הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; מניות הנפט ריכזו עניין, סייברוואן ואורמד צנחו

מדד ת"א 35 טיפס ב-1.4%, מדד ת"א 90 ב-1.2%; מדד הנפט וגז זינק ב-2.4% • עליות חדות בוול סטריט ביום שישי • בשוק האג"ח נרשמו עליות חדות בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים

עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עלוית בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:58

שבוע המסחר בבורסה נפתח בעליות שערים, כאשר מדדי ת"א 35 ו-125 טיפסו ב-1.45%, ות"א 90 עלה ב-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד בנקים עלה ב-1.8%, ומדד הנפט וגז זינק ב-2.4%. בצד השלילי, מדד הביומד נחתך ב-1.9%, ומדד הקנאביס השיל 1.4%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-512 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר ריכזו בנק לאומי  שעלה ב-2%, איי.סי.אל  שהתקדמה ב-2.2% וקבוצת דלק  שזינקה ב-4.1%. גם נאוויטס , תמר פטרוליום , אנרג'יאן  ורציו  ריכזו עניין.

ירידות חדות במיוחד רשמו היום אורמד  וסייברוואן  (שביום חמישי זינקו ב-20% ו-37% בהתאמה), וחברת הקנאביס הרפואי פארמוקן  נחתכה ב-16% לאחר שדיווחה הבוקר כי התגלתה פטריה בחלק מחומרי הגלם המשמשים לייצור ייחורים, וכי עשויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילותה. החברה בוחנת את היקף הפגיעה בגידולים. במקביל דיווחה כי המנכ"ל גיל חובש התפטר מתפקידו וימשיך לכהן בחברה כדירקטור.

עליות בולטות רשמו קוויק , ביו דבש , רימון , סלקום , מיטרוניקס , קמטק  ונובה .

14:10

מדד ת"א 35 מטפס ב-1.4%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.3%, ומדד הבנקים קופץ בכ-1.8%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-356 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות ביו דבש , נאוויטס , יוניבו, נובה, מיטרוניקס  ואנרג'יאן.

מנגד, ירידות חדות רושמות סייברוואן , אורמד, אנלייבקס ופלוריסטם.

12:25

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס ב-1.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.4%, ומדד הבנקים קופץ בכ-1.8%.

חברת נובולוג  מדווחת על רכישת 60% ממניות חברת Gsap Biomed Ltd תמורת סך של עד 45 מיליון שקל, שתעשה ב-3 פעימות. במועד השלמת העסקה ובתמורה למניות הנרכשות, תשלם נובולוג סך של 33 מיליון שקל במזומן. בנוסף לתמורה במזומן תשלם נובולוג למוכרת בתוך שלושים ימים ממועד אישור הדוחות הכספים השנתיים בגין כל אחת מהשנים 2022 ו-2023, לפי מנגנון שהוסכם בהסכם הנגזר מתוצאותיה הכספיים של Gsap בשנים האמורות, בהיקף של עד 5 מיליון שקל ביחס לשנת 2022, ועד 7 מיליון שקל ביחס לשנת 2023. 

יוניקורן טכנולוגיות  מדווחת שחברת הפורטפוליו שלה וויפפלאש נערכת לתחילת ייצור מסחרי של מגבונים מתכלים בטכנולוגיה חדישה במהלך שנת 2023. זאת לאחר שהשלימה ניסוי מוצלח עם אחת החברות הגדולות בעולם בתחום ייצור בדים מתכלים המיועדים למגבונים שלא פוגעים בסביבה

בעקבות פרסום המדד ביום שישי מציינים כלכלני בנק הפועלים כי "בנק ישראל צפוי לאמץ את המודל של בנקים מרכזיים אחרים בעולם, וינסה להעלות את הריבית בקצב מואץ בתקופה הקרובה, בכדי להגיע לריבית ריאלית חיובית על מקורותיו. בשלב מסוים ההאטה בפעילות הכלכלית תאלץ את הבנקים המרכזיים להאט את העלאות הריבית, אך ההנחה היא שגם האינפלציה בפועל, ובעיקר הציפיות לאינפלציה ירדו אף הן, ולכן הריבית הריאלית בישראל תהפוך לחיובית. אנו צופים ריבית בשיעור של 3% שנה מהיום".

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים כי "שיעור עליית מדד חודש יולי צפוי להיות 0.4%-0.6%. שיעור עליית המדד ב-12 החודשים הקרובים, אשר מתחשב בעליית תעריפי חשמל והתייקרויות אחרות שכבר ידוע עליהן צפוי להיות 3.1-3.6%, ושיעור עליית המדד בשנת 2022 צפוי להסתכם בכ-5%-5.5%. בנק ישראל צפוי להגיב בהעלאה נוספת של 50 נ"ב בהחלטת הריבית לקראת סוף חודש אוגוסט". 

10:45

מדד ת"א 35 מטפס ב-1.5%, מדד ת"א 90 עולה ב-1.6%, ומדד הבנקים קופץ בכ-2.5%. בשוק האג"ח נרשמות עליות חדות של 0.8%-0.9% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים.

עליות בולטות רושמות ישראייר גרופ , אורמת, סאמיט , פועלים , ישראל קנדה ואיי.סי.אל.

