תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קופת גמל - מוצר ייחודי לחיסכון טהור

להבדיל מקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים, קופת גמל היא מוצר החיסכון ארוך טווח היחיד שאינו מאפשר לשלב במסגרתו כיסויים ביטוחיים • המשמעות של חיסכון טהור שכזה היא הגדלת החיסכון הפנסיוני בעקבות הפחתת העלויות המצטברות של כיסויי אובדן כושר עבודה או פטירת החוסך במהלך תקופת החיסכון

החיסכון הפנסיוני הוא אחד ההיבטים הפיננסיים המשמעותיים והחשובים ביותר בחייו של אדם / צילום: shutterstock
החיסכון הפנסיוני הוא אחד ההיבטים הפיננסיים המשמעותיים והחשובים ביותר בחייו של אדם / צילום: shutterstock

*הכותב הוא מנהל הידע המקצועי של חטיבת הלקוחות, מיטב בית השקעות

הכתבה מטעם מיטב בית השקעות 

החיסכון הפנסיוני הוא אחד ההיבטים הפיננסיים המשמעותיים והחשובים ביותר בחייו של אדם. ההשפעה המהותית של אפקט הריבית דריבית מדגישה את החשיבות בניהול הפיננסי האישי ושל חיסכון כבר בגיל צעיר. בהתאם לכך, שוק החיסכון ארוך הטווח בישראל גדל משנה לשנה. הגורמים לגידול המשמעותי טמונים בשילוב של שיעור הגידול באוכלוסייה, העלייה במודעות לחיסכון וחקיקה המחייבת לחסוך לתקופה שלאחר הפרישה מהעבודה. מבין המוצרים השונים המאפשרים את החיסכון הפנסיוני בולטת קופת הגמל בהיותה מכשיר חיסכון טהור (שאינו משלב כיסויים ביטוחיים) ורצוי להכיר את מאפייניה ולשקול לחסוך באמצעותה בהתאם לצרכים המשתנים של החוסך.

חוק פנסיה חובה

החל משנת 2008 הוחל חוק פנסיה חובה לפיו על כל עובד שכיר לחסוך לפנסיה באופן חודשי. החוק מחייב את המעסיק לנכות 6% משכרו של העובד ולהפקיד 12.5% נוספים על חשבון המעסיק, כולל רכיב הפיצויים. בשנת 2017 הורחבה החקיקה והוטלה גם החובה להפקדה פנסיונית של עובדים עצמאיים כאחוז משתנה בהתאם לגובה הכנסתם השנתית. יודגש כי ההפקדות לפנסיה מופרשות מן השכר ברוטו והן פטורות ממס הכנסה עד לגובה התקרה השנתית המתעדכנת משנה לשנה.

חובת ההפקדה לחיסכון פנסיוני שיכללה את שוק החיסכון הפנסיוני שמציע כיום מספר מכשירי חיסכון, מגוון רחב של מסלולי השקעה, והוא מתאפיין בתחרות יחסית המעודדת את הוזלת דמי הניהול של החיסכון במכשירים השונים.

מכשירי החיסכון הפנסיוני

חיסכון פנסיוני מתאפשר כיום באמצעות שלושה מוצרי חיסכון עיקריים: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל. לכל מוצר מאפיינים ייחודים משלו וחשוב להכירם. בכל אופן, קופת גמל נבדלת מקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים בהיותה מכשיר חיסכון טהור.

קרן פנסיה נבדלת משאר המוצרים בהיותה מוצר חיסכון המשלב ביטוח מקיף המוצע כחלק בלתי נפרד מן המוצר במספר מסלולי ביטוח אחידים לבחירת החוסך. ההגנות המוצעות על ידה הינן למצבי אובדן כושר עבודה ופטירה של המבוטח. ייחודה של קרן הפנסיה הוא שבמקרה פטירה, שארי המבוטח זכאים לקצבה חודשית לכל החיים, בהתאם לשכר המבוטח בקרן.

