגובה של 0.75%".

"שוק העבודה האמריקאי עדין מייצר כמעט 2 משרות פתוחות על כל אדם שמחפש עבודה. בהתאם לכך, הלחצים לעליה בשכר עדיין חזקים וזה עלה ב-12 חודשים שהסתיימו ביוני ב-5.1%. מכיוון שלחצי האינפלציה שמגעים משוק העבודה הם הסדין האדום של הפד (כמו של כל בנק מרכזי אחר היום בעולם), עד שלא נראה את עודף הביקוש לעובדים (משרות פתוחות לעומת מחפשי עבודה) מצטמצם, הפד לא יפסיק להעלות את הריבית. כפי שציינו בשבוע שעבר, להערכתנו פער זה יצטמצם לקראת סוף השנה משני הכיוונים - מצד אחד המיתון, הירידות בשווקים הפיננסיים והקיטון בחסכונות יביאו עובדים רבים חזרה לשוק העבודה. מצד שני, המיתון יגרום לירידה בביקוש לעובדים, לצמצום בכח האדם ולעלייה בשיעור האבטלה. השילוב של סימנים להאטה בשוק העבודה עם התמתנות האינפלציה מכיוון גורמי ההיצע יגרום לפד לחשב מסלול מחדש כנראה כבר בתחילת 2023", כותב גרינפלד.

12:20

נמשכת המגמה החיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-1.1%, ת"א 90 ב-1.2%, ומדד הבנקים קופץ ב-2.4%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-288 מיליון שקל.

עליות חדות רושמות מיטרוניקס, אורמד, ראדא, פועלים  ושטראוס  ועוד שורה ארוכה של מניות.

מנגד, ירידות בולטות רושמות יוניבו, קאנומד , פרוטליקס ואלקטריאון.

ירידות חדות נרשמות בשוק האג"ח: הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים צונחות ב-0.8%-1%. מדדי התל בונד המרכזיים יורדים ב-0.1%-0.2%.

11:00

העליות בבורסה מתחזקות ושלושת המדדים המרכזיים מטפסים עתה ב-1.1% עד 1.2%. מדד הנפט קופץ ב-2.7%, מדד הבנקים ב-1.7%, ומדד הביומד ב-4.8% בהובלת אורמד  שממריאה ביותר מ-40%. מחזור המסחר מסתכם ב-140 מיליון שקל עד כה.

טקטונה  משלימה את ההשקעה בפיוז ותקבל עד 12 מיליון טוקנים. היקף ההלוואה של החברה למניות פיוז, המפתחת של רשת הבלוקצ'יין FUSE LABS, הופחת ל-500 אלף דולר בשל תנאי השוק. טקטונה תוכל להמיר את ההלוואה למניות פיוז בסבב הגיוס הבא, ותקבל עד 12 מיליון טוקנים של פיוז.

איי.סי.אל  חתמה על מזכר הבנות עם Aleees, יצרנית טייוואנית של חומרי קתודה עבור סוללות LFP (Lithium Iron Phosphate), המיועדות בעיקר למכוניות חשמליות. החברה תעניק לאיי.סי.אל רישיון לטכנולוגיה של הסוללות ותספק לה מידע טכני ושירותי תמיכה, לצורך הקמת תשתית ייצור ל-30,000 טונות חומר קתודי לסוללות.

10:01

המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. ת"א 35 מוסיף 0.4%, ת"א 125 עולה ב-0.3% ות"א 90 יציב. מדד מניות הנפט וגז בולט עם עלייה של כ-1.7%, לאחר שמחירי הנפט טיפסו בימים האחרונים.

אורמד בלטה בשלב הטרום עם עלייה חדה של כ-35% לאור ארביטראז' חיובי חזק (ראו בעדכון מהבוקר) והמסחר במניה טרם נפתח לצורך מיתון התנודה, וכך גם במניית ראדא שצפויה לזנק בכ-10%. עליות בולטות נוספות רושמות קבוצת דלק , אנלייבקס, מיטרוניקס וגב ים. מנגד נרשמות ירידות חדות לטורבוג'ן, דלתא, מיחשוב ישיר  ובית וגג.