קרן הריט סלע נדל"ן  רוכשת 6 קומות משרדים ו-90 וחניות ב"מגדלי הארבעה" ברח' הארבעה 28 בתל אביב, בסכום של 294.7 מיליון שקל. הנכס הנרכש כ-6 קומות משרדים בשטח של 6,923 מ"ר (הקומות העליונות במגדל הצפוני 30-35) וכן 90 חניות. לדברי הקרן, הנכס מושכר בשיעור תפוסה של 100% ל-2 שוכרים שונים מתחום שוק ההון וההיי-טק, עם אופציה להאריך את ההסכם ב-5-10 שנים בתוספת של 3%-10% לדמי השכירות. הכנסה שנתית משכירות הינה כ- 16.8 מיליון שקל. הרכישה תמומן באמצעות מזומנים שבקופת החברה (יתרות מזומנים פנויות בהיקף של כ- 180 מיליון שקל). שיעור התשואה ברכישה עומד על כ-5.7% ושיעור התשואה על ההון עומד על כ- 10%.

10:00

עליות בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס ב-1.4%, מדד ת"א 90 עולה ב-1%, ומדד הבנקים קופץ בכ-2%.

עליות בולטות רושמות נובה, באטמ , קבוצת דלק , קמטק ואלקטריאון .

חברת נופר אנרג'י  ממשיכה להרחיב את פעילותה הגלובאלית ומגדילה את פורטפוליו הפרויקטים שלה ברומניה. החברה מדווחת הבוקר כי היא נכנסת לפרויקט משמעותי נוסף באמצעות הפלטפורמה המקומית אשר בבעלותה, העוסקת בייזום, פיתוח, הקמה והחזקה של פרויקטי אנרגיה מתחדשת ברומניה. מדובר בפרויקט סולארי בהספק 255 מגוואט, בעלות הקמה כוללת של כ-564 מיליון שקל, אשר צפוי להניב לדברי החברה הכנסות שנתיות של כ-95 מיליון שקל ו-EBITDA שנתית של 84 מיליון שקל.

חברת יונט קרדיט דיווחה הבוקר כי משרד רואי החשבון קוסט פורר את גבאי (EY ישראל) ששימש כרואה החשבון המבקר של יונט קרדיט מיום הקמתה, ואף של חברת יונט קרדיט הפרטית שבבעלות בעלי השליטה של החברה , הודיע לחברה כי הוא מושך את חוות דעתו, דוחות הסקירה ומכתבי ההסכמה שנתנו לחברה החל משנת 2020. "החברה רואה בבקשת המשיכה החריגה של משרד EY בריחה מאחריות, תוך ניסיון, שנועד לכישלון, לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ברורות ומחדלים שבוצעו על-ידו, כשומר הסף של החברה . יונט קרדיט שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות בנקיטת הליכים משפטיים, על מנת להיפרע מכל הנזקים שנגרמו לה על ידי רואי החשבון המבקרים של החברה, משרד EY . כמו כן, החברה ממליצה למשרד רואי החשבון EY ישראל לנער את האבק מביטוח האחריות המקצועית שלהם".

08:52

חברת הקנאביס פארמוקן  דיווחה הבוקר כי התגלתה פטריה בחלק מחומרי הגלם המשמש לייצור ייחורים ולכך עשויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה. בנוסף, דיווחה החברה כי המנכ"ל גיל חובש עוזב את התפקיד באופן מיידי ולממלא מקומו מונה לירן חלפון. 

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. צפי לפתיחה חיובית

שבוע המסחר בבורסה צפוי להיפתח בעליות. זאת לאחר שבוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי במגמה חיובית מובהקת.

2. האינפלציה ממשיכה לטפס גם בארץ

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.4% - כך פרסמה ביום שישי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בכך קצב האינפלציה בישראל עלה ל-4.4% במהלך 12 החודשים האחרונים. התחזיות המוקדמות בשוק היו לעלייה של 0.5% ביוני, וזאת בהמשך לעליית מחירים של 0.6% במאי. למעשה זה החודש השני ברציפות שמדד המחירים בישראל היה מתחת לתחזיות המוקדמות.

יחד עם זאת, קצב האינפלציה בישראל חורג מתחום היעד של בנק ישראל ביותר מ-1%, ובנק ישראל צפוי להמשיך להעלות את הריבית בישיבות הבאות על מנת לרסן את קצב האינפלציה.

3. עליות חדות בניו יורק

כאמור, בניו יורק נרשמו ביום שישי עליות חדות, ומדדי המניות המרכזיים טיפס בסיום ב-2.1%-1.8%. עליות בולטות רשמו מניות הבנקים הגדולים, לאחר שוולס פארגו וסיטיגרופ פרסמו דוחות לפני פתיחת המסחר.

4. הדואליות יתמכו בשוק

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים כך שהן צפויות לעלות הבוקר. איי.סי.אל  עם 2.7%, נייס 1%, נובה  כ-6%, אורמת  2.9%, קמטק  5% ואופקו 3%. אורמד  מנגד עם פער שלילי של כ-15% כך שהיא צפויה לצנוח.

5. הנפט עלה ביום שישי, הביטקוין יציב

בשוק הקריפטו הביטקוין נסחר ביציבות היום, סביב 21,300 דולר, האת'ריום מטפס בכ-1% ל-1,350 דולר. 

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט האמריקאי עלו בכ-2% ביום שישי. חוזה על הברנט לספטמבר טיפס לרמה של 101.2 לחבית.