ביטוח מנהלים, לעומת זאת, מציע למבוטח לרכוש בנפרד כיסוי אופציונאלי למקרה מוות המשולם בסכום חד-פעמי וכיסוי למקרה אובדן כושר עבודה. ביטוח מנהלים הוא חוזה בין המבוטח לבין הגוף המבטח, ואילו בקרנות הפנסיה הביטוח מבוסס על עקרון הערבות ההדדית בין העמיתים, מה שחושף את המבוטח לסיכון אקטוארי מסוים.

המשותף לכלל המוצרים הם: דמי הניהול הנגבים (מן החיסכון ו/או מן ההפקדה), מסלולי השקעה שונים המשקפים רמות סיכון שונות, ממשק אינטרנטי המגביר את השקיפות מצד המשתמש, יכולת השוואת ביצועי הקרנות והקופות באתרים הממשלתיים ועוד.

קופת גמל - אופן החיסכון, מאפיינים נוספים

להבדיל מקרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים, קופת גמל היא מוצר החיסכון ארוך טווח היחיד שאינו מאפשר לשלב במסגרתו כיסויים ביטוחיים. המשמעות של חיסכון טהור שכזה היא הגדלת החיסכון הפנסיוני על חשבון ההגנה מפני אובדן כושר עבודה או פטירת החוסך במהלך תקופת החיסכון ( אולם חשוב לדעת כי מדובר בביטוחים אותם ניתן לרכוש בנפרד ולהתאים את גובה הכיסוי ותנאיו בהתאם לתנאים ולנסיבות בחיי החוסך). כתוצאה מכך, הגידול בחיסכון עשוי להתבטא בעתיד עבור החוסך בקצבה גבוהה יותר לאחר גיל הפרישה - בעקבות הפחתת העלויות המצטברות לאורך שנים בגין כיסויי הביטוח השונים הקיימים במוצרים האחרים.

בדומה לשאר מוצרי החיסכון הפנסיוני, בקופת גמל החוסך זכאי להטבות המיסוי השונות ולמסלולי השקעה מגוונים הניתנים להתאמה בקלות וביעילות בהתאם לתנאים ולנסיבות חיי החוסך. להבדיל משאר המוצרים בקופת גמל, לרוב לא נגבים דמי ניהול מן ההפקדה, אלא מן הצבירה בלבד. בנוסף, החל מסכום חיסכון מסוים ניתן לנהל את הכספים באמצעות קופת גמל בניהול אישי (IRA). מדובר ביכולת לנהל את כספי החיסכון על ידי החוסך עצמו ובדמי ניהול נמוכים במיוחד. כמו כן, כספים שמקורם ב-IRA ניתנים לניהול באמצעות מנהלים חיצוניים כדוגמת קרנות גידור ובכך מרחיבים את אפשרויות הניהול עובר החוסך.

ככלל, החיסכון הפנסיוני ניתן למשיכה כקצבה בלבד החל מגיל 60. במקרה ומדובר בקופת גמל קלאסית, קרי, קופה בה הופקדו כספים עד לסוף שנת 2007, ניתן למשוך את הכספים כמשיכה הונית בהתאם לתנאים הקבועים החוק. בהקשר זה, חשוב שלא להתבלבל ולהבחין בין קופת גמל לבין קופת גמל להשקעה. הראשונה, מיועדת לחיסכון פנסיוני ואילו השנייה מיועדת עבור חיסכון שוטף ונזיל שבה החוסך יהנה מהטבת מס במקרה של הסבת כספי החיסכון לקצבה חודשית.

לסיכום: קופת גמל היא המוצר היחיד שמאפשר חיסכון טהור, תוך ויתור על הביטוחים המובנים במוצרי החיסכון הפנסיונים האחרים. ישנם סוגים שונים של קופות גמל, אולם המשותף לכולן הוא המיקוד בחיסכון ארוך טווח ובעלויות נמוכות יחסית. המשמעות של חיסכון טהור היא גדולה ועשויה להיות לה השפעה על גובה החיסכון הכולל ובהתאם גם על קצבת הפנסיה העתידית של החוסך.

**אין לראות במידע הנ״ל ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. מידע זה נכון למועד כתיבתו, והכל בכפוף להוראות הדין ותקנון הקופה.

צרו איתנו קשר *5988