09:20

פתאל  דיווחה על עסקה משמעותית באירופה: רוכשת ארבעה בתי מלון ושני מלונות דירות בספרד בתמורה לכ-165.5 מיליון אירו, במסגרת המיזם שהוקם לאחרונה עם גופים מוסדיים. בתי המלון מרשת Alua בדירוג 4 כוכבים, וממוקמים על חופי האיים איביזה ומיורקה. השותפות תממן את העסקה ממקורותיה העצמיים וזאת בנוסף להלוואה בסך של 95 מיליון אירו שבכוונתה לקבל מגוף בנקאי. בכוונת החברה להשקיע כ-20 מיליון אירו נוספים בשיפוץ בתי המלון.

להב אל.אר  רכשה בגרמניה מתחם ממשלתי, מרכז קניות ושני מרכזי שרות בתמורה מצטברת כוללת של 19 מיליון אירו. הנכסים מניבים שכ"ד שנתי של 1.6 מיליון אירו בשלב הראשון (ו-2.1 מיליון אירו בשלב השני). על פי הדיווח התשואה הממוצעת לעסקאות (CAP) היא 8.87%, והתשואה הממוצעת להון העצמי צפויה לעמוד על 11.55%.

ברן  הודיעה שהחליטה להפסיק את המו"מ להתקשרות לביצוע שלושה פרוייקטי עבודות רכש וקבלנות בתחום תשתיות המים עבור לקוח ממשלתי במדינה במזרח אפריקה. "נתגלה חשד לכשלים ואי סדרים במסמכי ההליך התחרותי אצל הלקוח", נכתב בדיווח, וכן צוין כי להערכת החברה "אין באמור לגרום לחשיפה כלשהי אל מול הלקוח. כמו כן אין לאירוע השפעה על מצבה הפיננסי של החברה ותוכניות העבודה שלה".

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה יציבה

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח ללא תנודות משמעותיות במדדי המניות המובילים, לאחר נעילה יציבה יחסית בוול סטריט ביום שישי.

את השבוע שעבר סיימו מדדי הבורסה בעליות, על אף מספר ימים פחות חיוביים. ת"א 35 הוסיף 1.2% (ומתחילת השנה ירד ב-6.4%), ת"א 125 עלה ב-1.5% (ומתחילת השנה השיל 6.8%) ות"א 90 קפץ ב-2.6% (וצמצם את הירידה מתחילת השנה ל-7%). בקרב המדדים הענפיים בלטו במיוחד מדד תשתיות האנרגיה  ומדד הקלינטק  עם עלייה שבועית של יותר מ-5%, בעוד שמדדי הנפט וגז והקנאביס השילו 3.3% כל אחד.

מתחילת השנה, מדד הנפט  עדיין בולט עם קפיצה חדה של 28% ואת הירידות החדות ביותר רשמו מדדי ביומד  וקנאביס  שהשילו 30%.

2. נתוני תעסוקה חזקים בארה"ב

יום המסחר בוול סטריט הסתיים ביום שישי בתנודות קלות בלבד, על אף שנתוני התעסוקה החזקים הובילו לפתיחה אדומה. לראשונה מאז נובמבר, הנאסד"ק  השלים 5 ימי עליות רצופים, ובכך סיים את השבוע עם תשואה של 4.6% (אך מתחילת השנה התרסק ב-25%). הדאו  עלה ב-0.8% בסיכום שבועי (וירד ב-13.5% מתחילת ינואר) ו-S&P 500  עלה ב-2% (וירד ב-18% מתחילת השנה, כך ששוב נחלץ לרגע מההגדרה הרשמית של שוק דובי).

ביום שישי התקיים מסחר תנודתי ביותר לאחר שפורסם כי הכלכלה האמריקאית ייצרה 372 אלף מקומות עבודה, הרבה מעבר לתחזיות בשוק לתוספת של 268 אלף משרות.  יחד עם זאת, מדובר בירידה בהשוואה לחודש מאי אז נוצרו 390 אלף מקומות עבודה.

הנתונים המפתיעים לטובה מאותתים לפדרל ריזרב על מצבה הטוב של הכלכלה באמריקאית, ובכך העלו את חשש המשקיעים שבפד ירגישו שגם העלאות ריבית חדות יותר מתאפשרות כדי לבלום את האינפלציה. ביום רביעי הקרוב יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, כשעל פי הצפי הוא עלה ביוני ב-1.1% כך ששיעור האינפלציה השנתי גדל ל-8.8%.

תשואות האג"ח טיפסו לאחר נתוני התעסוקה: תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ל-3.08% ותשואת האג"ח לשנתיים עדיין גבוהה ממנה, כאשר עלתה ל-3.10%.

3. אורמד זינקה ב-79% בתוך שבוע

חברת הביומד אורמד , שמפתחת תרופה לסוכרת מסוג 2, שבה מוול סטריט עם פער ארביטראז' עצום של 44% וצפויה לזנק בתל אביב הבוקר. המשקיעים הגיבו בין השאר למכתב לבעלי המניות ששלח המנכ"ל נדב קדרון, שם ציים כי "המצב הפיננסי שלנו חזק עם מאזן חזק, ללא חוב, וכ-169 מיליון דולר במזומן והשקעות נכון ל-31 במרץ. עמדה זו מאפשרת לנו להשלים את ניסויי שלב 3 של אינסולין פומי ולקדם אותנו לקראת אישור פוטנציאלי של ה-FDA. בנוסף, נמשיך להשקיע בצנרת ה-PODTM שלנו למתן אוראלי, כמו גם להמשיך לאתר הזדמנויות לנצל סיכויים אסטרטגיים".

קדרון ציין שהחברה צופה הגעה לאבן יעד משמעותית בטיפול שלה לסוכרת סוג 2 כבר בינואר 2023, ובאתר מוטלי פול צוין שאם התרופה אכן תהיה חיובית אלה יהיו "חדשות משנות משחק", שכן גודלו של שוק התרופות לסוכרת הוא מהגדולים ביותר בענף.

נציין שעל אף הזינוק החד במניה היא בכל זאת נחתכה ביותר מ-40% מאז שהחלה השנה והיא רחוקה ב-74% משיא כל הזמנים שלה.

4. פערים מעורבים לדואליות

בעוד שאורמד כאמור תזנק משמעותית, שאר הדואליות שבו עם פערים מעורבים - מרביתן ללא שינוי מהותי. גם השפעתן על מדד ת"א 35 צפויה להיות בלתי מורגשת.

נובה  עם פער חיובי של 1.5%, לייבפרסון  ואורמת  עם 1%. בצד השלילי טבע  צפויה לאבד גובה בשל ארביטראז' שלילי של 1.8%. מחוץ למדד הדגל יבלטו אנלייבקס  וביומיקס  (שהודיעה על מחיקתה ממסחר בת"א) עם פערים חיוביים גבוהים של 12% ואילו ויליפוד , תאת  ואינטרקיור  ככל הנראה ירשמו ירידות.

5. מחירי הנפט המשיכו לטפס

לאחר הירידות החדות שנרשמו בשבוע שעבר, ביום שישי טיפסו מחירי הנפט הגולמי ביותר מ-2%. החוזים על נפט מסוג ברנט נמסרו תמורת 107 דולר לחבית והנפט האמריקאי קפץ ל-104.8 דולר לחבית - עלייה של כ-7% מהשפל השבועי שלו כאשר הגיע אל מתחת ל-99 דולר.

בסיכום שבועי הברנט נחתך ב-4% והנפט האמריקאי ב-3.4%, ובחודש כולו הם מחקו 11% ו-12% בהתאמה. יחד עם זאת, מחירי הנפט עדיין גבוהים ביותר מ-40% בהשוואה לרמתם ביוני אשתקד.